• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar screens

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Beste forumleden,
We gaan een nieuwbouwwoning zetten en de eerstvolgende vraag is: waar gaan we screens voorzien.

Omdat we graag hebben dat de screens zo min mogelijk opvallen wanneer ze naar boven zijn, hadden we dit graag direct 1x goed gedaan zodat we geen screens achteraf hoeven te voorzien.

Het lastige is dat je dit pas kan weten als je er zelf al gewoond hebt.. Veel mensen vertellen ons iets anders. De ene zegt oosten, de andere zuiden, de andere zuidwesten, ... elke persoon heeft precies een andere mening.

Ik weet dat dit ook afhangt van hoeveel ramen en dergelijke een woning heeft op welke orientatie, maar daarom richt ik mijn vraag naar jullie persoonlijke ervaring. Zonder rekening te houden met onze woning.

Ook hebben we meningen gehoord over zonnewerend glas, hier iemand ervaringen mee? Dit zouden we eventueel kunnen gebruiken in de minder frequente ruimtes van de woning.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Hier overal: oosten, zuiden en westen. Overal waar zon binnen kan.

Mijn gedacht: anders zijde gesjareld.

Met huidige isolatie is het echt niet te doen als de zon binnen zit.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
thomas_dhaese zei:
Hier overal: oosten, zuiden en westen. Overal waar zon binnen kan.

Mijn gedacht: anders zijde gesjareld.

Met huidige isolatie is het echt niet te doen als de zon binnen zit.

Idem, ofwel werk je met voldoende oversteken, bomen,... en anders met rolluiken of screens. Ochtend- en avondzon komt het diepst in de woning en levert achter glas nog serieus wat warmte. Vrienden van ons hebben pas gebouwd, geen screens maar op sommige ramen wel zonwerend glas. Hun bevindingen na een halfjaar wonen en al een aantal zeer warme dagen: " 't is niet voldoende om de warmte buiten te houden"
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
kan bovenstaande adviezen enkel beamen.

Begin bij u ontwerp :  maak gebruik van de N-zijde om lichtinval te creëren.

De ramen op de 3 andere richtingen zker voorzien van zonnewering.

Zon op ramen is meestal gewoon vervelend : hitte, verblindend,.....

 

zonnewerend glas geeft amper een verschil.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Wij hebben geen ramen op het Oosten

Ramen op zuid hebben op GVL screens, op verdiep rolluik.

Ramen op west zijn zéér beperkt in oppervlakte en voor dan nog helft van het aantal ramen in 'melkglas' (badkamer)

Ramen op noord hebben rolluik maar dat is eerder voor de verduistering van de slaapkamers. Overdag zijn die eigenlijk altijd op, winter en zomer

2e jaar dat we er wonen, 1ste jaar dat we echt de screens gebruiken en rolluik op zuidkant (waren vorig jaar nog niet aangesloten in de kast). Verschil met vorig jaar is de dag met de nacht.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Ons huis is zo ontworpen dat op het gelijkvloers alles glas is aan de achterkant, dit is het oosten en zuid-oosten.
Op de zuidkant staat enkel de voordeur in glas.
Op de westkant is een grote raam aan de inkom.

We gaan 0.6 glas nemen, en daardoor blijft de hitte ook meer binnen als ze binnenzit.

Bedankt voor de zeer nuttige info, helaas zal het een dure oplossing worden om de zonne warmte buiten te houden..
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
BM96 zei:
helaas zal het een dure oplossing worden om de zonne warmte buiten te houden..

duh?

neen hoor... het is zelfs heel goedkoop: muren zijn veel goedkoper dan ramen.
Kleinere ramen nemen en het probleem is opgelost. 
Tegelijk isoleren muren ook veel beter, dus nog beter E-peil.

Enkele slimmere ontwerpkeuzes (grote ramen op zuid-oost en op west  is echt niet verstandig te noemen) zouden ook al veel schelen en kosten niets. Langs de andere kant zit je natuurlijk wel vast aan de oriëntatie van de grond. En ik heb eerlijk gezegd ook graag veel licht in de woning.
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
oost, zuid en west, en zeker ook dakramen niet vergeten!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan