Waarom is de ene gevelsteen duurder dan de andere?

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben altijd pech....... meestal vinden wij de producten uit een hogere prijsklasse duurder. Wij hebben nog steeds geen keuze gemaakt in de gevelsteen, dus ik was even op zoek. Nu kom ik uit op de Maaseiker Bont: http://www.wienerberger.be/servlet/Sate ... ductSelect

En hoppa, meteen weer één van de duurdere. Nu vraag ik mij echter af, waarom zijn deze duurder? Iemand een ideetje (of een goedkoper alternatief?)?

Bedankt!

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
Ik dacht dat de grondstoffen van de stenen wel es uit verschillende regios/landen kon komen, wat het prijsverschil al grotendeels kan verklaren?!?

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
grondstoffen, bakproces, nabehandelingen, ...

Lid geworden
9 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erik! wrote:
Wij hebben altijd pech....... meestal vinden wij de producten uit een hogere prijsklasse duurder.

euhh, je hoeft daar niks over te vinden, dat is gewoon per definitie zo

als iets duurder is, dan zit het niet in een lagere prijsklasse, hé

:shock: :?: :roll:

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erik! wrote:
... Nu vraag ik mij echter af, waarom zijn deze duurder?

Dat is een gevolg van het feit dat de andere goedkoper zijn :)

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heren, dat ik daar niet op ben gekomen. Bedankt voor de heldere inzichten!

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
och, weet je.

wij hebben Terca Agora wit ivoor en donkergrijs, deze stenen zouden weinig poreus zijn, goed tegen atmosferische vervuiling enz. Kortom, een klassesteen.

We waren nog maar aan het huis bezig of de vrijstaande garage begon al vuil te worden. Het huis staat nu in totaal 8 jaar en ik heb prijs laten maken voor een gevelreiniging.

Als je Terca (Wienerbergen) ermee confronteert dan zeggen ze nu dat je sowieso een hydrofuge moet zetten (hetgeen jaren terug nog niet meteen nodig was, want goed bestand tegen vervuiling ... niet dus). Kortom eigen schuld.

Onlangs zei ik het tegen de bouwhandelaar: die viel van zijn stoel, volgens hem is dat nooit nodig geweest om daar hydrofuge op te plaatsen en was dat ook geen vereiste.

conclusie: duurder is niet altijd beter

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
donkere stenen zijn meestal duurder omdat die langer moeten bakken dan blekere.

Zeker voor gesmoorde stenen geldt dit.

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraag / aanbod speelt natuurlijk ook een rol.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
679
Punten
113
kleurpigmenten spelen ook een rol volgens mijn info

en prijs van steen is maar één zaak,

een dure steen van 90 bij 390 mm kan VEEL goedkoper uitkomen

dan een goedkope steen van 45 bij 185 mm !!!

:roll:

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Och, ik heb de informatie maar even opgehaald bij de bron en ben even naar de desbetreffende fabriek gereden. Kon ik ook even de stenen IRL zien.

Bij deze stenen zit nog relatief veel handwerk. Zij produceerden met 60 man maar een fractie van een bulk-fabriek met 30 man. Sorteren gebeurde nog veel handmatig etc. Daarom was de prijs circa het dubbele van een bulk-steen. Pigmenten werden bij hun niet veel gebruikt. Stenen werden echt nog op kleur gebracht door verschillende temperaturen.

Echt leuk, een echte vakidioot gepassioneerd over "zijn" stenen horen vertellen. Geeft een veel beter gevoel dan een foldertje.

Bovenaan