• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachtmuur isoleren: PIR?

Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aangezien het stuk grond naast onze halfopen bebouwing nog niet verkocht is, zitten we met een probleem naar isolatie toe. De gemene muur is op dit moment een enkele muur die in weer en wind staat, zonder enige vorm van isolatie...

Binnenkort komt de plakker om zijn ding te doen, maar we vrezen dat de pleister van de muur zal komen op deze vochtige, enkele muur. Daarom willen we op korte termijn eigenlijk de ganse wachtmuur isoleren.

Aangezien we niet weten hoe lang deze muur zal 'vrij staan', dachten we aan PIR platen om dit tijdelijk te isoleren. Is dit de beste oplossing? We zouden een 5 cm PIR platen aan de muur willen hangen, en een waterdicht zeil er bovenop.

Welke platen nemen we het best? Met best bedoel ik: welke zijn het goedkoopst?

Utherm Wall vind ik aan 9 €/m², maar dit zou ik graag nog een stuk naar beneden halen. Andere merken mogen ook natuurlijk.

Alvast bedankt voor de tips..
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
gemene muur ? normaal werken ze niet veel meer op die manier en staat jou huis volledig op jou grond.

geen isolatie, en maar een enkele steen ? Is dat hoe u woning voorzien is ? Wat zegt u architect hier van, want zo kan je toch niet aan de isolatievoorschriften voldoen, voor hetzelfd geld wordt er nooit naast gebouwd !
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Anno 2015 nog een enkele gemene muur bouwen zonder enige vorm van isolatie?  goe bezig *good*
 
Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is geen gemene muur. Beide huizen hebben hun eigen muur, volledig van elkaar gescheiden. Daartussen zit een paar cm geluidsisolatie.

Maar zolang er geen huis naast ons staat.. ja.. dan staat onze muur dus open en bloot...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Meen je dat echt, dat ze gewoon een woning hebben gezet met de binnenmuur zonder iets als buitenmuur ?

Nogmaals, wat zegt u architect hier van?  Los van het feit of er een woning tegen komt of niet, moet u woning voldoen aan een minimale isolatie-eis.  Persoonlijk vind ik dat onaanvaardbaar . U woning zou eigenlijk identiek aan een open bebouwing moeten zijn, maar met een blinde gevel.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Hier bij de buren in de verkaveling hebben ze er nu PIR platen tegen geplaatst. Aangezien ze geen alu-folie hebben zullen het de goedkoopste geweest zijn. 
 
Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
De architect heeft dit ook zo op het plan gezet. Dit was trouwens ook voorgeschreven in de verkavelingsvoorschriften. Zie foto in bijlage.

 

Maar los van dit feit, wat doen we nu het best?

Wat zouden jullie aanraden om de muur waterdicht en geïsoleerd te krijgen?
 

Bijlagen

  • Scheidsmuur.JPG
    Scheidsmuur.JPG
    189,4 KB · Weergaven: 2

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Welja, je architect had ook een dummy muur kunnen plaatsen die aansluit op je gevelsteen daar (dus twee muren op de perceelgrens, een echte binnenmuur, een dummy muur waar je buur tegenaan bouwt, en daartussen dan je isolatie). Soit, de architect heeft de goedkope en vind ik ook suboptimale oplossing gekozen, daar kan je nu niks meer aan veranderen.

Het probleem is niet de waterdichting, daar bestaan muurfolies voor. Het probleem is de bevestiging van deze folie aan je muur (om te voorkomen dat folie en isolatie gaan vliegen).

Ik zou tijdelijk een houten kader tegen de muur vastmaken, bv. 10cm dikte, dat opvullen met de goedkoopste minerale wol die je kan vinden, en dan daarover de muurfolie nieten. De aansluiting bovenaan het dak moet waterdicht gebeuren.

Nadeel: moet afgebroken worden als er een buur komt bouwen. Gewoon PIR platen tegen de muur bevestigen met isolatiepluggen gaat, maar dan kan je de folie er niet meer zomaar overhangen. Misschien eens kijken of er isolatiepluggen bestaan waar je achteraf een tweede plug kan indrukken die de folie knelt (dan is er nooit een risico op waterlek naar binnen.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_ Los van het feit of er een woning tegen komt of niet, moet u woning voldoen aan een minimale isolatie-eis. 

EPB "excuseert" zo'n muur, net omdat de kans bestaat dat er nog een huis tegenkomt.

Ik vind dat je het nogal dramatisch doet overkomen hoor. Er worden zat HOB's gebouwd zo en vaak is het even de kat uit de boom kijken ivm de 2de bouwer. Zomaar een dubbele muur zetten vind ik niet altijd de betere oplossing.

Je zet daar iets van platen tegen en een zeil. Als het niet westelijk is, houden zelfs platen zonder zeil je muur meer dan wss. droog. Dat zeil kan je bevestigen met bv. panlatten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
wat nog maar eens bewijst wat een klucht epb is .  Tevens is de woning berekend met een isolatielaag, maar die is gewoonweg niet voorzien. Ik vind dat echt niet aanvaardbaar, jou snelbouw binnenmuur = buitenmuur zonder islatie, zonder bescherming naar weersomstandigheden....  stel voor dat het een rijwoning was tussen 2 percelen bouwgrond waar misschien de eerste 20j niet op gebouwd wordt.  Wat ben je met een goed EPB als je zo'n woning opgeleverd krijgt ?

Bij een firma als bv Qauckels zetten ze er zelfs een complete muur met gevelsteen tegen. 
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
De woning is toch nog niet opgeleverd? Er is dus nog tijd zat om dit aan te pakken. Why the panic Mario?  

En je, EPB heeft zijn fouten, maar stel dat ze iedereen zouden verplichten zijn eigen isolatie te steken, is dat dan beter? Je weet bv. dat je buur 2 maanden na het indienen van je EPB ook begint te bouwen. Dan vind ik het maar normaal dat jij die muur mag "tellen" als geïsoleerd.

 

 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
maar dat is in TS zijn geval niet zo. Grond is zelfs nog niet verkocht en blijkbaar is hij wel van plan om zelf de isolatie te steken.
 
Lid geworden
8 nov 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank voor de reacties allemaal.

Het klopt dat we in de eerste maanden nog geen aangebouwde woning mogen verwachten. Daarom ook dat we de muur reeds op eigen initiatief willen isoleren.

De oplossing met de minerale wol vind ik eigenlijk nog geen slechte oplossing. Zeker omdat we nog enkele rollen wol van onze dakisolatie over hebben. Wat denken de andere forumgangers hiervan?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door flesjespa

Je zet daar iets van platen tegen en een zeil. Als het niet westelijk is, houden zelfs platen zonder zeil je muur meer dan wss. droog. Dat zeil kan je bevestigen met bv. panlatten.


And now Mr Spa, the ham-question... hoe bevestig je de panlatten? :) Toch niet door die arme platen vastmaken in de muur.... those poor plates... 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Waarom niet tjay? Als je een houten gevel (padouk latjes of thermowoord) voor een gemetste muur wil plaatsen, is dat toch ook op een houten kader?

Die houten kader wordt volgens mij bovenop de isolatie en los door de isolatie vastgemaakt. Hoe zou je dat anders doen?

Pur/pir platen in een spouw zijn toch ook los door de isolatie gefixeerd. Ik zie het probleem niet...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Houten kader is toch iets heel anders dan stalen vijzen van 10cm doorheen uw isolatie knallen. Lambda waarde hout gemidded 0,18 W/mK, voor staal 50 W/mK ... Als je hout dan geschrankt plaatst (zal hier voor die 5cm wat overkill zijn), dan beperk je de oppervlakte met mindere isolatiewaarde aanzienlijk.

Ik ben absoluut voorstander van houten kader (zie mijn eerdere suggestie), met dan bv. rotswol tussen. Daar kan je perfect een folie opnieten en dan met panlatten vasthangen -- de vijs door de panlat steekt dan misschien 2cm diep in het houten kader, en niet tot in de binnenmuur (dus beperkte impact op totale isolatiewaarde op dat punt)

Als je eerst (PIR) platen hangt en dan panlatten moet hangen om een folie ertegen te houden, dan is dat dus hopelijk niet met perforaties met 10cm staal tot in de binnenmuur. Ik zie niet meteen een andere mogelijkheid voor die panlatten op platen, vandaar de vraag naar flesjespa...  Misschien is de beste oplossing dus gewoon een houten kader met minerale wol tussen?

Spouwplaten... klopt... maar dat is dan door uw spouwanker dat erdoor moet - daar gebruik je dan hopelijk een kunststof omhullende plug voor, en voor die bevestigingspunten waar geen spouwanker doormoet, kan je isolerende pluggen zonder spouwanker gebruiken (de juiste isolatiepluggen vormen zelfs geen koudebrug). Heb geen ervaring met spouwankers & isolerende pluggen, maar kan  me voorstellen dat je daar niet veel keuze hebt, je kan je gevelsteen moeilijk aan een touwtje hangen :). Geen idee hoe men daar in een moderne woning het koudebrug aspect mee oplost?? 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Een van de PUR-isolatieplatenfabrikanten (verschijnt hier vaak rechts in beeld bij de reclame), doet dit nochtans met hun 'powerwall' systeem. Houten latten 'lossendoor' de platen. Op die latten komen dan pannelatten voor gevelafwerking.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Hoe bedoel je "lossendoor de platen", dus gewoon met stalen vijzen van 10 of 15cm erdoor,? Dus niet op een geschrankt kader? ... 

Het is niet omdat een fabrikant dat suggereert, dat dat daarom de beste oplossing is. Ze stellen misschien graag de "gemakkelijke" oplossing voor zodat aannemers en DHZ'ers massaal voor dat specifieke product kiezen... 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Zie afbeelding.

principeschets_pw.jpg


Bron: http://www.recticelinsulation.be/sites/default/files/pdf/NL_Plaatsing_buitengevel_RecticelInsulation.pdf)
 

Bijlagen

  • principeschets_pw.jpg
    principeschets_pw.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 1

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Met een kader die rechtstreeks op de muur is geplaatst, kan je bijna niet anders dan met rotswol werken (of eventueel inblazen met cellulose). Pur/pir platen gaan nooit niet mooi kunnen aansluiten tegen kader.

Is dat nu echt zo'n groot probleem die vijzen (puntkoudebruggen)? Wat is het verschil tussen een aantal puntkoudebruggen (vijzen) en oppervlak aan houten kader? Hout laat weliswaar minder warmte/koude door, maar zal een groter oppervlak beslaan dan een aantal vijzen... niet?

Enfin, in ons huis zal een gedeelte met 'open lattekes' zijn. Waarschijnlijk met van die stelvijzen zoals op de afbeelding. Eerst een kader en daartussen isoleren zie ik niet zitten...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan