• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vreemde vochtplek tenmidden keldervloer

Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo Allemaal,
bij het afwerken van een gegoten betonkelder zit ik met een vocht probleem.
Er is een plek 90 cm uit de kim, omtrent 10cm doormeter, waar water druppels tevoorschijn komen. (zie fotos)
Die donkere plek was daar al langer, maar vroeger stonden hier blikken met verfresten en white-spirit en ik ging ervan uit dat iets daarvan had gelekt.
Niet dus.
Grondwater heeft kennelijk een weg gevonden door het beton van de vloer.

Nu egaliseren en tegels erop is vragen om problemen.

Is dit type probleem voor zo'n injectie firma?

Het huis is gebouwd in 2003, dit lijkt het enige vocht probleem in de kelder.
Bedankt, T.

Dit forum is een goudmijn van nuttige info voor mij.
 

Bijlagen

  • IMG_20210419_182645a.jpg
    IMG_20210419_182645a.jpg
    402,6 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20210419_183328a.jpg
    IMG_20210419_183328a.jpg
    536,3 KB · Weergaven: 72

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Heb je een idee van hoe dik de keldervloer is gegoten? (of zou moeten gegoten zijn)

Is er effectief een hoge grondwaterstand bij jullie? En zijn andere bronnen van water(lek) uitgesloten?
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Al eens naar boven gekeken? Geen leidingen daar, condens dat drupt, of iets dergelijks?

Is dit type probleem voor zo'n injectie firma?
Dit sowieso niet.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Beton is normaal waterdicht vanaf 30cm, wat toch een minimumdikte is voor een kelderplaat. Wat ook raar is is dat het op maar één plaats is, dus als het aan de dikte zou liggen zou je verwachten dat er op nog plaatsen vocht te vinden is, tenzij er daar misschien net een ingewerkte leiding of plaatselijke verdunning van de plaat is.

Als je het opkuist, hoe lang duurt het dan tot het vocht er terug is?
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Dag Enk,
in de aannemingsovereenkomst is sprake van "een dubbel gewapende vloerplaat van 20D" maar in de facturatie is het "Dubbel gewapende vloerplaat 25D".
We hebben dus betaald voor 25D...
T.
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Het plafond boven die plek is geheel droog, dat was ook mijn eerste idee maar het komt beslist niet vandaar.

Het grondwater lijkt idd behoorlijk hoog te staan.
Een buur is een zwembad aan 't bouwen (25m verder) maar kan zijn liner niet installeren omdat er grondwater in zijn put indringt.

De leidingen lopen niet onder de kelder door, de waterleiding en riolering komen wel binnen op schouderhoogte 1,5m van die plek.
Ik heb een klein lek gevonden op 2m35 aan een collector van de verwarming, hier komen een paar druppels af op een dag. Ik heb daar nu een emmer aangehangen.

Ik heb het water nu pas met een vod weggeveegd, het leek mij iets toegenomen tov. gisteren.
Ik kan nog niet zeggen hoe lang het duurt voor er weer een plasje ligt.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Dag Enk,
in de aannemingsovereenkomst is sprake van "een dubbel gewapende vloerplaat van 20D" maar in de facturatie is het "Dubbel gewapende vloerplaat 25D".
We hebben dus betaald voor 25D...
T.
Staat er iets bij of ze een hydrofuge product hebben laten toevoegen aan het beton?
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik zie niks over wat er in het beton is gegaan, maar op het plan van de architect staat naast de muren van de kelder
"afcementeren + 2x teren +noppenfolie"
en ook in een kader
"Alle muren in contact met de grond worden bezet met een noppenfolie.
Waterkerende folie (diba folie) te voorzien
- Onderaan een doorlopende geplooide folie 5cm boven de vloerpas + open stootvoegen in het gevelmetselwerk"
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik had het afgeveegd deze morgen 11:00, en nu komt er duidelijk terug water tevoorschijn.
T.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik had het afgeveegd deze morgen 11:00, en nu komt er duidelijk terug water tevoorschijn.
T.
Ik weet niet om hoeveel vocht het gaat, maar als het bij druppels of een vochtige plek blijft dan zou het ook kunnen te maken hebben met één of anders hygroscopisch materiaal dat daar ooit op de vloer is terechtgekomen en in de beton is getrokken.
Net zoals zouten vocht kunnen aantrekken, het ziet er dan uit als condensatie.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
vroeger stonden hier blikken met verfresten en white-spirit
Ik weet niet om hoeveel vocht het gaat, maar als het bij druppels of een vochtige plek blijft dan zou het ook kunnen te maken hebben met één of anders hygroscopisch materiaal dat daar ooit op de vloer is terechtgekomen en in de beton is getrokken.
Net zoals zouten vocht kunnen aantrekken, het ziet er dan uit als condensatie.
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Dag Charel, Dag Teaser,
omtrent de hoeveelheid, na een paar uur blinkt het op de diepste punten (het beton is niet zo glad al een biljart) nog enkele uren later staat er water op.

In een straal van een halve meter rond die plek lijkt het beton grijzer, meer cementkleur, dan daar buiten, waar het eerder beige is van kleur.
Ik heb geen flauw idee of daar ooit iets van chemicalien is uitgelopen.

Zal de egalisatie laag kunnen hechten op die plaats?
En waar gaat dat water naartoe als er egalisatie, ditra-plastic en tegels over liggen?
Hoe zouden julie dat aanpakken?

Bedankt, Tim. (beetje perplex)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het gaat dan echt over vloeibaar water met plasvorming ? En dus als je het niet droogmaakt wordt die plas hoe langer hoe groter dan ?
In dat geval kan je best iemand contacteren die zulke betonkelders maakt, die weet daar wel raad mee, meestal wordt er dan op die plaats geinjecteerd .
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Het wordt geen PLAS, eerder een plek van 10 a 15cm waar je water ziet blinken.
Meer dan dat, of een grotere plek heb ik nooit gezien.
Tevoren zoog die vloer water op als een spons, iedere druppel verdween gewoon, maar ik heb er al kanuf hechtemulsie op gedaan en nu slorpt het niet meer op. Het stof is ook totaal weg nu.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het wordt geen PLAS, eerder een plek van 10 a 15cm waar je water ziet blinken.
Meer dan dat, of een grotere plek heb ik nooit gezien.
Tevoren zoog die vloer water op als een spons, iedere druppel verdween gewoon, maar ik heb er al kanuf hechtemulsie op gedaan en nu slorpt het niet meer op. Het stof is ook totaal weg nu.
Het is geen gepolierde betonvloer dan ?
Ik vermoed dat dit niet om indringend grondwater gaat. Anders zou het water blijven komen en dus steeds vermeerderen. Het is dus vocht vanuit de binnenruimte dat door die plek wordt aangetrokken.
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Nee, het is brute ruwe beton. Niet gepolierd.
Dus je denkt toch aan gelekte chemicalien?
In deze situatie, zal het de egalisatie laag losduwen van het beton?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Ik volg Charel zijn redenering, als het grondwater zou zijn zou er inderdaad steeds meer en meer water blijven inlopen en niet een klein lokaal plasje.

Wat het dan wel kan zijn weet ik niet, en zonder de exacte oorzaak te weten is het onmogelijk om te kunnen zeggen wat het effect op de egalisatielaag zou kunnen zijn.
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo Tom,
ik ga proberen er 'een beetje af te krabben', maar ik kan dat niet nu direct doen.
Mijn werkgever zou mogelijk niet apprecieren dat ik even tussendoor mijn boorhamer bovenhaal.
Thuiswerken en aan het huis werken is niet geheel hetzelfde.
T.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik zou daar niet aan beginnen met een boorhamer, gaat het probleem niet verbeteren.
Leg er eens een handdoek op en kijk eens hoe die eruit zien na 1,2, 3, ..... dagen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan