• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar solar omvormer plaatsen? Binnen of buiten?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik ga binnenkort beginnen met zelf zonnepanelen op m'n tuinhuis/oversteek te plaatsen, maar zit mij af te vragen waar ik het best de omwormer zou plaatsen?
1. In het tuinhuis.
Oorspronkelijk ging ik hem in het tuinhuis plaatsen, daar blijft hij mooi droog en is ook veiliger naar diefstal toe, maar in het tuinhuis kan de temperatuur in de zomer sterk oplopen.
De maximumtemperatuur vorige zomer was 42°C.
Als ik bij bijvoorbeeld bij SMA kijk, dan zie ik dat dit wel eens een probleem kan zijn.
http://files.sma.de/dl/7418/Temp-Derating-TI-en-14.pdf

sunnyb.jpg


De minimumtemperatuur is zelden onder het vriespunt gezakt.

2. Achter het tuinhuis
Ik kan hem ook de achterzijde van het tuinhuis plaatsen op de noordkant.
Geen rechtstreeks zon dus de maximum temperatuur zou beperkt blijven, maar de minimumtemperatuur zal natuurlijk een pak lager zijn.
Volgens de handleiding is hij bestand tot -25°C.
https://www.sma-benelux.com/fileadmin/content/www.sma-benelux.com/Products/Documents/SB_Brochure_2018_NL_Web_.pdf

sunn.jpg


Ik zou dan uiteraard een extra afdak voorzien zodat hij uit de regen hangt. 

3. Aan de meterkast hangen.
Nee.
Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • sunnyb.jpg
    sunnyb.jpg
    14,8 KB · Weergaven: 0
  • sunn.jpg
    sunn.jpg
    3,8 KB · Weergaven: 0

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Zeker niet binnen hangen als het er zo warm kan worden.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Optie 1 schrappen omdat de omvormer te warm kan worden.

Optie 3 heb je zelf al gescchrapt.

Optie 2 blijft over.

 

Lijkt me dat je je keuze al gemaakt hebt 
wink_smile.png
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Of optie 4: op het dak (micro-omvormers)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
janus wago zei:
Zeker niet binnen hangen als het er zo warm kan worden.

Leek mij ook geen goed idee, maar meer dan de helft van de firma's die hier langsgeweest zijn vonden het precies niet een probleem.
disco stu zei:
Lijkt me dat je je keuze al gemaakt hebt 
wink_smile.png

Uiteraard, zoek enkel nog bevestiging. Zou niet de eerste keer zijn dat ik wel overtuigd ben maar toch nog iets over het hoofd gezien heb.
ebe zei:
Of optie 4: op het dak (micro-omvormers)

Interessant! Is dit iets recent, ben dit precies nog niet tegengekomen tijdens mijn zoektochten?
Zeker interessant omdat ik voor te starten graag 8 panelen plaats en op termijn er 4 bijplaats. 

Maar hoe geef je dan door hoeveel watt je omvormer is? 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Het aantal micro-omvormers x het vermogen is het totale omvormer vermogen.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
IQ7 plus is 290 W maximaal continu vermogen. 
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Micro-omvormers bestaan al even, enkel in Europa nog niet zo lang. Ik heb ze bv. al 6 jaar liggen (ook enphase). 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Er wordt altijd gekeken naar het maximale uitgangsvermogen 295VA dus in dit geval.
 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Kan het zijn dat er problemen zijn met micro omvormers? Veel merken vind ik niet terug die het in hun gamma hebben en SMA is er precies met gestopt? Vind toch niks terug op hun website...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Volgens de grafiek hangt de de-rating ook af van je DC-spanning.

Wat is je planning hieromtrend, hoeveel VDC maw? en in hoeveel ketens?
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Nu7s zei:
Kan het zijn dat er problemen zijn met micro omvormers? Veel merken vind ik niet terug die het in hun gamma hebben en SMA is er precies met gestopt? Vind toch niks terug op hun website...

Micro-omvormers moeten meer dan 20 keer zo betrouwbaar zijn als een normale stringomvormer. Vroeger (10-15 jaar terug)  waren er wel wat problemen met de betrouwbaarheid. Om een dergelijke hoge betrouwbaarheid te hebben onder buitencondities gebruiken ze tegenwoordig min of meer militaire technieken: overgedimensioneerde componenten en interne redundantie zodat als er een component zou falen ze nog blijven doorwerken. 

Enphase heeft bijvoorbeeld in de US een paar modellen gehad met een slechte reputatie. Dat heeft hen veel geld en vertrouwen gekost. Ook de OK4E omvormers van Nederlandse makelij, die 15-20 jaar terug verkocht werden, hebben problemen gekend en het bedrijf is hier aan ten onder gegaan. SMA heeft de restanten overgenomen en zijn micro-omvormer op hun technologie gebaseerd (maar dan verbeterd). 

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan