• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar eindigt het?

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Beste,
Graag had ik eens geweten hoe jullie de economische situatie in de bouw zien?
Steigende intresten
Hoge inflatie
Dure grondstoffen
Is dit tijdelijk of van zeer lange duur?
Valt alles komende jaren op zijn gat?
Gaan we terug naar intresten van ik zeg maar wat 13% zoals begin jaren 80?
Wat doen de lonen?
Is dit enkel het gevolg van die ene Rus die een paar bommetjes gooit of is er meer aan de hand?
...?

Gewoon eens een open discussie voeren zonder kretiek (want niemand heeft een glazen bol natuurlijk)
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ik zou eerder zeggen: trek het aantal ambtenaren op.
Ik zou eerder zeggen, vereenvoudig alle regelgeving. Ik heb nog in Australië gewerkt waarbij er duidelijke wetgeving is, ambtenaren bereikbaar zijn en vragen kunnen gesteld worden en die worden beantwoord! En Australië is véél strenger dan hier, maar het is duidelijk wat er verwacht is van mensen/bedrijven.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28

Een sociaal vangnet is nodig voor diegene die het nodig hebben of niet meekunnen, iedereen is even belangrijk maar de excessen en diegene die het systeem misbruiken moeten worden gestopt.
Dat is een uitspraak waar niemand kan tegen zijn. (hoop ik)

Hoe je het bekijkt. In veel landen is dat sociaal vangnet familie. Niet de overheid (en dus wij allen). Heeft voor-en nadelen.

Al dat populisme nu van "extra geld halen bij wie het kan verdragen", "specifiek maatregelen voor de zwaksten" is grotendeels onzin, het zet mensen tegen mekaar op en leidt de aandacht af van structurele maatregelen.
Waaronder o.a. de excessen/misbruiken zoals hier boven benoemd. Belastingen bijverzinnen om korte-termijn te sussen terwijl we al geweldig veel belastingen en solidariteit hebben. Efficiëntie, correcte systemen, .... eerst dat bekijken.

We hebben een van de meest genereuze solidaire systemen ter wereld, maar de schouders die het ondersteunen teveel gewicht geven is geen oplossing zolang de excessen/misbruiken er niet uit zijn. Elke extra belasting voor wie dan ook is er mij alvast één te veel in de huidige context.
 
Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Of gaan we hun totaal vermogen in kaart brengen en elk jaar 1% van vermogen belasten? Dat zal voor een grote groep "hogere middenklasse" zeer gevoelig liggen, VLD is al jaren tegen vermogensregister, ondanks dat dit enige manier is om inderdaad geld te halen bij mensen die geen inkomen uit arbeid hebben.
Dus als we spartaans leven, een extra huis zetten elke cent en vrije tijd daar in steken om later hiervan de vruchten te rapen dan moet dat belast worden?
Natuurlijk, waarom niet? Dat wordt niet wegbelast he, je hebt nog steeds uw 2e huis, maar iemand die een 2e huis heeft, is duidelijk iemand die bij de "sterkere schouders" hoort, en dus wat extra lasten kan dragen.
Ik ben toch niet helemaal akkoord dat dit niet zal weg belast worden. Als er een vermogensbelasting zou komen zal er toch wel andere dingen ook mogen hervormd worden. Stel je bent één van die tweeverdieners klasse die net op pensioen gegaan is:
  • eigen woning: 450k (ik zie dat dit de prijs is van standaard OB in Vlaamse verkaveling uit jaren 90 hier bij ons)
  • appartement om te verhuren: 300k (want je wel iets bovenop uw pensioen)
  • huisje in de Ardennen: 150 k
  • spaarrekening + beleggingen: 100k
  • Totaal vermogen: 1,000,000 euro
met uw 1% betaal je dus 10,000 euro/jaar of 833 euro/maand. Dus uw huurappartement is al nodig enkel alleen om uw vermogensbelasting te gaan bepalen. Daar ga je dan geen onderhoud mee doen, leegstand tussen huurders, slechte betalers, schade ... mee moeten doen in huidig systeem. Verder hoe gaan die vermogens bepaald worden? Ga je terug nog een leger extra ambtenaren in dienst mogen nemen om dat te gaan opvolgen (en dus nog meer belastingen moeten innen om dat te gaan compenseren).

Ik zou er nog kunnen in volgen enkel mocht het volledige huidige systeem worden afgeschaft (alle inkomstenbelastingen, KI, heffingen, ...) en dat er een eenvoudig systeem zal zijn waarbij je uw inkomen hebt (loon, huur, pensioen, ...) en daarboven op dan uw vermogen nog eens aan 1% als inkomen. Dus in voorbeeld hierboven: 2 x 1.375 x 12 + 12 x 800 + 10,000 = 52,744 euro/jaar. Hier dan pakweg de eerste 20k vrijstelling, volgende 20K aan x %, volgens 20k aan y%. België heeft nu al een overheidsbeslag van 52-54% van BBP, het probleem is niet te weinig belasting, het probleem is dat het niet efficiënt wordt beheerd. Als je gaat kijken in Scandinavië of Zwitserland zie je dat het toch ook anders kan.
Ten eerste is de vermogensbelasting nu 0,15%, maar pas als je een miljoen hebt.
De gezinswoning wordt vrijwel altijd uitgesloten.
Op dat appartement en dat vakantiehuisje betaal je nu ook onroerende voorheffing, dat gaan ze geen 2 keer belasten.
Blijft over belasting op wat van die beleggingen.

(ik vind wel dat dit gezin veel te diep in bakstenen zit, en wat te weinig in andere beleggingen, maar dat zijn keuzes)

Nu.. als je naar belastingsstelsels in andere landen gaat kijken, dan vind ik het raar dat je zwitserland en Zweden op één hoop gooit.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Of gaan we hun totaal vermogen in kaart brengen en elk jaar 1% van vermogen belasten? Dat zal voor een grote groep "hogere middenklasse" zeer gevoelig liggen, VLD is al jaren tegen vermogensregister, ondanks dat dit enige manier is om inderdaad geld te halen bij mensen die geen inkomen uit arbeid hebben.
Dus als we spartaans leven, een extra huis zetten elke cent en vrije tijd daar in steken om later hiervan de vruchten te rapen dan moet dat belast worden?
Natuurlijk, waarom niet? Dat wordt niet wegbelast he, je hebt nog steeds uw 2e huis, maar iemand die een 2e huis heeft, is duidelijk iemand die bij de "sterkere schouders" hoort, en dus wat extra lasten kan dragen.
Ik ben toch niet helemaal akkoord dat dit niet zal weg belast worden. Als er een vermogensbelasting zou komen zal er toch wel andere dingen ook mogen hervormd worden. Stel je bent één van die tweeverdieners klasse die net op pensioen gegaan is:
  • eigen woning: 450k (ik zie dat dit de prijs is van standaard OB in Vlaamse verkaveling uit jaren 90 hier bij ons)
  • appartement om te verhuren: 300k (want je wel iets bovenop uw pensioen)
  • huisje in de Ardennen: 150 k
  • spaarrekening + beleggingen: 100k
  • Totaal vermogen: 1,000,000 euro
met uw 1% betaal je dus 10,000 euro/jaar of 833 euro/maand. Dus uw huurappartement is al nodig enkel alleen om uw vermogensbelasting te gaan bepalen. Daar ga je dan geen onderhoud mee doen, leegstand tussen huurders, slechte betalers, schade ... mee moeten doen in huidig systeem. Verder hoe gaan die vermogens bepaald worden? Ga je terug nog een leger extra ambtenaren in dienst mogen nemen om dat te gaan opvolgen (en dus nog meer belastingen moeten innen om dat te gaan compenseren).

Ik zou er nog kunnen in volgen enkel mocht het volledige huidige systeem worden afgeschaft (alle inkomstenbelastingen, KI, heffingen, ...) en dat er een eenvoudig systeem zal zijn waarbij je uw inkomen hebt (loon, huur, pensioen, ...) en daarboven op dan uw vermogen nog eens aan 1% als inkomen. Dus in voorbeeld hierboven: 2 x 1.375 x 12 + 12 x 800 + 10,000 = 52,744 euro/jaar. Hier dan pakweg de eerste 20k vrijstelling, volgende 20K aan x %, volgens 20k aan y%. België heeft nu al een overheidsbeslag van 52-54% van BBP, het probleem is niet te weinig belasting, het probleem is dat het niet efficiënt wordt beheerd. Als je gaat kijken in Scandinavië of Zwitserland zie je dat het toch ook anders kan.
Ten eerste is de vermogensbelasting nu 0,15%, maar pas als je een miljoen hebt.
De gezinswoning wordt vrijwel altijd uitgesloten.
Op dat appartement en dat vakantiehuisje betaal je nu ook onroerende voorheffing, dat gaan ze geen 2 keer belasten.
Blijft over belasting op wat van die beleggingen.
Was niet duidelijk uit uw post, dus enkel beleggingen, maar dan moet je ook aftrek voorzien voor de verliezen. Zeker dat ze moeten dan de onroerende voorheffing afschaffen maar zal dat dan ook direct weer gebeuren?
(ik vind wel dat dit gezin veel te diep in bakstenen zit, en wat te weinig in andere beleggingen, maar dat zijn keuzes)
het zijn Vlamingen :cool:
Nu.. als je naar belastingsstelsels in andere landen gaat kijken, dan vind ik het raar dat je zwitserland en Zweden op één hoop gooit.
Was niet specifiek over belastingstelsels maar eerder waar naar mijn mening de overheid beter werkt voor wat ze betalen.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113

Een sociaal vangnet is nodig voor diegene die het nodig hebben of niet meekunnen, iedereen is even belangrijk maar de excessen en diegene die het systeem misbruiken moeten worden gestopt.
Dat is een uitspraak waar niemand kan tegen zijn. (hoop ik)

Hoe je het bekijkt. In veel landen is dat sociaal vangnet familie. Niet de overheid (en dus wij allen). Heeft voor-en nadelen.

Al dat populisme nu van "extra geld halen bij wie het kan verdragen", "specifiek maatregelen voor de zwaksten" is grotendeels onzin, het zet mensen tegen mekaar op en leidt de aandacht af van structurele maatregelen.
Volledig akkoord, maar divide et impera is voor een reden al een paar millennia succesvol in politiek.

Er wordt de laatste tijd gesproken over de "kerntaken" van de overheid, en dat is op zich iets waar ik mee akkoord ben en waar we de versnippering moeten tegen gaan. Eén van mijn stokpaardjes daarover is "ontwikkelingssamenwerking", dat zit gewoon op ieder niveau. Mijn stad heeft daarvoor een schepen, in mijn stad heeft de provincie een kantoorgebouw om dat op hun niveau te gaan bekijken, daarna doen ze dat ook op Vlaams niveau en op Federaal niveau. Voor mij is dit iets dat minstens op Federaal niveau mag zitten en zelf op Europees niveau. Als je ziet hoeveel mensen in België bezig zijn met papieren en verantwoording daarrond te maken, dan komt toch een heel deel van dat budget/overhead niet terecht waar het echt nodig is. Van mij mag gerust het volledig budget (ambtenaren + geld dat effectief naar projecten gaat) als het maar wordt georganiseerd door één niveau.
Waaronder o.a. de excessen/misbruiken zoals hier boven benoemd. Belastingen bijverzinnen om korte-termijn te sussen terwijl we al geweldig veel belastingen en solidariteit hebben. Efficiëntie, correcte systemen, .... eerst dat bekijken.
Daarom dat ik voorstander ben van eenvoudigere systemen met bvb flatrate tax rates.
We hebben een van de meest genereuze solidaire systemen ter wereld, maar de schouders die het ondersteunen teveel gewicht geven is geen oplossing zolang de excessen/misbruiken er niet uit zijn. Elke extra belasting voor wie dan ook is er mij alvast één te veel in de huidige context.
We gaan moeten opletten want er gaat niet zo ver meer in toekomst een punt komen dat we gaan moeten kiezen in het afbouwen (niet afschaffen) van één van de 3 hoofdpijlers ervan of iets van allemaal:
  • Onderwijs
  • Sociale zekerheid (werkloosheid/ziekte/pensioenen)
  • Gezondheidszorg
En op dat moment zal het pas hard aankomen bij veel van de lagere middenklasse.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
Ik voel me hier een beetje aangesproken als leraar met 17 jaar anciënniteit en een Eames lounge chair. ?

Moet dringend die plastiekjes eens van mijn interieurboeken halen.

Het is een keuze. Ik begon aan 1300 euro per maand zonder enig voordeel toen mijn mede ICT afgestudeerden minstens 2000 euro kregen, laptop,gsm,bedrijfswagen met tankkaart, ...
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.492
Waarderingsscore
971
Punten
113

Onlangs één van mijn kennissen begonnen met dat daytraden of hoe het ook noemt. Amai, nog nooit zoveel foto's gezien van hem in fancy restaurants, hotels, gehuurde auto's, enzovoort. Beetje triestig maar de meeste mensen laten zich daardoor inpakken.
Voor zo lang het duurt. Veel verliezers, een paar winnaars bij die daytraders...
OF... het is een piramidespel...

Onlangs één van mijn kennissen begonnen met dat daytraden of hoe het ook noemt. Amai, nog nooit zoveel foto's gezien van hem in fancy restaurants, hotels, gehuurde auto's, enzovoort. Beetje triestig maar de meeste mensen laten zich daardoor inpakken.
Voor zo lang het duurt. Veel verliezers, een paar winnaars bij die daytraders...
OF... het is een piramidespel...
"koop nu mijn cursus en wordt binnen no-time financieel onafhankelijk"..
Voor zover ik het bekeken heb is het duidelijk een piramidespel. Maar mensen die hem dus niet goed kennen zien hem ineens de blingbling en ze trappen er in.
Eens naar een dorpel van een oud gebouw gekeken en zich proberen voorstellen hoe het leven was toen die gelegd werd?
Dat doe ik elke dag, maar als ik iemand wil laten deelnemen aan mijn verwondering, kijken ze me aan alsof ik uit een andere tijd kom. :cool:
Wat raadt ge, een half jaar later moet ik wat zaken wijzigen in de programmatie, woning is dan dus al een half jaar bewoond, staan die boeken daar nog in de plastiek ?

Wat die daytrader-kameraad betreft: als hij daar goed zijn boterham mee kan verdienen misgun ik het hem niet, maar als 't maar gebakken lucht is (veel kans) dan moet hij maar zien hoeveel volgers en bewonderaars hij nog overhoudt als 't er werkelijk op aankomt. En er zijn nu eenmaal mensen die graag sprookjes geloven, zoals die influencers die dan met tienen een loft en een ferrari huren voor een dag en dan doen alsof het hun nieuwe stulpje is... Tja, laat ze doen als ze dat plezant vinden, zowel die boel huren als het volgvee dat dat verhaaltje wil geloven. Die zijn toch reddeloos verloren...

Prachtig citaat trouwens: ‘There is nothing as disturbing to one’s well-being and judgment as to see a friend get rich.’ (Charles Kindleberger, Manias, Panics and Crashes. Schitterend boekje! Staat gratis op https://delong.typepad.com/manias.pdf - ik weet niet of dat de complete versie is, ik hem 'm op papier.)
lol @ de boekskes in plastiek

En klopt, ze doen inderdaad maar. Was trouwens één van de druppels waarom ik weinig tot geen facebook meer check.

Doet me er dringend aan herinneren dat ik onze boekenkast eens moet afstoffen en bijvullen.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
 

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
226
Punten
43
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Daytraden zelf is geen pyramidespel, maar er zijn heel veel organisaties die u "leren daytraden" en dit is vaak de pyramide scheme.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Zot idee, maar wat als we nu eens de belasting voor de rijken verlagen zodat die meer investeren en die rijkdom kan dan naar beneden vloeien naar de gewonen mensen. ??:Fietser op zijn bek:
Helemaal niet zo zot. Er is al een vacature voor minister van financieën en binnenkort voor Miss Prime Minister herself ;)
Voila het is al zover :cool:
:LOL:
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.492
Waarderingsscore
971
Punten
113
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Maar als ge eerst contact moet opnemen met iemand die u dan "alles wel eens piekfijn zal uitleggen in ruil voor..." begint het naar iets anders te ruiken.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Dan is dat gewoon een eerlijk hard werkende huisvader (al dan niet in bijberoep) die zijn kennis graag deelt om iedereen rijker te maken :p
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Ja, maar er zal af en toe wel een trade tussen zitten met 5 en 10% verlies...
 

PieterRa

Lid
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
43
Waarderingsscore
33
Punten
18
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Maar als ge eerst contact moet opnemen met iemand die u dan "alles wel eens piekfijn zal uitleggen in ruil voor..." begint het naar iets anders te ruiken.
En als je daarna moet opboksen tegen de Medallion funds van deze wereld, veel succes :) die worden rijk van daytraders…
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik dacht ik fiets is terug naar de oorspronkelijk vraag van TS:

Hoe zien jullie de economische situatie en de evolutie hiervan in de bouw?
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Anekdote, niet zelf meegemaakt maar uit eerste hand gehoord.
Jaren terug was er een lezing van een gerespecteerde econoom over het ondernemerschap en hoe we met onze economie moeten evolueren naar veel meer kleine ondernemers versus loondienst.
In het publiek zat blijkbaar ook een delegatie leerkrachten (pedagogische studiedag ofzo), en na de lezing was er tijd voor vragen uit het publiek. Iemand stond recht en nam het woord: "Ik ben al zoveel jaar leerkracht geschiedenis in de 3e graad middelbaar. Hoe kunnen wij leerkrachten onze leerlingen inspireren om later te gaan ondernemen?"
Antwoord van de econoom zonder een seconde te moeten nadenken en op een zachte en vriendelijke toon: "Schaf onmiddellijk de vaste benoemingen af! Hoe kan je verwachten dat leerlingen geïnspireerd gaan worden tot ambitie en ondernemerschap door een leerkracht die vast benoemd is en al 30jaar dezelfde les monotoon zit af te ratelen en waarbij het niet uitmaakt hoe goed of slecht de les is, want hij is toch vastbenoemd. Wat leren of inspireren we onze leerlingen hiermee? Alleszins niets dat ook maar in de buurt komt van ambitie of ondernemerschap."
De vraagsteller ging direct terug zitten met een nogal betrokken gezicht.

Misschien een beetje eenzijdig maar ik vind het wel een goede anekdote die ik af en toe eens bovenhaal in een gesprek met al dan niet leerkrachten.
Mocht ik leerkracht zijn in dit van-horen-zeggen-verhaaltje, ik had de zaal verlaten en die zwanzer laten voortzwanzen.

Zet hem eens een dag voor een bende ongeïnteresseerde pubers, waarvan een aantal hautaine fils-a-papa's met de Porsche aan de school worden gedropt en daarbij nog eens een studiebeurs genieten omdat hun zelfstandig ondernemende ouders dankzij allerhande zwartwerk officieel zogezegd niets verdienen. Als we dan toch het clichéboekje opentrekken...
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Mocht ik leerkracht zijn in dit van-horen-zeggen-verhaaltje, ik had de zaal verlaten en die zwanzer laten voortzwanzen.
Jammer dat je dan als hypothetische leerkracht in dit verhaaltje, niet eens wil reflecteren over de moraal van het verhaal en je dit niet op z'n minst even doet nadenken over het huidige systeem en hoe dit misschien zou kunnen verbeterd worden...
En zonde van die pedagogische studiedag.

Zoals ik al zei: het is een nogal eenzijdige uitspraak. En met een publiek waarschijnlijk meer drama effect dan nodig is. Maar ik vind het in essentie wel een heel vallabel punt om over te denken.

De leerkracht-kennissen tegen wie ik de anekdote vertel reageerden op 3 mogelijke manieren:
1) de meesten lachen eens groen en gaan er niet echt op in. Fair enough en volledig begrip dat het wat groen is (zou bij mij ook zijn). Ze lijken de essentie van de boodschap toch begrepen te hebben zonder het er persé mee eens te zijn.
2) 1 enkelling (jonge starter) zei onmiddellijk dat het een goed punt is en dat in de school waar hij werkt een aantal "fossielen" zitten op wie de uitspraak van de econoom volledig van toepassing was. Het systeem van de vaste benoemingen zou hij echter niet zomaar zwart-wit afschaffen (want dat zou een aantal negatieve consequenties hebben die hij ook duidde) maar er was wel een grondige hervorming nodig volgens hem. Met hem ben ik verder op het onderwerp ingegaan en daardoor heb ik zelf mijn mening herzien van nogal sterk gepolariseerd tegen vaste benoemingen naar een meer genuanceerde visie.
3) 1 enkelling (vast benoemd en redelijk wat anciënniteit) duidelijk in zijn gat gebeten, begint een hele repliek te geven met allerhande uitleg en tegenargumenten. Daar zaten zeker een aantal zeer goede punten bij waarom leerkrachten geen makkelijke job hebben. Maar geen enkele van die punten ging in op, of had te maken met de essentie van wat die econoom zei op de originele vraag die gesteld werd. Wat dat betreft bleef hij rond de pot draaien. En geen haar op zijn hoofd wou er eens gewoon over nadenken.

Zet hem eens een dag voor een bende ongeïnteresseerde pubers, waarvan een aantal hautaine fils-a-papa's met de Porsche aan de school worden gedropt en daarbij nog eens een studiebeurs genieten omdat hun zelfstandig ondernemende ouders dankzij allerhande zwartwerk officieel zogezegd niets verdienen. Als we dan toch het clichéboekje opentrekken...
En exact dit wat je hier schrijft is hetgeen wat die ene enkeling ook als 1 van zijn replieken gaf tegen de "aanval op de vaste benoemingen".
Ik kan me perfect inbeelden dat dit gegeven van fils-a-papa's leerkrachten de benen onder het lijf uit schopt om elke dag met energie voor de klas te staan. Straffer: ikzelf ben ook al mijn hele carrière af en toe aan het denken of ik geen switch naar het onderwijs zou maken, maar exact dit is hetgeen me tegenhoudt.
Maar dit heeft dus niks met het punt van die econoom te maken. En bij die enkelling kreeg ik het gevoel dat hij zich achter zulke replieken verstopte om inhoudelijk niet op die uitspraak van de econoom in te moeten gaan.
Verder vind ik zo'n repliek, hoeveel waarheid er ook inzit, nogal snel een connotatie krijgen van de schuld bij de leerlingen te leggen. Het debat krijgt dan een hoog de-kip-of-het-ei vraagteken: zijn de leerkrachten niet meer gemotiveerd door ongeïnteresseerde leerlingen of zijn oorzaak en gevolg omgewisseld...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb in mijn hele schoolcarrière, weliswaar tot 30j geleden, hoewel allemaal vastbenoemde leerkrachten, eigenlijk nooit één gehad die niet enthousiast over zijn lesmateriaal was of geen moeite deed.

Maar dat was wel nog de tijd dat als je straf op school kreeg, of een slecht rapport, je thuis nog een straf bovenop kreeg… ipv dat ouders de leerkracht de schuld te geven.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Daytrading is geen pyramidespel hoor. En die hype is al een paar jaar voorbij :)

Het is gewoon beleggingsinstrumenten (aandelen-opties-....) kopen/verkopen en ze op korte termijn terug te verkopen/kopen met als doen een kleine winst te behalen. Het enige verschil met 'gewoon' beleggen op de beurs is dat het handelen een (kleine) winst dient op te leveren op zeer korte termijn. (seconden, minuten, uren) Bij beleggen heb je normaal een beleggingshorizon van een aantal jaar.
bvb aandelen kopen met 10000 euro en ze na een uur terug verkopen voor 10200 euro. En opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Daytraden zelf is geen pyramidespel, maar er zijn heel veel organisaties die u "leren daytraden" en dit is vaak de pyramide scheme.
Het is over details neuten, maar volgens mij is piramide spel eerder iets waarbij ze beloven als je x geld gaat insteken, het dan later zoveel % meer waard zal zijn (zoals heel dat crypto munten ding). Van die "cursussen" kan je bepaalde zaken (met goede wil) beschouwen als gewoon iemand die les wil geven zonder er echt veel van te kennen en het niet helemaal correct gaat voorstellen. Met slechte/realistische wil kan je het gewoon als oplichterij beschouwen. Het valt onder de verschillende "inkomstromen" die je moet maken die al deze YouTubers daarover zeggen en één ervan is altijd een cursus maken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan