• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vuil regenwater

Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mijn dochter heeft een regenwaterput van 10 000 liter.

Nu de 2 wc staan daarop en ook het kraantje buiten voor de tuinslang.

Nu dat water in de wc's dat ziet licht geel.

Heb een doorschijnende emmer gevuld aan het buitenkraantje en dat ziet ook geel/lichtbruin.

Nu hebben ze over 14d de regenput laten reinigen,put was toch bijna leeg.

En dan hebben we de put terug gevuld met leidingwater,water was proper 

Nu 2 weken later is het terug van dat?

De pomp zelf die staat onder in de regenwaterput (denk een dompelpomp)

Zou het kunnen dat er onderaan in de put nog vuil ligt (grond),en als de pomp aanslaat die het vuil oproert?

Ze hebben ook heel weinig druk op het regenwater (waarschijnlijk omdat ze een dompelpomp hebben gebruikt)

Of anders is er ergens een buis stuk waardoor er grond mee in de regenwaterput komt.

Is het gevaarlijk om zelf in een regenwaterput te kruipen (eerst leegpompen he),want mijn dochter zegt dat je daar bewusteloos kan vallen.

Volgens mij is dat zever.

Want zou graag zelf eens in de put kruipen en kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

En dan zou ik de dompelpomp willen afkoppelen en een pomp zetten in de garage,zal ik alvast meer druk hebben

Wat denken jullie?

 

Mvg

 
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Waar zit de aanzuig van die pomp? Bij een echte regenwaterpomp is dat meestal met een vlotter zodat je niet te veel vuil van de bodem opzuigt.

Zit er iets van een filter tussen?

Pomp in de garage of pomp in de put zal niet zoveel verschil geven in druk mits gelijkaardige kwaliteit en vermogen...
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En komt de verkleuring niet van de dakbedekking, zeker bij een plat dak een bekent probleem.

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
ja er hebben ook 2 platte daken.

Is daar iets aan te doen?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Van welk materiaal  zijn die daken?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
En uw dochter heeft gelijk ivm gevaar van betreden besloten ruimtes
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Zit met hetzelfde 'probleem'  (tot in hoeverre je wat vergeeld water voor het toilet mee door te spoelen en wat plantjes te sproeien 'een probleem' kunt noemen,  maar dit gezegd zijnde)

Ik heb de afgelopen jaren in de zomer ook telkens mij n RW put volledig gekuist als hij bijna leeg kwam te staan.   Op dat moment was het ook redelijk geel / bruinachtig water.
Zand vind ik ook steeds terug in de put.

Wat me wel opvalt : vanaf dat zomers moment dat ik hem dan wat bijgevuld heb met leidingwater en nadien het herst en winterseizoen met de nodige regen begint heb ik daar nooit last van.
 

Telkens na een lange periode van droogte met veel warmte (wat we dus gehad hebben) zie je bij de eerste Regenval nadien dat het water verkleurd wordt.
Zoals als gelezen en aangehaald hierboven.
Bepaalde bitumeuze dakdekkingen (roofing ,  resitrix epdm,..)  hebben daar blijkbaar last van.
Door de warmte  en droogte komt er precies een soort van vettigheid vrij, dat er dan mee afspoelt en in RW-put mee terecht komt en bijgevolg dat 'vergeeld' water hebt.
Kan je eens nagaan welke materiaalsoort er op het dak geplaatst werd ?

Vorig weekend heb ik mijn volledig dak behandeld met een soort van coating  daartegen.

Zie ook topic :

https://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/dakwerken/ervaringen-alulon-coating-tegen-verkleuring-rw-water

 

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
dakbedeking is roofing.

En voor de druk ben ik niet beter als ik een pomp zet bovengronds.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Als je in de put moet zijn leg je die best een paar dagen open op voorhand (wel op een veilige manier) en zorg dat je met 2 bent wanneer je er in gaat. 

Je zou de eerste niet zijn die bedwelmd wordt en verdrinkt..
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Roofing geeft bruin regenwater, dat is een gekend probleem.
Een Grundfos SBA is een goeie pomp voor in de put. (https://be.grundfos.com/products/find-product/sb-and-sba.html)

 

Pomp in de put of in de garage maakt niet uit qua druk, elke goede pomp geeft genoeg druk.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
bitimeuze dakbedekkingen zorgen eerder voor een bruinachtige verkleuring tot zelfs een 'oliefilm' op het oppervlak.

Het is normaal dat er stof/zand/pollen/... meespoelen in je put. Die partikels zijn zo klein dat ze door een voorfilter door gaan.

"Normaal" regent het regelmatig waardoor verhouding partikels/water eerder klein is. Bovendien hebben ze dan de kans om te bezinken in de put. (Op voorwaarde dat je trage aanvoer hebt en aanzuigt met een vlottende aanzuig)

De laatste maanden heb je opstapeling van partikels op uw dak en dan ineens een drasheke die alles meespoelt => verhouding is anders en alles is goed opgewoeld.

Een dompelpomp, zoals voor ne ondergelopen kelder leeg te pompen, zou ik niet gebruiken voor deze toepassing.  Deze hebben hoog debiet, weinig druk. Daar een tuinslang op aansluiten kan je niet echt. Er zijn regenwaterpompen die je kan installeren in de put ook hoor.  Hangt ervan af wat jij bedoelt met "dompelpomp".  Zelf ben ik geen voorstander van pomp in de put. Er zijn er die dat doen voor het geluid, maar het doortrekken en vullen spoelbak maakt meer lawaai dan mijn pomp die in de kelder draait. Als ik nu merk (aan het geluid) dat mijn pomp blijft draaien, dan weet ik dat er iets mis is)

Enfin: uitleg van die partikels hier eerder, neemt niet wet dat je effectief ook nog een ander probleem kan hebben zoals je zelf suggereerde.  bvb plaats waar buis in de put komt kan niet goed dicht zijn waardoor er zand en grond mee inspoelt. Of uw buis kan inderdaad ergens kapot zijn, of....

Zelf in een regenwaterput kruipen voor "ne keer te kijken" houdt weinig risico's is, dat is anders met een septische put. Neemt niet weg dat voorzichtigheid is geboden en er ten allen tijde iemand boven aan het mangat blijft. Dat is sowieso handig om spullen aan te geven/nemen. Ook als je met bepaalde middelen gaat beginnen werken in de put (om bvb uw buisingang te dichten/af te smeren) kunnen er gassen/dampen vrijkomen die probleem kunnen vormen.

Regenwaterput moet ook echt leeg zijn.  Denk niet: "ik laat daar nog dik ne meter water in staan, ik ben toch groot genoeg" Dat water is ijskoud en thermische schok is mogelijk.  Ook ALS er iets gebeurt, dan ga je kopje onder en is 't game over. Den tijd dat de brandweer arriveert is 't te laat. De persoon boven aan 't mangat moet nog niet eens proberen u eruit te halen 1) dat lukt niet 2) dan kan de brandweer 2 personen opvissen
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Meeste is gezegd. Het bruine is waarschijnlijk stof en pollen die van je dak nu in de put zijn gegaan. 

Als die pas gekuist is, dan heeft het geen zin om daar nog eens in te kruipen. 

Ik vermoed dat je aanzuig echt op de bodem ligt, beter is om dat minstens 20-30cm van de bodem te doen. 

Je pomp op een paar dikke stenen zetten of je aanzuig wat naar boven trekken zal helpen. 

En inderdaad, kruip er enkel in als je put helemaal leeg is, en doe het NOOIT zonder dat er iemand bij het mangat staat met een telefoon in de hand. 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Licht bruin /gele kleur ?

Stuifmeelpollen. 
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Tommie1 zei:
Meeste is gezegd. Het bruine is waarschijnlijk stof en pollen die van je dak nu in de put zijn gegaan. 

Als die pas gekuist is, dan heeft het geen zin om daar nog eens in te kruipen. 

Ik vermoed dat je aanzuig echt op de bodem ligt, beter is om dat minstens 20-30cm van de bodem te doen. 

Je pomp op een paar dikke stenen zetten of je aanzuig wat naar boven trekken zal helpen. 

En inderdaad, kruip er enkel in als je put helemaal leeg is, en doe het NOOIT zonder dat er iemand bij het mangat staat met een telefoon in de hand. 

 

 

De vervuiling in de put van zand en dergelijke zal idd wel komen van alle partikels in de lucht en op het dak die meekomen.

Het geel-bruine water komt naar mijn ervaringen en zoals door meerderen ook hierboven aangegeven door 'bitimeuze dakdichtingen'.   Dit verergert ook enorm bij langdurige droogtes en warmte.

Je ziet duidelijk dat het dan ergers is dan tegenover de wintermaanden,  dan valt het eigenlijk relatief goed mee  (dak warmt zo niet op , dus minder vettig en het regent frequenter)

Ik was tot vorige week ook op zoek naar gebruikerservaringen van coatings die dat wat tegengaan,  weinig gevonden daarover.
Mijn coating ligt er nu een weekje op,   ik zal dus mijn ervaring nog wel meedelen....

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
dat hadden ze bij de bouwfirma ook wel mogen zeggen dan had ik geen roofing maar rubber genomen

En dat kan niet verbeteren als de dakbedekking ouder is?

Of blijft roofing die kleur altijd afgeven?

Toch al bedankt voor de nuttige info

 

mvg
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Het zijn vooral pollen en stof, je coating zal daar maar heel weinig aan veranderen. 

Wat je nodig hebt is gewoon veel regen zodat je dak proper spoelt en ook de inhoud van je waterput ververst. 

Pollen komen nu eenmaal meer voor in de zomer.... Daar valt weinig aan te doen. 

In onze nieuw gebouwde bibliotheek wordt er ook regenwater gebruikt in de toiletten. Dat is altijd geel (en er hangen ook infofiches dat dit gewoon zo is). 

Laat ons eerlijk zijn.... om je sh.. weg te spoelen heb je geen glashelder water nodig. 

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nee maar de bedoeling was om de wasmachine erop aan te sluiten 

Maar dat mag ik vergeten dan 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
2 of 3-traps filter achter de pomp
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik zou dat toch durven doen. 

Bij mijn ouders thuis heeft de wasmachine jaren gewerkt op regenwater, en dat is altijd goed gegaan. 

Geen kalk, geen wasverzachter nodig, maar heel af en toe een geurtje. 

Ik zou zeggen... gewoon proberen. Eerst maar eens met witte lakens of wit ondergoed, dan weet je meteen hoe het er uit komt. 

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
In de garage waar het regenwater binnenkomt staan 2 filters (vuilfilter en koolstofilter)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan