Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Vuilwater bij vijverrobots — waar blijft het?

• Tags onderhoud zwembad zwemvijver
  • Lid geworden
    1 sep 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik ben aan het uitzoeken hoe zwembadrobots zich in een zwemvijver gedragen, en op één punt kom ik er met de documentatie van de fabrikanten niet uit.

In een chloorbad boeit het minder, maar in een vijver wel: wat gebeurt er met het water dat de robot opzuigt? Blijft het vuil in de zak zitten, of gaat een deel er via de mazen weer uit en dwarrelt het opnieuw neer?

Twee concrete vragen aan wie er eentje draait:

1) Welk zeeftype gebruik je in de vijver, en wissel je dat doorheen het seizoen? Ik las hier eerder dat sommigen in het voorjaar grover beginnen en later naar fijner gaan.

2) Zie je na een cyclus opdwarrelend vuil dat weer neerslaat, of blijft het water gewoon helder?

Wat ik zelf al nagekeken heb: de productpagina's van Maytronics en Zodiac. Die vermelden filterinhoud in liter, maar over maaswijdte of wat er in een vijver mee gebeurt staat er nagenoeg niets. Vandaar de vraag aan de praktijk.

In een vijver kan je met zo'n robot niet veel doen. Zo'n Zodiac en gelijken hebben een mandje van pakweg een halve liter in totaal. Dat zit waarschijnlijk al overvol als hij zijn eerste 'baantje' heeft gereden.

Klopt wat @knessel zegt.
    Maar veel hangt af van welk type zwemvijver je hebt en hoe de natuurlijke filtering werkt. Of zit er ergens een filterbak met chemische tabletten?
    In principe is het zo als je een kuis robot in je zwemvijver moet inzetten dan is er iets mis met ofwel de watercirculatie, ofwel de temperatuur, ofwel te weinig planten ofte wel dat het water in een te kleine filterbak moet stromen, ofwel dat er te weinig stroming zit , oftewel ....

Ook even nagaan WAT je wil stofzuigen
    Is het een overvloed van blad en of algengroei ? Of is het bodemslip of is het ...

Principe is dat de robot via venturi onderdruk creert en zo het vuil opzuigt en stockeert in een zak.

Ps
    Chloorbad en zwemvijver :oops:

Hmmm, hier hebben we een zwemvijver die al een 4tal jaar meegaat en waar er nog nooit producten aan toegevoegd zijn. Maar de robot (https://www.zwemland.nl/dolphin-sup...wcB&gbraid=0AAAAADwY-SwIDf_HgPi2KdGw3BwdppnGQ ) gooien wij daar ook af en toe in.

Dat zorgt niet dat het water meer helder is, maar het neergeslagen vuil op de grond wordt daar mee netjes verzameld. Het occasionele blaadje of pitje die een vogel liet vallen en ook wat "groen slib". En ja het 1e uur nadat hij zijn rondje gedaan heeft is het water ietwat troebel maar als je dan zelf zwemt dwarrelt er wel minder vuiligheid op.

Begin seizoen (1e en msshn 2e keer) doe ik idd grofmazige zeef. Anders kan je de robot inderdaad elk baantje er uit halen. Technisch zou een stofzuiger dan msshn beter werken, maar die heb ik nu eenmaal niet. En daarna gebruik ik de fijnste zeef gedurdende het hele seizoen.

Onze robot heeft 2 "filter-cartridges", maar als die vol zitten dan vermoed ik dat hij ook nutteloos rondrijdt. Wij gebruiken die zonder aansluiting op een waterstofzuig installatie, dus inderaad het water wordt door de cartridge gezogen en het vuil zit daar vast terwijl het water weer ronddwarrelt. Cartrigdge die wij doorheen het seizoen gebruiken is meer een papieren filter dan echt een zeef.

Bedankt voor de reacties, dit helpt.

@invis, een paar vragen als je het niet erg vindt. Wat voor bodem heeft je vijver — folie, grind, of beplant? En zuigt de robot ook door de beplante zones of hou je die eruit?

De reden dat ik het vraag: als de robot vooral bodemslib verzamelt en niet het water helder maakt, dan hangt het denk ik volledig af van hoe de bodem eruitziet of dat werkt. Op folie kan ik me het voorstellen, op grind minder.

Ook goed om te weten van die grofmazige zeef in het begin van het seizoen. Verstopt de fijne cartridge dan vaak in het najaar met bladval?

Robots maken het water NIET helder in een zwemvijver.
    Robots werken UITSLUITEND in het zwemgedeelte
    Robots worden niet ingezet in plantzones

Antwoord effe op de gestelde vragen , dan kan het advies gerichter gegeven worden .
    Ik herhaal
    Wat is het type van zwemvijver dat je hebt ?
    Opbouw filterinstallatie ?
    Wat is de verhouding zwemgedeelte /filter planten zone?
    IS er verwarming aanwezig ? Wat is de maximum ingestelde temperatuur ?
    Wat is de return van de vijverpomp ? ( hoeveel uur is er nodig om gans het watervolume door de filters te jagen )
    Wat wil je stofzuigen ? Slib ? Algenaanwas? Blad ? ....

Onze zwemvijver, zoals Luk ook suggeerd, is een zwemgedeelte van 4x10 waarin er enkel water is met een polyester wand/bodem. Daarin zwemmen 7 vissen. Het filter gedeelte is daarnaast (water stroomt over een muur tussen stapstenen door) en is dezelfde polyster wand maar uiteraard gevuld met filtermateriaal (lava steentjes, de buizen en de planten).

Door de goeie ligging van de vijver hebben wij eigenlijk amper bladafval in het zwemgedeelte. Als er al een blad opvalt waait/drijft het richting plantenzone. De robot komt inderdaad niet in de planten/filterzone. Bij ons doet hij enkel de bodem, en niet de wand omdat hij er niet opgeraakt, in de zwemzone.Dat hij niet op de wand kan ligt oftwel aan de robot of wijzelf die de vijver wand te recht (ipv afgerond) op de bodem gepolyesterd hebben.

De plantenen zone proper houden is een "manueel" werkje. Bladen rapen / vuiligheid scheppen met een net tussen de planten door. De steentjes hebben wel een groenachtige aanslag / koek op hen, maar het is en blijft een natuurlijk biotoop :)

Onze zwemvijvergedeelte is het grootste deel van het jaar zo helder als maar kan zijn, dus wij klagen niet.

Laatst bewerkt:
    Dank, dit helpt echt bij wat ik aan het uitzoeken ben.

Het punt over de wand en dat de plantenzone handwerk blijft, is precies het soort detail dat ik nergens terugvind.

Ik kan al het bovenstaande bevestigen:

*Goede en correcte dimentionering van filter/plantenzone/doorstroomdebiet/... nodig om er voor te zorgen dat je helder en zuiver water hebt dat in evenwicht.
    *Ik gebruik ook een robot in het zwemgedeelte (gewoon op de EPDM) --> die zuigt vooral wat gezonken materiaal naar binnen. Ik denk aan wat slib/zand en gezonken gras (dat door de spelende kinderen er in is gekomen), blaadjes/pitjes die er in gevallen zijn, ... Afhankelijk van seizoen laat ik die 1 a 2 keer per week ff rijden. Robot er uit = filter uitspoelen. Soms zit die goed vol (bvb na een verjaardagsfeestje van de kinderen waar ze onophoudelijk uit de vijver komen, een aanloop op het gras nemen en over de natgespoten airtrack acrobatisch in de vijver duiken), andere keren is die zo goed als leeg
    *In het begin ging de robot bij mij soms de wand op (wisselend succes, ook hier omwille van de 90° overgang), nu niet meer want te glad (biofilm). Aan de wand doe ik amper iets, denk dat ik die 2 keer eens geborsteld heb met een schuurborstel terwijl ik aan het zwemmen was (15 min werk).
    *Wij hebben gekozen om de overgang tussen zwem en plantendeel (op de lange kant) zonder stapstenen uit te voeren. Ziet er zeer goed uit, maar als nadeel hiervan stroomt iets minder oppervlakte vuil naar de plantenzone en blijft het daar ook wat slechter hangen. Vandaar 1 a 2 keer die robot in het zwemgedeelte
    *Af en toe plantenfilter handmatig uitkuisen. bladeren er uit halen, dood plantenmateriaal afknippen en afvoeren. Vooral najaar (voor winter) en voorjaar een paar keer, tijdens seizoen amper (ik doe soms stukjes vanuit het zwemgedeelte als ontspanning tussendoor)
    *Ook hier op de bovenste laag lavasteentjes in het plantengedeelte een groenachtige aanslag er op. Vijverwater zo goed als altijd perfect helder. Ja als de robot rijdt dwarrelt er soms wat rond maar is niet slecht dan kan een deel afdrijven naar de plantenzone

Terug
Bovenaan