Wachttijd ramen

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
259
Punten
83
Er zijn vandaag de dag nog steeds
...

Allee wat cowboy hypotheses:
Misschien willen ze voorschotten opstapelen en bestellen zelf later om meer buffer te hebben.
...
Er zijn ook nog ramenplaatsers/ramenboeren die ook vandaag de dag geen voorschotten vragen. En degene die ik ken z'n orderboek is ook in de orde 4 tot 5 maanden wachten gevuld.

• Leuk
Waarderingen: M1ke

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
25
Punten
18
Die cowboy hypothese valt dus dan al af. :)

brj

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
7
Punten
8
In het geval van aluminium schrijnwerk is het momenteel bij quasi iedere profielfabrikant minimaal 8 weken wachten tot je profielen binnen krijgt. De orders die vervolgens worden uitgeleverd zijn in veel gevallen niet compleet, met tot gevolg dat je opnieuw enkele weken extra moet wachten tot de backorders toekomen. Door het oplopen van de levertermijnen is bij veel productiebedrijven het werk voor een aantal weken stilgevallen, omdat er simpelweg geen profielen meer waren om nog een raam van te maken.

De oorzaak voor het uitstel van de leveringen is in juni/juli veroorzaakt doordat veel poederlakfabrikanten geen poeders meer konden uitleveren, waardoor op hun beurt de profielen niet meer gelakt raakten. Dat is intussen terug bijgetrokken, maar momenteel vormt de aanlevering van isolatiestegen een bijkomend probleem. Dit alles wordt gecombineerd met een vraag die hoger ligt dan het aanbod, met een ongeziene drukte tot gevolg bij veel bedrijven. De bottlenecks in de manier van werken zijn de afgelopen maanden pijnlijk bloot gelegd, en bovendien hebben veel bouwbedrijven nu ook nog eens hun handen vol met het herberekenen van offertes, ahja want de prijzen zijn sinds maart met tientallen procenten omhoog gegaan.

Met andere woorden, een levertermijn van 14-16 weken dient niet om een klant te kloten. Het is gewoon de realiteit, het gaat momenteel niet sneller.

Ik ben dus bijgevolg ook zeer benieuwd naar de uitleg van minoeske, ik denk dat het iets gaat zijn om eens goed mee te lachen.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
325
Punten
83
In het geval van aluminium schrijnwerk is het momenteel bij quasi iedere profielfabrikant minimaal 8 weken wachten tot je profielen binnen krijgt. De orders die vervolgens worden uitgeleverd zijn in veel gevallen niet compleet, met tot gevolg dat je opnieuw enkele weken extra moet wachten tot de backorders toekomen. Door het oplopen van de levertermijnen is bij veel productiebedrijven het werk voor een aantal weken stilgevallen, omdat er simpelweg geen profielen meer waren om nog een raam van te maken.

De oorzaak voor het uitstel van de leveringen is in juni/juli veroorzaakt doordat veel poederlakfabrikanten geen poeders meer konden uitleveren, waardoor op hun beurt de profielen niet meer gelakt raakten. Dat is intussen terug bijgetrokken, maar momenteel vormt de aanlevering van isolatiestegen een bijkomend probleem. Dit alles wordt gecombineerd met een vraag die hoger ligt dan het aanbod, met een ongeziene drukte tot gevolg bij veel bedrijven. De bottlenecks in de manier van werken zijn de afgelopen maanden pijnlijk bloot gelegd, en bovendien hebben veel bouwbedrijven nu ook nog eens hun handen vol met het herberekenen van offertes, ahja want de prijzen zijn sinds maart met tientallen procenten omhoog gegaan.
En ondertussen hoor ik van een poederlakkerij dat ze met hun vingers zitten te draaien omdat de aluminium nu zo duur is geworden dat velen hun projecten (moeten) uitstellen...

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.221
Punten
113
In China legt de regering fabrieken met magnesium stil owv energietekorten. Zonder magnesium geen aluminium. Als het zo doorgaat zit Europa tegen einde van het jaar zonder aluminium. Dus ook auto/ramen productie stopt dan.

wimlemal

Lid
Lid geworden
4 mei 2013
Waarderingsscore
31
Punten
18
Hier recente levertermijn 14 weken na opmeting (Reynaers alu)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.768
Punten
113
Tsja die chinezen he.
Alles wat ze maken is direct kapot.... behalve dien covid , die gaat wel overdreven lang mee
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
Is er een verschil in wachttijd tussen pvc, alu, hout?

Ik zou enkele ramen met enkel glas willen laten vervangen, de vraag is of ik ze nu bestel of wacht (subsidies zullen binnenkort worden aangepast?).

brj

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
7
Punten
8
Levertermijn beglazing is twee tot drie weken. PVC loopt (bij ons althans) terug vrij vlot op 8 weken. Hout is afhankelijk van de houtsoort en behandeling. Beitsen voor bijvoorbeeld afrormosia zijn momenteel ook amper te krijgen en zorgen voor vertragingen van + 3 weken.

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
25
Punten
18
Goede kennissen van me hebben de offerte voor aluminium ramen getekende begin augustus, opmeting en voorschotfactuur (lees: echte bestelling) eind augustus.
Eerst werd er gesproken van eind november. Iets later van net voor of na het kerstverlof (lees: zal zowiezo na het kerstverlof zijn). Die zeiden dat het materiaal 9-12 weken duurt en dat de tijd vinden om het te plaatsen is wat de uiteindelijke termijn bepaalt. Als dat zou zijn zoals voorzien is dat 4,5 maand na bestelling.

Korte update, ze hebben bevestiging gekregen voor de 2de week van Dec. Dat komt dan op 3,5 maand. Lijkt me nog redelijk goed.

tumkie

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
146
Punten
43
Klagen jullie ook als jullie meer dan een half jaar moeten wachten op de nieuwe auto ? Want die wachttijden zijn er blijkbaar ook in die sector !

Lid geworden
25 dec 2020
Waarderingsscore
12
Punten
3
Klagen jullie ook als jullie meer dan een half jaar moeten wachten op de nieuwe auto ? Want die wachttijden zijn er blijkbaar ook in die sector !
Nog harder! Want ik weet zelfs niet of hij met alle gekozen opties geleverd gaat worden.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.815
Punten
113
Als de eerst beloofde leverdatum niet gehaald wordt, maar ik koop geen nieuwe wagens 😊

Aguynguerran

Actief Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
60
Punten
28
Als een nieuwe auto lang op zich laat wachten dan is dat ambetant, in den bouw moeten er een dozijn andere dingen verschuiven en draait heel de planning in de soep, en betalen mensen kosten van overbruggingskrediet, huur of moeten zelfs noodoplossingen zoeken omdat ze al uit hun huis moeten.

Bovenaan