• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wanden voor schuifraam

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zoals te zien op de afbeelding gaat de vloer er uit en gaat er beton gekapt worden.
Het raam met de deuren in gaat er uit en we gaan een klein deel uitbouwen naar de tuin toe.
Nu vraag ik.mij af hoe ik links en rechts best een klein stukje muur zet om daar een nieuw schuifraam tegen te plaatsen?
Ik zou zo weinig mogelijk muur willen en zo veel mogelijk raam.
Wat stellen jullie voor? 



 
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
img-20200323-143335994.jpg
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Niks, je hebt niks nodig. Schuifdeur kan op de volledige breedte worden gemaakt.
Maar je zit zowieso met koude bruggen.
Hoe ga je die oplossen ?

Foto van binnen zou bijkomende info geven en even op de foto intekenen wat je wil.
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Binnenkant van de 2 zijmuren gaan geïsoleerd worden en afgewerkt met Gyproc.
Iets zal ik dus moeten zetten.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Dan kan je aan de constructeur van de schuifdeur vragen om ofwel een houten balk met plooiwerk in alu of een verbredingsprofiel te plaatsen dat aansluit bij de dikte van je Gyproc. Zo krijg je max. aan breedte van de schuifdeur. Je kan uiteraard gaan bricoleren met stenen en mortel maar ik heb zo'n vermoeden dat je links en rechts geen 20 cm wil verliezen. Met een balk en plooiwerk heb je d egoedkoopste oplossing. Balk kan je zelf zetten, plooiwerk kan worden opgemeten na plaatsing van de schuifdeur en hoeft alleen aan de buitenzijde. Binnezijde kan je afwerken met Gyproc. Niet vergeten een vochtkering te voorzien tussen je balk en huidige muur. bv. een strip epdm.
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Merci! Wat voor houten balk kan hiervoor voorzien worden? 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hoe staat het eigenlijk op de bouwplannen getekend?
Want kan me niet voorstellen dat je zoiets begint zonder enige plan van aanpak?
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
lukanar zei:
Hoe staat het eigenlijk op de bouwplannen getekend?
Want kan me niet voorstellen dat je zoiets begint zonder enige plan van aanpak?

Ik heb enkel meldingsplicht, dus geen plannen.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Bwa weet je Luk er zijn wel wat mensen die een plan gewoon in hun hoofd hebben zitten en niet zo nodig eerst papierwerk moeten doen. Ik denk daarbij ook aan mijne nonkel Amedee zaliger. Hij heeft/had natuurlijk zijn gehele leven gebouwd en geknutseld en als er iets moest gebeuren dan .....begon die daar gewoon aan.

Of TS al dan niet een bouwvergunning/meldingsplicht heeft daar spreek ik me niet over uit. We kennen zijn plannen niet. Maar om te antwoorden op zijn vraag. Hij wil daar tussen die twee muren een schuifdeur. Die breedte is pakweg 2, 5 mtr. Links en rechts moet hij iets maken dat de 2 bestaande muren isoleert. Dat zal dus een voorzetwand worden met isolatie en gipsplaat. Dikte 2 x 10 cm blijft over 2.3 mtr schuifdeur. We hebben dus een "spleet" van 10 cm te dichten tussen schuifdeur en muur. Dat kan met een paar CLS op elkaar te schroeven. Of men timmert een kader in elkaar met valizeplanken met aan de buitenzijde een multiplex WBP of Bruynzeel. Daarop kan dan een aluplaat/pvc plaat worden gekleefd in zelfde materie als de schuifdeur die dus alu of pvc kan zijn. Aan de binnenzijde kan dan op deze kader worden afgewerkt zoals de rest. In princiepe kan je de deur nog breder maken als je werkt met omgekeerde slag. Binnen zal dan de kader bijna volledig weg ge werkt worden. Allemaal afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van TS. Maar je zou ook kunnen werken met bvb ytongblokken en deze kleven met schuim.
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Englishdude zei:
Bwa weet je Luk er zijn wel wat mensen die een plan gewoon in hun hoofd hebben zitten en niet zo nodig eerst papierwerk moeten doen. Ik denk daarbij ook aan mijne nonkel Amedee zaliger. Hij heeft/had natuurlijk zijn gehele leven gebouwd en geknutseld en als er iets moest gebeuren dan .....begon die daar gewoon aan.

Of TS al dan niet een bouwvergunning/meldingsplicht heeft daar spreek ik me niet over uit. We kennen zijn plannen niet. Maar om te antwoorden op zijn vraag. Hij wil daar tussen die twee muren een schuifdeur. Die breedte is pakweg 2, 5 mtr. Links en rechts moet hij iets maken dat de 2 bestaande muren isoleert. Dat zal dus een voorzetwand worden met isolatie en gipsplaat. Dikte 2 x 10 cm blijft over 2.3 mtr schuifdeur. We hebben dus een "spleet" van 10 cm te dichten tussen schuifdeur en muur. Dat kan met een paar CLS op elkaar te schroeven. Of men timmert een kader in elkaar met valizeplanken met aan de buitenzijde een multiplex WBP of Bruynzeel. Daarop kan dan een aluplaat/pvc plaat worden gekleefd in zelfde materie als de schuifdeur die dus alu of pvc kan zijn. Aan de binnenzijde kan dan op deze kader worden afgewerkt zoals de rest. In princiepe kan je de deur nog breder maken als je werkt met omgekeerde slag. Binnen zal dan de kader bijna volledig weg ge werkt worden. Allemaal afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van TS. Maar je zou ook kunnen werken met bvb ytongblokken en deze kleven met schuim.

Thx!

Als ik met Ytong zou werken hoe doe ik dit dan? 10cm aan elke kant, welke blokken kan ik dan gebruiken?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Voor mij lijkt het een achtergevel, de hoogte van de achtergevel is ons niet bekend en is er links een gemeenschappelijke muur.
Indien de TS de deur-/raamopening vergroot, gaat hij een nieuwe steunbalk moeten plaatsen dat rust op de gemeenschappelijke muur en het gewicht en lasten van de achtergevel kan dragen.
En dat allemaal gaat gebeuren zonder deskundige begeleiding?
Ik stel mijn vragen over het steunpunt (de ligplaats) voor die draagbalk.
In welke staat is de gemeenschappelijke muur en uit wat bestaat deze muur? Ook bij de buur.
​​​​​​​
 

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hoogte wordt 3 m. Komt een plat dak op dus weinig gewicht en er lopen al 3 poutrels waar het dak op gaat steunen. Vroeger terras 1ste verdiep.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Hou het simpel en doe het ongeveer zoals Englishdude aangaf.

Beide zijmuren worden uitgedikt met een structuur waarin isolatie wordt verwerkt.

Trek die uitdikkingen door tot gelijk met de buitenkant van het raam. Plaats hier het raam tussen en werk de kopkanten af met iets gelijkaardigs van uitzicht als het raam.

Geen onnozel prul en plakwerk van veel te minieme en dus zwakke muurtjes die dan ook nog eens een koudebrug kunnen  zijn.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Zou het niet interessant/nuttig zijn om te weten welk type schijfraam er komt?
Is het er eentje die ook in een slag wordt geplaatst zoals het huidig deurraam of gaat het over een blokschuifraam?
Het schuifraam komt in een nieuwe uitbouw, dus waarom wordt de tweede zijmuren geïsoleerd, als de binnenste (oude buitenmmuur rechts op de foto) in het nieuw leefgedeelte komt?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
@ KevK,
De nieuwe achtergevel wordt 3 m hoog, maar mijn vraag was over de achtergevel die we nu zien op foto.
Op het huidig stukje muur links zal er nu ook een poutel liggen, dus is dat stuk muur is de steun.
Na uitbouw gaat u ook dat gat vergroten, dus die steun ga je niet kunnen verwijderen, enkel een grotere, zwaarde en langer poutrel gaat er komen te liggen.
Je wenst zoveel mogelijk glaspartij, is er toelating van de buur?
Is er alles conform de erfdienstbaarheid van uitzicht, met een toelating van de ruimtelijk ordening  of  met de wet (art. 676 en 677 BW)?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Englishdude zei:
Bwa weet je Luk er zijn wel wat mensen die een plan gewoon in hun hoofd hebben zitten en niet zo nodig eerst papierwerk moeten doen. ....

Klopt. Maar enkel een plan in je hoofd hebben, daar kom je niet mee. Je nonkel misschien is de uitzondering op de regel.

Maar ik bedoel een plan van aanpak ... en dat mag in je kopje zitten maar eender hoe je moet wel weten wat je doe. Ik heb de indruk dat TS denkt dat hij met een dakje en een schuifraam rond komt maar laten we eens oplijsten wat er sowieso moet gebeuren ... en niet uit het hoofd. 
biggrin.gif


- Linkse muur met buur: gemeenschappelijk? Ja/nee? Gevelmuur of tuinmuur? Waterkering aanwezig of niet? Geïsoleerd?
- Waterkeringen in de gevels van de woning? 
- Versteken van afloopbuizen regenwater.
- Nog rabbat over om de afloopbuis te verlengen naar nieuwe achtergevel?
- Behouden van linteel boven bestaande deur of deze uitbreken en hoger steken zodat plafond kan doorlopen.
- Dakconstructie: type zadeldak of lessenaar dak? Gesloten dak of glazendak? ===> f( vergunning).
- Meldingsplicht ... euh, dat kan alleen met bouwplannen hoor. Efkes bellen en zeggen ik breid er een stuk aan mijne achtergevel lukt echt niet.

Dit wordt zonder deftige voorbereidingen en plannen een regelrechte ramp. 
Mijn gedacht ... teveel keren te maken gehad met nonkel isidoors en amadee's die zonder nadenken aan iets begonnen en wij konden het dan maar oplossen ... en dan ging het meestal over 'den hof'.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Regis07 zei:
Zou het niet interessant/nuttig zijn om te weten welk type schijfraam er komt?
Is het er eentje die ook in een slag wordt geplaatst zoals het huidig deurraam of gaat het over een blokschuifraam?
Het schuifraam komt in een nieuwe uitbouw, dus waarom wordt de tweede zijmuren geïsoleerd, als de binnenste (oude buitenmmuur rechts op de foto) in het nieuw leefgedeelte komt?

Bij het ontwerpen van raamsystemen eender welk wordt geen rekening gehouden met plaatsing achter slag of tussen de dag. Zeker niet bij schuifdeuren.
Soms bestaat er wel een type van kader dat we een "Z" kader noemen maar dergelijke kaders worden uitsluitend gemaakt voor de zeer lichte systemen van ramen en schuiframen met beperkte afmeting dus niet direct voor de zwaardere schuifdeuren .
Men  gebruikt zulks vooral in houten vakantiewoningen, chalets, caravans en dergelijke. Bij schuifdeuren heb ik zo'n "Z"kader evenwel nog niet gezien.
In België komt dit weinig of niet voor dat in tegenstelling tot Frankrijk/Spanje en Nederland. De benoeming "blokkader" is vooral voor ramen die worden gebruikt in Nederland/Duitsland/Oostenrijk/Zwit enz... waar veel tussen de dag wordt geplaatst.
Een "blokkader heeft dan een veel grotere diepte dan een normaal kader.
Maar het is een "raar" ding naar isolatie toe en dus in hoofdzaak alleen te betrouwen in houten en pvc uitvoering. Verder is het ook een persoonlijke keuze. Blokkaders vooral in hout zie je in hoofdzaak bij zeer strakke woningen en dan weer in zeer klassieke woningen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Vandaar mijn verschillende vragen.
Men is nu in de veronderstelling van, maar heden en voor zij  die langs de rijksgrenzen wonen is het mogelijk om in het buitenland een type te gaan kopen zoals ze daar als standaard gebruiken.
I​​​​edere bouwer/verbouwer wilt iets eigen. Iets anders/opvallender dan de buur/buurt.
We weten voor het moment ook niet uit welk materiaal het schuifraam zal vervaardigd zijn.
Laat ons onbelemmerd die optie open houden en niet direct ervan uit gaan dat het gaat standaard zijn. Men kan niet ontkennen dat er vele bouwstijlen zijn en dat wij hier over onvoldoende gegevens/informatie beschikken. "Ik zou ..."  is voor mij onvoldoende.
Geef toe dat men soms of veel verbaasd zijn over de bouwtechnieken die sommige gebruiken of toepassen.
Ik moet u niet vertellen hoeveel bouwdossier er in de rechtbank liggen door ondoordachte bouwwerken en burenconficten.
Laat ons de schuiframentypes  in acht nemen die voor deze toepassing in aanmerking komen!
De TS gaat meer dan waarschijnlijk een verbouwing doen waar er geen caravandeur gaan in verwerkt worden. 
 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
KevK1989 schreef:

Nu vraag ik.mij af hoe ik links en rechts best een klein stukje muur zet om daar een nieuw schuifraam tegen te plaatsen?

Ik zou zo weinig mogelijk muur willen en zo veel mogelijk raam.
Wat stellen jullie voor? 

Dus geen kleine stukjes muur links en rechts. Wat voor type raam je ook neemt, het kan zonder dat.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan