Wij zijn koppel jonge 40'ers met 3 jonge kinderen, allebei ingenieur, wij verdienen ongeveer 8500€ netto als je vakantiegeld, eindejaarspremie, kindergeld, ... verrekent.
Dus we zitten even goed al een eindje boven de middenklasse zoals ze in dat artikel gedefinieerd wordt.
Als ik met niet vergis heb ik ooit ergens opgezocht dat we bij de bovenste 5% inkomsten zitten.
Eventuele wagens ook mee verrekend? Toch een redelijk loon voor Belgische normen lijkt me.
Geen firmawagens.
Ik weet niet wat je bedoelt met redelijk, uiteraard vind ik dat een redelijk loon, meer mag altijd, maar ik besef tegelijk dat we met ons tweeën elk 4/5 werken, maar toch meer dan 6 keer het voltijds minimumloon verdienen.
Dan hebben we geen redelijk loon, maar een hoog loon, en veel van onze "inkomensgenoten" beseffen dat helemaal niet, en vinden dat ze maar de "uitgeknepen middenklasse" zijn.
Ik ga u nu tegen de borst stoten maar ik vind dat ze heel dat kindergeld moeten afschaffen. Mensen met veel kinderen worden altijd bevoordeeld lagere onroerende voorheffing, minder belastingen, meer kindergeld (is nu wel verandert dacht ik)
Dat stoot mij niet tegen de borst, ik vind dat Vlaanderen het verkeerd hervormd heeft. Die 400 euro netto per maand betekenen voor mij weinig, terwijl het voor arme of lage middenklasse wel kan betekenen dat er boterhammen in de brooddoos zitten.
"elk kind is even veel waard" ja mooie slogan natuurlijk, wie kan daar tegen zijn. Maar we zijn toch vooral bang dat er te veel geld zou gaan naar allochtone gezinnen (met laag gezinsinkomen en gemiddeld allicht toch een kind meer).
Principieel, alles dat belastinginkomsten gebruikt om als groep de middenklasse te bevoordelen is geld verspilling.
Zelf met de beste wil der wereld blijft x% van herverdeelde som hangen bij administratie, dat kan niet anders, dus wat is het nut om mij 1000€ belastingen te laten betalen, en ze me dan terug te storten onder de vorm van kindergeld of dienstencheques of maaltijdcheques of ecocheques of bedrijfswagen of welke andere truken de overheid nog bedacht heeft om belastingontduiking officieel legaal te maken.
Of gaan we hun totaal vermogen in kaart brengen en elk jaar 1% van vermogen belasten? Dat zal voor een grote groep "hogere middenklasse" zeer gevoelig liggen, VLD is al jaren tegen vermogensregister, ondanks dat dit enige manier is om inderdaad geld te halen bij mensen die geen inkomen uit arbeid hebben.
Dus als we spartaans leven, een extra huis zetten elke cent en vrije tijd daar in steken om later hiervan de vruchten te rapen dan moet dat belast worden?
Natuurlijk, waarom niet? Dat wordt niet wegbelast he, je hebt nog steeds uw 2e huis, maar iemand die een 2e huis heeft, is duidelijk iemand die bij de "sterkere schouders" hoort, en dus wat extra lasten kan dragen.
Hoe ridicuul is het dat de overheid huisbezit subsidieert?
En niet alleen door de intresten eventueel fiscaal aftrekbaar te maken, nee, je mag het KAPITAAL van de lening (deels) van je belastingen aftrekken.
Welke sociale rechtvaardigheid zit daar achter?
- Je hebt geld genoeg om een huis te kunnen betalen, dus mag je de komende decennia elk jaar duizenden euro's minder belastingen betalen.
- Je hebt geen geld genoeg om een huis te kopen? Spijtig, dat is dan huren, tegen volle pot, te betalen aan iemand die zijn 2e woning voorlopig ook nog een stuk kan laten subsidiëren en op die huurinkomsten niet eens belast wordt.
Die hele woonbonus, vlaams en federaal, kan niet snel genoeg uitsterven.
Regering moet het geld eens gaan halen waar het zit : in de staatskas. Miljoenen/miljarden worden verkwist aan allerhande beslissingen waar niemand om vraagt. Neem nu de 2 gratis treinreizen per maand in de coronatijd. Het gesjoemel met de testcentra.., allerhande nutteloze subsidies.
Subsidies ipv investeringen. Iets subsidiëren dat daarna miljoenen verdient... investeer dan, lukt het niet, ben je evengoed je geld kwijt.
Ik ben ook van deze mening. De belastingen verdeling is misschien niet 100% ok maar is toch te fors.
Waarom wordt er is niet aanzienlijk bespaart. Politieks zijn dan ook de enige die zelf hun loon bepalen.
Ja maar, elke keer dat men wil besparen is het kot te klein, ze gaan toch mijn belastingsaftrekske niet afschaffen zeker?
De grootste uitgavenposten zijn onderwijs, gezondheidszorg en pensioenen, ik weet niet goed of iemand er op zit te wachten dat daar veel op bespaard wordt.
Of hebben we het over het populistische besparen? Halveer het aantal ambtenaren? Top idee, aangezien iedereen nu al zo gelukkig is met de snelle reactietijd van alle overheidsdiensten, zijn ze duidelijk zwaar overbemand.
Ik zou eerder zeggen: trek het aantal ambtenaren op.
Zodat er fatsoenlijke belastingscontroles kunnen gebeuren, wie heeft het nog niet gehoord, "ik heb dat ook in mijn aangifte gestoken, we gaan wel zien of ze mij er uit halen, worst case beslissen ze dan dat het geen onkost betreft en moet ik het toch zelf betalen"
Zodat sociale uitkeringen kunnen nagekeken worden ipv in de vlucht stempelke op elk dossier want ik moet er vandaag nog 10 doen, want uiteraard zijn er mensen die profiteren van sociale systemen, dat is geen reden om ze af te schaffen, wel om controle te blijven houden, dus daarvoor heb je ambtenaren nodig.
Zodat PFOS en aanverwachte schandalen voorkomen worden want er is meer volk om effectief ten velde te gaan bij mileuinspectie, voedingsinspectie,...
Hoe wraakroepend is het dat de overheid miljoenen subsidieert in installaties om stikstof uitstoot te beperken in bvb veestallen, maar dat die installaties vaak niet werken, of soms zelfs niet eens gebouwd zijn. Wat extra controleurs daar besparen direct miljoenen, én verbeteren ons leefmilieu. Is dat niet corebusiness van een overheid?
Waarom worden er niet extra agenten of desnoods ambtenaren aangeworven om onze snelheidsregels eindelijk eens te laten naleven, dat betaalt zichzelf per direct terug, in eerste instantie in boete inkomsten, in 2e instantie via veiligheid. Maar ja, geen stemmen mee te winnen, een Belg vindt het evident dat 120 enkel de suggestie is op de E40, 130 is ook wel ok, "dat flitsen ze nog niet", 140 en geflitst? "Ze moeten altijd de middenklasse hebben, zie eens wat een zware boete, ik had just pech dat ze daar stonden, ..." of nog beter "ja ik ben veel op de baan voor het werk, dus elk jaar toch 5-tal boetes, maar de eerste 3 boetes betaalt mijn werkgever terug, dus dat valt nog mee uiteindelijk"