• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waarom een slotje op topic "houten-balken-verstevigen-met-spanten"

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik vraag het me ook af, de laatste bijdrage van fractal en van die MarcMarc waren tenminste nog leerzaam ook voor de TS.

Als er al een slotje op moest dan had het al veel eerder moeten gebeuren en op een minder ongelukkig moment.

Anderzijds denk is dat de TS zijn conclusies al lang getrokken heeft.

Wellicht er er een goede reden voor dat slotje, het zou goed zijn om het topic daarmee dan te besluiten.

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
@Charel, ik niet. Jouw reactie is ingegeven vanwege emotie uit een ander topic.

Ik vind de boxbeam berekening van Keon erg waardevol.  Bovendien, het is een reactie op de kritiek van Fractel en daarmee helemaal on topic. Je moet de vage discussie over de massieve muren / isolatie niet verwarren met deze discussie. Dit topic betreft het simpel toepassen van sterkteleer en is daarmee zeer concreet. Met mijn geringe kennis van sterkteleer (heb me dat eens proberen aan te leren in een paar dagen en heb me sufgerekend aan samengestelde balken) kan ik het volgen en ik leer er ook nog wat van.

Op basis van van mijn opgedane (beperkte) kennis vind ik wel dat je de boxbeam oplossing alleen goed kan toepassen als je naast schroeven ook de OSB platen verlijmt op de balklaag. Alleen dan hebben de berekeningen betekenis (zie kritiek Fractel).

Het leidt tot een slankere stijvere oplossing in vergelijking met het uitdikken van de balklaag of vervanging daarvan en dat zou positief ontvangen moeten worden in plaats van met felle kritiek.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
MarcMarc, ik kan beide topics redelijk goed scheiden hoor!

Ik noemde de reactie van fractal ook interessant omdat ze aangeeft dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk. En dit forum is vooral praktijkgericht.

Voor alle duidelijkheid, ik snap de zogenaamde boxbeam theorie, ik weet ook dat dit theoretisch kan kloppen. Maar dan enkel indien alle componenten zich perfect als één geheel gedragen, alsof ze samen zijn versmolten.

In een nette werkplaats (laboomstandigheden) met netjes geschaafde kaarsrechte balken en in exacte dezelfde afmetingen waarbij alle onderdelen volvlaks en met hoogwaardige lijmen kunnen worden samengebracht en bijkomend mechanisch bevestigd worden  waarop dan het geheel nog een tijd tussen een reusachtige persmachine kan gekneld blijven, zie ik het nog wel zitten.

Het is een typisch probleem dat een theoreticus zonder praktijkervaring er nogal gemakkelijk van uit gaat dat wat op papier kan kloppen het automatisch ook in de praktijk zal doen. In een oude te renoveren woning met allerhande onvolkomenheden waar niets perfect is, geen twee dingen hebben dezelfde afmetingen, niets is perfect vlak, waterpas, loodrecht of haaks, niets is voldoende proper of droog, niets heeft dezelfde vochtigheidsgraad, daar is het een heel ander paar mouwen, daar klopt die theorie niet, daar zullen die platen enkel voor meer dood gewicht zorgen.

En zelfs bij die in het labo gemaakte vloerplaat heb ik op lange termijn ook nog mijn twijfels indien ze in een andere omgeving terecht komt. 

Bouwinfo-Admin

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
14 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
16
Topic is terug open, het is opgekuist blijkbaar en ik zie niet in waarom het gesloten moet zijn...  Soit, zoals gezegd in het originele topic : zolang jullie de bal spelen en niet de man, heb ik er geen probleem mee dat de discussie af en toe wat harder wordt.  meningsverschillen zijn er nu eenmaal, en zet een paar aannemers bij elkaar en je krijgt soms ook héél "geanimeerde" discussies.  Het laatste wat we hier willen doen is iemand de mond snoeren, enkel moet het volgens de regels van de kunst gebeuren.

greetz vanuit oostenrijk,

ikki

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
Bedankt Tom en geniet van uw vakantie. Ben wel een tikkeltje jaloers, mijn weekje skiën zit er al weer op ...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan