• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar rijgklemmen laten toekomen in kast?

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Joined
22 Oct 2008
Messages
773
Reaction score
313
Points
63
Ik ben momenteel de flexbuizen met elektriciteitsdraden aan het aansluiten in de zekeringkast (Eaton xEnergy Basic wandverdeler, 9 rijen van 35 modules). Hiervoor gebruik ik rijgklemmen (Wago 2003-7646 N/L/PE en 2003-7649 N/L), één fase per klem.

Mijn initieel idee was om 2 rails te gebruiken voor rijgklemmen, 3 voor domotica en 2 voor zekeringen. Daaronder komen dan netwerkbekabeling en switches.

In de kast komen er flexbuizen toe van boven en van beneden.

Nu heb ik de eerste rail voorlopig aangesloten (de draden zijn nog te lang) en heb de klemmen per functiegroep gegroepeerd: licht (1-34), screens (41-56), daarna grotere verbruikers (Wago 2004-reeks), daarna alle stopcontacten op het 1e (nog niet genummerd):
IMG_8925.jpeg
De flexbuizen links bevatten netwerkkabels (UTP) en stuurkabels (SVV) die in een aparte draadgoot onderaan in de kast zullen toekomen, waar ik een switch wil plaatsen in een geïsoleerd compartiment.

Mijn aanvankelijke gedachte was om de 2de rail te gebruiken voor rijgklemmen om alle stopcontacten van het gelijkvloers op aan te sluiten (op enkele na allemaal toekomend van onderen). En daaronder komen dan 3 rails met domotica en daaronder tenslotte 2 rails met automaten:
  1. Rijgklemmen 1e verdieping (meeste komen toe langs boven)
  2. Rijgklemmen gelijkvloers (meeste komen toe langs onderen)
  3. Domotica
  4. Domotica
  5. Domotica
  6. Zekeringen
  7. Zekeringen
  8. (netwerk)
  9. (netwerk)

Maar ik vrees dat het op die manier geen pretje zal worden als ik van de eerste rail onder de tweede rail naar de domoticamodules (of rechtstreeks naar de automaten) moet gaan. Ook al zijn de rails met rijgklemmen een beetje dieper geplaatst.

Maak ik me nodeloos zorgen, of kan ik mijn rails best anders organiseren?
 
Ik zou persoonlijk de data / netwerkkabels niet in de kast steken want deze moet je toch verbinden met je modem/ switch
Gewoon onderaan de kabelgoten uithalen en degene die lang boven komen ff met gootje naast de kast werken.
 
Ik zou persoonlijk de data / netwerkkabels niet in de kast steken want deze moet je toch verbinden met je modem/ switch
Gewoon onderaan de kabelgoten uithalen en degene die lang boven komen ff met gootje naast de kast werken.
Zou ik ook doen.
Is bovendien niet echt slim om bv. een switch in een elektrisch bord te plaatsen.
Dat ding heeft een ventilator voor iets, en een elektrisch bord moet steeds gesloten zijn.
 
Ik ben van plan om m'n rijgklemmen te groeperen per NHC module. En soms kan het zijn dat één module zowel iets van beneden als van boven kan schakelen. Dus ik zou die rijgklemmen dan niet splitsen per verdiep. Maar als dat bij jou wel logisch is, is het denk ik inderdaad wel nice om op die manier de kabels die onderaan toe komen te laten toekomen op rijgklemmen die onderaan zitten, en hetzelfde voor de kabels die boven toekomen. Dan hoef je niet vaak onder de rails door enzo. Ge hebt wel veeel meer rijgklemmen dan dat ik er schik te gebruiken. Ik kom normaal toe met één 24 module rail.

Netwerkapparatuur zou ik zelf ook niet in de zekeringkast steken zoals al veel werd aangehaald, maar als die opstelling beperkt blijft kan het eventueel wel proper weggestoken lijken in de zekeringkast. Ik gebruik een apart 19" rackske om switch/modem/NAS/UPS in te steken.
 
De kabels die langs onder toekomen zijn meestal stopcontacten. Behalve geschakelde stopcontacten monteer ik die eigenlijk niet af op klemmen maar rechtstreeks op de automaat. Met wat kabelgoten kan je dat ook zeer proper houden. Meestal komt er maar 1 of uitzonderlijk eens 2 kabels bij dezelfde automaat. Tenzij je de stopc in ster gelegd hebt, maar daar is weinig meerwaarde aan.
Ook voor de dedicated automaten voor ovens, kookpl, was, droog, vaat,… vind ik een klemmenrij niet interessant, maar voor de dikkere kabels kan het wel makkelijker werken (zware klemmen onderaan, bvb om naar een tweede bord te gaan). Het grootste comfort van een klemmenrij is voor mij met meeretageklemmen voor dingen die in ster liggen, zoals verlichting, en met meerdere op dezelfde stroombaan zodat je de N kan doorlussen en enkel de L naar een actor moet leiden. Als je eigenlijk elke draad die op de klemmenrij toekomt toch nog naar een automaat moet brengen, dan is dat veel werk en geld omdat het ‘mooi’ zou zijn. Niet echt nodig voor onderhoud, modulariteit, specialisatie, snelheid van werken,… zoals in de industrie.
De klemmen voor die paar onderste kabels zet ik dan toch boven.
Maar elk doet zoals hij het zelf liefst heeft natuurlijk.
 
Waar komt je switch? Want uiteindelijk moeten daar toch alle netwerkkabels naartoe? Heb je daar 2 rijen voor nodig?
 
Waar komt je switch? Want uiteindelijk moeten daar toch alle netwerkkabels naartoe? Heb je daar 2 rijen voor nodig?
De switch komt ofwel onderaan in de kast ofwel ergens links of rechts van de kast.

Ik heb 2 rijen plaats voorzien, maar daar gaat een deel van verloren aan de bekabeling van de kast: onderaan waar de flexbuizen toekomen, en achteraan waar de losse elektriciteitsdraden toekomen op de onderste rijgklemmen.
 
Ik zou persoonlijk de data / netwerkkabels niet in de kast steken want deze moet je toch verbinden met je modem/ switch
Gewoon onderaan de kabelgoten uithalen en degene die lang boven komen ff met gootje naast de kast werken.
Zou ik ook doen.
Is bovendien niet echt slim om bv. een switch in een elektrisch bord te plaatsen.
Dat ding heeft een ventilator voor iets, en een elektrisch bord moet steeds gesloten zijn.
Je kan ventilatie voorzien in je bord. Dat zal waarschijnlijk nodig zijn omdat de Niko Home Control dimmodules warm kunnen worden.
 
Ik zou persoonlijk de data / netwerkkabels niet in de kast steken want deze moet je toch verbinden met je modem/ switch
Gewoon onderaan de kabelgoten uithalen en degene die lang boven komen ff met gootje naast de kast werken.
Links is de gasaansluiting, rechts de meterkast. Er is echt geen plaats om naast de kast een extra kabelbaan te plaatsen, tenzij ik de wandverdeler een 4 cm naar links zou kunnen opschuiven.
 
Hiervoor gebruik ik rijgklemmen (Wago 2003-7646 N/L/PE en 2003-7649 N/L), één fase per klem.
Wat bedoel je precies met 1 fase per klem?
Dat is een klem met drie 'verdiepjes' waar je zowel de fase (L), de neuter (N) als de aarding (PE) aflegt.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je elke fasedraad toekent aan één rijgklem. Zo verbind ik een 5G1,5 lichtkring aan drie rijgklemmen in de kast: 1 PE-N~L rijgklem (2003-7646) en 2 N-L klemmen (2003-7649). De nul van die 3 klemmen verbind ik door op de rijgklemmen met een brug.
 
Biedt dat een meerwaarde tegenover PE/L/N + L/L? Want PE/L/N + L/L bespaart je wel een klem (en de bijhorende ruimte).
 
Biedt dat een meerwaarde tegenover PE/L/N + L/L? Want PE/L/N + L/L bespaart je wel een klem (en de bijhorende ruimte).
voor screens of rolluiken te sturen (met 5Gx kabel, waar eigenlijk een 4G1.5 voldoende is) gebruik ik ook PE/L/N + L/L;

in geval het aparte lichtkringen zijn, vind ik het wel properder om elke kring zijn eigen klem te geven. Maar ik schakel alles dubbelpolig, dus enkel 3G1.5 en heb die keuze/probleem niet.
 
Biedt dat een meerwaarde tegenover PE/L/N + L/L? Want PE/L/N + L/L bespaart je wel een klem (en de bijhorende ruimte).
Het klopt dat je in mijn geval met één L-L klem twee N-L klemmen kan vervangen, maar ik vind het overzichtelijker om één klem per kring te nemen. Dan is de faseklem altijd dezelfde, idem voor de nulklem.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top