• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vrieskou in luchtdicht houtskelet?

Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben een houtskeletbouw en zijn nu binnen aan de afwerking bezig.

Eind dit jaar kan de vloerverwarming pas opgestart worden, leek ons ideaal.

Maar nu zeiden ze dat we moeten oppassen dat het water in de leidingen niet bevriest eind dit jaar.



Even wat technische info:

Lage energiewoning

Ramen zijn dubbel glas. Isolatie in de buitenwanden is 18.4 cm gespoten papiervlokken + celit + baksteen. Dak is 30 cm gespoten papiervlokken + celit. Alles is luchtdicht afgewerkt.

Blowerdoortest was 0,87, E=35, K=26.



Zoals ons huis nu aanvoelt lijkt het ons bijna niet mogelijk dat het binnen vriest, maar eigenlijk weten we dat niet zeker...



Dus iemand enig idee of er kans op bevriezen is?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
izzy;1755761 wrote:
Dus iemand enig idee of er kans op bevriezen is?

Kans lijkt mij eerder klein, maar een KMI-er die maanden op voorhand al kan voorspellen hoe streng en hoe lang de winterprik zal aanhouden die moet nog uitgevonden/geboren worden. Alhoewel er misschien wel zijn die beweren dat ze dat kunnen :)



Wete: hangt daar links en rechts een thermometer omhoog in de buurt van kritische punten. Als uw temperatuur fel is gezakt in de woning (tot ne graad of 2) en ze voorspellen bvb nog 2 weken dag en nacht vorst van -15°C dan zet ge een elektrisch vuurtje op de minimumstand. Ge moet gewoon de vorst eruit houden niet verwarmen naar 20°C.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Alvast bedankt voor de info!

Ja ik was ook aan het denken om een thermometer te hangen, maar is 1 elektrisch vuurtje dan voldoende? Of moet je er voor heel het huis verschillende zetten?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
izzy;1755777 wrote:
Alvast bedankt voor de info!

Ja ik was ook aan het denken om een thermometer te hangen, maar is 1 elektrisch vuurtje dan voldoende? Of moet je er voor heel het huis verschillende zetten?

Je begint met 1 vuurke aan het meest kritische punt. Ik zou zeggen bij de waterteller. Warmte stijgt dus als die de plaats verlaat zal zich dat wel verspreiden door de woning, en opnieuw je bekijkt hoe de temperatuur evolueert. Krijg je het niet onder controle dan plaats je eentje bij, of ge zet het ene een beetje hoger en je plaatst een ventilator bij om de warme lucht sneller te doen verplaatsen.



Gewoon een oud deken (mag een nieuw zijn ook) of een stuk glaswol wikkelen rond bvb de watertellen of collector maakt ook al een verschil hoor.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik heb begin dit jaar pas verwarming moeten voorzien in de periode dat het -17 vroor. En dat voor een niet-LEW. Dus voorzie 1 of 2 elektrische vuurtjes en probeer de temperatuur rond de 10 graden te houden. Lagere temperaturen zijn niet aangenaam om te werken en alles droogt dan ook zeer traag uit.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Enk;1755780 wrote:
Gewoon een oud deken (mag een nieuw zijn ook) of een stuk glaswol wikkelen rond bvb de watertellen of collector maakt ook al een verschil hoor.



Ik had vooral schrik dat het water in de vvw zou bevriezen in de buurt van de deuren. De moment dat ik ijs zag staan onderaan een deur ben ik een gasbrandertje gaan halen. De rest van de woning was toen nog maar een 4 graden. (het was al wel een heel week niet boven 0 geweest)



Ik denk dat je weinig schrik moet hebben. December is gewoonlijk niet de koudste maand. Maar het is wel veel aangenamer werken bij 10 graden dan bij 5 graden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan