• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vrijstelling van BTW (omzet minder dan 5.580euro)

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,



mijn vrouw is kapster (in zelfst. bijberoep) en zij krijgt een papier opgestuurd om van de vrijstelling van btw te verkrijgen.



Dit omdat haar omzet < dan 5580euro.



Nu is mijn vraag, is het het beste dat zij dit aanneemt, of beter dit laten weigeren door onze boekhouder.

Als kapster heeft zij weinig kosten maandelijks.

benzine 35euro,

gsm 20euro,

materiaal 50euro,

internet 30euro

....

en driemaandelijks boekhouder 120euro (wat dan bij aanvaarding ook zou wegvallen)



Wat zouden jullie doen, aannemen of weigeren?



alvast bedankt

Tom
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Heb ik gedaan en die zei dat het "het gemakkelijkste" is om te weigeren....

Maar als ik het bekijk moet ik altijd btw betalen (wegens weinig kosten) en trek ik haast nooit "terug"
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
BTW is een 0 operatie. Als je vrijstelling BTW geniet, dan liggen je prijzen gewoon lager dan 'concurenten'. Geniet je die niet, dan betalen je klanten BTW die je doorstort naar de BTW dienst.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt voor jouw antwoord,



ik zou mijn prijzen hetzelfde houden, dus ik zou meer "winst" maken.



Stel 10euro voor te knippen vroeger moest ik 1.7euro btw afgeven, nu behoud ik mijn prijs dus heb ik 1.7euro MEER winst.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Stel dat de prijs om te knippen 10 euro is bij iedere kapper, dan draagt iedere kapper daar 21% BTW aan af. Een kleinere beginnende zelfstandige is niet BTW plichtig dus kan eigenlijk 8.3 euro vragen en hetzelfde verdienen. Als je natuurlijk ook 10 euro vraagt dan ben je duurder dan de andere kappers die BTW plichtig zijn.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
In theorie wel, maar in de praktijk krijgt niemand bij een kapper een factuur, dus dat doet er eigenlijk niet toe.



Dus prijs is hetzelfde als op een ander voor de klant
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Tom DB wrote:
In theorie wel, maar in de praktijk krijgt niemand bij een kapper een factuur, dus dat doet er eigenlijk niet toe.



Dus prijs is hetzelfde als op een ander voor de klant



die de belastingen dan achteraf wel dubbel en dik zal komen halen, of vergeten we misschien al eens iets te vermelden in het ontvangstenboek :roll: van die dag?



En zo krijg je dan concurrentievervalsing
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik had gehoopt dat het deze richting niet zou opgaan, maar niets aan te doen.

Concurrentievervalsing zou het pas zijn als ik dan 8euro vraag ipv 10euro waardoor ik veel goedkoper ben dan die andere.



Nu behoud ik mijn prijzen dus is er geen merkbaar verschil.



Dat van die "vergeten vermelden in het ontvangstenboek" dat leg ik naast me neer. Laat me raden, u bent geen zelfstandige.



Gelieve constructieve antwoorden te geven aub, ik ben er nog niet uit wat te doen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het klopt natuurlijk wel dat je meer belastingen zult betalen omdat je inkomen groter is.



Maar ja, ik wou ook dat ik jaarlijks 1miljoen euro belastingen moest betalen.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat zou jij doen, kiezen voor meer inkomsten ofwel kunnen aftrekken van de btw??



Alsook heeft mijn boekhouder verteld dat ze dan de btw die je teruggetrokken hebt vorig jaar dan voor elke investering deels moet terugbetalen (afhankelijk van de afschrijving)
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het beste advies dat ik je kan geven is : zoek je eens een serieuze boekhouder die de moeite neemt om alle aspecten van beide scenario's voor jouw specifieke situatie uit te pluizen in plaats van er zich vanaf te maken met enkele algemene uitspraken. Pas wanneer je de exacte financiële impact van beide keuzes kent, kan je een goede beslissing nemen.



Als je zo'n vragen moet komen stellen aan wildvreemden op een bouwforum, is dat voor mij genoeg aanwijzing dat je boekhouder niet de goede adviseur is die je als starter nodig hebt.



(waarmee ik niet wil zeggen dat je hier niet welkom bent :) )
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Tom DB wrote:
Dat van die "vergeten vermelden in het ontvangstenboek" dat leg ik naast me neer. Laat me raden, u bent geen zelfstandige.



Gelieve constructieve antwoorden te geven aub, ik ben er nog niet uit wat te doen.



ben zowel werknemer als zelfstandige ook in bijberoep met volwaardig BTW statuut. Verder opgegroeid in een gezin van zelfstandige ouders.

Dus Uw veronderstelling is al foutief.



Het klopt dat Uw winstmarge groter is, maar dan betaal je normaal gezien meer belastingen zo eenvoudig is het. Was niets fout mee bedoelt.



En dat ivm niet inschrijven in de ontvangstenboek, je zal nog wel zien ... want je concullega's doen het ook zo.

Maar ja, jij doet nog enigzins moeite om U in orde te zetten, zijn genoeg particulieren die ook vanalles doen zonder zich in orde zetten. En zij zijn wel concurrentievervalsing.



Elk stelsel heeft zijn voor en nadelen: BTW is sowieso geen opbrengst, je rekent er dat gewoon bij en je stort dat door. Is dus in principe 0 operatie zoals voorheen ook al gemeld door een ander.

Neem je wel volledig stelsel, dan kun je BTW terug vorderen eveneens. Nu denk je misschien dat je niet veel onkosten hebt, maar achteraf kan het toch pak interessanter geweest zijn.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
hoow wrote:
Maar ja, ik wou ook dat ik jaarlijks 1miljoen euro belastingen moest betalen.



idd, want dat impliceert dat je navenant verdiend hebt :mrgreen:



whishfull thinking, I know 8)
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt alvast,

effe nog ter info, ik/mijn vrouw is geen starter. Trouwens het gaat over mijn vrouw :) .



Mijn vrouw is reeds een vijftal jaar bezig en omdat ze vorig jaar een lange tijd ziek is geweest valt ze nu onder die grens.



Dus heb ik wel al een redelijk goed zich op mijn vrouw haar kosten, als kapper zijn het enkel de uren, en een beetje materiaal ...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
zoals handywoman al zei, zoek je best een goede boekhouder die voor Uw specifiek geval advies kan geven.



Vraagje: als je onder het vrijgesteld tarief valt, moet je dan bij elke offerte ofzo niet vermelden dat je vrijgesteld bent van BTW



eigenlijk domme vraag: kappers maken geen offertes of fakturen :oops:
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Tom DB wrote:
Bedankt alvast,

effe nog ter info, ik/mijn vrouw is geen starter. Trouwens het gaat over mijn vrouw :) .



Mijn vrouw is reeds een vijftal jaar bezig en omdat ze vorig jaar een lange tijd ziek is geweest valt ze nu onder die grens.



Dus heb ik wel al een redelijk goed zich op mijn vrouw haar kosten, als kapper zijn het enkel de uren, en een beetje materiaal ...



Maar omdat ze vorig jaar zo lang ziek was is haar omzet dus lager. Gaat dat dit jaar ook nog zo zijn?



Want als dit jaar de omzet toch sowieso boven de 5500 euro gaat uitkomen dan moet je die brief terugsturen en zeggen dat ze je BTW plichtig houden hé.
 

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
De omzet kan ook beneden dat bedrag gehouden worden, mijn vrouw doet dit in bijberoep en heeft altijd ietsje meer dan dat bedrag.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Tom DB wrote:
Ik had gehoopt dat het deze richting niet zou opgaan, maar niets aan te doen.

Concurrentievervalsing zou het pas zijn als ik dan 8euro vraag ipv 10euro waardoor ik veel goedkoper ben dan die andere.



Nu behoud ik mijn prijzen dus is er geen merkbaar verschil.



Dat van die "vergeten vermelden in het ontvangstenboek" dat leg ik naast me neer. Laat me raden, u bent geen zelfstandige.



Gelieve constructieve antwoorden te geven aub, ik ben er nog niet uit wat te doen.



'k Denk dat je het verkeerd ziet... Iemand die vrijstelling van BTW geniet is maar een kleine 'garnaal'. Dus waarom mag je dan niet goedkoper zijn? Misschien 'win' je zo extra klanten waardoor je dan meer omzet draait en dan geen vrijstelling meer kan genieten. Zo wordt een kleine zelfstandige wel 'gelanceerd'.
 
Lid geworden
3 apr 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Vraagje: als je onder het vrijgesteld tarief valt, moet je dan bij elke offerte ofzo niet vermelden dat je vrijgesteld bent van BTW



eigenlijk domme vraag: kappers maken geen offertes of fakturen



zie voor antwoord op http://mineco.fgov.be/SME/Starters/Zich ... _nl-03.htm





"Om de formaliteiten te vereenvoudigen heeft de wetgever enkele andere stelsels uitgewerkt voor sommige BTW-plichtigen.



Het forfaitaire BTW-stelsel



De administratie aanvaardt dat voor sommige beroepen de BTW wordt berekend op een eenvoudige en forfaitaire wijze. De belastbare omzet wordt niet bepaald op basis van facturen maar op aankopen en geleverde prestaties.





Voorwaarden voor het toepassen van de forfaitaire BTW-aanslag zijn:



- het moet gaan om een natuurlijke persoon of een BVBA of een VOF;

minstens 75 % van de omzet moet bestaan uit handelingen waarvoor -geen factuur moet worden uitgereikt;

- de jaarlijkse omzet, exclusief BTW, mag niet meer bedragen dan 75.000 EUR.





Het stelsel van de vrijstelling



Kleine belastingplichtigen met een jaaromzet van minder dan 5.580 euro komen in aanmerking voor de vrijstelling. Zij moeten geen BTW-aangiften indienen en zijn vrijgesteld om BTW aan te rekenen op hun uitgaande handelingen.



Op hun facturen moeten zij wel de formule van vrijstelling vermelden. Zij hebben ook geen recht op aftrek van de BTW op de goederen en diensten gebruikt om hun verrichtingen uit te voeren.



Inlichtingen: plaatselijk BTW -kantoor (zie telefoongids: FOD Financiën)."
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan