Waarmee klinkers vastleggen op dallen, voorzien van EPDM

• Tags epdm gevel tuin verharding
  • Lid geworden
    29 mrt 2023
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Boven de afrit naar de garage en eveneens aan de voordeur liggen dallen omdat we wat hoger liggen dan het straatnivau.
    Enkele jaren terug werden onze klinkers vastgelegd met stabilisé. Gevolg: de stabilisé kon niet opdrogen waardoor de gevelbrikken het water absorbeerden en er kalkuitbloei ontstond.
    Dan hebben we ons laten vertellen. Leg EPDM ( voorzien van afvoerwater) met daarbovenop kiezel, het verzamelwoord voor grind en split.
    Vandaag willen we dus telefonisch split bestellen, maar krijgen verschillende en eveneens teleurstellende antwoorden.
    Eerste plaats: gebruik kalkhoudende split, deze zal de klinkers na verloop van tijd goed vastleggen.
    Tweede plaats: ook split gaat zich in verloop van tijd verzadigen waardoor het water weeral niet meer weg kan. 😤
    Derde plaats: jullie moeten porfier split gebruiken???? Heel wat duurder, maar niet zo erg als het helpt 🤔
    Zit er nu niets anders op dan over te schakelen op tegels die dan op voetjes komen te liggen???
    We zouden immers het homogeen uitzicht willen behouden!!!

Bijlagen

• IMG_3631.jpeg
      IMG_3631.jpeg
      509,6 KB · Weergaven: 53
    • IMG_3628.jpeg
      IMG_3628.jpeg
      550,4 KB · Weergaven: 53
    Hoe hoog zou /moet je het opvullen. Hoe breed is die goot. Moet het oppervlak een geheel een vlak worden dus geen combinatie van bijvoorbeeld grind keien en tegels.

Klinkers worden NOOIT geplaats op een stabilisé waaronder welfsels of een betonplaat zit.
    Eerste wat je moet nagaan voor je kan beslissen hoe het verder moet, is:
    Hoe hoog zit de water kering in de gevel ?
    Is er een afwatering naar de zijkanten of zit daar een borstwering ?
    Eerste foto, niet duidelijk te zien, 2de foto geeft een wering weer.
    Is het vlak in afhelling geplaatst of zitten er ' ruggen ' in zoals op die eerste foto?
    Waar zit die afwatering ? Want die eerste foto geeft wel een afwatering die enkele centimeters hoger ligt dan het vlak.

En wat is de functie hiervan? Is het de toegang tot de voordeur of is dit als schoonheidsboord voorzien?

Dan hebben we ons laten vertellen. Leg EPDM ( voorzien van afvoerwater) met daarbovenop kiezel, het verzamelwoord voor grind en split.
    zoals ik zie lig er al EPDM . Dus nogeens EPDM leggen is alleen van toepassing als je zit met lekken.
    Je kan afdekken met siergrind ( grof , granulaat van 20 tot 40/60 mm )
    Water blijft doorlopen MAAR vuil en blad kan ophopen en na verloop van tijd , wateropslag veroorzaken
    Een drainagemat kan , maar werkt alleen met een liniare goot te plaatsen waar over gans de lengte van het werkstuk het water kan opgevangen worden in die goot
    Vandaag willen we dus telefonisch split bestellen, maar krijgen verschillende en eveneens teleurstellende antwoorden.
    Eerste plaats: gebruik kalkhoudende split, deze zal de klinkers na verloop van tijd goed vastleggen.
    Klinkers op een welfsel gelegd zullen nooit vastliggen met split, stabilisé, of zand.
    Tweede plaats: ook split gaat zich in verloop van tijd verzadigen waardoor het water weeral niet meer weg kan. 😤
    Derde plaats: jullie moeten porfier split gebruiken???? Heel wat duurder, maar niet zo erg als het helpt 🤔
    Zit er nu niets anders op dan over te schakelen op tegels die dan op voetjes komen te liggen???
    We zouden immers het homogeen uitzicht willen behouden!!!
    Wat een topverkopers !!!
    Ze verkopen onzin in pakjes van1 ton.

Ofwel leg je tegels op een mortelbed waardoor je een afwatering via het tegeloppervlak krijgt .
    Ofwel leg je tegels op dragers zodat het water onder de tegels kan afvloeien.
    Tegels kan je vervangen door hout .

12 cm is de diepte en staat de EPDM omhoog. De oppervlaktes zijn aan de deur +/- 8 x 0,75 m (6 vierkante m) en boven de garage 7 x 0,90 m (6,3 vierkante m)
    Op de EPDM zou een geotextiel non woven filterdoek komen opdat de kiezel de EPDM niet zou doorprikken.
    Dan zouden we de noppenfolie, die we gerecupereerd hebben, leggen.
    Daarop de split (+/- 6 cm dik) en tenslotte de klinkers (5 cm dik) tegen elkaar op.

Bijlagen

• image.jpg
      image.jpg
      253,1 KB · Weergaven: 9
    • image.jpg
      image.jpg
      600 KB · Weergaven: 9
    masjeert niet
    Een EPDM is bestaand tegen doorprikken van een kiezel.
    De rek van EPDM is 400% dus 1 meter kan je tot 5 meter uitrekken ( als je jerommeke zijt)
    Wel opletten dat je geen lei shist gebruikt of zeer scherp grind ( voor beton bv) daar zitten messen op.

Filterdoek tot daar toe. Je krijgt dan geen menging.
    Maar waarom die noppenfolie ? Is van geen enkel nut in deze opstelling.
    daarna split en dan klinkers ...
    Split laagt zo hard aan dat je het kunt vergelijken met stabilisé en of chape. Zeker als je breekzand als split gaat gebruiken.
    Split is het residu van gezaagde natuursteen (ook wel poche genoemd)
    breekzand is het gemalen residu van beton/mortel/baksteen/chape ...

Klinkers worden koud gestraat, dus water dringt langs de voegen door
    Tegels worden gelijmd of gemorteld en opgevoegd

Ofwel leg je tegels op dragers zodat het water onder de tegels kan afvloeien.
    Dit is de beste oplossing. Iets met cement op een folie leggen vriest meestal kapot/los.
    Kijk naar Dreentegels die hebben verzonnen om het water onder de tegels af te voeren.
    Gaat het vriezen zet water zet 10% uit hoe ga je om met dat fenomeen en klinkers.

De rek van EPDM is 400% dus 1 meter kan je tot 5 meter uitrekken ( als je jerommeke zijt)
    Let op als je het 5 langer trekt gebeurd er ook iets in de breedte of blijft het even breed bij Jerommeke.

Er bestaat intussen een systeem waarbij je ook klinkers op een drager kan leggen. Duitse naam, maar vind het niet meteen terug. Is een kunststof rooster ipv voetjes op de hoeken. Zal ongetwijfeld stevig aan de prijs zijn.

extra stem voor tegels op dragers, beste oplossing met minste risico.

Ik bedank jullie allen voor de uitleg en ondersteuning! 🥰
    We gaan ons gezond verstand moeten laten werken en het idee van homogeen uitzicht aan de kant moeten schuiven. Idd de beste oplossing: tegels op voetjes. Spijtig wel!
    Alle materiaal is tegenwoordig zo duur en zeker als je het werk moet laten uitvoeren. Een tweede keer opbreken zien we dus helemaal niet zitten 🥵
    DIY, goed idee maar welk prijskaartje gaat hier weer aan vasthangen en zijn de dragers dan weer hoog genoeg?
    Nu gaan we winnen van het water, want het kan nooit 10 cm hoog komen te staan. Er zijn op enkele plaatsen gaten voorzien zodat het de tuin in kan.
    Nogmaals THANKS voor jullie bijdrage, nu weet ik waar ik terecht kan voor niet commerciële antwoorden!!!
    P.S. Niet letten op de witte verf, had ik al gedaan om de steen niet te besmeuren. Nog werk dus 🥵

Bijlagen

• IMG_3639.jpeg
      IMG_3639.jpeg
      264,6 KB · Weergaven: 23
    • IMG_3640.jpeg
      IMG_3640.jpeg
      588,8 KB · Weergaven: 22
    Waar ik wel oplet, de afwerking van de EPDM onder de stenen. Als er niets van onder de stenen vandaar over de EPDM komt te hangen is die uitvoeren niet bepaald onderhoudsvrij.

Waar ik wel oplet, de afwerking van de EPDM onder de stenen. Als er niets van onder de stenen vandaar over de EPDM komt te hangen is die uitvoeren niet bepaald onderhoudsvrij.
    Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?

Hopelijk vergis ik me, maar staan er nu sommige van de verticale epdm open?

Hopelijk vergis ik me, maar staan er nu sommige van de verticale epdm open?
    Ja 3, richting bloemperk, over een lengte van ongeveer 10 m. Het buisje op foto 1 moet dan weer het water afvoeren van boven de garage en dat water loopt dan ook weer bloemperk in.
    Grond ligt wel overal lager dan openingen. Zou het water niet weg kunnen, dan maken we toch een vijver onder de tegels op voetjes.

Bijlagen

• IMG_3628.jpeg
      IMG_3628.jpeg
      550,4 KB · Weergaven: 8
    • IMG_3629.jpeg
      IMG_3629.jpeg
      504,6 KB · Weergaven: 8
    Laat die epdm maar dichten , je wil echt niet voor hebben dat langs daar vocht indringt en onder de folie komt te zitten, of nog erger in de muren

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan