• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar eindigt het?

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Beste,
Graag had ik eens geweten hoe jullie de economische situatie in de bouw zien?
Steigende intresten
Hoge inflatie
Dure grondstoffen
Is dit tijdelijk of van zeer lange duur?
Valt alles komende jaren op zijn gat?
Gaan we terug naar intresten van ik zeg maar wat 13% zoals begin jaren 80?
Wat doen de lonen?
Is dit enkel het gevolg van die ene Rus die een paar bommetjes gooit of is er meer aan de hand?
...?

Gewoon eens een open discussie voeren zonder kretiek (want niemand heeft een glazen bol natuurlijk)
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
Helemaal terzijde: enig idee hoeveel leerkrachten daarnaast ook zelfstandige zijn? Want in mijn omgeving (technische profielen) zo ongeveer 80% :D
(En als je echt de benoeming wil aanvallen, leg je er dan ineens bij uit wanneer die leerkrachten dan wel de nodige sociale voordelen krijgen? Want dat begint pas na die benoeming)
En welke activiteiten doen die dan?
Ik kan niet spreken voor de omgeving van getmixedup, maar bijvoorbeeld bijles geven als zelfstandige in bijberoep verdient al erg mooi en dat zijn dan leerkrachten zonder technisch profiel.
Dat hangt allemaal af hoe officieel en correct je alles doet. Geven die elke bijles aan?

Als je alles officieel doet op factuur met BTW...dan val je als bijberoeper al snel in de hoogste belastingsschijf en je mag nog eens sociale bijdragen betalen waarop je nooit extra voordeel zal hebben, aangezien je sociale rechten in je hoofdberoep zitten. Want voor subsidies, premies, pensioen,...compensaties kom je als bijberoeper niet in aanmerking. Ik heb de prijzen van boekhouding ook alleen maar zien stijgen.

1 uitzondering als bijberoeper: als uw omzetcijfer van de onderneming niet meer dan 25.000 per jaar bedraagt: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/btw-plicht/vrijstellingsregeling
 

Mts87

Lid
Lid geworden
3 jun 2014
Berichten
87
Waarderingsscore
28
Punten
18
Helemaal terzijde: enig idee hoeveel leerkrachten daarnaast ook zelfstandige zijn? Want in mijn omgeving (technische profielen) zo ongeveer 80% :D
(En als je echt de benoeming wil aanvallen, leg je er dan ineens bij uit wanneer die leerkrachten dan wel de nodige sociale voordelen krijgen? Want dat begint pas na die benoeming)
En welke activiteiten doen die dan?
Ik kan niet spreken voor de omgeving van getmixedup, maar bijvoorbeeld bijles geven als zelfstandige in bijberoep verdient al erg mooi en dat zijn dan leerkrachten zonder technisch profiel.
Dat hangt allemaal af hoe officieel en correct je alles doet. Geven die elke bijles aan?

Als je alles officieel doet op factuur met BTW...dan val je als bijberoeper al snel in de hoogste belastingsschijf en je mag nog eens sociale bijdragen betalen waarop je nooit extra voordeel zal hebben, aangezien je sociale rechten in je hoofdberoep zitten. Want voor subsidies, premies, pensioen,...compensaties kom je als bijberoeper niet in aanmerking. Ik heb de prijzen van boekhouding ook alleen maar zien stijgen.

1 uitzondering als bijberoeper: als uw omzetcijfer van de onderneming niet meer dan 25.000 per jaar bedraagt: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/btw-plicht/vrijstellingsregeling
Om op uw laatste punt te reageren. Dit staat volledig los van de belasting maar gaat enkel over de btw plicht.
Fictief voorbeeld: iemand in bijberoep met 5000 euro omzet en zonder kosten, zal altijd aan zijn/haar hoogste schijf belast worden.
De 25.000 euro grens is trouwens ook geldig voor zelfstandigen in hoofdberoep of voor vennootschappen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
positief ingesteld
Ik woon samen met een (hele goeie) boekhouder/accountant die haar klanten nog oprecht wil helpen. Er zijn er ook uit de bouw bij en ik hoor regelmatig (anoniem) verhalen over hoe ze met hen werkt aan kostenbeheersing en tariefberekening. En vaak antwoorden ze dat het berekende tarief hoger is dan de markt. En dan zegt ze dat ze ofwel moeten stoppen ofwel een andere markt moeten zoeken want hoe meer ze nu werken hoe meer ze verliezen.

Misschien zijn er te weinig goeie boekhouders. Er zijn er ook gewoon te weinig en ze hebben geen van alle tijd.

Wat voor auto heb je eigenlijk besteld?
Het is voor mevrouw D I Y (de accountant) en die heeft gekozen voor de Ford Mustang Mach E GT long range.
Het berekende tarief licht hoger dan de markt... Dat wil dus zeggen (met mijn technisch brein) dat je vraagprijs duurder is dan de markt zonder daarvoor een aanwijsbare reden van bv exclusiviteit? Ik stel me dan de vraag waar het is misgelopen? De enige reden dat je als aannemer te duur bent is dat je teveel vraagt, dat je teveel centen nodig hebt dus teveel uitgeeft. Dit is vrij kort door de bocht misschien maar bevat toch een grote hoeveelheid waarheid of sla ik de bal mis?
Meestal gaat het daarbij in de bouw over mensen die in onderaanneming voor een groot bouwbedrijf werken en daar uitgeperst worden. Als je na een analyse over kostenbeheersing (en dus ook uitgaven) nog altijd niet kan rondkomen na de voorgestelde aanpassingen, dan wordt je uitgeperst.
Er zijn er natuurlijk ook veel die gewoon op veel te grote voet leven.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Helemaal terzijde: enig idee hoeveel leerkrachten daarnaast ook zelfstandige zijn? Want in mijn omgeving (technische profielen) zo ongeveer 80% :D
(En als je echt de benoeming wil aanvallen, leg je er dan ineens bij uit wanneer die leerkrachten dan wel de nodige sociale voordelen krijgen? Want dat begint pas na die benoeming)
En welke activiteiten doen die dan?
Ik kan niet spreken voor de omgeving van getmixedup, maar bijvoorbeeld bijles geven als zelfstandige in bijberoep verdient al erg mooi en dat zijn dan leerkrachten zonder technisch profiel.
Dat hangt allemaal af hoe officieel en correct je alles doet. Geven die elke bijles aan?

Als je alles officieel doet op factuur met BTW...dan val je als bijberoeper al snel in de hoogste belastingsschijf en je mag nog eens sociale bijdragen betalen waarop je nooit extra voordeel zal hebben, aangezien je sociale rechten in je hoofdberoep zitten. Want voor subsidies, premies, pensioen,...compensaties kom je als bijberoeper niet in aanmerking. Ik heb de prijzen van boekhouding ook alleen maar zien stijgen.

1 uitzondering als bijberoeper: als uw omzetcijfer van de onderneming niet meer dan 25.000 per jaar bedraagt: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/btw-plicht/vrijstellingsregeling
Om op uw laatste punt te reageren. Dit staat volledig los van de belasting maar gaat enkel over de btw plicht.
Fictief voorbeeld: iemand in bijberoep met 5000 euro omzet en zonder kosten, zal altijd aan zijn/haar hoogste schijf belast worden.
De 25.000 euro grens is trouwens ook geldig voor zelfstandigen in hoofdberoep of voor vennootschappen.
Zo kortzichtig toch… een leerkracht elektriciteit die nog installaties doet of een leerkracht wiskunde die als boekhouder werkt of een leerkracht informatica die nog website schrijft of ... niet iedereen werkt 100% voor het onderwijs en al zeker niet met een eerder technisch profiel!
Wat ze dan aan belastingen betalen.. tja, net als iedere Belg: veel te veel!

trouwens: voor studenten een enorme meerwaarde, een leerkracht die kan uitleggen waarvoor je die kennis nodig hebt!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Voor bijlessen heb je ondertussen ook de deeleconomie, onbelast (alle ja, 20% waarvan je de helft als forfaitaire kosten mag rekenen, dus 10% belasting). Beperkt tot ergens 7000€ per jaar, maar who’s counting.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Het straffe is, tegenwoordig koop je een (elektrische) auto vaak via internet (Ford, Polestar, Lynk&Co, Tesla,…) en niet bij de dealer! Die mag je dus tot 2 weken na levering terugsturen zonder opgave van reden en volledig geld terug.
Als je een auto koopt, stel je die toch samen (verschillende opties die je kiest), dus die is op maat gemaakt voor jou. Dan geldt die regel toch niet dat je deze zomaar kan terugsturen? (Tenzij je een standaard model/pakket kiest zonder iets van aanpassingen natuurlijk)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Online aankoop is online aankoop… daar zijn niet veel uitzonderingen op.
Het staat ook expliciet in de verkoopovereenkomst: verkoop op afstand met wettelijke 2 weken retour.
De online aankoop moest je dus gewoon bij de dealer doen hé, die kon zelf simpelweg geen bestellen voor jou. Het enige waar die op lette is dat je ‘levering bij dealer’ koos en dat het zijn naam was die er onder stond. Je kon ook levering thuis kiezen. En dan moet je ook bij de dealer het verkoopcontract gaan tekenen, maar daar staat dus in dat het over verkoop op afstand gaat.
Bij de Mach E zijn waren wel niet veel opties mogelijk behalve de kleur, range en de Technology Pack, maar dat maakt niet uit. Bij de Lynk & Co O1 is er zelfs maar 1 keuzemogelijkheid: een blauwe of een zwarte. Er zijn verder geen opties. Of misschien een trekhaak.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Online aankoop is online aankoop… daar zijn niet veel uitzonderingen op.
Ja, maar "maatwerk" is als ik mij goed herinner, daar dus wel degelijk een uitzondering op. Een aantal zaken waar dik dat ook al ben bij tegengekomen:
- online een spatplaat in glas op maat besteld: herroepingsrecht niet van toepassing
- een in steen gegraveerd huisnummer online besteld met zo'n configuratortje op de website naar eigen smaken ontworpen: : herroepingsrecht niet van toepassing
- stalen profielen op maat gezaagd online besteld: herroepingsrecht niet van toepassing

De basisinsteek is dat zaken die specifiek op maat voor jou gemaakt is niet meer verkoopbaar zijn aan een ander als je het terugstuurt. Vandaar geen herroepingsrecht.

Een auto die je zelf naar smaak hebt geconfigureerd: mee voorzichtig zijn dus.
Het staat ook expliciet in de verkoopovereenkomst: verkoop op afstand met wettelijke 2 weken retour.
Tsja als ze het letterlijk in de overeenkomst schrijven dat het wel van toepassing is, verandert de zaak natuurlijk.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dit doet me aan iets denken… je kan bij Ford ook op de website in de geplande productie gaan kijken (toen toch) en daar bij de filters de kleur ingeven en welke range je wou. Aangezien er geen andere opties bestaan toonde die dan een lijst van de geplande wagens met hun levertijd en een keuze uit de ‘stock’ maken.
Dan is het geen maatwerk meer…

Dat zal de dunne lijn zijn.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ook Polestar heeft niet bijster veel opties hoor, dat zijn vooral een paar paketten aan opties. Die dan nog eens niet altijd gekozen kunnen worden qua motorisatie.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Wat dat herroepingsrecht betreft:

Art. VI.53.[1 De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI.47 voorziet niet uitoefenen voor:
1° [3 dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst maar, als de overeenkomst voor de consument een betalingsverplichting inhoudt, enkel als de uitvoering is begonnen met de voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de consument, en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de onderneming de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;]3
2° de levering of verstrekking van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de onderneming geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
4° de levering van goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid;
5° de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
6° de levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
7° de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij de sluiting van de verkoopovereenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de onderneming geen invloed heeft;
8° overeenkomsten waarbij de consument de onderneming specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten; wanneer echter de onderneming bij een dergelijk bezoek aanvullende diensten verleent waar de consument niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen levert dan vervangstukken die noodzakelijk gebruikt worden om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren, is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing;
9° de levering van verzegelde audio- en verzegelde video-opnamen en verzegelde computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10° de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van overeenkomsten voor een abonnement op dergelijke publicaties;
11° overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling;
12° de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, [2 vervoer]2, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;
13° [3 overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, als de uitvoering is begonnen en, ingeval de overeenkomst voor de consument een betalingsverplichting inhoudt, wanneer:
a) de consument vooraf uitdrukkelijk heeft ingestemd met de aanvang van de uitvoering tijdens de herroepingstermijn;
b) de consument heeft erkend dat hij daarmee zijn herroepingsrecht verliest, en
c) de onderneming bevestiging heeft verstrekt overeenkomstig artikel VI.46, § 7.]3
14° de overeenkomsten voor diensten voor weddenschappen en loterijen.]1
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Net afrekening Gas en elektriciteit van variabele contracten bij engie gekregen. Zonnepanelen met terugdraaiende teller die ons verbruik ( 2 volwassenen) dekt. Chauffage met condenserende GASketel stond hier meestal gewoon op 21 graden ingesteld overdag. Veel thuiswerk dus ook relatief veel gedraaid. Toch een laag verbruik wegens een zuinige partner en een (kleinere) HOB SODnieuwbouwwoning van een jaar of 8 oud. 115 euro voorschot per maand en 450 euro eindafrekening. Das een koopje zeker.

Ik snap nog altijd de meeste andere facturen en bedragen niet waar je al eens van hoort :unsure:
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Net afrekening Gas en elektriciteit van variabele contracten bij engie gekregen. Zonnepanelen met terugdraaiende teller die ons verbruik ( 2 volwassenen) dekt. Chauffage met condenserende GASketel stond hier meestal gewoon op 21 graden ingesteld overdag. Veel thuiswerk dus ook relatief veel gedraaid. Toch een laag verbruik wegens een zuinige partner en een (kleinere) HOB SODnieuwbouwwoning van een jaar of 8 oud. 115 euro voorschot per maand en 450 euro eindafrekening. Das een koopje zeker.

Ik snap nog altijd de meeste andere facturen en bedragen niet waar je al eens van hoort :unsure:
Heel simpel, je krijgt nu de afrekening van het verbruikte gas vorige winter, toen het helemaal niet zo hoog stond.
De voorschotten worden berekend op eenzelfde verbruik aankomende winter met de torenhoge gasprijs van op dat moment...
Met je bedragen ben je niet veel. Beter is te kijken wat je verbruik was en dus de kwhprijs dat ze aanrekenen.
gasprijs vandaag bij Luminus is 25c.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ja dat snap ik. Maar vanwaar komen dan die mensen die al voorschotten betaalden van bvb 300 euro. Een eindafrekening krijgen van 5000 euro en dan hun voorschot naar 1000 euro zien gaan?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ik snap dat ook niet... hier zijn onze voorschotten zelfs gezakt...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ja dat snap ik. Maar vanwaar komen dan die mensen die al voorschotten betaalden van bvb 300 euro. Een eindafrekening krijgen van 5000 euro en dan hun voorschot naar 1000 euro zien gaan?
Ken jij er ? Voorlopig enkel hypothetische gevallen indien ....
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Toch een laag verbruik wegens een zuinige partner en een (kleinere) HOB SODnieuwbouwwoning van een jaar of 8 oud.
Ik snap nog altijd de meeste andere facturen en bedragen niet waar je al eens van hoort :unsure:
Je beantwoord je eigen vraag. Dat zijn mensen die in een heel ander huis wonen waar de verbruiken dus vele malen hoger liggen en dus de voorschotten stevig oplopen. Kansarme gezinnen in dure, slecht geïsoleerde huurwoningen waar ze goed als niets aan veranderd is sinds begin vorige eeuw.

Daarnaast uiteraard ook wat @Mario_ zegt over de afrekening. De moment ervan is belangrijk
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Ben een huisje aan het bouwen en er zit voor 18000€ isolatie in. dan zou het wel mogen dat er in nieuwbouw wat minder energiekosten zijn.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Ja dat snap ik. Maar vanwaar komen dan die mensen die al voorschotten betaalden van bvb 300 euro. Een eindafrekening krijgen van 5000 euro en dan hun voorschot naar 1000 euro zien gaan?
Ken jij er ? Voorlopig enkel hypothetische gevallen indien ....
Bij mijn tante, voorschot naar 1300 euro gebracht was ze van de week aan het klagen. (Elektriciteit en gas) Ze was wel even vergeten dat ze dat voorschot per kwartaal betaalt. Zoals al aangehaald gaat het om een sociale koopwoning (driegevel) van bj 1979 met nog niets in gedaan, enkel voordeur is vernieuwd en 10 jaar terug een nieuw dak met enkele cm's pur. Het is toch even slikken voor een 70 jarige met een weduwepensioentje die nooit gewerkt heeft.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan