• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar eindigt het?

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Beste,
Graag had ik eens geweten hoe jullie de economische situatie in de bouw zien?
Steigende intresten
Hoge inflatie
Dure grondstoffen
Is dit tijdelijk of van zeer lange duur?
Valt alles komende jaren op zijn gat?
Gaan we terug naar intresten van ik zeg maar wat 13% zoals begin jaren 80?
Wat doen de lonen?
Is dit enkel het gevolg van die ene Rus die een paar bommetjes gooit of is er meer aan de hand?
...?

Gewoon eens een open discussie voeren zonder kretiek (want niemand heeft een glazen bol natuurlijk)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Stefaan noemt zichzelf een simpele electricien maar schrijft beter dan 99% van de journalisten (y)
Ik geef toe dat het valse bescheidenheid is hoor ? maar bedankt!

(Trouwens, die letterbaggeraars die de Vlaamse gazetten vullen kan je bezwaarlijk nog journalisten noemen. Er gaat geen dag voorbij of er staat een dt- of spelfout in hun artikels, die vaak dan nog met wat dagen vertraging en met wegneming van elke nuance overgeschreven zijn uit buitenlandse kranten... Als je wil lezen waar De Standaard binnen 2 weken over gaat schrijven, lees dan vandaag The Guardian :p ). Maar ja, het volk krijgt zowel de politiekers als de gazetten die het verdient zeker?)
De titel van dit topic anders ook geen reclame voor juiste spelling :) niks naar de TS voor alle duidelijkheid, kan gebeuren, maar doet pijn aan de ogen.

Ik ben al jaren afgehaakt wat betreft lezen kranten. Staat ook nog nauwelijks nieuws in.
Ik stoor me hier al dagen aan telkens ik dit topic zie voorbijkomen ? Het zal de OCD zijn.

Gegroet, een rijke mens (toch als ik die comment van @DIY mag geloven) zonder eigen (bedrijfs)wagen.
Ja, sorry dat de titel van het bericht niet was voor gevoelige kijkers . Ik heb nog nooit zonder d/t fouten kunnen schrijven. mijn einwerk in der tijd heb ik ook geheel kunnen herdoen (diene leeraar kwam er onnozel van!) en meestal als het jezelf geen bal scheelt leer je er ook nieks uit. ik zal het nooit kunnen! Het zou me zelfs verwonderen dat het bericht die ik hier typ foutloos is.
Hmmm….”niks”, “indertijd“, “leraar“, “het bericht DAT”
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
BMW hun sportzetels verkies ik boven alle anderen overigens :cool:
Dan heb je nog nooit in een Mercedes gezeten. 600 a 700 km in 1 slag, je stapt uit je strakt je is en je voelt je goed. BMW ik geraak nog niet tot aan de snelweg zonder pijn in mijn rug.
Enige tijd geleden stapt er een medewerker van een klant bij mij in, ook een BMW fanboy, dat was al zo van oei oei toch gene Mercedes. Na 5 km zei ie van dat hij nog nooit in zo'n goede stoelen had gezeten.
Ligt niet aan de zetels maar de instelling ervan en persoonlijke smaak. Ik heb in nog geen enkele zetel slecht gezeten en heb al 4 BMW's en 2 Mercedes wagens gehad. Ik doe regelmatig ritjes van 300km in 1 stuk.
Dan moeten wij is afspreken dan.

Ik heb de M sportzetels die je op alle mogelijke manieren kan instellen wat ik ook al heb geprobeerd. Ik heb de concessie gevraagd of er niets mis was met de stoelen maar dat bleek zo te zijn. Het gaat ook niet over smaak het gaat over rugpijn. Ik ben donderdag proefrit gaan doen met een EQE, perfecte zit. Misschien ligt het aan het model. Ik ben een liefhebber van coupes blijkbaar is een 4 series te laag in rang of zo. Bij mijn E nooit issues gehad.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Goede punten van Stefaan, maar toch op eentje inpikken.
6. Hoewel we vaak berichten horen over dat onze kinderen het "slechter" hebben dan wij - iets wat al 20-30 jaar rondzingt - zie ik daar nog niet direct de grote tekenen van. Het hangt er vooral van af wat je ziet als "slechter". Gaat dat over je bewoonbare oppervlakte of je disposable income? Gaat dat over het aantal reizen dat je per jaar maakt of het aantal auto's dat je hebt? Ik denk dat er een zekere verschuiving in waardepatroon tussen generaties is, en dat dat er kan zijn is op zich al een teken van rijkdom denk ik. Dat we niet enkel aan "eten en werken" moeten denken. Wat vroeger "een boerderijke van een keuterboer" was, biedt nu plaats aan 6 appartementen. Maar dat keuterboerke ging geen 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie.
... ik voel me een heel klein beetje aangesproken op dit punt :)

Ik zie daar absoluut wel de tekenen van. Zeker in mijn eigen situatie. Maar ik ken nog mensen die er de tekenen niet van zien en ook mensen die er de tekenen wel van zien. En dat lijkt heel sterk af te hangen van je eigen situatie alsook van de situatie van je kennissenkring om je heen en waar je je eigen situatie automatisch (gewild of ongewild, bewust of onbewust) aan gaat aftoetsen en vergelijken.

Een aantal van de argumenten herken ik ook als 'klassiekers' die door de generatie boven me worden aangehaald (niet perse naar mij persoonlijk, maar naar mijn generatie):
- dat van aantal auto's hebben. Dat zou je ook kunnen omschrijven als: aantal auto's nodig hebben. Als je met 2 voltijds gaat werken dan kom je al snel in een situatie waarin je 2 auto's nodig hebt. I.t.t. vroeger toen vaak maar 1 van de 2 ging werken, waarbij al snel 1 auto in het gezin voldoet. Voor mij is het geen fun of luxe ding.
- 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie --> dat is nog een argument waar iets voor te zeggen is. dat is "disposable" maar wordt ook regelmatig niet in het breder plaatje gebruikt. Kennissen, ongeveer even oud als mij, werken zich het hele jaar kapot met 2 en gaan inderdaad 2x/j op citytrip en een vliegvakantie. Die hebben dat ook al te horen gekregen. Maar dat is dan ook eigenlijk hun enige vrije tijd die ze hebben voor hunzelf en met hun kinderen. Hun ouders zeggen dan: wij deden dat vroeger niet, maar zij gingen veel minder werken, hadden veel meer vrije tijd thuis en veel meer "quality time" met hun kinderen. En aan dat punt gaan de ouders voorbij en dat gooien ze niet mee in de weegschaal.

En zo zijn er nog een paar klassiekers: "Moeten de kinderen wel zo vele naar de crèche? Wij hebben jullie vroeger nooit naar de crèche gedaan..." of "Hebben jullie wel een poetsvrouw nodig? Wij deden dat vroeger altijd zelf..." of "Het is hier altijd zo rommelig in huis, bij ons was het vroeger altijd piekfijn in orde..." maar ondertussen krijgen wij wel te horen "Jullie hebben het veel te druk en veel te veel stress, ge moet wat meer ontspannen en rust nemen..."
Dat is toch echt een cirkelredenering?

Als je nu zou kiezen om wel maar met 1 iemand te gaan werken:
- maar 1 auto nodige = 1 afbetaling, 1 verzekering en 1 keer verbruik
- kinderen moeten niet naar de opvang = minder uitgaven voor opvang en meer "quality time" dus minder dure vakantie nodig
- zelf tijd om huis te onderhouden = geen poetsvrouw nodig = minder uitgaven....
- huis zal opgeruimd zijn = minder opmerkingen en stress

Dat is net het hele punt! Je moet niet met 2 gaan werken maar je maakt die keuze! Bovendien kan je ook met 2 gaan werken met de fiets en op vakantie gaan met de fiets (zelfs met de kinderen).

Wij zijn jonge dertigers dus ik denk dat ik me ook aangesproken zou mogen voelen in deze, maar wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken. Of omgekeerd; moest er maar 1 van ons twee werken (of beide deeltijds) dan zouden we andere keuzes moeten maken. En als je die keuzes zou maken, zouden al die "klassiekers" ineens kloppen en in elkaar vallen ;) Het zijn keuzes en die mag ieder voor zichzelf maken!
Een belangrijke nuance hierin is dat de persoon die thuis blijft geen pensioenrechten gaat opbouwen (waar veel jonge dertigers dan misschien nog niet aan denken op dat moment).
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
BMW hun sportzetels verkies ik boven alle anderen overigens :cool:
Dan heb je nog nooit in een Mercedes gezeten. 600 a 700 km in 1 slag, je stapt uit je strakt je is en je voelt je goed. BMW ik geraak nog niet tot aan de snelweg zonder pijn in mijn rug.
Enige tijd geleden stapt er een medewerker van een klant bij mij in, ook een BMW fanboy, dat was al zo van oei oei toch gene Mercedes. Na 5 km zei ie van dat hij nog nooit in zo'n goede stoelen had gezeten.
Ligt niet aan de zetels maar de instelling ervan en persoonlijke smaak. Ik heb in nog geen enkele zetel slecht gezeten en heb al 4 BMW's en 2 Mercedes wagens gehad. Ik doe regelmatig ritjes van 300km in 1 stuk.
Dan moeten wij is afspreken dan.

Ik heb de M sportzetels die je op alle mogelijke manieren kan instellen wat ik ook al heb geprobeerd. Ik heb de concessie gevraagd of er niets mis was met de stoelen maar dat bleek zo te zijn. Het gaat ook niet over smaak het gaat over rugpijn. Ik ben donderdag proefrit gaan doen met een EQE, perfecte zit. Misschien ligt het aan het model. Ik ben een liefhebber van coupes blijkbaar is een 4 series te laag in rang of zo. Bij mijn E nooit issues gehad.
Ik heb sneller pijn in mijn rug in onze Mercedes E dan in de BMW's die ik al gereden heb. Zoals ik al zei is dit heel persoonlijk en is het jammer om te lezen dat mensen hierdoor een bepaald merk afbreken.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Bij rugpijn tijdens het autorijden denk ik meestal: het wordt dringend tijd om nog eens rugoefeningen te doen… Nog nooit aan gedacht dat het wel eens het automerk zou kunnen zijn! :unsure:
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Goede punten van Stefaan, maar toch op eentje inpikken.
6. Hoewel we vaak berichten horen over dat onze kinderen het "slechter" hebben dan wij - iets wat al 20-30 jaar rondzingt - zie ik daar nog niet direct de grote tekenen van. Het hangt er vooral van af wat je ziet als "slechter". Gaat dat over je bewoonbare oppervlakte of je disposable income? Gaat dat over het aantal reizen dat je per jaar maakt of het aantal auto's dat je hebt? Ik denk dat er een zekere verschuiving in waardepatroon tussen generaties is, en dat dat er kan zijn is op zich al een teken van rijkdom denk ik. Dat we niet enkel aan "eten en werken" moeten denken. Wat vroeger "een boerderijke van een keuterboer" was, biedt nu plaats aan 6 appartementen. Maar dat keuterboerke ging geen 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie.
... ik voel me een heel klein beetje aangesproken op dit punt :)

Ik zie daar absoluut wel de tekenen van. Zeker in mijn eigen situatie. Maar ik ken nog mensen die er de tekenen niet van zien en ook mensen die er de tekenen wel van zien. En dat lijkt heel sterk af te hangen van je eigen situatie alsook van de situatie van je kennissenkring om je heen en waar je je eigen situatie automatisch (gewild of ongewild, bewust of onbewust) aan gaat aftoetsen en vergelijken.

Een aantal van de argumenten herken ik ook als 'klassiekers' die door de generatie boven me worden aangehaald (niet perse naar mij persoonlijk, maar naar mijn generatie):
- dat van aantal auto's hebben. Dat zou je ook kunnen omschrijven als: aantal auto's nodig hebben. Als je met 2 voltijds gaat werken dan kom je al snel in een situatie waarin je 2 auto's nodig hebt. I.t.t. vroeger toen vaak maar 1 van de 2 ging werken, waarbij al snel 1 auto in het gezin voldoet. Voor mij is het geen fun of luxe ding.
- 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie --> dat is nog een argument waar iets voor te zeggen is. dat is "disposable" maar wordt ook regelmatig niet in het breder plaatje gebruikt. Kennissen, ongeveer even oud als mij, werken zich het hele jaar kapot met 2 en gaan inderdaad 2x/j op citytrip en een vliegvakantie. Die hebben dat ook al te horen gekregen. Maar dat is dan ook eigenlijk hun enige vrije tijd die ze hebben voor hunzelf en met hun kinderen. Hun ouders zeggen dan: wij deden dat vroeger niet, maar zij gingen veel minder werken, hadden veel meer vrije tijd thuis en veel meer "quality time" met hun kinderen. En aan dat punt gaan de ouders voorbij en dat gooien ze niet mee in de weegschaal.

En zo zijn er nog een paar klassiekers: "Moeten de kinderen wel zo vele naar de crèche? Wij hebben jullie vroeger nooit naar de crèche gedaan..." of "Hebben jullie wel een poetsvrouw nodig? Wij deden dat vroeger altijd zelf..." of "Het is hier altijd zo rommelig in huis, bij ons was het vroeger altijd piekfijn in orde..." maar ondertussen krijgen wij wel te horen "Jullie hebben het veel te druk en veel te veel stress, ge moet wat meer ontspannen en rust nemen..."
Dat is toch echt een cirkelredenering?

Als je nu zou kiezen om wel maar met 1 iemand te gaan werken:
- maar 1 auto nodige = 1 afbetaling, 1 verzekering en 1 keer verbruik
- kinderen moeten niet naar de opvang = minder uitgaven voor opvang en meer "quality time" dus minder dure vakantie nodig
- zelf tijd om huis te onderhouden = geen poetsvrouw nodig = minder uitgaven....
- huis zal opgeruimd zijn = minder opmerkingen en stress

Dat is net het hele punt! Je moet niet met 2 gaan werken maar je maakt die keuze! Bovendien kan je ook met 2 gaan werken met de fiets en op vakantie gaan met de fiets (zelfs met de kinderen).

Wij zijn jonge dertigers dus ik denk dat ik me ook aangesproken zou mogen voelen in deze, maar wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken. Of omgekeerd; moest er maar 1 van ons twee werken (of beide deeltijds) dan zouden we andere keuzes moeten maken. En als je die keuzes zou maken, zouden al die "klassiekers" ineens kloppen en in elkaar vallen ;) Het zijn keuzes en die mag ieder voor zichzelf maken!
Een belangrijke nuance hierin is dat de persoon die thuis blijft geen pensioenrechten gaat opbouwen (waar veel jonge dertigers dan misschien nog niet aan denken op dat moment).
Met de huidige te tendensen en besparingen bouwen de werkende dertigers ook geen pensioen op ??
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.933
Punten
113
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
Beide he. En hoe meer er nieuw wordt gebouwd, hoe sneller (of minder traag) de minder rijke klasse ook in deftige woningen kan wonen in plaats van altijd maar oude half gerenoveerde woningen te blijven opkalefateren. :p
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
Beide he. En hoe meer er nieuw wordt gebouwd, hoe sneller (of minder traag) de minder rijke klasse ook in deftige woningen kan wonen in plaats van altijd maar oude half gerenoveerde woningen te blijven opkalefateren. :p
Zot idee, maar wat als we nu eens de belasting voor de rijken verlagen zodat die meer investeren en die rijkdom kan dan naar beneden vloeien naar de gewonen mensen. ??:Fietser op zijn bek:
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
Iedereen die het kan betalen kan die kopen hé. Projectontwikkelaar gaat het verschil niet maken.
Feit is wel dat de "woonbonus" voor de 2de woning nu weg gaat, dus dat kan al in het voordeel spelen van de mensen die hun eigen huis willen kopen en afbetalen.

Maar schilder een huurwoning ook niet af als een drama hé. Er moet een gezonde huurmarkt zijn voor starters, mensen die tijdelijk ergens moeten wonen, mensen die nooit zullen/willen kopen etc.
Dus als je vastgoed kapot belast, dan gaat dat aanbod ook weg vallen.
De prijs van huizen hangt nogal samen met wat je kan lenen... Mensen gaan altijd tot aan de limiet van hun leencapaciteit.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Blijft natuurlijk de vraag : "waar eindigt het ? "
We hebben hier al van alles besproken, gaande van spelling, rugpijn , auto's kopen , autozetels en pensioensparen :love:
Ge hed gelijk! :)

Is het nog verstandig om te bouwen of te starten met bouwen? Als ik de projectontwikkelaars in de omgeving bezig zie, blijkbaar wel...
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
Beide he. En hoe meer er nieuw wordt gebouwd, hoe sneller (of minder traag) de minder rijke klasse ook in deftige woningen kan wonen in plaats van altijd maar oude half gerenoveerde woningen te blijven opkalefateren. :p
Zot idee, maar wat als we nu eens de belasting voor de rijken verlagen zodat die meer investeren en die rijkdom kan dan naar beneden vloeien naar de gewonen mensen. ??:Fietser op zijn bek:
Helemaal niet zo zot. Er is al een vacature voor minister van financieën en binnenkort voor Miss Prime Minister herself ;)
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik ben net aan het rondbellen geweest voor een update van mijnen excel, ik moet toch zeggen dat het volgende project in m2 gaat inboeten. Zoals we allen wist ik dat de prijzen aanzienlijk zijn gestegen maar het zo horen/lezen. :oops:
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Ik ben net aan het rondbellen geweest voor een update van mijnen excel, ik moet toch zeggen dat het volgende project in m2 gaat inboeten. Zoals we allen wist ik dat de prijzen aanzienlijk zijn gestegen maar het zo horen/lezen. :oops:

Heb hier zonet hetzelfde te lezen gekregen. Nu stenen bestellen is levering in januari aan de prijzen van dan, dus waarschijnlijk >20% er bovenop. Dan spreken we over enkele 1000'en euro's prijsstijging. Hopelijk krijgen we nog iets geregeld als nieuwe klant die nog een heel huis moet zetten...
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Maar zijn dit huizen die ze zetten voor de middenklasse als koopwoning? of voor de rijke klasse voor verhuur? zodat die dan nog wat rijker worden.
Wat is het verschil?
Het was een open vraag. maar het verschil is det de groep middenklasse dan steeds kleiner wordt. en dan afhankelijk is van anderen. Niet dat die iets tekort zullen komen maar het zou niet mogen voor hardwerkende mensen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan