• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vreemde vochtplek tenmidden keldervloer

Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo Allemaal,
bij het afwerken van een gegoten betonkelder zit ik met een vocht probleem.
Er is een plek 90 cm uit de kim, omtrent 10cm doormeter, waar water druppels tevoorschijn komen. (zie fotos)
Die donkere plek was daar al langer, maar vroeger stonden hier blikken met verfresten en white-spirit en ik ging ervan uit dat iets daarvan had gelekt.
Niet dus.
Grondwater heeft kennelijk een weg gevonden door het beton van de vloer.

Nu egaliseren en tegels erop is vragen om problemen.

Is dit type probleem voor zo'n injectie firma?

Het huis is gebouwd in 2003, dit lijkt het enige vocht probleem in de kelder.
Bedankt, T.

Dit forum is een goudmijn van nuttige info voor mij.
 

Bijlagen

  • IMG_20210419_182645a.jpg
    IMG_20210419_182645a.jpg
    402,6 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20210419_183328a.jpg
    IMG_20210419_183328a.jpg
    536,3 KB · Weergaven: 72
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Tja, dat doet me ook twijfelen.
Moest het dan toch een lek zijn dan is het ook maar zeer klein en redelijk goed te behandelen. In die zin is het wegkappen van die drie cm niet zo slecht. Nu zou je dit kunnen dichtsmeren met een snelverhardende waterdichte mortel. Of het dan een lekje is of een hygroscopisch effect, beiden kunnen hiermee opgelost zijn.
Heb je een daarvoor een bepaald product/merk in gedachten Charel?

Veronderstel dat de mortel zich sterk hecht aan het beton, zal het water dan geen weg zoeken rond die mortel? Het raakt immers ook doorheen 25cm beton.

Is een oplossing denkbaar waarbij een firma een gat boort, exact op het punt waar het water tevoorschijn komt en dan onder druk een waterafstotend spul injecteert?


@Nu7s: de waterleiding speelt geen rol. De leiding komt binnen op 1m boven de vloer en alles is daar droog. Hoofdkraan, teller, collector, buizen zitten onder een laag wit stof van de bezetter.

@lukanar: geen idee of er een 'bron' is, er loopt wel op 5m voor de facade een beek met nu 30cm water erin.
In de zomer is die beek droog, als ik erin sta dan komt de trotoir op schouderhoogte.

@Tomvdw: Tom, laat je door niemand mineraal water uit Wilrijk of Hoboken aanpraten.
Naast zilver proef je de smaak van lood, cadmium, arseen, en ander lekkers.
Koop gewoon Spa, Evian of wat dan ook, maar GEEN eau-de-source de Wilrijk!
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Tja, dat doet me ook twijfelen.
Moest het dan toch een lek zijn dan is het ook maar zeer klein en redelijk goed te behandelen. In die zin is het wegkappen van die drie cm niet zo slecht. Nu zou je dit kunnen dichtsmeren met een snelverhardende waterdichte mortel. Of het dan een lekje is of een hygroscopisch effect, beiden kunnen hiermee opgelost zijn.
Heb je een daarvoor een bepaald product/merk in gedachten Charel?
Ik veronderstel dat verschillende merken zulk product in hun gamma hebben.
Rapolith van Compactuna is er alvast één van.
Veronderstel dat de mortel zich sterk hecht aan het beton, zal het water dan geen weg zoeken rond die mortel? Het raakt immers ook doorheen 25cm beton.
Normaal zou die beton in zijn geheel waterdicht moeten zijn. Moest uw probleem toch te wijten zijn aan een lek in het beton dan is dat hoogstwaarschijnlijk door een plaatselijk mankement in de beton, wellicht door één of andere mee ingestorte vervuiling.
Dus de rest van het beton is waterdicht, het water kan langs daar geen andere weg zoeken.
Is een oplossing denkbaar waarbij een firma een gat boort, exact op het punt waar het water tevoorschijn komt en dan onder druk een waterafstotend spul injecteert?
Ik heb het zelf nooit gezien of meegemaakt maar ik weet dat kelderbouwers zulke lekken herstellen door injectering. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat weet ik niet maar ik veronderstel dat dit via kleine boorgaatjes rondom het probleem gebeurt.
Je zou dit kunnen navragen bij een kelderbouwer.
Sowieso riskeer je in feite niets door het zelf met een snelwerkende waterdichte cementering op te lossen. Er kan dan altijd nog geinjecteerd worden.
 
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
4
Punten
3
Bedankt Charel, ik ga het aanpakken met Rapolith.
Ik ga eerst eens grondig de instructies bezien hoe je dat product toepast.
Het lijkt een goed plan om het eerst zelf te proberen dichten met mortel en als dat niet lukt een firma in te schakelen.

Bedankt aan iedereen die heeft meegedacht, als ik een puinhoop maak van de egalisatie ben ik hier weer terug :)
T.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan