• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Wachtbuizen voor buitenkraantjes

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
222
Punten
63
plaasten jullie wachtbuizen voor buitenkraantjes onder de beton, of leg je juist de waterleiding op de betonplaat?

Laatste lijkt me makkelijker uit te voeren, behalve dat je door de kimblok moet (en dus door de waterdichting op die kimblokken)

GuntherS

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
167
Punten
43
Door de kimblok? Bij mij is die op de betonplaat en dan in de binnenmuur verticaal omhoog om op halve meter ofzo naar buiten te gaan. De vriesbestendige buitenkraan is dan daar op de alpex vastgeperst met een 90° bocht.
1694965579933.png1694965858104.png

Buitenkant:
1694965644276.png

Dus allemaal boven de waterdichting(en).

Of bedoel je de aanvoer vanuit de regenwaterput (aangezien buitenkranen meestal regenwater is) ? Die komt binnen langs de kelder, en als je geen kelder hebt, heb je best op voorhand al een straalbocht extra voorzien die vertrekt op de beton (verticaal) en horizontaal onder of door je fundering uitkomt buiten.

Zelfde verhaal als je een vrijstaand buitenkraantje bedoelt (dus niet in de gevel).

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Zoek inderdaad eens naar vorstvrije buitenkranen. Die kranen hebben een lange schacht, waardoor het afsluiten van het water in de leiding niet langs de koude buitenzijde is, maar langs de warme binnenzijde. Daarvoor voorzie je inderdaad best een gleuf in de binnenmuur (zoals ook voor de rest van het sanitairleidingen in de muur). De toevoerleiding leg je dan net als de rest van de sanitaire leidingen op de vloerplaat. Een buitenkraan moet wel hoog genoeg staan (bv 50cm) zodat er een emmer onder past. Best ook van buiten naar binnen boren onder een lichte helling, zo kan de kraan steeds leeglopen/uitdruipen.

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
222
Punten
63
dus ik moet geen wachtbuizen voorzien voor de buitenkraantjes! Mooi!

Is wel HSB, maar principe uiteraard hetzelfde

@_remi_ buiten of binnen (beetje) lager?

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Van buiten naar binnen boren, lichtjes omhoog. Binnen zit dus hoger dan buiten. Dan kan het resterende water in de kraan uitlekken naar buiten

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan