• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wapper white vs witte emslander

Lid geworden
4 sep 2018
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Die Emsländer is een kalkzandsteen (silicaat) terwijl de Wapper White een met cement gecoate baksteen is.

Beide worden in de fabriek geïmpregneerd  om ze waterafstotend te maken... en dat doet ze natuurlijk niet voor niets... in mijn ogen deugen daardoor geen van beiden;-)

Op de Wapper White krijg je 10jaar garantie tegen vervuiling, geen idee voor Emsländer. Enig voordeel van Emsländer is dat je de steen kan zandstralen als de vervuiling uit de hand loopt.

En ja, witte silicaatsteen wordt vuil (grijs) na 20 à 30 jaar...

In Belgë worden ook zulke stenen gemaakt... hoor eens bij Silka hoe zij omgaan met vervuiling in ons regenachtig klimaat...
 

Block60

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2018
Berichten
101
Waarderingsscore
28
Punten
28
Wij waren in het begin ook opzoek naar een witte gevelsteen.
Als je referenties begint af te rijden. (hadden bij de fabrikanten specifiek oudere referenties gevraagd)
Dan kom je daar snel van terug...

Wapper White was volgens mij ook heel gevoelig voor schade bij plaatsing.
Hoge vest Wit, vonden wij de beste witte gevelsteen die we toen gezien hebben.

Wij zijn uiteindelijk naar een licht grijze variant gegaan, en nog geen spijt van.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ha, blijkbaar niet... waarschijnlijk zit er genoeg "chemie" in die witte cementcoating zodat apart impregneren niet nodig is.

Hoe ga je uw gevel opbouwen? Volledig gevulde spouw?
 
Lid geworden
4 sep 2018
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
Weet niet zeker of dit een antwoord is op je vraag maar :

 

Binnen-en buitenmuren worden onderling verbonden met thermische spouwankers. Met een isolatieplug wordt de spouwisolatie vastgemaakt tegen het binnenspouwblad. Een inslagspouwanker wordt in de plug geslagen. Op deze manier worden de binnen-en buitenmuur met elkaar verbonden en wordt een koudebrug vermeden. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Nee, sorry... wat ik wou weten is of je van plan bent om de spouw volledig te vullen met isolatie. Meestal laat men nog een luchtspouw zodat de gevel wat beter kan uitdrogen (*) na een regenvlaag.

(*): Al lopen de meningen hierover uit elkaar.
 
Lid geworden
4 sep 2018
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het binnen spouwblad wordt alvorens de gevelsteen te metsen opgetrokken om voldoende spouwverluchting te bekomen. Dat lijkt me te zeggen dat er idd verluchting is? 
Heeft dit invloed op de keuze Emslander vs wapper white? 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Toch voor die Wapper White... cement en vocht gaan niet zo goed samen. De kristalstructuur van cement houdt het vocht nogal lang vast. Een iets betere verluchting kan dan geen kwaad.

Bestaan er geen witte bakstenen zonder coating die u aanstaan? Bijv. https://www.heylenceramics.be/nl/producten/gevelstenen/blanco
 
Lid geworden
4 sep 2018
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben al talloze referenties afgereden & zitten ondertussen al in een vrij gevorderde fase van de bouw, dus we zouden toch liefst bij 1 van deze 2 stenen blijven, het is enkel een zeer moeilijke keuze welke. De Emslander is veel duurder maar bij oudere huizen leek deze er nog beter uit te zien dan de wapper white, natuurlijk voor de meerprijs van de Emslander kan je je huis over x aantal jaar wit laten schilderen..
 

mamimoman

Nieuw Lid
Lid geworden
13 sep 2019
Berichten
48
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag Tim,

Wat is het ondertussen geworden? Wij hebben ook zitten twijfelen tussen enkele witte bakstenen en bij ons werd het de wapper white. Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud. Daar zag je echt niks aan de steen. Ik had een nieuwe mee en die was wel iets witter, maar als je hem er niet tegen hield had je het verschil nauwelijks opgemerkt. Enige dat ik bij hem zag was dat hij in de tuin een verlaagd muurtje had waar constant water tegen af droop. Daar waren de stenen wat verkleurd naar het groen/blauwe toe, maar dat was op zijn bouw zelf nergens te bespeuren.

De stenen waren ook verlijmd en in het standaard formaat. Bij ons was de keuze na dit huis te zien snel gemaakt.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
mamimoman zei:
Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud.

Heb je daar toevallig het adres nog van? Wij twijfelen ook aan (o.a. de White Wapper). De Imperius Albius is ook een kandidaat (zelfde type steen, maar van Wienerberger) 
 
Lid geworden
13 jan 2020
Berichten
23
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij zitten een beetje met hetzelfde dilemma. Heel hard aan het twijfelen over heylen ceramics quarts hv hf. De prijs is er echter niet naast (93€/m2) voor de steen alleen. Het lijmen zelf is vervolgens ook duur waardoor je boven 200€ uitkomt per vierkante meter.

 

iemand ervaring met deze steen?
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
mamimoman zei:
Dag Tim,

Wat is het ondertussen geworden? Wij hebben ook zitten twijfelen tussen enkele witte bakstenen en bij ons werd het de wapper white. Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud. Daar zag je echt niks aan de steen. Ik had een nieuwe mee en die was wel iets witter, maar als je hem er niet tegen hield had je het verschil nauwelijks opgemerkt. Enige dat ik bij hem zag was dat hij in de tuin een verlaagd muurtje had waar constant water tegen af droop. Daar waren de stenen wat verkleurd naar het groen/blauwe toe, maar dat was op zijn bouw zelf nergens te bespeuren.

De stenen waren ook verlijmd en in het standaard formaat. Bij ons was de keuze na dit huis te zien snel gemaakt.

Was die Wapper 20 jaar geleden al te verkrijgen bij Vanderzanden ?

Die Wapper is eigenlijk een gele steen die wit is geschilderd met eeen 'speciale ' verf

Als er tijdens het manipuleren een brokje van de steen valt heb je een gele plek zichbaar.

 
 

mamimoman

Nieuw Lid
Lid geworden
13 sep 2019
Berichten
48
Waarderingsscore
1
Punten
8
Het was vroeger een gele steen, maar ondertussen gebruiken ze een grijze steen. Ik bouw er momenteel mee. Ze leveren ook voldoende materiaal mee om afgebrokelde stukken terug zelf te behandelen. Je kan dus altijd bij lakken nadien.
 
Lid geworden
4 sep 2018
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
mamimoman zei:
Dag Tim,

Wat is het ondertussen geworden? Wij hebben ook zitten twijfelen tussen enkele witte bakstenen en bij ons werd het de wapper white. Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud. Daar zag je echt niks aan de steen. Ik had een nieuwe mee en die was wel iets witter, maar als je hem er niet tegen hield had je het verschil nauwelijks opgemerkt. Enige dat ik bij hem zag was dat hij in de tuin een verlaagd muurtje had waar constant water tegen af droop. Daar waren de stenen wat verkleurd naar het groen/blauwe toe, maar dat was op zijn bouw zelf nergens te bespeuren.

De stenen waren ook verlijmd en in het standaard formaat. Bij ons was de keuze na dit huis te zien snel gemaakt.

 

 

Wij zijn uiteindelijk voor de Witte Emslander gegaan, over een paar weken beginnen ze hem te plaatsen :)! Hebben ook een goed aantal oudere huizen gezien met de witte Emslander die er allemaal nog redelijk goed uitzagen.
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
mamimoman zei:
Dag Tim,

Wat is het ondertussen geworden? Wij hebben ook zitten twijfelen tussen enkele witte bakstenen en bij ons werd het de wapper white. Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud. Daar zag je echt niks aan de steen. Ik had een nieuwe mee en die was wel iets witter, maar als je hem er niet tegen hield had je het verschil nauwelijks opgemerkt. Enige dat ik bij hem zag was dat hij in de tuin een verlaagd muurtje had waar constant water tegen af droop. Daar waren de stenen wat verkleurd naar het groen/blauwe toe, maar dat was op zijn bouw zelf nergens te bespeuren.

De stenen waren ook verlijmd en in het standaard formaat. Bij ons was de keuze na dit huis te zien snel gemaakt.





Wij zijn uiteindelijk voor de Witte Emslander gegaan, over een paar weken beginnen ze hem te plaatsen :)! Hebben ook een goed aantal oudere huizen gezien met de witte Emslander die er allemaal nog redelijk goed uitzagen.
Hi Tim,

hoe is de plaatsing meegevallen? Wij zijn zelf ook op zoek naar een witte steen en waren echt zeker van de Wapper White maar onze architect raadt deze absoluut af (vers ervaringen waarin hele loten moesten teruggestuurd worden wegens stenen gebarsten).

Zou je het zien zitten een fotootje te delen ? Van de steen die jij noemt hadden we nog niet gehoord. Heb je ergens de kostprijs beschikbaar?

Sorry voor de vele en indiscrete vragen. Het kiezen is een vervelend proces ?
 

Eevee

Nieuw Lid
Lid geworden
21 sep 2020
Berichten
41
Waarderingsscore
14
Punten
8
Het was vroeger een gele steen, maar ondertussen gebruiken ze een grijze steen. Ik bouw er momenteel mee. Ze leveren ook voldoende materiaal mee om afgebrokelde stukken terug zelf te behandelen. Je kan dus altijd bij lakken nadien.
Hoi Mamimoman,

Krijg je dat reparatiemateriaal standaard mee ? Persoonlijk vind ik de Wapper White het mooiste maar onze architect raadt dit af wegens veel schade. Heeft ons niets gezegd over het bij lakken.
Thx
 
Lid geworden
6 jul 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
2
Punten
1
mamimoman zei:
Dag Tim,

Wat is het ondertussen geworden? Wij hebben ook zitten twijfelen tussen enkele witte bakstenen en bij ons werd het de wapper white. Wij zijn in Bierbeek naar een huis gaan kijken (moderne bouw) van 20+ jaar oud. Daar zag je echt niks aan de steen. Ik had een nieuwe mee en die was wel iets witter, maar als je hem er niet tegen hield had je het verschil nauwelijks opgemerkt. Enige dat ik bij hem zag was dat hij in de tuin een verlaagd muurtje had waar constant water tegen af droop. Daar waren de stenen wat verkleurd naar het groen/blauwe toe, maar dat was op zijn bouw zelf nergens te bespeuren.

De stenen waren ook verlijmd en in het standaard formaat. Bij ons was de keuze na dit huis te zien snel gemaakt.





Wij zijn uiteindelijk voor de Witte Emslander gegaan, over een paar weken beginnen ze hem te plaatsen :)! Hebben ook een goed aantal oudere huizen gezien met de witte Emslander die er allemaal nog redelijk goed uitzagen.
Hi Tim,

hoe is de plaatsing meegevallen? Wij zijn zelf ook op zoek naar een witte steen en waren echt zeker van de Wapper White maar onze architect raadt deze absoluut af (vers ervaringen waarin hele loten moesten teruggestuurd worden wegens stenen gebarsten).

Zou je het zien zitten een fotootje te delen ? Van de steen die jij noemt hadden we nog niet gehoord. Heb je ergens de kostprijs beschikbaar?

Sorry voor de vele en indiscrete vragen. Het kiezen is een vervelend proces ?
Hoi,

Onze gevelsteen is bijna af, wij hebben de witte Emslander gekozen maar dan wel het lang formaat. Tot nu toe heel tevreden over.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Het was vroeger een gele steen, maar ondertussen gebruiken ze een grijze steen. Ik bouw er momenteel mee. Ze leveren ook voldoende materiaal mee om afgebrokelde stukken terug zelf te behandelen. Je kan dus altijd bij lakken nadien.
Hoi Mamimoman,

Krijg je dat reparatiemateriaal standaard mee ? Persoonlijk vind ik de Wapper White het mooiste maar onze architect raadt dit af wegens veel schade. Heeft ons niets gezegd over het bij lakken.
Thx
Verstandige architect.
Je weet echt niet waar je aan begint als je die stenen gaat beginnen bijlakken.
(Kan je net zo goed je woning helemaal schilderen )
Die Wapper is een van de eerste stenen die van een laagje verf was voorzien. (Ik denk dat het gewoon de overschotten waren doe ze schilderden, want de basissteen was verschilend)
Inmiddels is de leverancier ervan veranderd, maar ik denk dat ze nog altijd worden gemaakt in Nederland (bij façade Beek)
De verwerking ervan is zeer delicaat en als je een deftig resultaat wil heb je een heleboel afval.
Merk ook op dat voor de levering een redelijk lange wachttijd is
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan