• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

waar op letten bij immokantoor

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik had graag geweten waar verkopers best op letten wanneer ze in zee gaan met een immokantoor.
Indien er makelaars aan te bevelen zijn in de regio Gent, hoor ik het ook graag.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Misschien niet u bedoeling, maar in de huidige markt is een makelaar voor de meeste huizen weggegooid geld . De vraag is zo groot, de bereidheid bij mensen om snel te kopen zo groot, dat de meeste huizen verkocht worden binnen de week.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Puur persoonlijk ... maar ik zou nooit in zee gaan met een immo.

Immo's vragen hoge commissies en bieden amper (degelijke) diensten aan.
Bovendien kennen ze juridisch echt niks! Hun contracten lopen meestal langer dan je denkt.
Je zou niet de eerste zijn die in zee gaat met een immo, maar zelf een koper aanbrengt.

Zes foto's nemen met je smartphone en een zoekertje plaatsen op Immoweb, kunnen de meeste mensen heus wel zelf.

Tip: Je kan je huis ook uit de hand laten verkopen bij de notaris. Klinkt kostelijk maar dat is het helemaal niet!
Dat is meestal een vaste dossierkost. En dus niet afhankelijk van de verkoopprijs, zoals bij de immo's.
De notaris of z'n medewerkers, die zetten ook plakaten aan je huis, zetten publiciteit in de De Morgen of De Streekkrant, komen foto's nemen, zoekertjes op Immoweb en dergelijke.
Regelen bezoekdagen, ...
Informeer dus zeker eens bij je notaris. Bovendien heb je onmiddelijk een juridisch correcte compromis, zeker niet onbelangrijk.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als je met een immo in zee gaat, vraag dan zeker achter de mogelijkheid om zelf te verkopen aan mensen die rechtstreeks contact opnemen (er is een juiste term voor, maar die vergeet ik even).
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Als je met een immo in zee gaat, vraag dan zeker achter de mogelijkheid om zelf te verkopen aan mensen die rechtstreeks contact opnemen (er is een juiste term voor, maar die vergeet ik even).
Sommige makelaars bieden inderdaad open contracten aan, maar dat zijn er helaas weinig.
 

AlexanderDe

Nieuw Lid
Lid geworden
7 dec 2020
Berichten
32
Waarderingsscore
11
Punten
8
De meeste zijn gangsters en de meerwaarde die ze bieden is het geld niet waard voor mij.
Verkoop uit de hand zou ik zeggen..
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als je met een immo in zee gaat, vraag dan zeker achter de mogelijkheid om zelf te verkopen aan mensen die rechtstreeks contact opnemen (er is een juiste term voor, maar die vergeet ik even).
Sommige makelaars bieden inderdaad open contracten aan, maar dat zijn er helaas weinig.
zelf weinig ervaring mee, nog maar 1 keer verkocht en gewoon zelf gedaan. Maar vrienden van ons vertelden dat ze dat wel geregeld hebben gekregen met de makelaar. 2 verschillende zelfs die gelijktijdig probeerden verkopen :p en dan verkochten ze het gewoon zelf :D
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Geen idee of de kantoren er in mee zullen gaan, maar
- bepaal hoeveel je er voor wilt krijgen
- bepaal voor hoeveel jij denkt dat je het zelf verkocht krijgt
- laat makelaars schatten voor hoeveel zij het verkocht krijgen
- sluit een contract af waarbij de makelaar een fors deel (20%? 30%? 50%?) krijgt van de verkoopprijs BOVEN de prijs waarvoor je het zelf verkocht denkt te krijgen

(vrees dat je niet makkelijk iemand zal vinden, maar dat is wel het best mogelijke scenario denk ik :) )
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Kan bovenstaande reacties allemaal wel volgen.
Huizen gaan hier zo snel.
Even de markt volgen, vergelijkbare huizen in de regio volgen en prijs zetten.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Geen idee of de kantoren er in mee zullen gaan, maar
- bepaal hoeveel je er voor wilt krijgen
- bepaal voor hoeveel jij denkt dat je het zelf verkocht krijgt
- laat makelaars schatten voor hoeveel zij het verkocht krijgen
- sluit een contract af waarbij de makelaar een fors deel (20%? 30%? 50%?) krijgt van de verkoopprijs BOVEN de prijs waarvoor je het zelf verkocht denkt te krijgen

(vrees dat je niet makkelijk iemand zal vinden, maar dat is wel het best mogelijke scenario denk ik :) )
Dit.

Een makelaar heeft er weinig aan om de hoogste prijs voor jouw huis te krijgen.
Stel makelaar aan 3,5% vast:
-Situatie huis verkocht aan 300k --> 10,500 voor makelaar en 289,500 voor jou
-Situatie huis verkocht aan 320k --> 11,200 voor makelaar en en 308,800 voor jou

Voor de makelaar scheelt dat minder dan 1000 euro, voor jou bijna 20.000 euro.

Piste zelf verkopen of via notaris (uit de hand of via openbare verkoop) zou ik dus zeker overwegen.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Allé geen enkele goede immomakelaar tip in Gent :p

Als @fido kiest om toch zelf te verkopen (of een goede vriend iets te laten verkopen) kan hij rekenen op een forum vol tips en wijsheid;)
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik heb mijn woning wel via immo verkocht en ben blij dat ik het gedaan heb. Eerst zelf even geprobeerd (enkel via kennissen, een paar foto's op Facebook gezet en in de lokale groep van de gemeente); na 3 kijkers maar geen kopers had ik er wel genoeg tijd in gestoken vond ik... Ik neigde er ook altijd naar de uit te voeren renovaties op te sommen in plaats van op de goeie zaken te focussen.
Immokantoor (Hestor) heeft de woning snel verkocht gekregen voor een goede prijs. Foto's zijn professioneel genomen (zonder "onrealistisch" voor te stellen, want dan trek je toch enkel teleurgestelde kijkers), contact en contract goed afgehandeld, geen geloop voor EPC, kadaster enzovoort...

3% betaal je praktisch overal; ik heb 3 immokantoren laten komen waarvan de schattingen 50000€ uit elkaar lagen, en de laagste, een jong gastje, bekeek de woning precies alsof er stront aan de muren hing. Ik vermoed dat die liefst enkel instapklare appartementjes deed. Uiteindelijk schatte Hestor de woning het hoogst in en zag ik ook op hun site dat ze verschillende woningen van ongeveer zelfde bouwjaar en stijl in de portefeuille hadden. Het heeft weinig zin een klassieke villa aan te bieden bij een immo die enkel appartementjes staan heeft denk ik.

Contract was aldus opgesteld: als de woning niet verkocht wordt en het contract wordt ontbonden, ben je tot een half jaar na ontbinding wel de commissie verschuldigd als de woning verkocht wordt aan een koper die het immokantoor heeft aangebracht. Origineel was de tijd waarbinnen zij de woning in portefeuille hadden 6 maand maar daar wilden ze 3 van maken ook, dat lijkt een beetje standaard te zijn tegenwoordig.
 
Lid geworden
14 jan 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
4
Punten
3
Uphouse immo uit Lede, toch een zeer andere aanpak dan de doorsnee makelaar. Ons huis was op zeer korte tijd verkocht en Diane heeft er alles aan gedaan om het onderste uit de kan te halen.

50 bezoekers op 4 dagen tijd, ik denk dat niet veel makelaars daar die moeite in (willen) steken. Zeer goeie begeleiding, van A-Z.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik heb mijn woning wel via immo verkocht en ben blij dat ik het gedaan heb. Eerst zelf even geprobeerd (enkel via kennissen, een paar foto's op Facebook gezet en in de lokale groep van de gemeente); na 3 kijkers maar geen kopers had ik er wel genoeg tijd in gestoken vond ik... Ik neigde er ook altijd naar de uit te voeren renovaties op te sommen in plaats van op de goeie zaken te focussen.
Immoweb en Immoscoop en je bereikt 90% van de huizenzoekers. kost een 70€ ?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Bedankt voor jullie tips.
Ik dacht ook aan waar op te letten in het contract? Open contract of uitlooptijd zijn inderdaad belangrijk. Zit er veel verschil in prijs? Ik heb een immo gecontacteerd die het aan 2% doet, andere vraagt 3%. Twee kantoren gehoord, 50 000 € verschil in schatting.
Met de enorme vraag in de markt momenteel vraag ik me ook af of het een voordeel is om te werken met een systeem van schriftelijk bod. Dat vind ik moeilijker zelf te organiseren.
Ik ken iemand die met zo een bedrijf werkte: Verkoop uw eigendom sneller via het netwerk en diensten van home2sell iemand ervaring mee?

Het valt me enorm op dat er 15-20 jaar geleden zeer veel huizen uit de hand te koop stonden en nu bijna geen meer.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Uphouse immo uit Lede, toch een zeer andere aanpak dan de doorsnee makelaar. Ons huis was op zeer korte tijd verkocht en Diane heeft er alles aan gedaan om het onderste uit de kan te halen.

50 bezoekers op 4 dagen tijd, ik denk dat niet veel makelaars daar die moeite in (willen) steken. Zeer goeie begeleiding, van A-Z.
Bedankt voor de tip. Ik ken de streek goed, maar had nog niet van deze makelaar gehoord. Blijkt dat ze vooral Spaans vastgoed verkopen. Ik heb ook goede ervaringen met De Ras uit Lede, maar dat is toch al wat uit de regio.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Bedankt voor jullie tips.
Ik dacht ook aan waar op te letten in het contract? Open contract of uitlooptijd zijn inderdaad belangrijk. Zit er veel verschil in prijs? Ik heb een immo gecontacteerd die het aan 2% doet, andere vraagt 3%. Twee kantoren gehoord, 50 000 € verschil in schatting.
Met de enorme vraag in de markt momenteel vraag ik me ook af of het een voordeel is om te werken met een systeem van schriftelijk bod. Dat vind ik moeilijker zelf te organiseren.
Toen wij begonnen zijn met zoeken naar een nieuwe woonst, was er een woning waarbij de eigenaars de verkoop deden: afspraken waren mogelijk gedurende een bepaalde (korte) periode. Biedingen mochten afgegeven worden ter plaatse (misschien ook per mail, weet ik niet meer) tot het einde van de periode waarin men kon bezichtigen. Wij hebben het niet gekocht, nog een bod gedaan. Maar, veel werk leek het me niet :)
Ik ken iemand die met zo een bedrijf werkte: Verkoop uw eigendom sneller via het netwerk en diensten van home2sell iemand ervaring mee?

Het valt me enorm op dat er 15-20 jaar geleden zeer veel huizen uit de hand te koop stonden en nu bijna geen meer.
Denk dat er ook meer en meer huizen verkocht worden voordat ze te koop staan :)
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Denk dat er ook meer en meer huizen verkocht worden voordat ze te koop staan :)
Ja, dat denk ik ook, en heb ik ook al gemerkt via kennissen. Maar vaak blijkt het te zijn dat een immokantoor een lijst heeft met potentiële kopers en het zo aan iemand van die lijst wordt verkocht nog voor het ergens online staat of er een bordje staat.

Als je het zelf doet hoor ik ook van mensen dat ze meer reactie krijgen van immokantoren die het huis proberen in portefeuille te krijgen dan van effectieve kopers.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Toen wij begonnen zijn met zoeken naar een nieuwe woonst, was er een woning waarbij de eigenaars de verkoop deden: afspraken waren mogelijk gedurende een bepaalde (korte) periode. Biedingen mochten afgegeven worden ter plaatse (misschien ook per mail, weet ik niet meer) tot het einde van de periode waarin men kon bezichtigen. Wij hebben het niet gekocht, nog een bod gedaan. Maar, veel werk leek het me niet
Stel dat je via zo een systeem wil werken, wat doe je dan, zet je een minimale prijs die je er voor wil en wacht je af of er iemand boven gaat. Of, doe je zoals het bij Biddit gaat, je zet te koop aan een te lage prijs om volk te lokken? Je kan dacht ik niet laten opbieden, dat is enkel toegelaten via een notaris?
Ik had de notaris ook gevraagd of het Biddit systeem maar die vond dat niet voor alle verkopen geschikt. Iemand ervaring mee?
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Enkele vrienden die via Biddit verkocht hebben. Ik denk dat het wel goed is als het een type huis is dat een breed publiek kan aanspreken: rijhuis/halfopen met 3 slaapkamers op goede ligging.
Voor een exclusieve villa lijkt me dat minder interessant.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan