• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachtleiding voor waterleiding: Kan hier een leiding worden doorgetrokken? (Dringend!)

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hoi,

Dringende vraag (want moet eventueel maandag gecorrigeerd worden).
Voor een bijgebouw liggen er 2 wahtleidingen van 110mm. 1 voor elektriciteit, 1 voor waterleiding.
De onderste/Links is voor elektriciteitskabels, daar maak ik mij geen zorgen over.
De achterste/Rechtse is voor watertoevoer.
Deze laatste ligt in een bocht naar links en dan naar boven. Ik sprak de aannemer daarover aan: gaat daar wel een waterleiding door geraken? Dat zal wel lukken zei hij, het zijn flauwe bochten van telkens 45°.

Nu ken ik weinig van waterleidingen, maar die alpex leidingen lijken mij toch vrij stroef of zo'n bochten te nemen. Gaat dit wel lukken? Of wordt een waterleiding is zo'n buis in een ander soort meer flexibele darm uitgevoerd?

20241030_132419 (1).jpg

Buiten ligt normaal socarex, en dat zal toch serieus wringen...

Kan, maar zal niet makkelijk zijn (eventueel nu al een alpex doorvoeren )
Waarom geen doorvoerbocht :
1730559064090.jpeg

Ik vrees dat dat deftig gaat lukken. ik zou bochten van PCV met 22graden nemen en zorgen dat die veel geleidelijker liggen en uitkomen.
Al had ikzelf die waterleiding al ineens in de buizen gestoken voor de buizen te steken.
Is er geen optie om recht op recht te werken, en buiten het bijgebouw daar een pvc put te steken zodat je dan nog later van binnen naar buiten kan boren?

Maandagmorgen als eerste werk de socarex er door steken, nu het nog kan

Snij de bodem van een plastic colaflesje en steekt dat op je socarex of alpex (de kant met die 5 uitsteeksels), tape die enigszins vast aan je leiding en je zal merken dat het doorduwen in bochten al heel wat makkelijker gaat.

Waarom niet gelijk de waterleiding er in steken nu je er nog aankan?
Als het lukt is het ineens in orde. Als het niet lukt weet je het ineens en kan je er nog iets aan doen voor het te laat is.

bwa, zal wat wringen, maar als het 1 enkele socarex is, zal dat wel lukken. Ik volg wel de stelling: "steek hem er maandagavond in"

Als dat nog lange afstand na de bocht moet afleggen, zou ik daar toch liever niet op zitten trekken en duwen. Sommmige maten van PVC bochten hebben een scherpe kant aan hun binnenbocht (ik kan het alvast attesteren voor die van 50mm); daar schuur ik toch liever niet overheen met een kabel/buis.

Ik vermoed dat voor TS de beton er ondertussen al overheen ligt, maar voor toekomstige lezers:

doorvoerbocht
andere termen waar je makkelijk winkels mee vindt: straalbocht, pidpabocht; Als particulier kan je bv. terecht bij Gema (Beringen) en Andre Celis (Vlaams-Brabant).

Gema heeft ook ruimere bochten van 90° (dan de gewone korte 90° bocht), die heb ik af en toe gebruikt als vervanging van 2x45° omdat een straalbocht overkill was voor de regenwaterafvoer, maar ik toch een zachtere bocht wou waar een rioolrat nog makkelijk door geraakt.

Kunt ge de buis voor elek niet gebruiken voor water? Ik heb bij mij alupex gebruikt, werkt veel handiger dan Socarex vind ik.

ruimere bochten van 90°
Ik moest recent een wat ruimere bocht hebben ivm mijn vijver en dan dacht ik aan:
- trage bocht
- lange bocht
- getrokken bocht

Waarbij ik verbaasd was dat een medewerker bij Plastiek Hofstade die laatste term niet kende.
Misschien is dat streekgebonden.

Blijkt nu dat men ook de term 'straalbocht' gebruikt (van ruime straal), dus alweer bijgeleerd via BouwInfo :)

Ik heb bij mij alupex gebruikt, werkt veel handiger dan Socarex vind ik.
Alupex is er (voor zover ik weet) enkel in 16 of 20mm, en dat is dan buitendiameter. Socarex heb je van 0.5” tot 1.5”, toch iets meer keuze, wat belangrijker wordt als het een lange afstand is en je veel debiet wilt. @D I Y heeft het hier eens uitgevogeld.

Ik heb al socarex 1" en alupex 32mm gebruikt voor van regenwaterput naar woning. De socarex is stugger om een korte bocht te nemen. Alupex kan je meer in een bocht krijgen maar dan wel met plooiveer of plooiset. Dus voor wachtbuizen geen voordeel want dan heb je de kans niet echt om manueel te plooien als de wachtbuis er al ligt. Alleszins voor beide types een rotjobke met veel bochten. :D Enige wat kan helpen is om dunnere diameter te nemen.

Bedankt allen voor de reacties. De aannemer gaat nu meteen de 2 bochten nog aanpassen naar 1 bocht. Dan zou het wel moeten lukken. Ik zal daarna trachten om reeds een socarex te voorzien voordat de beton komt morgen!

Maar het zijn toch gewoon bochten met rubberen mof-spie verbinding?

Trek het bochtstuk op het uiteinde er vanaf.
Trek uw Socarex doorheen het lange gedeelte onder de grond.
Schuif uw losgetrokken bochtstuk over het uiteinde van de Socarex heen en plaats het terug op het rechte stuk door in de mof-spie verbinding terug te realiseren.

Ik zie, zolang je aan alles aankan, geen reden waarom je de leiding er zou trachten door te trekken terwijl de bochten erop gemonteerd zitten.

Maar het zijn toch gewoon bochten met rubberen mof-spie verbinding?
Te zien aan de huidige opstelling op de foto en omdat TS spreekt over een aannemer, vermoed ik dat er nog een betonnetje overgaat binnenkort, waarschijnlijk vandaag. Dan kan je er al moeilijker aan.

Ook al steken die er op voorhand in, ikzelf wil nog altijd de optie hebben om iets te kunnen veranderen zonder al te veel miserie als het kan (bv. stel nu dat grondwerker die leiding doorsteekt later, of je wilt er iets anders doortrekken). Da's voornamelijk de perfectionist in mij om altijd te overdrijven, vooral geen voorbeeld aan nemen :)

ruimere bochten van 90°
Ik moest recent een wat ruimere bocht hebben ivm mijn vijver en dan dacht ik aan:
- trage bocht
- lange bocht
- getrokken bocht

Waarbij ik verbaasd was dat een medewerker bij Plastiek Hofstade die laatste term niet kende.
Misschien is dat streekgebonden.

Blijkt nu dat men ook de term 'straalbocht' gebruikt (van ruime straal), dus alweer bijgeleerd via BouwInfo :)
Soms ook doorvoerbocht genoemd :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan