• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar haal je nog geld om te bouwen?

Lid geworden
8 jan 2009
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net zoals iedereen zou ikzelf ook graag bouwen, maar heb wat onderzoek gedaan en stelde de vraag, hoe sommigen kunnen bouwen, wanneer ze en woning en de grond moeten aankopen.

Simpel weg grond voor 120.000€ en woning voor 200.000€, is totaal van 320.000€, dan moet je maandelijks nogal wat afleggen bij de bank en schiet er niet veel over. Je kan ervan leven, maar neemt ook wel het risico (jobverlies bvb).



Als je rijke(re) familie hebt, of iets van thuis meekrijgt, dan kun je mss wel bouwen, maar zijn er gewone koppels, werkende mensen, die niks meekrijgen van thuis of van familie en toch nog zelf bouwen? Kunnen bouwen, zonder financiele problemen (= bedoel ik net rondkomen, zonder grote risico's)



Als je bouwt, moet je dikwijls ondertussen ook nog huren, je kan uiteraard bij familie gaan, het mes snijd langs 2 kanten.



Ik heb geen prijzen van grond opgevraagd, dus weet niet exacte de prijs daarvan. Heb wel eens gepolst bij de bank, wat zij willen lenen en de ene zei dit en de andere dat, conclusie, lening kan tussen de 270.000€ en 340.000€.



Wij verdienen maandelijks 3.000€ netto samen en hebben snel gerekend toch een 2.200€ netto vaste kosten per maand. Zonder zotte dingens, normale levensstijl, pakweg 1 weekendje naar cinema dan bij. 800€ is wel mooi, maar wat bij ziekte, bij jobverlies, enz..



Ik zou graag zelf bouwen, droom ik al jaren van, zou veel zelf doen ook, maar heb er gewoon enorme schrik van.
 
G

Guest

Guest
HM wrote:
binnekesmam wrote:
nog 13 jaar en t eerste stuk van onze lening is weg, oef :lol:



tip : je zoekt een lief dat/die al een huis heeft :wink:



Als dat lief dan nog bij u wilt komen wonen.

Of gij valt op de stijl van dat huis, als het omgekeerd is , is het niks



Maar het niet naar de smaak/ goesting is zit ge weer in hetzelfde schuitje hé :wink:



Als je een lief zoekt met een huis, dan hoeft het je smaak niet te zijn he? je hebt dan een huis om te verkopen toch he?

En dan heb je een basis voor een nieuw huis, want zoals al gezegd, als je geld hebt, krijg je makkelijker geld.
 
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
MyriamC wrote:
Nevermore wrote:
Persoonlijk vind ik €1200 afbetalen op 20j als je beide gaat werken erg goed te doen. Dan moet je nog geen grootverdiener zijn maar allebei een gewone job uitoefenen.

En wat ga je doen als een van beide zijn job verliest? Dan wordt het toch heel hard krabben om nog een beetje normaal te kunnen leven, als dat nog kan! Wij hebben gerekend op één loon, zodat we - moest mijn loon komen te vervallen - we toch niet in de problemen zouden komen. En gelukkig maar, want een dikke maand nadat we de compromis hadden getekend viel ik zonder werk en mocht ik gaan stempelen. Een peulschil tegenover het loon dat ik had.



1 word...inkomensverliesverzekering DKV
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
254
Waarderingsscore
0
Punten
0
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is. Ook wij hadden eerst grond gekocht en na één jaar beginnen kijken voor te bouwen. Ons budget is 270 000 all in (zonder grond) en dan nog moeten we niet te zot doen en zullen enkele zaken nog wat jaren moeten wachten.





Mvg,
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
jann wrote:
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is. Ook wij hadden eerst grond gekocht en na één jaar beginnen kijken voor te bouwen. Ons budget is 270 000 all in (zonder grond) en dan nog moeten we niet te zot doen en zullen enkele zaken nog wat jaren moeten wachten.





Mvg,



200K zet je wel een nieuwbouw zunne (zonder grond he). Maar je moet dan ook geen villa verwachten, maar een normaal eenvoudig huis wat net aan de EPB voldoet.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Kris77 wrote:
200K zet je wel een nieuwbouw zunne (zonder grond he). Maar je moet dan ook geen villa verwachten, maar een normaal eenvoudig huis wat net aan de EPB voldoet.
Vind je dan niet dat je ongelooflijk veel geld betaalt voor een gewoon huis? :?
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
jann wrote:
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is.



Dan hebben wij het onmogelijke gedaan met veel minder.... :shock: :?



Ge moet ook niet overdrijven he.

Ik wil best aannemen dat je heel makkelijk richting en over de 200000€ gaat bij de bouw van een huis.

Maar met veel minder lukt het ook!



Maarja, iedereen moet tegenwoordig een GROOT huis hebben, 2 badkamers, domotica etc...

Wij hebben bewust kleiner gebouwd, hebben niet alles ineens afgewerkt en kwamen met veel minder euro's toe.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
30 jaar is voor mij te lang, reken erop dat hoe langer termijn hoe meer je gaat afbetalen (% gezien) in totaal



als je 1 e leent betaal je op 20 jaar ongeveer 2.5 € terug

op 30 jaar is dat al ruim 4 €



staat daar iemand bij stil?





Ik sta er (gelukkig) niet bij stil hoeveel ik na mijn 25 jaar afbetalingen kwijt ben. Kan er inkomen dat sommigen zich daar druk over maken, maar mij boeit da niet echt.



30j te lang? Je kan het ook langs een andere kant bekijken, da's 10 of 5 jaar langer belastingsaftrek...
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
thieu'ke wrote:
stefan wrote:
30 jaar is voor mij te lang, reken erop dat hoe langer termijn hoe meer je gaat afbetalen (% gezien) in totaal



als je 1 e leent betaal je op 20 jaar ongeveer 2.5 € terug

op 30 jaar is dat al ruim 4 €



staat daar iemand bij stil?





Ik sta er (gelukkig) niet bij stil hoeveel ik na mijn 25 jaar afbetalingen kwijt ben. Kan er inkomen dat sommigen zich daar druk over maken, maar mij boeit da niet echt.



30j te lang? Je kan het ook langs een andere kant bekijken, da's 10 of 5 jaar langer belastingsaftrek...



het minder leuke aan belastingsaftrek is wel dat ge vaak meer uitgeeft dan ge terug trekt ;-)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
jann wrote:
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is. Ook wij hadden eerst grond gekocht en na één jaar beginnen kijken voor te bouwen. Ons budget is 270 000 all in (zonder grond) en dan nog moeten we niet te zot doen en zullen enkele zaken nog wat jaren moeten wachten.





Mvg,





niet budget van 200K maar een lening van 200K

de rest moet je sparen voor je begint te bouwen (wie doet dit nog?)
 

Kris der bauer

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 aug 2008
Berichten
1.264
Waarderingsscore
11
Punten
38
stefan wrote:
niet budget van 200K maar een lening van 200K

de rest moet je sparen voor je begint te bouwen (wie doet dit nog?)



Probleem van de laatste jaren was dat vastgoedprijzen met 7-8%/jaar of zo gestegen zijn, op om en bij de 200k (wat voor grond +afgewerkt huis toch al niet te zot duur) is dat dus 14-16k, om dat bij te sparen per jaar naast huur etc is toch niet voor iedereen weggelegd, is meer dan 1k/maand eh... En dat is dan enkel nog maar sparen om hetgeen er bij die 200k bijkomt op een jaar bij te benen, dus zou ge om goe te zijn best nog een pak meer/maand moeten kunnen sparen.



Toegegeven, die percentages zijn gemiddeldes, maar dat wil zeggen dat er panden zijn die meer dan dat duurder zijn geworden en anderen minder natuurlijk, maar toch...
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
julien wrote:
Kris77 wrote:
200K zet je wel een nieuwbouw zunne (zonder grond he). Maar je moet dan ook geen villa verwachten, maar een normaal eenvoudig huis wat net aan de EPB voldoet.
Vind je dan niet dat je ongelooflijk veel geld betaalt voor een gewoon huis? :?



bouwen is gewoon duur geworden, je moet mij niet overtuigen dat dit veel geld is...
 
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
KirbyD wrote:
MyriamC wrote:
Oblivion11 wrote:
PS: we zittten trouwens met een afbetaling van 1400 euro op 30jaar

Ja wadde! Ik zou echt niet graag in jullie plaats zijn.



Ik toch ook niet zenne :?



klinkt misschien veel, maar hangt sterk van loon af.

Zelf dacht ik aan hetzelfde bedrag, zelf rekening houdend met het feit dat het vrouwtje misschien graag een paar jaar niet zou willen werken om voor de kindere te zorgen (geen crèche, geen 2de wagen etc compenseren veel) en we enkel met mijn (inderdaad boven het gemiddeld) inkomen zouden moeten leven.



vast inkomen (vastbenoemd) = 2400

dop = 300€



met de lening van 1400, blijft er nog 1300€ over. Meer dan genoeg om mee rond te komen toch, zonder op bokes met sjoko te moeten overgaan, hobbies te moeten opgeven of op reis gaan.



vakantiegeld/13de maand is om op vakantie te gaan, zodat 1 reisje per jaar nog steeds mogelijk is.



belastingsvoordeel is om onvoorziene en voorziene extra's te compenseren (wasmachiene kapot, wagen stuk, verzekering wagen) etc...



Dit is fictief hoe de situatie zou zijn vanaf afbetalingsjaar 1.

Zoals al werd gezegd, loon blijft stijgen, gaat het vrouwtje toch werken stijgt het gesamenlijk inkomen, indexatie lonen, etc...



Is dit veel ? ja

is dit voor iedereen weggelegd? nee

is het zot ? voor mijn geval en voor diegene die het origineel poste, niet.
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Ik hoor het ook altijd graag zeggen "rekening houden met één loon dat wegvalt", maar in de realiteit houdt men dan rekening met het laagste loon dat weg zou kunnen vallen (meestal dat van de vrouw). Ik vraag mij dan altijd af wat die gezinnen doen als het grootste loon zou wegvallen. Men denkt altijd aan de optie "vrouw thuis voor kindjes zorgen", maar nooit aan loon dat zou kunnen wegvallen van de "hoofdkostwinner" :?



Wij hebben op geen enkele manier rekening gehouden met wat dan ook van werk- of loonsverlies. Ik denk er nog niet aan om mijn mogelijkheden te laten beperken door "eventueel ooit eens pech hebben in het leven" of iets dergelijks. Ik zou begot niet weten waarom :oops: Waar slaat dat eigenlijk op?



Antje (de vreemde blikken al gewoon als ze die mening uit)
 

pee

Lid geworden
24 apr 2006
Berichten
221
Waarderingsscore
0
Punten
0
sluit me aan bij antje



wij betalen nu ook al meer dan 2 jaar een meer dan gemiddeld bedrag af, en door allerlei meevallers op het werk nog een aantal dingen sneller kunnen realiseren EN extra kunnen sparen



na 2 jaar hebben we nu dus al een aardig bedrag aan kapitaal terugbetaald ( natuurlijk ook veel intresten ) ; dat hebben we dan in elk geval toch alweer gedaan ! dat hoger dan gemiddeld terugbetalen, kan je toch aanzien als een vorm van sparen



en dankzij die meevallers zou een eventuele tegenslag alweer eens zo eenvoudig te overbruggen zijn !



dus niet altijd van het negatieve uitgaan



pee
 
Lid geworden
4 apr 2009
Berichten
601
Waarderingsscore
0
Punten
0
solartje wrote:
KirbyD wrote:
MyriamC wrote:
Oblivion11 wrote:
PS: we zittten trouwens met een afbetaling van 1400 euro op 30jaar

Ja wadde! Ik zou echt niet graag in jullie plaats zijn.



Ik toch ook niet zenne :?



klinkt misschien veel, maar hangt sterk van loon af.

Zelf dacht ik aan hetzelfde bedrag, zelf rekening houdend met het feit dat het vrouwtje misschien graag een paar jaar niet zou willen werken om voor de kindere te zorgen (geen crèche, geen 2de wagen etc compenseren veel) en we enkel met mijn (inderdaad boven het gemiddeld) inkomen zouden moeten leven.



vast inkomen (vastbenoemd) = 2400

dop = 300€



met de lening van 1400, blijft er nog 1300€ over. Meer dan genoeg om mee rond te komen toch, zonder op bokes met sjoko te moeten overgaan, hobbies te moeten opgeven of op reis gaan.



vakantiegeld/13de maand is om op vakantie te gaan, zodat 1 reisje per jaar nog steeds mogelijk is.



belastingsvoordeel is om onvoorziene en voorziene extra's te compenseren (wasmachiene kapot, wagen stuk, verzekering wagen) etc...



Dit is fictief hoe de situatie zou zijn vanaf afbetalingsjaar 1.

Zoals al werd gezegd, loon blijft stijgen, gaat het vrouwtje toch werken stijgt het gesamenlijk inkomen, indexatie lonen, etc...



Is dit veel ? ja

is dit voor iedereen weggelegd? nee

is het zot ? voor mijn geval en voor diegene die het origineel poste, niet.



Schone redenering.

300 euro dop als uw vrouwke uit eigen beweging thuisblijft om voor de kinderen te zorgen? :shock: da's niet hetzelfde als ongewild werkloos zijn he.



En er zijn weinigen die correct de kosten van een kind inschatten. Het eerste jaar van onze oudste dochter hebben wij niets, ja u leest het goed, niets kunnen sparen. Op haar eerste verjaardag evenveel op onze rekening als toen ze geboren werd. Akkoord, ons inkomen was toen vrij laag, maar dan nog.

Je geeft een kapitaal uit aan baby-benodigdheden (bed, kleerkast, commode, autostoel, eetstoel, park, enz; ik schat zo'n 2500 euro), aan voeding (zo'n 150 euro per maand), aan kinderopvang (zo'n 450 euro per maand), aan kleertjes (zo'n 100 euro per maand gok ik), aan luiers (zo'n 50 euro per maand), enz. Eens ze de eerste verjaardag voorbij zijn, valt de speciale voeding weg, groeien ze minder vlug (minder kleding kopen), en heb je weer meer ruimte. En voor kindje nummer twee kan je natuurlijk veel hergebruiken van de eerste. En zelfs al blijf je thuis en spaar je de kinderopvang uit, dan blijven er nog een heleboel kosten over. Geboortepremie compenseert een beetje de uitgaven van je uitzet, kinderbijslag voor één kind is een lachertje (75 euro per maand) in vergelijking met je uitgaven.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
barbara_vd wrote:
solartje wrote:
KirbyD wrote:
MyriamC wrote:
Oblivion11 wrote:
PS: we zittten trouwens met een afbetaling van 1400 euro op 30jaar

Ja wadde! Ik zou echt niet graag in jullie plaats zijn.



Ik toch ook niet zenne :?



klinkt misschien veel, maar hangt sterk van loon af.

Zelf dacht ik aan hetzelfde bedrag, zelf rekening houdend met het feit dat het vrouwtje misschien graag een paar jaar niet zou willen werken om voor de kindere te zorgen (geen crèche, geen 2de wagen etc compenseren veel) en we enkel met mijn (inderdaad boven het gemiddeld) inkomen zouden moeten leven.



vast inkomen (vastbenoemd) = 2400

dop = 300€



met de lening van 1400, blijft er nog 1300€ over. Meer dan genoeg om mee rond te komen toch, zonder op bokes met sjoko te moeten overgaan, hobbies te moeten opgeven of op reis gaan.



vakantiegeld/13de maand is om op vakantie te gaan, zodat 1 reisje per jaar nog steeds mogelijk is.



belastingsvoordeel is om onvoorziene en voorziene extra's te compenseren (wasmachiene kapot, wagen stuk, verzekering wagen) etc...



Dit is fictief hoe de situatie zou zijn vanaf afbetalingsjaar 1.

Zoals al werd gezegd, loon blijft stijgen, gaat het vrouwtje toch werken stijgt het gesamenlijk inkomen, indexatie lonen, etc...



Is dit veel ? ja

is dit voor iedereen weggelegd? nee

is het zot ? voor mijn geval en voor diegene die het origineel poste, niet.



Schone redenering.

300 euro dop als uw vrouwke uit eigen beweging thuisblijft om voor de kinderen te zorgen? :shock: da's niet hetzelfde als ongewild werkloos zijn he.



En er zijn weinigen die correct de kosten van een kind inschatten. Het eerste jaar van onze oudste dochter hebben wij niets, ja u leest het goed, niets kunnen sparen. Op haar eerste verjaardag evenveel op onze rekening als toen ze geboren werd. Akkoord, ons inkomen was toen vrij laag, maar dan nog.

Je geeft een kapitaal uit aan baby-benodigdheden (bed, kleerkast, commode, autostoel, eetstoel, park, enz; ik schat zo'n 2500 euro), aan voeding (zo'n 150 euro per maand), aan kinderopvang (zo'n 450 euro per maand), aan kleertjes (zo'n 100 euro per maand gok ik), aan luiers (zo'n 50 euro per maand), enz. Eens ze de eerste verjaardag voorbij zijn, valt de speciale voeding weg, groeien ze minder vlug (minder kleding kopen), en heb je weer meer ruimte. En voor kindje nummer twee kan je natuurlijk veel hergebruiken van de eerste. En zelfs al blijf je thuis en spaar je de kinderopvang uit, dan blijven er nog een heleboel kosten over. Geboortepremie compenseert een beetje de uitgaven van je uitzet, kinderbijslag voor één kind is een lachertje (75 euro per maand) in vergelijking met je uitgaven.



Thuisblijven, kan ook met loopbaanonderbreking (al weet ik niet juist wat je dan nog krijgt per maand).

Feit blijft dat een kindje heel wat centjes kost, maar sparen is bij ons toch goed gelukt (anders geen geld voor terras, tuin en oprit, pv-panelen nu he ), en het allemaal MOET geen 2500 euro kosten he.. in't eerste jaar heeft 't kindje voornamelijk een goed bedje/matras nodig, een park, maxicosy & buggy,.. Maar je kan die ook goedkoper aanschaffen op de tweedehandsbeurzen bv.

Hier weer, ge moogt content zijn als men gezond is (en dan nog betaald onze sociaal systeem 't grootste deel van de kosten terug) en de rest zal dan ook wel lukken!
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77 wrote:
jann wrote:
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is. Ook wij hadden eerst grond gekocht en na één jaar beginnen kijken voor te bouwen. Ons budget is 270 000 all in (zonder grond) en dan nog moeten we niet te zot doen en zullen enkele zaken nog wat jaren moeten wachten.





Mvg,



200K zet je wel een nieuwbouw zunne (zonder grond he). Maar je moet dan ook geen villa verwachten, maar een normaal eenvoudig huis wat net aan de EPB voldoet.

de logische vraag is dan: Wat noemt gij een "normaal eenvoudig huis?"

Een vrijstaand huis, volledig onderkelderd, 2 verdiepingen + zadeldak?

Ik wel:) en het kan ruim onder de 200k.
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
jann wrote:
met alle respect maar om met 200000 een nieuwbouw te zetten, daarmee ga je er niet komen. Toch niet als dat incl btw en archi is. Ook wij hadden eerst grond gekocht en na één jaar beginnen kijken voor te bouwen. Ons budget is 270 000 all in (zonder grond) en dan nog moeten we niet te zot doen en zullen enkele zaken nog wat jaren moeten wachten.





Mvg,





niet budget van 200K maar een lening van 200K

de rest moet je sparen voor je begint te bouwen (wie doet dit nog?)

wel degelijk met 200k budget, en met minder ook.

En ja, gespaard geld kan daarnaast ook gebruikt worden, vooral voor de grond, dus ja er doen er dat nog.
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77 wrote:
julien wrote:
Kris77 wrote:
200K zet je wel een nieuwbouw zunne (zonder grond he). Maar je moet dan ook geen villa verwachten, maar een normaal eenvoudig huis wat net aan de EPB voldoet.
Vind je dan niet dat je ongelooflijk veel geld betaalt voor een gewoon huis? :?



bouwen is gewoon duur geworden, je moet mij niet overtuigen dat dit veel geld is...



duur geworden tov wanneer en tov welke standaard....
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Antje wrote:
Ik hoor het ook altijd graag zeggen "rekening houden met één loon dat wegvalt", maar in de realiteit houdt men dan rekening met het laagste loon dat weg zou kunnen vallen (meestal dat van de vrouw). Ik vraag mij dan altijd af wat die gezinnen doen als het grootste loon zou wegvallen. Men denkt altijd aan de optie "vrouw thuis voor kindjes zorgen", maar nooit aan loon dat zou kunnen wegvallen van de "hoofdkostwinner" :?



Wij hebben op geen enkele manier rekening gehouden met wat dan ook van werk- of loonsverlies. Ik denk er nog niet aan om mijn mogelijkheden te laten beperken door "eventueel ooit eens pech hebben in het leven" of iets dergelijks. Ik zou begot niet weten waarom :oops: Waar slaat dat eigenlijk op?



Antje (de vreemde blikken al gewoon als ze die mening uit)



dat hangt er van af van wat je belangrijk vindt. Heb je er al over nagedacht wat je zou doen als het grootste loon zou welvallen? Veel mensen vinden het gewoon een fijne, geruststellende gedachte dat als er een loon wegvalt, ze helemaal niet in de problemen komen, ook al is de kans dat dit gebeut mss heel erg klein.



Net zoals veel mensen soms liever een duurdere vaste rentevoet nemen dan een op dit moment goedkopere variabele rentevoet omdat ze het geen fijn idee vinden om op een bepaald moment meer te moeten betalen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan