Waar terugslagklep voor uitlaat dampkap plaatsen ?

  • Tags nieuwbouw ventilatie ventilatiebuis ventilatiesysteem
  • Bay

    Lid
    Lid geworden
    12 feb 2024
    Berichten
    118
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    18
    Beste forumleden,

    Waar terugslagklep voor uitlaat dampkap plaatsen in een nieuwbouwwoning ?

    Het moet met een muurdorvoer van 150 mm.

    mvg,
     
    Geen recirculatiedampkap plaatsen in een nieuwbouw woning is al wat vreemd , hoe los je dat op met je ventilatiesysteem?
    Terugslagklep plaats je best zo dicht mogelijk bij de muurdoorvoer
     
    Wat is een recirculatiedampkap ?
     
    Een dampkap zonder doorvoer naar buiten. De gefilterde lucht wordt gewoon terug in de keuken geblazen.
     
    Geen recirculatiedampkap plaatsen in een nieuwbouw woning is al wat vreemd , hoe los je dat op met je ventilatiesysteem?
    Terugslagklep plaats je best zo dicht mogelijk bij de muurdoorvoer
    Ik heb die commentaar al vaker gelezen, maar snap ze niet helemaal.
    Mijn D systeem heeft 2 ventilatoren, die zijn niet mechanisch gekoppeld. Het zijn identieke ventilatoren, dus die zullen nominaal wel hetzelfde debiet verzetten, maar er is geen enkele reden om te veronderstellen dat er magisch exact evenveel verse lucht het huis binnen trekt, als het huis weer verlaat.
    En omgekeerd, als er tijdelijk meer of minder externe ventilatie is, dan trekt het ventilatiesysteem zich daar toch geen bal van aan? Dat gaat toch niet kapot of ...?

    Met D-systeem mag je toch ook wel eens je raam open zetten?

    Het is suboptimaal voor maximale warmterecuperatie, daar ga ik mee akkoord.
     
    In de praktijk werkt een dampkap toch beter als het meteen naar buiten afvoert ?
     
    Ja, in de praktijk is dit inderdaad beter. Wegens omstandigheden is onze naar buiten blazende dampkap ook vervangen door een recirculatie, maar om nu te zeggen dat dit nu achteraf bezien veel beter was, dat weet ik niet. Ik moet wel hierboven bijtreden dat een dampkap die naar buiten blaast wel een ferm debiet warme lucht het gebouw uitblaast.
     
    In praktijk merk ik hier niets van: heel content van dampkap die naar buiten blaast, geen onderhoud vereist en goedkoper is in aankoop. De warmtebuffering van mijn massiefbouw is vele malen groter dan wat die dampkap buiten kan duwen. Beetje zon op de ramen en er komt opnieuw vele malen meer warmte binnen dan dat er afgevoerd wordt. Voor dat half uurtje dat die draait op een dag.

    Rekenvoorbeeld: ΔT van 20°C, debiet van 500m³/h voor een half uur lang is 1.68kWh warmteverlies; flauw zonnetje op mijn keukenraam van 4x2m50 = 10m² compenseert dat direct. Mijn warmteverlies door de schil is trouwens 7700W bij ΔT van 20°C, pak meer en 24/7. Dus per dag verlies ik via de dampkap die een half uur draait 1.68kWh en via de schil 184kWh (jaja, ΔT is niet constant enzo, maar kom, gemiddeld gezien he).

    Onbalans merk ik niets van en mijn huis is potdicht qua luchtdichtheid, ventilatie-unit zal compenseren zeker?

    Antwoord op vraag van @Bay : terugslagklep plaats je natuurlijk tussen dampkap uitgang en doorvoer naar buiten; liefst allemaal met starre buizen. Bij mij gaat de uitgang van de dampkap eerst horizontaal, dan bocht 90° omhoog en dan dwars door het plat dak met een paddestoel er op. Ik vermoed dat de terugslagklep in het horizontale gedeelte steekt omdat het anders wel heel krap wordt, alhoewel we er ook een vals plafond van 20cm boven hebben steken. Ik hoor ze alvast (lichtjes) toeslagen als ik de dampkamp uitschakel. Allemaal Ø150mm; zo'n (galva) buizen en koppelstukken vind je onder de noemer luchtkanalen (bv. Limoco). Ik heb gekeken voor gemotoriseerd ventiel, maar dat is zijn geld imo niet waard en een gewone terugslagklep werkt prima. Geen foto's want ingewerkt door schrijnwerker, wel toegankelijk door 2 kleine vijsjes los te draaien indien nodig (in de kast boven kookplaat).
     
    Ja, in de praktijk is dit inderdaad beter. Wegens omstandigheden is onze naar buiten blazende dampkap ook vervangen door een recirculatie, maar om nu te zeggen dat dit nu achteraf bezien veel beter was, dat weet ik niet. Ik moet wel hierboven bijtreden dat een dampkap die naar buiten blaast wel een ferm debiet warme lucht het gebouw uitblaast.
    waarom zou dit beter zijn? wat is het verschil met een dampkap die de lucht filtert en dan naar buiten blaast, of de lucht filtert en deze terug de keuken in blaast? Wij hebben hier sinds het begin een dampkap, en de afvoer is nooit aangesloten naar buiten... de eerste dampkap was de goedkoopste die we konden vinden, geen actieve koolfilter er in, alleen een vetfilter. geen aansluiting naar buiten en nooit geen probleem mee gehad.
    Bij vervangen van de keuken is er een inbouwdampkap van venduro gekomen, zelfde verhaal, geen aansluiting naar buiten, blaast gewoon in de luifel waar een roostertje zit dat terug de keuken in blaast... Nooit geen miserie mee gehad.
    Dus waarom naar buiten beter zou zijn, buiten het feit dat je de warme lucht naar buiten blaast is mij een raadsel.

    In praktijk merk ik hier niets van: heel content van dampkap die naar buiten blaast, geen onderhoud vereist en goedkoper is in aankoop. De warmtebuffering van mijn massiefbouw is vele malen groter dan wat die dampkap buiten kan duwen. Beetje zon op de ramen en er komt opnieuw vele malen meer warmte binnen dan dat er afgevoerd wordt. Voor dat half uurtje dat die draait op een dag.
    lees hierboven... er is geen prijsverschil tussen die dampkappen... Een recirculatiedampkap is een gewone dampkap die niet naar buiten blaast. De dampkap filtert de vetten, het ventilatiesysteem zorgt er voor dat eventuele geurtjes toch nog naar buiten worden afgevoerd. Hier is nog nooit iemand binnengekomen die 's ochtends kon ruiken wat er 's avonds gegeten was. Sterker nog, na een uurtje zijn de geuren weg, zelfs als binnen de frietpot aangezet wordt.
    In de winter is het toch dure warmte die je naar buiten jaagt met de dampkap.
    Onbalans merk ik niets van en mijn huis is potdicht qua luchtdichtheid, ventilatie-unit zal compenseren zeker?
    ventilatie kan dat niet compenseren, de debieten van een dampkap zijn gewoon een pak groter dan die van een ventilatiesysteem... En dan nog, terwijl jouw dampkap aanstaat, blijft je ventilatiesysteem toch ook lucht afvoeren? die gaat volgens mij niet opeens x-aantal kuub lucht meer binnenbrengen omdat jouw dampkap aanstaat hoor.


    Moraal van het verhaal: of je nu naar buiten gaat of niet, iedereen is wel tevreden van zijn eigen systeem... Ik moet geen dampkap meer hebben die naar buiten gaat, anderen blijven bij een dampkap zweren die wel naar buiten gaat... enige waar je dan op moet letten is idd die terugslagklap, en ik denk dan dat @GuntherS daar dan wel het antwoord op heeft gegeven.
     
    ventilatie kan dat niet compenseren
    Dat ding is gewoon een (niet-volumetrische) ventilator he, als ik door een ventilator meer lucht forceer (door onderdruk te creëren), gaat die ofwel volgen en sneller draaien, ofwel gaat de lucht er van zijn eigen over heen stromen. Dus ventilatie uit zichzelf compenseert inderdaad niet, maar de lucht vind zelf wel zijn weg er overheen voor zover ik logisch redeneer. Als ik ooit een debiet meter in handen heb, zal ik het eens effectief meten :)
    In de winter is het toch dure warmte die je naar buiten jaagt met de dampkap.
    Zoals berekend in mijn vorig bericht, is dit relatief (heel) weinig in verhouding met warmteverlies van de schil. Als ik mijn garagepoort open zet, gaat er ook veel warmte verloren, maar daarom ga ik het niet laten om die (even) te openen.
    Moraal van het verhaal: of je nu naar buiten gaat of niet, iedereen is wel tevreden van zijn eigen systeem...
    +1
     

    Het doel van luchtdichtheid betekent niet dat je geen raam mag open zetten; het betekent dat je de lekken zelf onder controle hebt en voor zover je wilt zelf bepaalt waar en wanneer je lucht ververst; bij ventilatie D is dat dan nog verder geautomatiseerd door een in- en uitblaas motor.
    Daarom ook die terugslagklep.

    Er wordt hier van een mug een olifant gemaakt en de nadelen van recirculatie (extra onderhoud) worden ook geminimaliseerd. Ik durf eigenlijk te wedden dat de warmte-recuperatie-efficiëntie van een ventilatie-D laag genoeg is dat het warmteverlies door de ventilatie-unit groter of vergelijkbaar is met warmteverlies van dampkap, omdat die gans de dag draait. Ga je daarom die ventilatie uitzetten: nee, wel verlagen uiteraard. Alle kleine beetjes helpen, maar voor mij weegt dat nadeel van warmteverlies niet op tegen zorgeloosheid van normale dampkap. Zelfde voor pivot-deur en garagepoort: dat zijn mijn grootste lekken, maar we verkozen dat nu éénmaal boven ultieme luchtdichtheid. Daarom heb ik extra aandacht gespendeerd aan de luchtdichtheid van de woning. Daarom heb ik ook een luchtdichte deur (binnen beschermd volume) tussen garage en woning.

    Enige reden dat ik recirculatie zou plaatsen is omdat je dan meer vocht in je woning brengt, wat in de winter nuttig is, zeker met parket.
     
    de nadelen van recirculatie (extra onderhoud)
    welk extra onderhoud? Ik doe niks meer dan jij met je gewone dampkap hoor, ik steek mijn vetfilters af en toe in de vaatwas, nothing more, nothing less...
    Ik durf eigenlijk te wedden dat de warmte-recuperatie-efficiëntie van een ventilatie-D laag genoeg is dat het warmteverlies door de ventilatie-unit groter of vergelijkbaar is met warmteverlies van dampkap, omdat die gans de dag draait.
    dat kan goed zijn, dat je met je ventilatie-d evenveel verliest dan met een dampkap, maar als je beiden hebt, verlies je 2 keer zo veel. Meer kan ik daar niet op zeggen want ik zou begod nie weten hoe ik dat moet berekenen
    Alle kleine beetjes helpen, maar voor mij weegt dat nadeel van warmteverlies niet op tegen zorgeloosheid van normale dampkap.
    nogmaals, er is 0,0 verschil tussen een "gewone" en recirculatie dampkap, niet in onderhoud, niet in aankoopprijs, niet in gebruik, in niks... Dus even zorgeloos.
     
    De EPB verantwoordelijke zegt dat dit geen enkel belang heeft voor hem.
    Dit staat schriftelijk op mail...

    Ik moet nu gewoon een deftige muurdoorvoer vinden met geïntegreerde terugslapklep. (150 mm)

    Ik ben vandaag naar 2 bouwmateriaalzaken geweest maar ze hebben het niet zeggen ze..

    Iemand een link naar een webshop waar ik het kan bestellen ?

    mvg
     
    nogmaals, er is 0,0 verschil tussen een "gewone" en recirculatie dampkap, niet in onderhoud, niet in aankoopprijs, niet in gebruik, in niks... Dus even zorgeloos.
    ja, de dampkap zelf, maar er bestaan talloze extra filters zoals actieve kool filter, plasma filter; zo'n dingen zijn compleet overbodig bij gewone dampkap en speciaal gemaakt voor recirculatie. Ja ik heb gelezen dat jij geen verschil merkt bij gebruik van enkel de normale vetfilter; maar ik heb al anderen gehoord die wél een duidelijk verschil merken. Luchtkwaliteit is in het beste geval gelijkwaardig met recirculatie, als de filter(s) hun ding doen. Het is naar mijn mening een risico op vlak van luchtkwaliteit, potentieel extra onderhoud, potentieel grotere aanschaf en onderhoudskosten. Het enige vlak waar recirculatie beter is, is het ontbreken van warmteverlies en geen onbalans van ventilatie D.

    Hier en hier bijvoorbeeld nog meer ervaringen, kosten en vergelijkingen.

    EPB verslaggever zei hier ook dat het gewoon mag wat hem betreft. Weinig bizars aan als je de daadwerkelijke impact eens berekent + voor/nadelen afweegt. Worst case steken we binnen 20 jaar wél een recirculatie, omgekeerd ga je veel moeilijker van recirculatie kunnen wisselen naar buitenafvoer (owv ontbreken van muur/plafond (beton) doorvoer).


    Ik probeer verder on-topic te blijven; TS heeft niets aan deze discussie en ze is al vele malen gevoerd met voor en tegenstanders. Elk voordeel heb z'n nadeel / ieder zijn eigen goesting.

    geïntegreerde terugslapklep.
    Bij mij is die buis door het plafond gewone galva ventilatiebuis 150mm; schrijnwerker heeft daar dan een bocht opgezet + losse terugslagklep. Geen idee of je geïntegreerd exemplaar gaat vinden, het is meestal maatwerk en dan lijkt me een losse klep makkelijker te werken.

    vandaag naar 2 bouwmateriaalzaken geweest maar ze hebben het niet
    zelfde probleem gehad, je moet echt zoeken naar ventilatie-buizen/winkels; anderen hebben die diameter niet.

    Ik heb Limoco (in Oudsbergen) al vermeld, daar kan je binnenwandelen en bestellen als particulier; misschien dat ze je ook telefonisch/mail verder kunnen helpen en opsturen.
     
    de nadelen van recirculatie (extra onderhoud)
    welk extra onderhoud? Ik doe niks meer dan jij met je gewone dampkap hoor, ik steek mijn vetfilters af en toe in de vaatwas, nothing more, nothing less..

    Hoezo, heb jij dan geen koolstoffilter?

    De vetfilter van de dampkap (zowel recirculatie als uitblaas) houdt het vet tegen, de koolstoffilter de geuren.
    Vetfilter kan in de vaatwas om de paar weken, koolstoffilter moet ofwel vervangen worden om de paar maand of bij sommige merken kan deze geregenereerd worden (een tijdje in de oven steken).

    Bij balansventilatie (D-systeem) voer je bvb 50m³/h aan in een keuken, dampkap zuigt 500m³ per uur af... Dus je kan het probleem wel ergens inschatten. In de praktijk is het natuurlijk minder erg, je huis wordt natuurlijk niet vacuüm gezogen :-p In kleinere woningen/appartementen geeft dit wel problemen, daar moeten mensen met een afvoerdampkap soms een raam openzetten als ze koken. "De dampkap zuigt slecht af" zeggen ze dan. Nee, het systeem kan gewoon niet genoeg lucht afzuigen.
    Anderzijds, vooral bij goedkopere merken zorgt een koolfilter bij recirculatie voor een drastische vermindering van het afzuigdebiet.

    Als je met afzuiging wil werken is een elektrische terugslagklep aangewezen, deze zorgt voor een zeer goede afsluiting. Ik heb ook al eens een werf gedaan waar er een luchttoevoer voorzien werd via de keukenplint, met ook daarin een elektrische klep. Als de dampkap dan niet gebruikt wordt heb je een luchtdicht gegeven, als je ze wel gebruikt komt er (weliswaar koude) buitenlucht naar binnen.
    Er zijn ook ventilatieunits die een "kook"-stand hebben, waarbij de inblaas sneller gaat draaien en de afzuiging niet. In de praktijk heb ik dit nog nooit zo moeten aansluiten.

    Aan diegenen die content zijn van hun systeem: waar zet je de friteuse? Buiten of onder de dampkap?

    Ik werk met een recirculatiesysteem (Novy), frituur binnen, de geuren blijven wel nog even hangen, maximaal een kwartier na het frituren (dus na het eten is de reuk weg). Ik merk wel dat het ventilatiesysteem toch ook een deel van het werk doet, dat is te merken aan 't feit dat ik aan mijn uitblaas van de ventilatie vaag kan ruiken wat we gaan eten ;-)
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan