• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vreemde putjes in omgewoeld gras

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Sinds enkele dagen heb ik onderstaand fenomeen in mijn grasveld:

hoopjes omgewoeld droog gras met daarin putjes van een dikke duim diameter en enkele cm diep.
het gras is ahw geverticuteerd en ik heb nu veel dood gras dus dat is op zich niet slecht (binnen enkele weken komt de tuinman eens grondig verticuteren en dan ook wat bijzaaien vermoed ik). maar ik vraag me wel af wat het is. is er misschien een bepaald dier dat dit doet?

img_33031.jpg


img_33041.jpg
 

Bijlagen

  • img_33031.jpg
    img_33031.jpg
    814,5 KB · Weergaven: 0
  • img_33041.jpg
    img_33041.jpg
    913,8 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
vogelschade op zoek naar lekkere engerlingen.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Geen uitwerpselen de vinden in of rond die putjes? Daarmee is een dier wel te identificeren.
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Net hetzelfde fenomeen gisteren tegengekomen in mijn gazon. Net op een plaats waar toevallig ook veel mos te vinden is.

Ik heb al eens aan aaltjes gedacht maar mijn tuin is 1800m² gras dus dan zou ik 100den en 100den eurokes kwijt zijn enkel om die aaltjes te gaan gebruiken...

Ik heb ondertussen al moeten leren leven met het feit dat mijn gazon de ene dag knalgroen en mooi staat en de dag erna precies volledig afgeleefd en dor. Echt zeer raar. Volledig afsterven doet het voorlopig wel niet.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik mag hopen dat het niet over engerlingen gaat!!

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Uitwerpselen van de hond zijn er wel...

Maar ik woon midden in de stad en de tuinen zijn dus volledig ommuurd.

Het spectrum beperkt zich hier vooral tot honden en katten, ratten en muizen, duiven en kouwen, en dan nog wat klein gevogelte en insecten. Mijn kippen zitten in een ren.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Kauwen die zitten te pikken in het gazon (zoals Luk ook zegt) op zoek naar insecten?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb ze zopas per accident betrapt: een groepje kouwen-hangjongeren haalt mijn gazon overhoop.

Nu maar hopen dat het geen engerlingen zijn die ze vinden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
GunSmoke007 zei:
Ik heb ondertussen al moeten leren leven met het feit dat mijn gazon de ene dag knalgroen en mooi staat en de dag erna precies volledig afgeleefd en dor. Echt zeer raar. Volledig afsterven doet het voorlopig wel niet.

Enkele weken geleden was de tuinman hier om af te spreken:

"Amai uw gras staat nog schoon groen zeg. Geef je dat water?"
- Euh neen. Ik heb daar geen omzien naar, ik rij gewoon niet te kort af met die droogte. Wel wat mos, maar daar gaat gij dan wel wat kalk tegen smijten zeker? 
"goh, Ik zal zien wat de grondstaaltjes zeggen."

--> 1 week later kom ik in de tuin en verschillende grote dorre plekken. En dan is het beginnen regenen maar het kalf was al verdronken. Misschien had ik tussendoor beter toch eens wat beregend.
Blijkbaar kan het plots rap gaan met gras.
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Gisterenavond weer hetzelfde fenomeen, terug een gans stuk omgewoeld door vogels vermoed ik. Het valt op dat het op plekken is waar het gras al een tijdje minder erdoor komt. 

Is het momenteel de periode van het jaar dat ze die engerlingen of emelten beginnen te zoeken?

Zijn er andere middelen om dit te bestrijden dan de pokkedure aaltjes en zeker in mijn geval zo'n groot stuk gazon. ?
 
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
563
Waarderingsscore
9
Punten
18
Chineese laser te koop bij de bekende webshops. Vogels houden niet van dat geflikker in hun ogen.

Of uw kat wat minder eten geven.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
GunSmoke007 zei:
Gisterenavond weer hetzelfde fenomeen, terug een gans stuk omgewoeld door vogels vermoed ik. Het valt op dat het op plekken is waar het gras al een tijdje minder erdoor komt. 

Is het momenteel de periode van het jaar dat ze die engerlingen of emelten beginnen te zoeken?

Zijn er andere middelen om dit te bestrijden dan de pokkedure aaltjes en zeker in mijn geval zo'n groot stuk gazon. ?

Als het engerlingen zijn dat ze eten, dan laat ik ze nog efkes rustig voortdoen. Die beestjes eten anders een heel gazon op een paar dagen stuk...

EDIT: ik lees op een ander forum toevallig over Pireco Gramisec F1 en F2. Blijkbaar werkt dat erg efficiënt tegen bodemongedierte zoals emelt en engerlingen. En ook nog eens biologisch afbreekbaar (as if I care).

Misschien toch daarmee eens een behandelingetje doen. Eerst F1 en dan vervolgbehandeling met F2.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
En volgende jaar geen mei- en junikevers meer :-(
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
thomas_dhaese zei:
En volgende jaar geen mei- en junikevers meer :-(

die heb ik hier nog nooit gehad. komen niet meer voor in W-Vl.
heb ik ook niet zo'n probleem mee.
en als de kouwen zo verder doen zullen er volgend jaar toch gene zijn.

dan heb ik liever gras en geen kevers dan geen gras en geen kevers.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Bij ons (midden Oost-Vlaanderen) zie je er de laatste jaren weer wat meer. Al zijn die ook te tellen op één hand tijdens een seizoen... Altijd verschieten als die 's avonds rondvliegen, serieuze brommers 
biggrin.gif
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Zou je niet eerst kijken wat de kauwen zoeken vooralleer je beslist wat je wil doen? Voor hetzelfde geld halen ze er slakken uit of wormen. 

De producten van die firma zijn meestal naar look stinkende kruidenmengsels. Vage producten kunnen mij niet overtuigen, zelfs niet voor een vaag probleem.
 

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier ook het zelfde probleem (Vlaams - Brabant).

De vogels ruineren mijne hele gazon... pff

Als er iemand een wondermiddel kent dan hoor ik het graag.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Intussen is het bevestigd: keverlarven. Met een schepje in de buurt van de putjes wat gewoeld, en ja hoor...

Straks naar Aveve en vanavond behandelen, want het is al een beetje aan de late kant blijkbaar (als de bodem te koud wordt werkt het niet meer) en 's avonds toepassen en best bij regenweer (of toch zeker niet bij droogte en veel zon). Morgen gaat het hier regenen, dus vanavond aan de slag met de gieter en miljoenen van die parasietjes.

80% van de engerlingen zijn overigens rozenkevers. En zelfs binnen die overige 20% zijn meikevers erg uitzonderlijk en meestal ook niet zo talrijk dat ze een volledig gazon kaalvreten.

img_33051.jpg
 

Bijlagen

  • img_33051.jpg
    img_33051.jpg
    636,5 KB · Weergaven: 1

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
enigste manier om een oplossing te krijgen. 

FF graven en ZIEN. 

Dus engerlingen , aaltjes werken daar zeer goed voo maar lees wel de gebruiksaanwijzingen want zo simpel is dat nu ook weer niet. ... Tjiens was dat niet Licentie2 plichtig ? 

 

En nog iets , ik las dat je van plan bent om kalk te smijten omdat er wat mos in het gras zit?

90% van de bodemanalyses wijzen uit dat er veel te veel kalk in onze bodem zit. 

Stop met kalk te smijten zonder dat de PH wordt uitgetest . Dit kan niet met een meststofanalyse.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Net terug van Aveve.

Zo eenvoudig werkt het dus niet...

Om te beginnen kan je de aaltjes daar niet kopen, enkel de ‘prepay’ kit: je betaalt voor een code, met die code kan je op de website van dcm een bestellng doen, en dan pas worden ze gekweekt of als er voorraad is meteen verzonden. Ze worden enkel van juni tot september gekweekt. De kweek wordt geleverd bij de Aveve en daar moet ik die dan afhalen en onmidelijk die avond toepassen.

Bovendien moet ik tijdens die kweekperiode de grond verzadigen met water zodat het dooreekt is tegen dat de aaltjes aankomen. Beetje regen is niet goed genoeg. En ook daarna goed vochtig houden. 

Gelukkig heb ik nog een zwembadje dat leeg moet. Chloor is al lang verdampt, dus dat ga ik nu door mijn zwenksproeier jagen. De volle 15000L zal wel niet nodig zijn, maar zo gaat het tenminste niet in het riool en heeft het nog wat nut. Ik ging die eigenlijk dit voorbije weekend leegtrekken, drogen en opruimen, maar het was te schoon weer en heb wat leukers gedaan....
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan