• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wanneer best werk maken van keuken bestellen?

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
We hebben zopas getekend bij een bouwfirma maar gaan zelf de keuken voorzien. De vergunningsaanvraag zal een dezer dagen ingediend worden en de bouw start normaal in juni 2023 waarna ze 170 werkdagen hebben om op te leveren. Grosso modo zouden we mei 2024 dus kunnen intrekken waarbij we zsm de keuken geplaatst willen hebben.

De vraag is wanneer we dan best de keuken bestellen?
Her en der zie je promoties waarbij sommigen 'prijsvastheid' gedurende 2 jaar na bestelling garanderen. Wat moet je daarvan geloven? En zullen er rond Batibouw niet nog grotere promoties zijn? En kan iemand iets nuttigs zeggen over die promoties, zijn dat wel echte promoties? Je kan natuurlijk wel 5 toestellen 'gratis' krijgen maar als klant heb ik geen idee wat die keuken voordien gekost zou hebben. De prijs van toestellen kan je nog opzoeken, maar van zo'n keuken zelf is moeilijk te bepalen wat ze normaal gekost zou hebben als leek...
Tegelijkertijd zitten we in tijden van hoge inflatie die mogelijk nog wel ff aanhoudt. Als ze volgend jaar nog steeds pakweg 5% bedraagt, betaal je dan voor een keuken die nu 20.OOO€ kost ook al gauw 1000€ meer dan nu. En dan zitten we nog steeds met uitzonderlijk lange levertijden dacht ik?

Alle info welkom!
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Sorry, glazenbol is kapot :cool:

Wat voor keukenbouwer zoek je?
Bij de een kan je toestellen zelf aanleveren, bij de andere niet.
Moet een keukenbouwer zijn of een interieurbouwer?
enz....
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Beter te vroeg dan te laat bestellen, reken alvast maar op wat vertraging van het een of ander.
Bestel de keuken wanneer de bouw start, dan ben je toch al zeker dat ie op tijd is begonnen.
Maar tegen dan weet je ook al wat je wilt, met wie en welke termijn ze er zelf op plakken.

Niemand weet wat de toekomst brengt dus ik zou mijn energie/tijd hier niet teveel insteken in het begrijpen van de onzekerheid. Steek meer tijd in goed rond te horen, weten je wat krijgt voor wat, en bespreking van termijnen. En dan beslis je gewoon?
Je gaat zien, je vergelijkt 5 keukenbouwers en die verschillen allemaal zot. de ene is goedkoper in toestellen, de ene in werkblad, andere in kastjes etc. type materiaal, ... als leek is het moeilijk om dit allemaal goed in te schatten. Dus niet teveel achterom kijken en ga voor iets waar je goed bij voelt.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Maak ook dat je zeker bent van uw budget, eenmaal je contract getekend hebt kan dit geld niet meer gebruikt worden voor andere zaken (extra kosten voor onverwachte zaken, afwerking trap, bepaalde binnendeuren, domotica, ...). Volgens mijn één van de hoofdredenen dat keukenbouwers gemakkelijk één jaar de prijs vasthouden.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
Vraag eerst aan de bouwfirma wanneer ze ten laatste het keukenplan (exacte plaats wateraanvoer/afvoer en stopcontacten) willen hebben.
Zo kunnen ze achteraf niet zeggen dat je er te laat mee bent, en kunnen ze ook geen extra kosten (= zeer duur) aanrekenen om een en ander te verplaatsen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Naar de promoties etc zou ik niet kijken.. met 5 gratis toestellen koop je dan "gouden" kasten.
Zorg inderdaad dat je layout gekend is.

Mijn ervaring was een kleine lokale keukenbouwer een stuk goedkoper en veel meer keuze aan lagere prijs en zelfs op maat.

Je kan ook Ikea nemen en zelf plaatsen. Dat is bij wijze van spreken maar af te halen. Blad op maat is wel te bestellen
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Regio?
Een oud-collega van mij had +- 2 j terug een nieuwbouwwoning gekocht en moest toen zelf zijn keuken nog "zoeken". Net omdat een keuken voor iedereen anders is was er geen keuken voorzien, ook geen bepaalt budget dus. Die heeft op redelijk korte termijn z'n keuken gekregen, alles volgens de vooropgestelde data. Ik stelde zelf vast dat de kwaliteit echt wel oké was. Hij had een pak minder tijd dan de TS... Het moet dus perfect mogelijk zijn om tijdens de ruwbouwfase reeds een brutte schatting te maken voor een offerte. Zelfs alleen volgens plan is dit reeds mogelijk. Die keukenbouwers werken liefst met een plan namelijk. Hierop baseren ze de grootte van de kasten alsook de passtukken. Mijn advies : asap met je plan naar een keukenbouwer, zo weet je meteen waar de aflopen moeten komen... Maar dan moet je dus wel eerst er uit komen zelf war je wat wil.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Naar de promoties etc zou ik niet kijken.. met 5 gratis toestellen koop je dan "gouden" kasten.
Zorg inderdaad dat je layout gekend is.

Mijn ervaring was een kleine lokale keukenbouwer een stuk goedkoper en veel meer keuze aan lagere prijs en zelfs op maat.

Je kan ook Ikea nemen en zelf plaatsen. Dat is bij wijze van spreken maar af te halen. Blad op maat is wel te bestellen
Weet dat bij Ikea een vol blad goedkoper is dan een blad op maat bestellen.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
We dachten om mettertijd bij Dovy, DSM, Van Lommel en dergelijke te gaan kijken. Maar misschien ook eens uitkijken naar een lokale keukenbouwer. Regio is Herentals.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Als je vergunning binnenkort aangevraagd wordt, ligt het plan dus allicht al vast?
Dan is er geen enkele reden waarom je nu niet je ronde bij je voorkeur leveranciers start.
Dan heb je nu nog ruim de tijd om ze met elkaar te vergelijken. en zeker op tijd een technisch plan te hebben.
Wanneer je dan effectief je gekozen offerte besteld kan je dan nog beslissen in functie van eventuele promoties.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
578
Punten
93
Ik heb mijn keuken eind september laten uittekenen. De grondwerken zijn gestart in oktober.

Toestellen en ovens zijn nu al in bestelling.
Plannen zijn nog enkele cm aangepast op basis van ontwerp keuken. En nu kan de aannemer ook rekening houden met locatie van afvoer, aanvoer, ledlijnen,... extra verborgen stopcontacten.
 

iluta

Nieuw Lid
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
67
Waarderingsscore
18
Punten
8
is het eigenlijk belangrijk om je technisch plan tot op de centimeter te hebben, zolang je de algemene layout maar weet? Voor de stopcontacten voor oven, frigo, microgolf,... heb je sowieso al redelijk wat speling. Voor wateraansluiting eigenlijk ook. Enkel voor de afvoer lijkt het mij belangrijk maar als die 5 cm te veel naar links, beneden,... zit krijg je dat ook nog wel opgelost met een bochtje, tussenstukje?
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
578
Punten
93
ik weet dat het bij mij wat uitzonderlijk is, maar ik wil bijvoorbeeld het natuursteen werkblad uit 1 stuk... en dan heb je blijkbaar limieten binnen de 'standaardmaten'. ik heb dus de muur van de keuken 5cm kleiner op plan nu zodat ook het eiland 5 cm kleiner werd...en het werkbad van eiland uit 1 steen kan gemaakt worden.

Ook wil ik de eettafel voorzien van elektriciteit... en dan is de locatie van stroompunt in vloer voor mij heel bepalend... omdat dit in de poot van de tafel zal weggewerkt worden.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
is het eigenlijk belangrijk om je technisch plan tot op de centimeter te hebben, zolang je de algemene layout maar weet? Voor de stopcontacten voor oven, frigo, microgolf,... heb je sowieso al redelijk wat speling. Voor wateraansluiting eigenlijk ook. Enkel voor de afvoer lijkt het mij belangrijk maar als die 5 cm te veel naar links, beneden,... zit krijg je dat ook nog wel opgelost met een bochtje, tussenstukje?
Niet belangrijk om tot op de cm juist te zitten, maar je moet ook geen 40 cm gaan afwijken. Veel keukenbouwers zijn erg 'moeilijk' geworden over hun elektrisch plan en positie stopcontacten hiervan. Dus daarvoor moet je wel exact weten waar je je toestellen wil, en niet meer gaan schuiven met ovens, tussenkastjes van 20cm,.. positie van een klassieke dampkap moet je ook niet te veel meer mee verschuiven.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
578
Punten
93
Die toestellen kunnen pas binnen 6 maand geleverd worden. Vandaar nu al besteld door keukenbouwer.
 

Resi

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2022
Berichten
68
Waarderingsscore
13
Punten
8
Bij ons staat nu de ruwbouw. Zijn aan het wachten op het dak die ze deze week komen doen.

We zijn vorige week geweest voor een keukenplan. Als deze volledig klaar is dan wordt deze nu ook besteld zodat het voor volgende zomer gezet kan worden. En ja je hebt plannen nodig voor je elektriciteit te leggen etc.

Doe waar je je goed bij voelt maar ik denk niet dat ze zomaar toestellen gratis kunnen geven. Op 1 of andere manier wordt dat wel altijd ergens bijgeteld .. Ik geloof niet in deze soort kortingen
 

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
171
Waarderingsscore
82
Punten
28
Ik heb mijn keuken eind september laten uittekenen. De grondwerken zijn gestart in oktober.

Toestellen en ovens zijn nu al in bestelling.
Plannen zijn nog enkele cm aangepast op basis van ontwerp keuken. En nu kan de aannemer ook rekening houden met locatie van afvoer, aanvoer, ledlijnen,... extra verborgen stopcontacten.
Welke lengte heb je dan voor blad?

Ik weet nog dat hier alles op 340 cm getekend werd.
Toen we Steenkappers bezochten, vonden we maximaal platen van, ik dacht, 260 cm.
Jura Geel.

Ga uw platen al maar kiezen.. ;)
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
578
Punten
93
Travertijn blad van 2m95 na verzagen. Dus steen van +/- 3m10.

Ga inderdaad zelf de platen gaan uitkiezen binnenkort.

Had al online in bibliotheek gezien met keukenbouwer naar afmetingen van beschikbare platen
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
is het eigenlijk belangrijk om je technisch plan tot op de centimeter te hebben, zolang je de algemene layout maar weet? Voor de stopcontacten voor oven, frigo, microgolf,... heb je sowieso al redelijk wat speling. Voor wateraansluiting eigenlijk ook. Enkel voor de afvoer lijkt het mij belangrijk maar als die 5 cm te veel naar links, beneden,... zit krijg je dat ook nog wel opgelost met een bochtje, tussenstukje?
Dat zou nog redelijk kunnen tegenvallen.
Je zou de eerste niet zijn die zijn stopcontacten mag verplaatsen als ze de keuken komen zetten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan