• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

waarom is het in sommige oude huizen zo koud?

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
325
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoi

wij wonen in een oude gerenoveerde boerderij en in de zomer is het hier lekker fris, nu ja lekker is wat anders, het is eerder "killig" waardoor we soms de chauffage moeten opzetten, nu bvb is het zo een 19 graden binnen.

In de winter daarentegen moeten we stoken gelijk zot om het warm te krijgen,nochtans zijn de binnenmuren geisoleerd(buitenmuren weten we niet)



Het is wel een huis van + 100 jaar oud.

Hoe zou dat komen infeite, dat het huis te goed geisoleerd is vandaar die koelheid in de zomer? of dat het juist te weinig geisoleerd is?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die koelte zou wel eens uit de grond kunnen komen, waarschijnlijk zit er geen isolatie onder de vloer, en als het nog altijd de originele vloer van 100 jaar terug is dan ligt hij allicht zelfs gewoon op 2 cm zavel met daaronder aarde.
 
G

Guest

Guest
Bij ons is het altijd zo'n 19 ° in de winter.

Vinden we de ideale temperatuur.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ik heb er geen flauw idee van hoe warm het bij ons is, maar mij lijkt 19° toch ook niet overdreven koud... Desnoods doe je een extra trui aan hé...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Heeft volgens mij met verschillende zaken te maken:



1. Oude huizen hebben minder en veel kleinere ramen. Dus warmtewinsten in de zomer en winter zijn zeer beperkt. Ook veel minder kans op oververhitting.

2. Ontbreken van isolatie zorgt dat de woning veel sneller afkoelt 's nachts waardoor de temperatuur 's morgens behoorlijk laag kan zijn. Zeker in de tussenseizoenen. Dit heeft uiteraard als nadeel dat je in de winter enorm moet stoken om de woning op temperatuur te krijgen/houden.
 
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
372
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je zegt hetzelf : Koud GEVOEL.



Het huis voelt koud en killig, maar dit kan best bij een normale binnentemperatuur (bv 19 graden).



Of jij het als mens koud of warm aanvoelt heeft dus niet enkel te maken met de luchttemperatuur. Dit heeft te maken met een combinatie van luchttemperatuur en de temperatuur van de jouw omringende constructie.



Men zegt weleens dat je de gemiddelde temperatuur van de constructie moet optellen bij de luchttemperatuur om alzo 36 a 37 graden te bereiken. bij deze 36 graden zal je het als gemiddeld mens niet meer koud hebben. (bv je wanden zijn in de winter slechts 16 graden, temperatuur van de lucht is dan 21 graden, zo kom je dus aan 37)



Nu, hoe meer deze twee temperaturen bij elkaar liggen hoe comfortabeler de warmte zal aanvoelen.

Een huis met zeer koude vloer en koude wanden zal je dus moeten verwarmen tot 22 of 23 graden, een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming bv tot 19 a 20.



Omdat bij het geïsoleerde huis de temperatuur van de constructie ongeveer hetzelfde is dan de luchttemperatuur (18+19) voelt dit zeer aangenaam aan. Bij oude huizen (16-21) heeft men weleens het gevoel dat de warmte een beklemmend gevoel geeft, maar als men de thermostaat lager zet heeft men het weer te koud. Dit heeft hier dus alles mee te maken. Nu, dit is geen exacte wetenschap, die 37 graden, maar eerder een richtlijn of een verklaring waarom het in het ene huis warmer aanvoelt dan in een ander met dezelfde binnentemperatuur



De onderliggende reden is het ontbreken van stalingswarmte vanuit de constructie. Deze stralingswarmte verwarmt je lichaam tot "in de kern". de lucht opwarmen heeft enkel tot gevolg dat je lichaam niet afkoelt door convectie.



Hetzelfde komt voor dat je bv bij 14 graden in de blakende zon kan genieten van de warmte, en de dag erop bij 19 graden koud hebt bij een bewolkte hemel.
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Daffy Duck wrote:
Bij ons is het altijd zo'n 19 ° in de winter.

Vinden we de ideale temperatuur.



:) idem dito... en een heeeel oud huis nochtans.

wist je dat elke graad minder stoken een besparing oplevert van +/- 6-7% ?

dus 19C° ipv 22C° is ineens een vijfde minder verbruik.
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
koud gevoel wordt ook beïnvloed door vochtigheid.

19C° en hoge vochtigheid zal kouder aanvoelen dan zelfde temperatuur bij lagere vochtigheid.

vochtigheid kan uit ongeïsoleerde vloer komen, bijvoorbeeld (zie geert75).
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ongecontroleerde ventilatie langs kieren en spleten zullen ook wel een negatief effect hebben op de gevoelstemperatuur.
 

gvy

Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
118
Waarderingsscore
0
Punten
0
jansenius wrote:
koud gevoel wordt ook beïnvloed door vochtigheid.

19C° en hoge vochtigheid zal kouder aanvoelen dan zelfde temperatuur bij lagere vochtigheid.

vochtigheid kan uit ongeïsoleerde vloer komen, bijvoorbeeld (zie geert75).



Ben je dat heel zeker.



Ik meen ergens gelezen te hebben dat een droge lucht (lage vochtigheid) doorgaans een kouder gevoel heeft. Dus net omgekeerd.??

Waarmee ik geen vochtig huis als gezond wil promoten uiteraard





Geert
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
298
Waarderingsscore
0
Punten
0
jansenius wrote:
Daffy Duck wrote:
Bij ons is het altijd zo'n 19 ° in de winter.

Vinden we de ideale temperatuur.



:) idem dito... en een heeeel oud huis nochtans.

wist je dat elke graad minder stoken een besparing oplevert van +/- 6-7% ?

dus 19C° ipv 22C° is ineens een vijfde minder verbruik.



zeg, amai, 19°, dat vind ik maar killig zenne. Voor mij moet het zeker 21° zijn in onze living in de winter, anders bevries ik! :?
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
2nd time wrote:
jansenius wrote:
Daffy Duck":17v8kd6m wrote:
Bij ons is het altijd zo'n 19 ° in de winter.

Vinden we de ideale temperatuur.



:) idem dito... en een heeeel oud huis nochtans.

wist je dat elke graad minder stoken een besparing oplevert van +/- 6-7% ?

dus 19C° ipv 22C° is ineens een vijfde minder verbruik.



zeg, amai, 19°, dat vind ik maar killig zenne. Voor mij moet het zeker 21° zijn in onze living in de winter, anders bevries ik! :?



puur inbeelding...

19C° in de winter is niet kouder dan 19C° in de zomer.. ;-) ...

en is 19C° boven het vriespunt :lol:



ik trek een trui aan ipv direct aan mijn cv knop te draaien.[/quote]
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Heeft vooral met gevoelstemperatuur te maken. In geval van vloerverwarming mag de thermostaat gerust een graad lager zonder een kouder gevoel te hebben in vergelijking met radiatoren.



In een ouder huis met enkel glas, overal kieren en spleten zal je behoorlijk warmer moeten stoken om hetzelfde gevoel te krijgen als in een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
jansenius wrote:
2nd time wrote:
jansenius wrote:
Daffy Duck":3vmjqcug wrote:
Bij ons is het altijd zo'n 19 ° in de winter.

Vinden we de ideale temperatuur.



:) idem dito... en een heeeel oud huis nochtans.

wist je dat elke graad minder stoken een besparing oplevert van +/- 6-7% ?

dus 19C° ipv 22C° is ineens een vijfde minder verbruik.



zeg, amai, 19°, dat vind ik maar killig zenne. Voor mij moet het zeker 21° zijn in onze living in de winter, anders bevries ik! :?



puur inbeelding...

19C° in de winter is niet kouder dan 19C° in de zomer.. ;-) ...

en is 19C° boven het vriespunt :lol:



ik trek een trui aan ipv direct aan mijn cv knop te draaien.



19 graden in de winter kan een pak kouder en/of warmer zijn dan 19 graden in de zomer.

Het staat natuurlijk los van de winter of zomer maar het is gerelateerd aan de vochtigheid.



De menselijke temperatuurbeleving hangt af van twee factoren: de temperatuur en de vochtigheid in de lucht. Waarom vochtigheid? Bij lage luchtvochtigheid kunnen we beter vocht verdampen naar de lucht, dit is 'transpireren'. Waarom transpireert ne mens? Om af te koelen. Het verdampen van vocht onttrekt plaatselijk warmte aan de omgeving (herken je het frisse gevoel als je vanonder een warme douche uitstapt? warm water dat verdampt op je huid. Je krijgt het ter plekke fris.) daar waar de verdamping gebeurt. Op onze huid dus. Dus, we verdampen vocht om onszelf af te koelen.



Daarom kan je het gevoel hebben dat het HEET is bij 19 graden en een luchtvochtigheid van 95%, omdat je dan lichaam zichzelf dan moeilijker kan afkoelen wegens de reeds hoge luchtvochtigheid, terwijl je het aangenaam kan hebben bij 27 graden en 30% luchtvochigheid omdat je lichaam dan vlotter kan afkoelen wegens makkelijker transpireren.[/quote]
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
298
Waarderingsscore
0
Punten
0
puur inbeelding...

19C° in de winter is niet kouder dan 19C° in de zomer.. ;-) ...

en is 19C° boven het vriespunt :lol:



ik trek een trui aan ipv direct aan mijn cv knop te draaien.[/quote]



Dit is geen inbeelding! Bij 19° in de zomer heb ik het ook koud als ik stilzit!
 

Fox

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
241
Waarderingsscore
0
Punten
0
ter aanvulling:

zgn koudestraling van de muren / vloeren zoals eerder aangehaald speelt zeker een belangrijke rol.

Bovendien, wat dikwijls vergeten wordt, speelt de vochtigheid in de muren ook een grote rol, immers er is extra warmte nodig om dit vocht te laten verdampen zodat het temperatuurverschil tussen oppervlaktetemperatuur van de muren en de luchttemperatuur nog groter wordt (meer koudestraling). Dus als je te kampen hebt met bvb opstijgend vocht of condensvocht heeft dit een niet te verwaarlozen invloed op het thermisch comfort en geeft dit aanleiding tot extra verbruik.
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Marburg wrote:
19 graden in de winter kan een pak kouder en/of warmer zijn dan 19 graden in de zomer.

Het staat natuurlijk los van de winter of zomer maar het is gerelateerd aan de vochtigheid.



De menselijke temperatuurbeleving hangt af van twee factoren: de temperatuur en de vochtigheid in de lucht. Waarom vochtigheid? Bij lage luchtvochtigheid kunnen we beter vocht verdampen naar de lucht, dit is 'transpireren'. Waarom transpireert ne mens? Om af te koelen. Het verdampen van vocht onttrekt plaatselijk warmte aan de omgeving (herken je het frisse gevoel als je vanonder een warme douche uitstapt? warm water dat verdampt op je huid. Je krijgt het ter plekke fris.) daar waar de verdamping gebeurt. Op onze huid dus. Dus, we verdampen vocht om onszelf af te koelen.



Daarom kan je het gevoel hebben dat het HEET is bij 19 graden en een luchtvochtigheid van 95%, omdat je dan lichaam zichzelf dan moeilijker kan afkoelen wegens de reeds hoge luchtvochtigheid, terwijl je het aangenaam kan hebben bij 27 graden en 30% luchtvochigheid omdat je lichaam dan vlotter kan afkoelen wegens makkelijker transpireren.



er is iets in uw redenering dat toch niet duidelijk gesteld is, zelle...

ge stelt het voor alsof een hogere luchtvochtigheid sneller een warmtegevoel zal geven (ttz : bij lagere effectieve temperatuur).

bij mijn weten is de kans op luchtvochtigheid een pak groter in de winter dan in de zomer, dus sneller warmtegevoel in winter dan in zomer bij gelijke temperatuur...
 

Fox

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
241
Waarderingsscore
0
Punten
0
jansenius wrote:
bij mijn weten is de kans op luchtvochtigheid een pak groter in de winter dan in de zomer, dus sneller warmtegevoel in winter dan in zomer bij gelijke temperatuur...



Vanwaar die redenering dat het in de winter vochtiger is?

Het is eigenlijk net omgekeerd: Buitenlucht is kouder in de winter en kan weinig vocht vasthouden, die gaan we binnen nemen (ventilatie) en opwarmen met de verwarming (bijna zonder vocht toe te voegen) en dus daalt de relatieve vochtigheidsgraad binnen drastisch.

Vandaar dat men vroeger waterbakskes aan de radiatoren hing om minder droge lucht te krijgen (en dus ook minder stofvorming).
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Jansenius: Even stellen dat het niet mijn redenering is. Het is de waarheid. Dat kan je leren op elke cursus klimatisatie.



Zoals Fox het voorstelt is het in grote lijnen correct, alhoewel het ook nog te zien heeft met de graad van bewolking, luchtdruk, ...



Daarom dat ik ook zeg dat het eigenlijk strict genomen niet afhangt van zomer of winter. Het is gewoon zo dat de factoren die hogere luchtvochtigheid veroorzaken zich meer in de zomer situeren.



(Ik heb ergens een grafiekje gevonden op een site van (ironisch genoeg pianostemmers), maar het kan dienen voor ons betoog en om de fout in jouw veronderstelling (dat de luchtvochtigheid 's winters groter is) aan te tonen.



http://www.pianoman.nl/piano/drogelucht ... esaver.htm
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
2nd time wrote:
puur inbeelding...

19C° in de winter is niet kouder dan 19C° in de zomer.. ;-) ...

en is 19C° boven het vriespunt :lol:



ik trek een trui aan ipv direct aan mijn cv knop te draaien.



Dit is geen inbeelding! Bij 19° in de zomer heb ik het ook koud als ik stilzit![/quote]



Mij best. Ga eens in een sauna zitten en giet eens drie extra lepels water uit :lol:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan