• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar zit de waterkering?

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat recent gebouwd was, maar beschikken niet over alle details van de bouw. Nu we de tuin willen aanpakken en deels verharden stoten we dan ook op enkele concrete vragen, vooral WAAR zit de waterkering waar we "onder" moeten blijven?

In onderstaande drie foto's probeer ik de situatie te schetsen:
1689933967452.png
Foto 1: hoek van ons huis. Midden onderaan zie je twee open voegen, waarvan de onderste verstop zit onder die folie (aangebracht door onze tuinaannnemer die zeer strak werk levert).
Rechts op de hoek zie je BOVEN de bovenste open voeg een klein beetje zwarte waterkering uitsteken.
Deze zwarte waterkering vinden we op andere plaatsen in de gevel ook op die hoogte terug, meestal wel onzichtbaar in de voeg.

1689933990812.png
Foto 2: detail van zo twee open voegen dicht bij elkaar waar ik even de roostertjes uithaalde:
- TUSSEN de twee open voegen lijkt een WITTE folie te lopen (die zie je bovenaan in de onderste opening). Wat is dit? Is dit de "onderste waterkering"?
We hebben onderaan deze onderste open voeg zitten zoeken naar folie, maar daar vinden we niets terug. Daar zit een grote rode steen maar is er geen folie te zien.
- BOVENAAN in de bovenste loopt een ZWARTE folie. Hiervan zijn we redelijk zeker dat het EEN waterkering betreft?
Maar geen idee de hoeveelste. De folie start gelijk wel pas een cm of zo IN de voeg, die zwarte komt er op enkele plekken wel uit piepen... (zoals op foto1)

1689933998257.png
Foto 3: detail van aan de garage. Dit is de enige plek waar je nog 'diep' onder de gevelstenen kan kijken.

Mijn vragen zijn
1. Waarom 2 rijen vlak boven elkaar met open voegen?
2. Waarom telkens een open voeg ONDER een laag folie ipv erboven zoals ik overal lees.
3. De eigenlijke reden: wat is de waterkering waar wij onder moe(s)ten blijven met bestrating?

Bijlagen

• 1689933976803.png
    1689933976803.png
    548,9 KB · Weergaven: 31

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
omdat sommige aannemers/bouwers het altijd denken beter te weten :)
Dat zie je alleen al aan de manier van arduin tablet en zijn foute plaatsing. Wegens evidente problemen daardoor zal ie nadien daar net onder ook wat stootvoegen hebben open gemaakt.
Ik denk dat enkel een spouwmuurcamera jou voldoende inzicht zal geven hoe de wateringen lopen.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.721
Punten
113
Dat zie je alleen al aan de manier van arduin tablet en zijn foute plaatsing. Wegens evidente problemen daardoor zal ie nadien daar net onder ook wat stootvoegen hebben open gemaakt.
Ik denk dat enkel een spouwmuurcamera jou voldoende inzicht zal geven hoe de wateringen lopen.

of ne hamer en beitel :p
Trouwens art : nu mag je zeker en vast een vraag verwachten over die arduin dorpel:p

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113

Trouwens art : nu mag je zeker en vast een vraag verwachten over die arduin dorpel:p
dat is ook de bedoeling; maar zoals je ondertussen wel weet heb ik graag dan men eerst zelf eens nadenkt.

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mijn vermoeden was dat ze met die open voegen waren gestart, om dan te merken dat ze eigenlijk een laag hoger moesten.
Ik was al eens voorzichtig met de hamer beginnen zoeken onderaan die onderste open voeg, op de rode steen, maar ik zit al redelijk diep en er is niets te zien (de zwarte driehoek is schaduw door de slechte fotograaf) ...
Lager dan dat kan die kering toch niet zitten?

1689959439740.png

Kijk ik bij die onderste naar de bovenkant, zie ik een witte laag folie.

Diezelfde witte laag folie zie ik dus ook aan de onderkant van de bovenste open voeg: (foto van de open voeg rechts boven uit de eerste foto)
1689959306770.png

De vraag luidt dus nog steeds waar zit de grens voor verharding? Of is er te weinig info?

Bijlagen

• 1689958179790.png
    1689958179790.png
    1,2 MB · Weergaven: 1

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.668
Punten
113
Vermoedelijk was de vroeger iemand anders dan de metser, en is die voeger niet op de hoogte geweest waar die open voegen volgens de metser en volgens de opbouw moesten zitten. Die open voegen moeten alleen zitten daar waar de waterkering zit die eventueel vocht uit de spouw naar buiten moet leiden. Dus boven de waterkering die vanop het binnenblad begint tot op het buitenblad.
Vaak wordt er nog extra waterkering gestoken, al dan niet enkel in de gevelsteen, om opstijgend vocht of vocht van buitenaf op maaiveldhoogte niet naar boven te laten gaan.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Ik ken geen waterkering uit witte folie, maar mss bestaat het wel.
niettemin is er dan dan ook een probleem :)
hij komt niet ver genoeg uit de gevel.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.721
Punten
113
zijn die onderste open voegen rondom het huis of enkel op de hoeken ?
Ik vermoed dat de bovenste rondom het huis zijn

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.721
Punten
113
die witte is waarschijnlijk doorzichtig en is wellicht een gewone pe-folie van 0.2 mm

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
die witte is waarschijnlijk doorzichtig en is wellicht een gewone pe-folie van 0.2 mm
Werd dat gebruikt als waterkering?

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.721
Punten
113
Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Rondom het huis zijn overal op twee rijen open voegen: in de eerste rij "mooie" stenen en de tweede rij "mooie" stenen.

1689961805076.png
daar blijkbaar wel (ik verschiet van nikske meer tegenwoordig)
En het is dan daar dat we onder moeten blijven met de verharding? Dus de onderste rij voegen mogen ondergronds?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Rondom het huis zijn overal op twee rijen open voegen: in de eerste rij "mooie" stenen en de tweede rij "mooie" stenen.

Bekijk bijlage 95708
En het is dan daar dat we onder moeten blijven met de verharding? Dus de onderste rij voegen mogen ondergronds?
Je moet toch altijd 15cm afstand bewaren tussen verharding en bovenkant dorpel, dus…

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.721
Punten
113

Bekijk bijlage 95708
Je moet toch altijd 15cm afstand bewaren tussen verharding en bovenkant dorpel, dus…
volgens "het boekje" wel ja, maar velen vinden dan nie schoon.......

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113

Bekijk bijlage 95708
volgens "het boekje" wel ja, maar velen vinden dan nie schoon.......
Tot het eens goed sneeuwt en dan de muren links en rechts van het schrijnwerk nat worden en pleisterwerk om zeep is.
ook niet schoon :)
een robuuste detaillering is blijkbaar geen basisprincipe meer, bij architecten noch bouwheren.

Ook niet onbelangrijk; als er ooit een probleem is met infiltratie dan staat bouwheer nergens want elke deskundige zal dit opwerpen.

kijk maar naar wat er gebeurt als je de dorpel gelijk zet met het gevelvlak :)
je ziet meteen de gevolgen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.143
Punten
113
Hele rare situatie en zeker niet volgens de regels van goedvakmanschap uitgevoerd.

Bovenste open stootvoeg met daarboven een waterkering. Dit is een waterkering die NOOIT kan doorlopen tot in de spouw en het binnenblad. Anders heeft die open voeg geen enkele functie.
Wat wel kan is dat dit enkel een waterkering is die alleen horizontaal in het buitenblad zit.
Daar van vertrekkend zou er in de langsvoeg onder de bovenste openvoeg ( 1) ook een waterkering moeten zitten die doorloopt in de spouw en in het binnenblad. Breek een steen uit of kap die langsvoeg even open.

Als in die openvoeg 1 onderaan ook een zwarte folie zit ( geen witte want dat is plastiek ) dan is de functie van open stootvoeg 2 een raadsel en van geen tel.
Als en als er dus een waterkering onderaan open voeg 1 bevind DAN PAS mag de verharding komen tot tegen deze langsvoeg onderaan open voeg 1.
Indien niet , dan moet de effectieve waterkering en de afwatering van de spouw door open stootvoegen opgezocht worden voor dat er verhardingen komen.

Aan de hand van de foto3 , met 1 open stootvoeg onder de dorpel zie je dat er serieus iets mis is met de uitvoering. Op die plaats KAN NOOIT EEN OPEN STOOTVOEG NUT HEBBEN.!!!
Of rij je met een landrover rond die 12 cm hoogte ( dorpel + 1 laag metselwerk ) zonder slag of stoot ga pakken?
Normaal gezien komt de verharding tot juist onder de schuine geslepen ribbe van de dorpel.

Je vragen
1. Waarom 2 rijen vlak boven elkaar met open voegen? Omdat dit een uitvoeringsfout is en slecht vakmanschap. Heeft geen enkel nut.
2. Waarom telkens een open voeg ONDER een laag folie ipv erboven zoals ik overal lees. Omdat dit een ernstige bouwfout is en eigenlijk aanleiding kan geven tot opnieuw beginnen.
3. De eigenlijke reden: wat is de waterkering waar wij onder moe(s)ten blijven met bestrating? Zoeken.

Mijn advies :
laat tuinaannemer stoppen met de werken, dit moet eerst 100% uitgeklaard worden of je zit met serieuse vochtproblemen.
Zoals art zegt: cameraonderzoek of wat eenvoudiger, enkele stenen uitslijpen en zoeken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan