Waarom kan ik niet veel aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lid geworden
20 apr 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb even het gevoel dat ik het allemaal niet meer aankan. Ik ben nog jong (28), maar voel me heel slecht. Ik voel me bijna dagelijks ongelukkig en er knaagt echt iets aan mij. Heb ook het gevoel dat ik er met niemand over kan praten en kan de drukke weken niet aan.

Ik ben ook alleenstaand zonder kinderen, dus laat staan hoe mensen met kinderen/gezin dit doen. Even een voorbeeld in een gemiddelde week van mij (zo zien ze er meestal uit).

Ik werk 4 dagen in de week op kantoor van 8.00u tot 17.45u inclusief reistijd. Op woensdag werk ik 6.5 uur van thuis uit, inclusief pauzes meestal van 8.30u-16.00u ongeveer. Daarnaast volg ik op dinsdag en donderdagavond nog een opleiding (online) van 19.30u tot 22.00u voor mijn werk. Dit is een traject van 3 jaar zo.
In het weekend zit ik dan 1 voormiddag nog aan het studeren van de cursus. In de namiddag heb ik mijn hobby, dus 1 weekenddag is ook helemaal vol. De andere weekenddag doe ik altijd iets met familie (gaan eten bij familie, wandelen,...). Dus ook de andere weekenddag gaat op aan verplichtingen (wel fijne verplichtingen :))

Mijn job is een redelijk nieuwe job (bijna 1 jaar aan het werk daar) en het is een die mentaal best wel intensief is, dus deze vraagt zeker ook de nodige energie.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het huishouden, bewegen/sporten,…

Ik voel gewoon dat ik dit allemaal niet meer trek. Ik zie in mijn omgeving net mensen die dit perfect aankunnen of dit zelfs weinig vinden, terwijl mijn hoofd op volle toeren blijft draaien en ik letterlijk nooit rust krijg in mijn hoofd. De laatste tijd begin ik ook moeite te krijgen met in slaap te vallen omdat ik maar blijf piekeren of mijn hoofd maar blijft draaien.

Ik heb bijna geen sociaal netwerk/familie. Ik heb alleen nog mijn moeder van familie en gelukkig heb ik een hele goede band met haar. Voor de rest niets (geen tantes, nonkels,… niets). Ook kwestie van vrienden heb ik er bijna geen. Ik heb maar 1 vriendin die ik ongeveer 4 keer per jaar zie. Ik ben introvert en weet niet goed hoe ik vrienden moet maken op deze leeftijd. Iedereen is bezig met werk, gezin,…

Iemand advies hoe ik hier kan vanaf raken?

Weet nu niet of een bouwforum de beste plaats is om hier raad over te vragen, alhoewel zullen er hier heel wat mensen dit gevoel hebben omwille van het combineren van hun werk met een renovatie / bouwavontuur.

Je werktijden lijken me nu niet direct een "probleem", al is dit verschillend van mens tot mens (misschien dat de extra opleiding het te zwaar maakt?). Ben je zeker dat wat je aan het doen bent het gene is wat je wel degelijk wil? Zie je je werk (+ op dit moment vooral de opleiding) als een gedwongen iets of is het iets wat je echt wil doen?

Heb je financiële verplichtingen waardoor je persé deze job wil / moet houden?

Ik zou zeggen probeer je in te schrijven in een sportclub. Als je niet direct in teamverband iets wil doen kan je eventueel maandag, woensdag of vrijdagavond naar de fitness gaan? Start met gewoon op jezelf wat oefeningen te doen met wat raad van een trainer daar, gaandeweg zal je dan toch wel aan de praat geraken met andere mensen vermoed ik? Als je het er wat gewoon bent kan je eventueel meedoen aan groepslessen zoals spinning oid. Het gaat hierbij misschien niet direct om de sport zelf, maar gewoon om het sociale contact.

Uiteraard kan een gesprek / enkele gesprekken met een goed psycholoog ook helpen als je in intieme kring niemand hebt om hier over te praten. Weet dat je niet alleen bent met dit gevoel en probeer er over te praten met anderen. Er zullen altijd mensen zijn die zo'n zaken niet kunnen / willen begrijpen, maar er zullen er meer zijn dan je denkt die hetzelfde al ervaren hebben.

Er zullen nog heel wat mensen met dezelfde issues te kampen hebben.
Proffesionele hulp/ gesprek met een psycholoog is absoluut geen schande en kan misschien al heel wat gewicht van je schouders doen vallen.

Relativeren, aanvaarden dat alles niet perfect hoeft te zijn, zijn 2 dingen die bij velen kunnen helpen, maar sneller gezegd dan gedaan.

Sociale contacten is idd ook niet zo maar voor het rapen. Maar zoals Michael aangeeft is het starten met sporten of engageren voor lokale bewegingen al een start.

Je weekends zijn volzet voor familie....maar je geeft aan enkel met je moeder echt contact te hebben. Dat is natuurlijk een relatie die je moet beminnen, maar dat hoeft niet elk weekend te bezetten.

Reizen en zien hoe zien hoe het elders in de wereld er aan toe gaat zijn voor sommigen ook oogopeners.

AI heeft z'n Anna in Iris veranderd . 't Het zal weer niet goed zijn voor de moderators om een dergelijke opmerking te maken .

Misschien moet de @c00kie er eens over denken om een psychologieforum op te starten naast dit bouwforum. Dat lijkt me nog een zeer onontgonnen en rendabel gat in de markt.
Ik heb er even op gegoogled. Wel een Franstalig gevonden met veeeeeeel topics en leden: https://forum.doctissimo.fr/psychologie/liste_categorie.htm Er is dus blijkbaar nood aan. Maar geen enkel Nederlandstalig forum in die richting.
Vanuit bouwinfo is er immers de know how en de infrastructuur om een forum van scratch op te starten, te dirigeren en naar succes te leiden.
Sponsors genoeg in de medische en paramedische sector voor medicamenten, supplementen, aangepaste voeding, hulpmiddelen, tijdschriften, zieleknijpers en therapieën allerhande.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BnB2
vraag aan TS : HOE ben jij hier terecht gekomen ?.....Bouwplannen ?

Account 3: het ligt waarschijnlijk aan mij maar de adviezen die gegeven zijn worden precies niet gewaardeerd in de vorige topic’s.
Tip: maak een afspraak met een psychiater of psycholoog.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan