MarcMarc, ik kan beide topics redelijk goed scheiden hoor!
Ik noemde de reactie van fractal ook interessant omdat ze aangeeft dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk. En dit forum is vooral praktijkgericht.
Voor alle duidelijkheid, ik snap de zogenaamde boxbeam theorie, ik weet ook dat dit theoretisch kan kloppen. Maar dan enkel indien alle componenten zich perfect als één geheel gedragen, alsof ze samen zijn versmolten.
In een nette werkplaats (laboomstandigheden) met netjes geschaafde kaarsrechte balken en in exacte dezelfde afmetingen waarbij alle onderdelen volvlaks en met hoogwaardige lijmen kunnen worden samengebracht en bijkomend mechanisch bevestigd worden waarop dan het geheel nog een tijd tussen een reusachtige persmachine kan gekneld blijven, zie ik het nog wel zitten.
Het is een typisch probleem dat een theoreticus zonder praktijkervaring er nogal gemakkelijk van uit gaat dat wat op papier kan kloppen het automatisch ook in de praktijk zal doen. In een oude te renoveren woning met allerhande onvolkomenheden waar niets perfect is, geen twee dingen hebben dezelfde afmetingen, niets is perfect vlak, waterpas, loodrecht of haaks, niets is voldoende proper of droog, niets heeft dezelfde vochtigheidsgraad, daar is het een heel ander paar mouwen, daar klopt die theorie niet, daar zullen die platen enkel voor meer dood gewicht zorgen.
En zelfs bij die in het labo gemaakte vloerplaat heb ik op lange termijn ook nog mijn twijfels indien ze in een andere omgeving terecht komt.