• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wandopbouw geluidsisolerende wandverwarming met leemstuc

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
Op de woningscheidende steensmuur wil ik wandverwarming plaatsen en de opbouw dusdanig voor elkaar krijgen dat tegelijkertijd er maximale geluidswering is aangezien een steensmuur nogal gehorig is. Ik weet hoe ik normaal gesproken een geluidsisolerende wand moet maken en daarbij is akoestische ontkoppeling en het volledig rondom afkitten om iedere opening waar luchtgeluid doorheen kan, goed te dichten.

Vandaag kwam ik daar mee in discussie met een verkoper van leemstuc en houtvezelplaat wat mij aan het twijfelen heeft gebracht dus ik dacht, ik breng het hier eens onder de aandacht.

Voor de voorledigheid, mijn primaire gedachte was al volgt.

Regels van 22 x 50 mm bekleden met 10 cm stroken 9 mm OSB die bekleed wordt met 5mm bouwvilt zodat ik een brede voet heb en als het ware in de wang (de uitstekende 2,5 cm OSB naast de regel) met slagpluggen aan weerskanten om de 50 cm op de muur bevestigen. Het idee erachter is dat eventueel geluid via de slagpluggen minder makelijk via de regel voortgepland wordt.

Vervolgens 2cm glaswol tussen de regels en houtvezelplaat van 22m dik op de regels schroeven die om de 30 a 40cm op akoestische geisoleerde regels zijn geplaatst. Het wordt immers een massa veer massa systeem met massa 1 de steensmuur, de veer is de 2 cm glaswol en de 22mm houtvezelplaat en massa 2 is dan de 3 - 4 cm leemstuc. 

Volgens de verkoper is de regel afstand veel te klein en de platen dan te dun omdat er bij 3 - 4cm leemstuc te veel gewicht aan komt te hangen.

De verkoper raadde mij aan om dikkere houtvezelplaten van 4 - 6 cm te gebruiken en die met isolatiepluggen rechtstreeks op de muur te plaatsen.

Nu denk ik zelf dat ik met mijn oorspronkelijke idee maar dan met 9 mm extra OSB plaat op de regels en vervolgens de houtvezelplaat die ik daar weer op monteer, dat de houtvezelplaat voldoende body heeft en ik de regels om de 40 cm kan zetten. Ik denk dat de akoestisch ontkoppelde regels beter gaan werken tegen voortplanting van geluid dan alleen de houtvezelplaat van 60 mm.

Maar ik moet eerlijk bekennen, ik heb nooit met houtvezelplaten gewerkt en kan niet zo gek veel vinden in hoeverre die houtvezelplaat goed als zogenaamde veer functioneerd in een massa veer systeem.

Wat zeker is is dat rechtstreekse montage van 60 mm houtvezelplaten het minste werk is. Maar ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk niet zo goed geluid dempt als ik zou willen. De TV van de buren, de schreeuwende kleinkinderen enz zijn toch een grote ergenis.

Wat zouden jullie doen?

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
Sorry voor de typo's, het lukt mij niet om het bericht te wijzigen maar jullie snappen vast wat ik bedoelde.

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
Was er al bang voor, veel te moeilijke vraag.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.211
Punten
113
als er GEEN contactgeluid, trillingen zijn

een nieuwe wand voor leem bouwen zo een 10 cm voor de bestaande, voldoende sterk zoals verkoper zegt

vastmaken aan randen, onder, boven en link en rechts

en de 10 cm opvullen met een geluidsdempende isolatie

nieuwe wand NIET verankeren aan bestaande

las je contactgeluid hebt, moet je denken aan box-in-box, bijna niet te doen, heel duur.

succes

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan