• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wadi op 2 meter van een gracht.

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Op ons voorontwerp heeft de architect ondertussen al wat extra zaken aangebracht en nu staat daar ook de WADI op.
Ik was altijd van idee dat een WADI niet moest als er een gracht aanwezig was, maar dit is blijkbaar niet zo.
Kan iemand dat bevestigen?
Wij gaan dus een WADI leggen op 2m van een (droge) gracht van 3m breedte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
geen expert ter zake, maar mij lijkt het als die gracht op publiek domein ligt dat je daar niet zomaar je water mag in lozen. Je moet op eigen terrein infiltreren denk ik. Klinkt misschien absurd, maar zo is het dacht ik.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
geen expert ter zake, maar mij lijkt het als die gracht op publiek domein ligt dat je daar niet zomaar je water mag in lozen. Je moet op eigen terrein infiltreren denk ik. Klinkt misschien absurd, maar zo is het dacht ik.
Volgens ons plan lijkt het inderdaad zo. Gracht is 50% op ons perceel, maar dat zal niet tellen denk ik.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Op ons voorontwerp heeft de architect ondertussen al wat extra zaken aangebracht en nu staat daar ook de WADI op.

Ik was altijd van idee dat een WADI niet moest als er een gracht aanwezig was, maar dit is blijkbaar niet zo.

Kan iemand dat bevestigen? Wij gaan dus een WADI leggen op 2m van een (droge) gracht van 3m breedte...
Wadi naast gracht werkt perfect zolang deze hoger gelegen is dan water in gracht
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Wij hebben net hetzelfde. Rand wadi op 1m van de gracht getekend. Als je dan een grondwerker op den hof krijgt en die bekijkt het plan dan lacht die eens goed en zegt die : "allé ne modderpoel naast de gracht, dat gaat veel gracht en weinig modderpoel worden dus"

Zoals Invis zegt, dat is dan infiltratie op eigen terrein ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Infiltratie moet op eigen terrein en dit kan met een wadi, een infiltratiekoffer of infitratieput.
Een gracht , en zeker op openbaar domein gelegen, en een perceelgrens halverwege doet niets af van het openbaar karakter, dient in de eerste plaats als opvangmedium van hemelwater afkomstig van de straat. Een gracht dient ook voor de afvoer van dit water naar ofwel wachtbekkens ofwel filterinstallatie ofwel naar rivieren. Er wordt ook geïnfiltreerd, maar het belangrijkste punt is versnelde afvoer van het hemelwater.

Omdat er een strikt reglementering is om water te lozen in openbaar domein , heb je soms de verplichting om te infiltreren op eigen terrein. Een grondwerker die hier onnozele praat zit te verkopen van modderpoelen heeft het echt niet door wat de bedoeling is van infiltratie en eigenlijk zou je die van je hof moeten gooien. Dus ik ben er zeker van dat deze grondwerker nooit voor tuin of landbouw werken moet uitvoeren.

Infiltratie door middel van een wadi is het VERTRAAGT infiltreren van oppervlakte waters in eigen bodem zo dat de openbare afwatering niet wordt overbelast.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als ik elke aannemer die onnozele praat verkoopt van mijnen hof moet gooien is het ook maar een saai bedoening. En dan kan ik alles ook nog zelf doen! :giggle: Ik wou maar zeggen dat de effectiviteit van bepaalde regelgeving in de praktijk wel erg laag ligt. En dat zal in mijn en vermoedelijk TS zijn geval niet anders zijn. Al ben ik helemaal te vinden voor infiltratie en verstandig omgaan met water.
 
  • Leuk
Waarderingen: BDWM

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Heeft die gracht een officieel statuut, bijv. "waterloop 2de categorie" of "Gracht van algemeen belang"? Kan je checken op Geopunt.be.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan