• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachtgevel

Lid geworden
22 nov 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij bouwen een halfopen woning met een bouwfirma
Er werd ons gezegd dat beide woningen samen opgetrokken gingen worden
Twee dagen voor de start van de werken komen ze af dat de tweede woning niet gebouwd zal worden en ze ons een Wachtgevel zullen geven

Mag en kan dit?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zolang die voldoende geïsoleerd is en duurzaam beschermd is er geen probleem. Dat is een normale situatie.
Het afgesproken E- en S-peil moet uiteraard gehaald worden, dus er zal evenveel.isolatie op de wachtmuur moeten als in de spouwen. De normaal voorziene akoustische isolatie zal dus niet voldoende zijn.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Wij bouwen een halfopen woning met een bouwfirma
Er werd ons gezegd dat beide woningen samen opgetrokken gingen worden
Twee dagen voor de start van de werken komen ze af dat de tweede woning niet gebouwd zal worden en ze ons een Wachtgevel zullen geven

Mag en kan dit?
Ja. Wordt toch veel gedaan
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ja... Enige waar je wel even achter moet vragen is hoeveel isolatie enzo ze dan gaan steken... Want een afgewerkte gevel, of een geïsoleerde afgewerkte gevel, of een aangebouwde woning zal wel wat verschil in energieverbruik geven ;).
 

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Berichten
199
Waarderingsscore
32
Punten
28
meestal zetten ze die dan ook op 1 gezamelijke fundering zonder ontkoppeling, je zal dus later meer contactgeluid hebben dan met 2 aparte huizen met ontkoppelde funderingen . en al zeker als er gelijmde snelbouw gebruikt wordt . ik zou indien het mogelijk is weigeren en gevel laten isoleren met " wachtafwerking " .
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het zou me verwonderen dat ze effectief de wachtende muur er ook al bij zouden zetten zonder dat er een bouw komt. Meestal blijft het bij de afwerking omdat dat goedkoper is.
Met een dubbele muur en enkel akoustische isolatie gaan ze ook nooit hun contractuele S- en E-peil halen, denk ik.

De tip over de fundering is wel belangrijk. Ook zien dat ze al niet meteen dubbeldikke gedeelde fundering leggen maar dat ze ontkoppelen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Heel goed vragen wat ze juist zetten en op wiens kosten. Vroeger had je tussen 2 huizen, 1 muur. Tegenwoordig heeft elk huis een eigen muur.
Dat ze op jouw kosten al de muur van de buren hun huis zouden zetten, lijkt me sterk. Dan moet de vergunning al bekend zijn. Anders weet je niet hoe hoog en diep die muur moet zijn. Waar er steunkolommen of poutrels komen.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Het zou me niet verwonderen dat de wachtgevel gewoon ne gelijmde snelbouwsteen van 14 cm (uw muur dus) is met verder niks.
In het beste geval zal misschien wat plastiek ertegen genageld worden.
Ik denk niet dat de bouwfirma op hun kosten een deftige isolatie zal aanbrengen die ze nadien dan nog eens moeten verwijderen
Vooral goed op uw strepen staan lijkt me hier de boodschap
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Of er wordt naar binnen gebouwd. Ik heb een woning gebouwd half-open waarbij ik snelbouw van 9 - spouw - isolatie - snelbouw 14. Je verliest uiteraard ruimte maar als de buurwoning pas vele jaren later gebouwd wordt is dat wel de beste oplossing.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Of er wordt naar binnen gebouwd. Ik heb een woning gebouwd half-open waarbij ik snelbouw van 9 - spouw - isolatie - snelbouw 14. Je verliest uiteraard ruimte maar als de buurwoning pas vele jaren later gebouwd wordt is dat wel de beste oplossing.
OK, als je het zelf betaald, maar een bouwfirma gaat nooit zo'n kosten betalen
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Stel dat ze er een afwerking voorzien, moet jij dan binnen X-jaar dat niet op jouw kosten verwijderen?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Of er wordt naar binnen gebouwd. Ik heb een woning gebouwd half-open waarbij ik snelbouw van 9 - spouw - isolatie - snelbouw 14. Je verliest uiteraard ruimte maar als de buurwoning pas vele jaren later gebouwd wordt is dat wel de beste oplossing.
OK, als je het zelf betaald, maar een bouwfirma gaat nooit zo'n kosten betalen
Dat klopt wel, was een eigen project voor te houden dus dat lag anders.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan