WAR of thermostaat bij VVW en houtkachel

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Vandaag maar weer eens een verwarmingsman over de vloer gehad. Helaas roepen deze bezoeken meer vragen op, dan er beantwoord worden.

Liefst wil hij in onze LEW-woning overal h.o.h. 10cm de verwarming leggen. Ik heb berekend dat in de living, keuken, enz h.o.h. 20cm moet komen bij een aanvoer van 30 graden. Ik heb dus zeker nog speling om de temeratuur iets op te voeren. Hij is nog nooit eerder een kortere h.o.h. tegengekomen dan 15cm. Dit was in een nieuwe woning. Op mijn vraag naar de isolatiediktes kon hij geen antwoord geven. Onze U-waardes zijn:

• Muren oud en nieuw: 0,20 tot 0,14 (15-20 cm EPS/Neopor)
  • Dak: 0,09 (40cm Ecose)
  • Vloer: 0,19 tot 0,60 (20cm EPS) (0,60 = 2 kleinere kamers in totaal 32m2 van 170m2)
  • Ramen: 1.1
Vasthouden aan mijn berekening of de berekening laten doen doen door Vasco = verkopende partij en niet zo geïnteresseerd in mijn persoonlijke bouwwijze en wil altijd op "safe".

Daarnaast wil hij over kunststof vernette buizen plaatsen, mijn voorkeur gaat uit naar alu-pex buizen. Puur een gevoel. Lijkt mij duurzamer/steviger. Dus kunststof of alupex?

Wij willen in onze woning met ventilatieysteem D ook een houtkachel plaatsen. Ik denk dus dat in de praktijk onze vvw nauwelijks aan zal springen/nodig zal zijn. Ik vind dus een kamerthermostaat logischer, ondanks dat de vvw een traag systeem is. Hij wil een war met een basistemperatuur. Dus dan ben je verplicht de houtkachel aan te porren, anders heb je het koud. Dus als ik er niet ben heeft de rest van het gezin het koud. Of wij hebben het te warm als de houtkachel brandt. Dus de vraag is war of thermostaat?

Wat is nu wijsheid?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
668
Punten
113
WAR en thermostaat !

WAR vervangt NOOIT de thermostaat, waar ga je instellen welke uren er wel of niet gestookt moet worden?

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1816921 wrote:
WAR vervangt NOOIT de thermostaat, waar ga je instellen welke uren er wel of niet gestookt moet worden?

:(

Dat doe je gewoon niet in een LEW.

Enige reden om ook thermostaat te gebruiken is om ruimtecompensatie toe te passen bij de WAR. Best of both worlds.

Om even toe te lichten:

WAR zorgt ervoor dat bij de minste verandering in buitentemperatuur de watertemperatuur aangepast wordt. Op die manier zit je steeds met een zo laag mogelijk retourtemperatuur, wat het hoogste rendement geeft (zowel bij gascondensatie als warmtepomp)

Ruimtecompensatie toepassen boven de WAR heeft als voordeel dat de watertemperatuur extra verlaagd wordt bij veel zon of een kachel die staat te branden.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ok, maar wanneer gaat mijn vvw dan stilvallen, als wij iedere dag meerder uren onze houtkachel stoken?

Ik heb geen zin om onze LEW uit te zweten. Eigenlijk is de vvw voor de tussenseizoenen en hooguit als bijverwarming. Hij moet echter ook kunnen functioneren als een normale verwarming.

Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erik!;1816966 wrote:
Ok, maar wanneer gaat mijn vvw dan stilvallen, als wij iedere dag meerder uren onze houtkachel stoken?

Ik heb geen zin om onze LEW uit te zweten. Eigenlijk is de vvw voor de tussenseizoenen en hooguit als bijverwarming. Hij moet echter ook kunnen functioneren als een normale verwarming.

Een kachel in een LEW is toch zoiezo zweten (voor mij toch). Als je graag minstens 24 graden hebt in de leefruimte is er geen enkel probleem.

Maar als je van plan bent de kachel als hoofdverwarming te nemen laat dan het idee van vvw gewoon vallen en ga voor radiatoren. Dan heb je niet het "probleem" van trage reactiesnelheid.

Het voordeel van een LEW met vvw vind ik net de gelijkmatige temperatuur over het hele huis. Met een kachel ga je veel grotere temperatuurverschillen krijgen wat ik persoonlijk niet aangenaam vind. Want hoe ga je de warmte van de kachel verdeeld krijgen over de rest van het huis zonder te smelten in de leefruimte?

Enfin, voorbeeld van vvw met WAR met ruimtecompensatie en kachel als bijverwarming:

Stel het is buiten -5, binnen 21 en de WAR zorgt voor een watertemperatuur van 30.

Je steekt de kachel aan en het wordt in de leefruimte al snel 24 graden.

De ruimtecompensatie zal de WAR beïnvloeden en de watertemperatuur een aantal graden laten zakken. (tot 27 bijvoorbeeld).

Aangezien de chape al opgewarmd was naar 30 graden zal de ketel effectief niet meer aanslaan. Er wordt immers 27 gevraagd, maar de chape is nog 30.

Aangezien het in de leefruimte 24 graden is gaat de chape daar bijna geen warmte meer afgeven. In de rest van het huis zal er wel meer warmte afgegeven worden aangezien het daar frisser is. Zo komt de warmtebuffer die in de chape opgeslagen is heel langzaam vrij, voornamelijk in de rest van het huis.

Tot op het moment dat je de kachel uitzet, de temperatuur in de leefruimte daalt en de ruimtecompensatie de watertemperatuur niet meer naar beneden haalt.

Maar nogmaals, een kachel als hoofdverwarming maakt de zaak complexer en zorgt voor een minder goede spreiding van de warmte. vvw is volgens mij niet de beste oplossing dan.

Bovenaan