• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachtleiding(en) airco - van ene muur naar andere

Lid geworden
19 feb 2023
Berichten
27
Waarderingsscore
14
Punten
3
In onze nieuwbouw die in de ruwbouw fase zit is er de mogelijkheid dat ik een airco (vloermodel) met buitenunit zou plaatsen.
Gezien ik nog niet 100% zeker ben of deze er al dan niet snel zal komen had ik graag al een wachtleiding(en) klaargelegd gezien de buitenunit langs de buitenkant van de rechtse muur komt en ik langs de muur van de airco niet naar buiten wil gaan door de geven gezien daar een terras komt.

Volgende onderdelen zullen nodig zijn voor de airco en zodanig in een soort van wachtbuis van de ene naar de andere muur moeten komen.
Deze moet geschikt zijn voor het volgende:
1 koelleiding met isolatie 25mm
1 koelleiding met isolatie 35mm
XVB kabel
afvoerleiding 30mm (afwaterend)

Welke wachtbuis (met trekkoord) raden jullie aan? (preflex, zware buis ,..)
Verschillende kleine wachtbuizen naast elkaar of 1 grote diameter? Een rechthoekige wachtbuis?

Hoe minder gaten naar buiten hoe beter lijkt mij voor de isolatie en blowdoortest.

Bedankt voor jullie tips
 

Bijlagen

  • airco.png
    airco.png
    1,4 MB · Weergaven: 44

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Koelleidingen en elektriciteit reeds leggen en afwerken in een inbouwdoos
Die inbouwdoos kan je overpleisteren tot je ze nodig hebt.

Afvoer kan je nu ook plaatsen en aansluiten op die inbouwdoos.
Elektriciteit naar je buitenunit voorzien (voeding) en van de buitenunit naar je binnenunit.
Naar je binnenunit ook best UTP leggen, moest je ooit een connectie willen met domotica of dergelijke.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan