• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

waar naartoe met 'verfafval'

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Kga beginnen met verven, maar, wat moet ik doen als ik het materiaal uitkuis? Waar moet je met dat verfwater naartoe? Pompebak? Of verdunnen, en dan pompebak? of iets anders
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
bij mij wordt dat ook doorgespoeld. :?

waarschijnlijk wel niet zo ideaal,maar een rol uitspoelen zonder lopend water zie ik ook wel niet zo haalbaar.

Ik kies wel altijd voor verf op waterbasis, maar voel me ook altijd een beetje schuldig over de enorme hoeveelheid water die je nodig hebt om je gerief uit te kuisen.



betere oplossingen zijn welkom.
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
257
Waarderingsscore
0
Punten
0
'k zou ook niet weten hoe je dat anders moet doen. Zo hebben wij dat altijd al gedaan. Een verfrol krijg je volgens mij op een andere manier niet proper. Of je moet het met white spirit doen (maar dan ka je dit best niet weggieten
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
In mijn agenda staan milieutips, o.a. ook over verven. Ik neem er een paar over:



Als je halverwege een verfklus stopt, hoef je de borstel of kwast niet uit te spoelen. Luchtdicht bewaren op een koele plaats is voldoende.



Spoel kwasten nooit uit onder de kraan. Veeg ze af, spoel ze in een bokaaltje met water en sorteer de resten bij het klein gevaarlijk afval.



Dus zoveel mogelijk naar het containerpark ermee. Wel vervelend, maar als je graag strikt afval sorteert dan moet het zo denk ik.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
monalisa wrote:
In mijn agenda staan milieutips, o.a. ook over verven. Ik neem er een paar over:



Als je halverwege een verfklus stopt, hoef je de borstel of kwast niet uit te spoelen. Luchtdicht bewaren op een koele plaats is voldoende.



Spoel kwasten nooit uit onder de kraan. Veeg ze af, spoel ze in een bokaaltje met water en sorteer de resten bij het klein gevaarlijk afval.



Dus zoveel mogelijk naar het containerpark ermee. Wel vervelend, maar als je graag strikt afval sorteert dan moet het zo denk ik.



Dat spoelwater dan ook naar het containerpark dragen??
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Maar in 1 bokaaltje krijg je geen rol of kwast perfect proper.

Ik doe ook het eerste en meeste in een teil water om niet heel de tijd de kraan te moeten open zetten, maar uiteindelijk moet je toch onder stromend water werken.

Ik denk niet dat ik bij ons terecht kan op het container park met verfwater

vervuilde white spirit waarschijnlijk wel.



Als je de dag nadien verderwerkt is dat ideaal om al je gerief goed in huishoudfolie te wikkelen.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ben ook aan het verven, en als ik zie welke berg afval er geproduceerd wordt voor zo'n onozel dun laagske op de muur :? .



Ik ga hier ook volgen, maar voorlopig doe ik het op deze (waarschijnlijk vreselijk slechte) manier:



Waterverf spoel ik af onder kraan :? :? , maar godzijdank, is fel verminderd sinds ik de tip kreeg om mijn borstels en rollen in cellofaan te bewaren (zo van dat doorzichtig plastiek dat in de keuken gebruikt wordt om over open schotels en zo te doen).

Echt waar, rechtstreeks na verven, beetje overtollige verf uitwrijven in bakje of pot, en dan rol rechtstreeks zo luchtdicht mogelijk inwikkelen in cellofaan.

Tot een paar dagen erna kan je perfect onmiddellijk daarna beginnen schilderen, voordeel, je hebt niet die eerste waterige stroken die je hebt als je je borstel wel uitwast.

Zaterdag heb ik nog een rol geprobeerd die een week ingewikkeld was, maar ondanks mijn verwachtingen, geen enkel probleem (maar verf mag absoluut niet drogen, borstel had ik niet goed rondgedraaid, dan begint verf op randje te drogen, en dan krijg je die stukjes mee op je muur).



Mijn lakverf op de deuren, ik gebruik nu al een hele tijd 1 potje met white spirit in (wel maar één kleur nodig).

Daar zet ik na verven gewoon mijn borsteltjes in, en klaar is kees.

Dag erna, eruit halen, wat uitdrukken en ik kan beginnen (dan wel helaas met eerste verdunde verfstreken).



White spirit gaat wel naar containerpark.



Maar dan nog, de afval aan plastiek, verfpotten, emmers, afplaklint :shock: ...

Dus super als je daar probeert mee op te passen!
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Er bestaat ook heel goede waterverf voor je houtwerk

Das een stuk minder vervuilend en ook veel gezonder want ruikt zo fel niet.

Bij mij komt er geen olieverf meer binnen.
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
Toen ik nog verven kon, dompelde ik op het einde van de dag mijn verfborstels met hun "haren" onder in de verfpot, sloot die af met een laagje dunne plastiekfolie. Zo moet je je borstels niet uitspoelen tot op het allerlaatste en komt en geen "pel" op je verf.



Ikzelf kost geen te dure verfborstels. Op het einde gooide ik ze gewoon weg.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
Maar in 1 bokaaltje krijg je geen rol of kwast perfect proper.

Ik doe ook het eerste en meeste in een teil water om niet heel de tijd de kraan te moeten open zetten, maar uiteindelijk moet je toch onder stromend water werken.

Ik denk niet dat ik bij ons terecht kan op het container park met verfwatervervuilde white spirit waarschijnlijk wel.



Als je de dag nadien verderwerkt is dat ideaal om al je gerief goed in huishoudfolie te wikkelen.



Na heel wat googelen, toch nergens iets anders gehoord.

Nat verfafval hoort bij klein gevaarlijk afval, droog verfafval bij restafval.



Nuja, persoonlijk zie ik het voor mijn handen ook niet zitten, maar die zijn dan weer zo verdund (dat beetje verf als je je doucht).



Voor de rest denk ik dat je met die folie wel het meeste bespaart en niet echt meer iets moet afwassen.

Ik doe wel net als pigjes, als ik klaar ben gooi ik de gebruikte borstels en rollen enzo weg.

Dat is natuurlijk ook heel milieubelastend (dat weet ik wel), maar ik krijg dat tenminste nooit goed, een rol voor twee kleuren gebruiken, heb ik destijds bij mijn eerste huis en kot puur voor de besparing geprobeerd, maar dat gaf toch een pak miserie.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
janvanlandeghem wrote:
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )



zelfde met borstels. Neem je borstel tussen je 2 handel en wrijf dan snel in je handen (zoals de oermensen vuurkes maakten met een stokske)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Eens een borstel uitgespoeld is kun je hem wel weer zacht als nieuw maken.

Doen een beetje vloeibare handzeep, douchegel of badschuim (hoe neutrale en zachter de zeep hoe beter) in je handpalm en wrijf daar goed in met de borstel. Als de zeep nog de kleur van de verf krijgt herhalen. nadien de zeep uitspoelen.
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
TomEnNatalie wrote:
janvanlandeghem wrote:
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )



zelfde met borstels. Neem je borstel tussen je 2 handel en wrijf dan snel in je handen (zoals de oermensen vuurkes maakten met een stokske)



Oe, da was een beetje onduidelijk lees ik nu. Als je je borstel hebt uitgewassen neem je hem tussen je 2 handen met de steel. Dan draai je heb snel rond door een wrijf beweging te maken met je 2 handen.
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
TomEnNatalie wrote:
TomEnNatalie wrote:
janvanlandeghem wrote:
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )



zelfde met borstels. Neem je borstel tussen je 2 handel en wrijf dan snel in je handen (zoals de oermensen vuurkes maakten met een stokske)



Oe, da was een beetje onduidelijk lees ik nu. Als je je borstel hebt uitgewassen neem je hem tussen je 2 handen met de steel. Dan draai je heb snel rond door een wrijf beweging te maken met je 2 handen.

Waarom krijg ik nu ineens het idee dat mannen dat van nature beter kunnen, door andere redenen???? :lol:
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
Pigjes wrote:
TomEnNatalie wrote:
TomEnNatalie wrote:
janvanlandeghem wrote:
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )



zelfde met borstels. Neem je borstel tussen je 2 handel en wrijf dan snel in je handen (zoals de oermensen vuurkes maakten met een stokske)



Oe, da was een beetje onduidelijk lees ik nu. Als je je borstel hebt uitgewassen neem je hem tussen je 2 handen met de steel. Dan draai je heb snel rond door een wrijf beweging te maken met je 2 handen.

Waarom krijg ik nu ineens het idee dat mannen dat van nature beter kunnen, door andere redenen???? :lol:



Allé, pigjes, knutsel en verstandig persoon als gij zijt: een vrouw zou meteen een systeempje bedenken om die borstel aan het boormachine (veilig!) te bevestigen, en laat dat ding maar gaan :lol: ....

(Zo'n systeem heb ik ooit gezien, dus er moet wel een veilige variant bestaan, kon je het bovendien in een emmer steken en dan hang je niet zelf vol, zoals hierboven :lol: .)
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik las op een pot natuurverf van Auro dat opgedroogde resten gewoon op de composthoop konden :shock: :p Vond ik wel overtuigend qua 'bio'-gehalte.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik schud altijd de rollen en borstels buiten ns goed uit.

ns goed metje arm draaien lukt ook wel, zolang je maar zoveel mogelijk water uit het materiaal zwiert.

desnoods met een vod rond om spetters te voorkomen
 
Lid geworden
12 okt 2007
Berichten
1.009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meisje wrote:
Ben ook aan het verven, en als ik zie welke berg afval er geproduceerd wordt voor zo'n onozel dun laagske op de muur :? .



Ik ga hier ook volgen, maar voorlopig doe ik het op deze (waarschijnlijk vreselijk slechte) manier:



Waterverf spoel ik af onder kraan :? :? , maar godzijdank, is fel verminderd sinds ik de tip kreeg om mijn borstels en rollen in cellofaan te bewaren (zo van dat doorzichtig plastiek dat in de keuken gebruikt wordt om over open schotels en zo te doen).

Echt waar, rechtstreeks na verven, beetje overtollige verf uitwrijven in bakje of pot, en dan rol rechtstreeks zo luchtdicht mogelijk inwikkelen in cellofaan.

Tot een paar dagen erna kan je perfect onmiddellijk daarna beginnen schilderen, voordeel, je hebt niet die eerste waterige stroken die je hebt als je je borstel wel uitwast.

Zaterdag heb ik nog een rol geprobeerd die een week ingewikkeld was, maar ondanks mijn verwachtingen, geen enkel probleem (maar verf mag absoluut niet drogen, borstel had ik niet goed rondgedraaid, dan begint verf op randje te drogen, en dan krijg je die stukjes mee op je muur).



Mijn lakverf op de deuren, ik gebruik nu al een hele tijd 1 potje met white spirit in (wel maar één kleur nodig).

Daar zet ik na verven gewoon mijn borsteltjes in, en klaar is kees.

Dag erna, eruit halen, wat uitdrukken en ik kan beginnen (dan wel helaas met eerste verdunde verfstreken).



White spirit gaat wel naar containerpark.



Maar dan nog, de afval aan plastiek, verfpotten, emmers, afplaklint :shock: ...

Dus super als je daar probeert mee op te passen!



ik heb verleden week nog op die manier (wel niet in cellofaan, gewoon in plastiek zak, gebruikt die al 3 maanden eerder eens was gebruikt.
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
Meisje wrote:
Pigjes wrote:
TomEnNatalie wrote:
TomEnNatalie wrote:
janvanlandeghem wrote:
Een grote rol doorweekt met verf maak ik schoon met 1/2 emmer water. Zet de kraan heel zchtjes open en hou de rol er onder. 'Melk' daarna geduldig de borstel in de emmer uit tot hij proper is. Trust me, het werkt.

Nog een tip: om je rol nadien terug 'mooi', zoals nieuw te krijgen, hou je hem (buiten) naast je en sla dan heel hard op de rol, zodat die steeds sneller en sneller begint te rollen. Resultaat: bijna instant-droge, mooie rol. (verwijder je wel ver genoeg van je gevel :) )



zelfde met borstels. Neem je borstel tussen je 2 handel en wrijf dan snel in je handen (zoals de oermensen vuurkes maakten met een stokske)



Oe, da was een beetje onduidelijk lees ik nu. Als je je borstel hebt uitgewassen neem je hem tussen je 2 handen met de steel. Dan draai je heb snel rond door een wrijf beweging te maken met je 2 handen.

Waarom krijg ik nu ineens het idee dat mannen dat van nature beter kunnen, door andere redenen???? :lol:



Allé, pigjes, knutsel en verstandig persoon als gij zijt: een vrouw zou meteen een systeempje bedenken om die borstel aan het boormachine (veilig!) te bevestigen, en laat dat ding maar gaan :lol: ....

(Zo'n systeem heb ik ooit gezien, dus er moet wel een veilige variant bestaan, kon je het bovendien in een emmer steken en dan hang je niet zelf vol, zoals hierboven :lol: .)

Ja, ik zoiets ook gezien, bij Mr. Bean, dacht ik, of was het Guust Flater :lol:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan