• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waarschuwing prijsofferte en factuur.

G

Guest

Guest
Hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor als je een prijsofferte tekent. Kijk uw prijsofferte goed na voor wat er op staat. Want wat er op staat en er wettelijk moet opstaan kan nog al eens verschillen. Ik heb de fout gemaakt om een prijsofferte te teken voor een gascondensatieketel 26 kw. Er bestaan gascondensatieketels van 26 kw van 4000€ maar ook één van 1500€. Maakt wel een verschil. Zeker als je de factuur krijgt. Kijk ook uw factuur na van wat er wettelijk moet opstaan gelijk éénheidsprijs van het product,het gebruikte materiaal, het aantal werkuren en de BTW. Ik heb de fout gemaakt om de plaatser van mijn gascondensatieketel te vertrouwen en hij heeft letterlijk en figuurlijk in mijne zak gezeten. Denk er aan, éénmaal getekend zit je vast aan de prijs. De installateur is naar het gerecht getrokken omdat ik weigerde van een deel van de factuur te betalen en dit heeft 4 jaar geduurd. Uiteindelijk heeft de installateur gelijk gekregen en nu kan ik kwaad zijn maar het is mijn eigen fout. Ik heb mijn les geleerd en vertrouw nu geen enkele zelfstandige nog. Dus nogmaals de waarschuwing, vraag een fatsoenlijke prijsofferte waarop alles wettelijk vermeld staat en vergelijk verschillende prijsoffertes. Ik heb een fout gemaakt en draag nu de gevolgen die ik zal dragen maar ik kan wel andere mensen waarschuwen, en vraag ook een wettelijke gedetailleerde factuur.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Is dat eigenlijk niet normaal, dat op een offerte staat welk type ketel je plaatst?

Je laat toch geen offerte maken van "plaatsen van een nieuwe CV ketel", zonder dat er ergens de specificatie van de ketel op de offerte staat?

Als er dat niet opstaat en je hebt je handtekening gezet, sorry, maar dat is dom.

Als je een auto koopt, staat toch ook steeds het type op de offerte?
 
G

Guest

Guest
Nu weet ik dat maar op het moment dat ik de prijsofferte tekende stond er alleen merk type en kw op. Maar zoals ik al vermeld heb, heb je ketels van 26 kw van 1500€ maar ook van 4000€. Mijn enigste fout is dat ik de installateur vertrouwd heb maar die fout ga ik niet meer maken.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik snap niets van je verhaal, je tekent een prijsofferte (waar dan de prijs opstaat mag ik aannemen)

Het merk type en kW is vermeld, wat kan er dan nog fout gaan?
 

m0117627

Lid
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
747
Waarderingsscore
10
Punten
18
Sorry hoor, maar wat hoop je te bereiken met nu vandaag al een klein tiental berichten te posten met "getekend is getekend, ik kan het weten, ik heb het meegemaakt" in zo ongeveer elk lopend topic ? Als ik jouw verhaal lees heb je een offerte zonder prijs getekend ? Is dit wel een offerte dan ? En - met permissie van spreken - daar moet je niemand voor waarschuwen.
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
[mod]Dat je even wil ventileren, perfect te begrijpen. Maar je hoeft niet in elk topic je gal te spuwen. Opgekuist.[/mod]
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik snap er ook niets meer van.

Wat stond er op de offerte? Merk, type, kW en dan logisch gezien ook de prijs, anders is het geen offerte.

Als dan de installateur een ketel van dat merk en type plaatst voor de offerteprijs, dan is er toch geen enkel probleem?
 
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
278
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk dat die de man kwalijk neemt dat hij een prijsofferte gemaakt heeft voor een ketel van 4000 euro, terwijl een ketel van 1500 euro ook goed genoeg was geweest.

Dus hij verwijt de man dat hij verzwegen had dat er goedkopere waren denk ik
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Dan had hij gerust offertes mogen vergelijken, wat je nl gezien toch altijd doet bij een 'grote aankoop', al was het een CV ketel, auto, of iets anders. Altijd aan te raden denk ik dan... Les geleerd die je alvast moest weten.

Als je een offerte tekent zonder een prijs (niet?), dan is het logisch dat je de rechtzaak verliest.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ofwel een offerte heeft gekregen in de aard van:

bijv. ketel Viessmann 26 kW, maar dat het type er niet bij vermeld is...



En ja, zo heb ik in het verleden ook offertes gezien, niet gedetailleerd.



Uit het voorbeeld dat ik aangaf: een ketel van Viessmann uit de 100-reeks kost beduidend minder dan eentje uit de 300-reeks. Een merk vermelden op een offerte is niet hetzelfde als merk en type vermelden.



Vermoedelijk is het daar misgegaan?
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik begrijp niet waarom TS zijn aannemer fout zou zijn.



Als je niet akkoord bent met een offerte of je vindt dat er te weinig gegevens opstaan, dan teken je niet.



Werken laten uitvoeren en nadien gaan klagen over de offerte is bijzonder vreemd....
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De aannemer was blijkbaar ook niet fout, die is in het gelijk gesteld.



Ik vermoed dat TS niet meer wilde betalen toen hij er achter was gekomen dat 4000€ voor de ketel wel erg kostbaar was en het voor 1500€ ook gekund had.

Onvoorbereid en zonder vergelijk getekend dus. Heeft niets met de zelfstandige te maken en hoeft ook niet zo breed geventileerd te worden lijkt me.
 
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
278
Waarderingsscore
0
Punten
0
ff een vraagje die er deels mee te maken heeft,

ik heb net ook een offerte gekregen voor sanitair/elektriciteit en een cv ketel plaatsen,

dit is ook geen factuur met detail cijfers op. Gewoon een eind bedrag.

Dat was toch ook mijn eerste bedenking, lijkt me toch normaal dat ik per onderdeel wil weten wat het kost? Of kan/mag ik dat niet vragen?



bij mij staat een cv ketel erop met merk en type, maar bv van de radiators die ze gaan plaatsen niet, ook niet van de ventilatie en thermostat
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Als je geen carte blanche wil tekenen, dan vraag je een gewijzigde offerte met type vermelding. Als je je aannemer blindelings vertrouwd, dan kan je het zo laten.



Detailprijzen per item moet ik meestal niet weten, uiteindelijk telt de eindprijs -- de ene aannemer pakt misschien wat meer marge maar heeft meer ervaring en plaatst op een halve dag minder, waardoor er misschien geen verschil is in totaal, etc... Als ik echt wil kunnen vergelijken, dan deel ik de vraag voor de offerte op in een aantal luiken/blokken en vraag ik prijs per blok.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
  1. schieten op alle zelfstandigen is niet direct iets wat je moet doen. Er zitten gansters tussen, maar geloof me vrij, na 3 jaar voor particulieren te hebben gewerkt, merk ik toch ook dat er daar ook gangsters tussen zitten. Als je jezelf niet indekt als zelfstandige kun je veel, hééél veel geld verdienen.
  2. Over het feit wat er hier gebeurt is, valt er weinig te zeggen aangezien we niet alle informatie hebben...
  3. Even een vraagje. Ik dacht dat een getekende offerte geen waarde had, dat je een bestelbon moet tekenen...
  4. En als laatste, uitgaven van 1000 euro en meer... Die controleer je toch deftig. Ik weet ook dat er een leerproces is, en de kern van je boodschap is vrij duidelijk : controleer altijd wat je tekent...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
c00kie;1951027 wrote:
[*]Even een vraagje. Ik dacht dat een getekende offerte geen waarde had, dat je een bestelbon moet tekenen...



Ik dacht in het algemeen dat wanneer er een akkoord is over het te leveren goed en de prijs, dat er een verkoop is, dwz: offerte tekenen = akkoord geven over prijs en te leveren goed, dus voldoende als bewijs van verkoop. Ik dacht ook dat enkel voor de faktuur vormvereisten bestaan, niet voor offertes dus ook bestelbon, mondeling akkoord, bierviltje, ... kan dus volstaan.
 
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
278
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay;1951026 wrote:
Als je geen carte blanche wil tekenen, dan vraag je een gewijzigde offerte met type vermelding. Als je je aannemer blindelings vertrouwd, dan kan je het zo laten.



Detailprijzen per item moet ik meestal niet weten, uiteindelijk telt de eindprijs -- de ene aannemer pakt misschien wat meer marge maar heeft meer ervaring en plaatst op een halve dag minder, waardoor er misschien geen verschil is in totaal, etc... Als ik echt wil kunnen vergelijken, dan deel ik de vraag voor de offerte op in een aantal luiken/blokken en vraag ik prijs per blok.



ok dank je wel.
 
G

Guest

Guest
Op de prijsofferte stond Viessmann Vitodens 26 kw maar geen eenheidsprijs van de ketel zoals er wettelijk moet opstaan. Er stond alleen een eindprijs op. Had de eenheidsprijs van de ketel erop gestaan dan had ik nooit getekend dus dat is misleiding. Factuur die ik gekregen heb staat ook maar alleen de eindprijs en de BTW vermeld en de aantal werkuren. Prijs per werkuur moet er ook wettelijk opstaan maar staat er niet op. Is ook niet wettelijk. Mijn enigste fout is dat ik de installateur vertrouwd heb maar die fout ga ik niet meer maken. En diegene die hier antwoorden zijn volgens mijn mening ook allemaal zelfstandigen.

Het enige wat ik wil bereiken is waarschuwen dat je niet te vlug tekent.

Voor mij mag dit topic gesloten worden.
 
Lid geworden
14 jan 2008
Berichten
525
Waarderingsscore
0
Punten
0
en was de eindprijs van de offerte gelijk aan die van de factuur? dan zie ik het probleem eigenlijk niet. te weinig detail? Kan je toch vragen voor jet tekent ipv achteraf?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan