• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

wanneer plint plaatsen

Lid geworden
30 sep 2019
Berichten
117
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wij gaan bijna starten met onze nieuwbouw en zijn een laatste bespreken aan het doen met een vloerder.
Daar is alles al besproken, behalve de plinten. Wij hebben liever witte watervaste (mdf) plinten.
Hij plaats dit eigenlijk nooit en houdt zich liever bij stenen plinten (idem tegel).

Als wij toch willen kiezen voor witte plinten dan kunnen we dat misschien zelf doen?
Wanneer doe je dit dan best? Misschien is hier dan het voordeel dat je dit ook 1 jaar later kan doen, dan ben je zeker dat alles zich wat gezet heeft (het heeft dan wat geleefd).

Bedankt!
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Doe je best na het plaatsen van de vloer, de termijn maakt niet uit hoor.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Vaak wordt er wel gezegd dat je dit best doet voor het schilderen (maar het pleisterwerk moet toch ook uitdrogen)
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Kan je inderdaad redelijk gemakkelijk zelf doen als je wat oog voor detail hebt. Ik ben wel fan van de 'Cando' plinten. zijn mooi afgewerkt en best degelijk, vele afmetingen te krijgen ook. Doen wanneer je goesting hebt :D
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Meestal word dit gedaan nadat het plakwerk droog is.
Hoe weet je of het plakwerk droog is?------> zoekterm gebruiken hier of neem een stuk plastiekfolie en tape die aan de ransden vast op je plakwerk. Na een nachtje zal je zien of er damp in zit of niet.
Ik raad mijn klanten wel aan om de muren eerst een laag muurprimer te geven en dan pas de plinten te plaatsen.
Schilderen van de plinten doe je tot aan de 1e eindlaag.
Dan plaatsen
Nu heb je 2 opties

optie1 (we werken de muren nu af)

- je schildert alle muren en plafonds 1 eindlaag
- schildert de plinten met hun 2e eindlaag
- gebruikt roze tape op je plint en kit tussen de muur en plint
- schilder de muren in hun 2e eindlaag en verwijder de tape

optie2 (we primeren het plakwerk en wachten 1 jaar)

- je schildert de plinten met 2e eindlaag
- je gebruikt de roze tape op je plint
- je primert alle plakwerk
- je kit nog niet de plinten tussen muur en plint

De reden van optie 2 is gewoon omdat je na een jaar dan terug alle plinten mag aftapen en nogmaals mag kitten om zeker te zijn dat er geen verf onder je tape kruipt op je afgewerkte plinten.
Na een jaar tape je de plinten af, kit de plint tss muur/plint en verft 2 eindlagen.

Ik heb hier niks vermeld ivm voorbereiding van de ondergrond voor je de muurprimer schildert en bij de plinten ook niet.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Hoe je het nu draait of keert door tegenwoordig gebruikte vloerisolaties zakt uwe vloer altijd enkele mm ifv tijd. Als je uw plinten te snel zet is de kans groot dat uw elastische voeg afscheurt, of als je met die voeg hebt gewacht dat je dan een véél te brede voeg moet overbruggen.
Wij hebben op sommige plaatsen daardoor de plinten weer afgekapt en laten zakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: VdE

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zo'n mdf plint is toch altijd wat zwakker dan een stenen plint. De stofzuiger laat makkelijk een streep na op die verf, of de kleine speelt met z'n autootjes,....
Ik ben blij dat we uiteindelijk voor stenen plinten gegaan zijn op het gelijkvloers. Op het verdiep hebben we wel mdf plinten boven de parket vloer.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Wij hebben betonvloer en mdf plinten,
ik kan meegeven dat ze idd gemakkelijker een streep krijgen van de stofzuiger of eender waarmee je er per ongelukt mee tegenkomt ( bij ons de kinderwagen aan de voordeur)
als tip kan ik meegeven : pak geen te dikke plinten, blijft stof op liggen en sommige kasten staan dan ver van je muur.

ik zou als ik tegels had gewoon tegelplinten laten plaatsen,....nee het is niet zo strak als een witte plint maar het is veel degelijker en je ziet dat zelf niet eens meer eenmaal uw meubels in de ruimte staan...
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Hoe lang zijn jullie van plan daar te blijven wonen? Als dat langer dan 5-10 jaar is zou ik toch aanraden om stenen plinten te nemen. Die zijn onverwoestbaar.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Wij gaan bijna starten met onze nieuwbouw en zijn een laatste bespreken aan het doen met een vloerder.
Daar is alles al besproken, behalve de plinten. Wij hebben liever witte watervaste (mdf) plinten.
kwestie van smaak, als bouwheer kies je wat je zelf het mooiste vindt
Hij plaats dit eigenlijk nooit en houdt zich liever bij stenen plinten (idem tegel).
Dat is logisch, met plinten in het materiaal van de tegel kan de vloerder zijn zelfde lijmen en gereedschappen gebruiken. Hij hoeft dan ook geen extra verstekzaag aan te kopen of mee te brengen enz... Tegelijk kan hij op plinten in hetzelfde materiaal als de tegels ook dezelfde garantie geven en is hij gerust dat hij niet over een paar maanden moet uitleggen waarom op de geschilderde plinten krassen of vegen zitten.

Op zich is dat ook helemaal geen probleem, je kan houten plinten (mdf of echt hout) net zo goed samen met de binnendeuren door de schrijnwerker laten plaatsen, die is dat gewoon en heeft er het materiaal voor.

Als wij toch willen kiezen voor witte plinten dan kunnen we dat misschien zelf doen?
Of je kan ze inderdaad zelf plaatsen. Om mooi in verstek te zagen is wat extra aandacht nodig, maar plinten plaatsen valt best mee.
Wanneer doe je dit dan best? Misschien is hier dan het voordeel dat je dit ook 1 jaar later kan doen, dan ben je zeker dat alles zich wat gezet heeft (het heeft dan wat geleefd).
zie eerdere antwoorden
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan