• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachttijd voor een offerte

CiJu

Lid
Lid geworden
3 aug 2024
Waarderingsscore
40
Punten
18
Er wordt op dit forum veel gesproken over offertes en vooral over de inhoud daarvan maar ik zou graag eens een kleine bevraging onder de zelfstandigen op dit forum of medeforummers.
Wat vinden jullie een aanvaardbare wachttijd voor het verkrijgen van een offerte voor kleine karwijen. (Eenvoudige installatie van een airco, installatie laadpaal, herstellingen aan sanitaire toestellen, ... .) Ik spreek dus niet over de aanleg van een tuin, bouw van een extra woongedeelte, ...
Ik kan hier nog veel tekst typen, maar denk dat het topic voor zich spreekt. Zie graag jullie antwoorden tegemoet.

Voor mij is de aanvaardbare termijn afhankelijk van wat je overeengekomen bent met de zelfstandige in kwestie. Gewoon via e-mail een volledige offerte vragen, is enkel voor heel specifieke/kleine projecten mogelijk.
2-6 weken voor een offerte vind ik heel normaal.

Er is niets specifiek overeengekomen omdat de werken niet van die aard zijn dat er een hele planning dient opgesteld te worden.
De vakmensen in kwestie komen ter plaatse (+- 10 minuten) en hebben dan genoeg info om een offerte te maken. Het is dus vanaf dat punt tot de uiteindelijke offerte.

Ik vraag na plaatsbezoek op de moment dat ze willen vertrekken altijd zelf wanneer ze denken comfortabel een offerte te kunnen aanleveren.

Ik vraag na plaatsbezoek op de moment dat ze willen vertrekken altijd zelf wanneer ze denken comfortabel een offerte te kunnen aanleveren.
Inderdaad. Je spreekt dat even mee af tijdens het plaatsbezoek

Een van de laatste keren beloofde men me een offerte op te stellen binnen de 2 weken omdat het niet druk was... na twee (of was het drie?) maanden wachten heb ik maar gemeld dat het niet meer nodig was. Nochtans ervoor voor een grote bestelling bij dezelfde: binnen de 2 dagen een offerte gehad.
Ik wacht maximum 2 maanden voor offertes kleine(re) bestellingen/ werken omdat ik steeds ruim op voorhand offertes opvraag, uitzonderlijk 3 maanden.

Ik vraag het steeds. Meestal (kleinere zelfstandigen) is dat 2/3 weken. Geven ze zelf aan. Een reminder sturen vind ik niet erg. Een tweede reminder afhankelijk van hoe hard ik het zelf nodig heb. Maar meer ga ik er niet achter zitten. Ik doe wel alles via mail, via telefoon heb ik altijd het gevoel van te storen tijdens het werk en dan vergeten ze het toch.

Als ik na 2 weken geen offerte krijg denk ik dat de aannemer geen interesse heeft. Als ik na 10 dagen geen offerte heb bel ik, dan zeggen ze morgen, als ik dan de dag erna nog geen heb en ze zeggen terug morgen en ze is er niet, dan hoeft het niet voor mij. Maar zoals hierboven gezegd, vraag ik het ook altijd. En bij mij is het meestal dringend :LOL:
Offertes en aannemers is toch altijd een ding. Soms na 1 dag een uitgewerkte offerte, soms niks na weken voor een offerte die 2 minuten duurt.

Voor "simpele" dingen wacht ik 2-3 weken. Krijg ik geen antwoord, stuur ik ook geen reminder.
Aannemers genoeg, denk ik dan.

Vraag ook altijd meerdere offertes op.

Kvraag het meestal. 2 a 3 weken kan ik wachten tenzij er iets anders afgesproken is. Is het later wacht ik er niet op en vraag ik er niet meer achter.
Is het later dan meegedeeld valt die zowiezo af.
Vraag meestal slechts 1 a 2 offertes. Als de prijs er correct uitziet heb ik beter dingen te doen dan volk te ontvangen. Al moet ik toegeven dat ik toch heel wat opsteek van die offertebezoeken en nieuwe inzichten op doe.

Kvraag het meestal. 2 a 3 weken kan ik wachten tenzij er iets anders afgesproken is. Is het later wacht ik er niet op en vraag ik er niet meer achter.
Is het later dan meegedeeld valt die zowiezo af.
Vraag meestal slechts 1 a 2 offertes. Als de prijs er correct uitziet heb ik beter dingen te doen dan volk te ontvangen. Al moet ik toegeven dat ik toch heel wat opsteek van die offertebezoeken en nieuwe inzichten op doe.
Helemaal akkoord.

Als ze ter plaatse moeten komen, dan vraag ik of deze job iets is wat binnen hun interesse valt, en wanneer ik een offerte mag verwachten.
Ik vraag dan ook wanneer ze kunnen uitvoeren als ik binnen de week beslis.
En dan vraag ik of ik er zelf een deadline bij mag zetten van hun termijn + ca 6 weken. Niks gebeurd dan, dan vervalt de overeenkomst, tenzij er nieuwe afspraken zijn onwille van speciale omstandigheden.

Dat laatste is om niet vast te zitten als je tekent voor iets wat een paar weken later klaar zou moeten zijn, en waarvoor dan niks gebeurt binnen 6 maand of zo.
En soms kan het, soms ook niet.
Plaatser airco vond dat heel redelijk, tuinman had het wat lastiger, omdat daar het weer veel meer mee speelt. Ik wou ook niet dat ze onwille daarvan de tuin in een modderbad zouden veranderen.

Ik heb vaak de indruk dat men bewust wacht op een reminder alvorens een offerte op te stellen, om wat te schiften tussen wie echt interesse heeft en wie eerder wat vrijblijvend informeert.

Ik heb vaak de indruk dat men bewust wacht op een reminder alvorens een offerte op te stellen, om wat te schiften tussen wie echt interesse heeft en wie eerder wat vrijblijvend informeert.
Ik heb soms de indruk dat er offertes worden gemaakt uit beleefdheid, maar met voorwaarden en prijzen om het werk niet te krijgen...

Maar wat ik zeker niet snap is dat ze de moeite doen om ter plaatse te komen, veel interesse tonen, en dan geen offerte maken.

Feit is, als ze hun beloftes al niet nakomen om een offerte te maken voor de tijd die ze zelf hebben opgegeven, dan stijgen mijn twijfels over hun betrouwbaarheid...

Merci allen voor de reacties! Ik zelf ben niet zo geduldig als sommige onder jullie. Wacht inmiddels 16 dagen op een offerte. Op dag 12 eens geïnformeerd en zou ze op dag 14 krijgen. Inmiddels nog niets gekregen. Trek er inderdaad men conclusies uit.

Edit: binnen de 5 minuten na het beleefd melden dat de aanvraag genegeerd mocht worden antwoord met tal van excuses waar ik als potentiële klant geen boodschap aan heb. Ik kijk tegenwoordig vaak naar de Google Reviews die men krijgt, en was toch verrast bij deze man... Zo zie je maar, zelfs die reviews mag je al niet meer "geloven".

Laatst bewerkt:
Het hangt natuurlijk af van welk type werk en de omvang van de opdracht.

zoals ik al zei, vraag ik zelf altijd hoe lang zij denken nodig te hebben (comfortabel geteld) om een offerte te maken. En dan doe ik die termijn x1.5 of zelfs x2 om mijn verwachtingen op te baseren.

Ik heb al geleerd om daar niet te hard aannemers op te filteren, omdat andere selectieparameters doorgaans iets meer doorwegen (betrouwbaarheid en kwaliteit werk). In den bouw heb je nu eenmaal vaak niet de luxe om te kiezen uit 10 aannemers voor een opdracht die allen staan te springen om voor jou te mogen komen werken, helaas....

2-3 weken lijkt me voldoende.
Ter info: karwei is een klus. Karwij is een plant😉

D'er staat daar geen termijn op.

Principe bij mij -- als zelfstandige-- is dat ik binnen de 48 uur reageer op een melding. Brief, mail , contactformulier(en) op website , PM of andere kanalen.
MAAR als ik op mijn mailadres een aanvraag binnenkrijg waar 10 van mijn collega's in kopy staan, dan heeft de klant niet door voor wat ik juist sta. Ik antwoord dan ook met een verwijzing naar ons kontactformulier op onze website.
Krijg ik een vraag binnen die zo algemeen is als de wereld is rond, dan zal ik bellen om verdere info te vragen. Dan weet ik of de opdracht thuis hoort bij mij of bij een collega. Je wil niet weten dat na wat vragen ik eigenlijk niets kan doen want ik zaai geen gras.
En soms , ja soms moet ik toch ergens dringend want ze krijgen het niet uitgelegd via telefoon naar toe tenen. Uurtje file leed en dan horen : het is voor de haag te snoeien.
Klanten vergeten soms dat wij alleen maar verder kunnen met alle relevante informatie die ze geven OP VOORHAND .

Termijn voor offertes aan te bieden ?
Hangt er van af hoe veel ik moet toveren .

Voor ontwerpstudies : de zelfde dag nog.

Voor ontwerpdossiers samen te stellen ? Tsja dat hangt van het dossier af, geef me 3 maand om van A tot Zet een ontwerpdossier op te stellen (ontwerpen en technisch) en daarna mag je me zeker aan mijn zip trekken... als ik het zelf al niet gedaan heb. Maar uitzonderingen zijn er ( record 4 jaar)

Voor aanleg? Ik zet geen bomen met blote wortel in de zomer. Teveel afhankelijk van eht weer. Maar je offerte komt meestal na een 3 tal weken binnen en dan kijk ik dit na. Bij goedkeuring door mij, overlopen we dit.
Maar die persoon die achter die engelse darwin rozen vroeg. Sorry die vind je niet in belgie, toch niet de soort die jij wou , dus bestellen we in engeland en dat duurt 10 dagen. Dan is het niet fijn dat je ze na 1 week (!!!) binnen hebt en je te horen krijgt : Ja sorry we hebben er andere gevonden .
Onderhoud ? zal tussen de week en de 3 weken draaien, weerom wat moet er gebeuren
Schadedossiers ? Ik streef om binnen de 72 uur te plaatsen te zijn en binnen de 5 werkdagen een rapport op te stellen.

Schoon en perfect denk je.
Nee hoor
Mar af en toe loopt het mis.
En, via dit forum, geleerd om dat op tijd door te geven. Echter soms geloven ze het niet.
Die klant die toch eiste dat zijn dossier klaar ging zijn tussen kerst en nieuw ... ja versta ik maar ik lag wel in het ziekenhuis met mijne tikker.
Of door je rug gaan en de dag er op een aangetekend schrijven van een advocaat wegens contractbreuk.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan