vreemd : vloerverwarming geeft warmte af ook al staat alles af ?

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
In onze nieuwbouw hebben wij op de verdieping vloerverwarming voorzien in 2 slaapkamers de gang en de badkamer, in de derde slaapkamer is er niets voorzien. Nu het buiten warmer is blijkt dat de in de derde slaapkamer, die nochtans de enige kamer is die zuidgericht is en een groot raam heeft, de temperatuur een aangename 20 graden heeft, terwijl de andere kamers (met de vloerverwarming) 6 tot 7 graden warmer zijn en blijven. Ventilatie werkt perfekt en wordt alleen 's nachts aangezet, identiek aan de andere kamer. Vloerverwarming staat wel degelijk af ... Iemand een idee hoe dit komt ?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Misschien dat die 3e kamer door de aanwezigheid van dat grote raam sneller kan afkoelen?

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vermoed niet dat het raam er iets mee te doen heeft, het is echt duidelijk voelbaar dat er een groot temperatuurverschil zit in de vloer zelf. De badkamer heeft trouwens ook een groot raam en is ook zuidgericht, en ook daar is de temperatuur gelijkaardig aan de andere slaapkamers, veel warmer dan de derde slaapkamer die er pal naast ligt.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Hoe lang staat de vloerverwarming al af? dat is een inert systeem en reageert traag.

EDIT: nu ik uw laatste post nog is herlees, kan het zijn dat de verwarming wel af staat, maar dat uw pomp nog draait, om passief te koelen?

Zon schijnt via groot raam in badkamer op de grond en verwarmt uw vloer en dus uw water welk wordt rondgepompt naar andere kamers en dat de vloer daar heeft verwarmt, en welke dus nu nog moet afkoelen

Dan kan de oplossing voor uw probleem zonwering zijn aan badkamerraam

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerverwarming staat al een meer dan een maand af, ook de stekker van de pomp is uitgetrokken. Badkamer heeft trouwens zonwering.

Bedankt om mee te denken !

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hoe zijn de andere kamers georienteerd? Liggen er bepaalde kamers onder een plat dak en anderen onder een schuin dak met zolder? Vvw kan er niets mee te maken hebben als de pomp niet draait.

Zuid-georienteerd betekent trouwens niet dat daar de meeste warmte binnenschijnt. Op deze moment van het jaar staat de zon 's middags heel hoog, met een beperkte inschijn tot gevolg. Oostelijke en westelijke ramen zullen meer zonne-warmte krijgen.

Misschien kan een plannetje meer duidelijkheid scheppen.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
205
Punten
63
Die vloerverwarming geeft echt geen warmte als alles af staat ze. Anders was jij volgend jaar de rijkste mens van belgië met die uitvinding :).

Is het op het 1e verdiep? Welke kamers liggen hier onder? Is het open bebouwing? Wat voor verwarmingsysteem heb je (ook nog radiatoren ergens of niet)? Menger voor vloerverwarming?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
sachasenne;1751792 wrote:
Bekijk bijlage 2793

hopelijk is dit duidelijk ?

Had daar nu een windroos op gestaan dan was dat al veel duidelijker. Je sprak overigens van een groot raam in de badkamer? Ik zie dat niet op uw plan hoor. Dat raam aan 't bad kan ik (sorry) bezwaarlijk groot noemen...

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Slaapkamer en badkamer liggen zuidwest georienteerd.

Het raam van de badkamer is 50 cm breder geworden en is raam tot aan het plafond.

Het is de slaapkamer die zuidwest georienteerd is die geen VVW heeft. Als je met je ene voet in die slaapkamer staat en met je andere in de gang voel je zo het verschil in temperatuur aan je voeten.

Hopelijk vinden we de reden hiervoor, misschien worden we dan inderdaad rijk ;-)

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Slaapkamer & gang zijn twee verschillende kringen.

Het water van de kring in SK warmt op door raam, waardoor vloer over heel de SK warmer wordt.

Die warmte-afgifte stopt aan collector (of wordt daar toch veel minder), en geraakt zo dus niet tot aan de gang.

Als je het water laat rondpompen, zal dit verdwijnen.

Note: totaal geen kennis ter zake, maar vond dit wel goed gevonden van mezelf :).

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
146
Punten
63
Mogelijke theorie (van iemand zonder kennis ter zake): vloer is thermische buffer. De vloer (het water in de buizen in de vloer) warmt op, en geeft langzaam ook zijn warmte terug af. De pomp staat af, dus al het water blijft op zijn plaats --> ik denk dus dat het niet uitmaakt of het verschillende kringen zijn of niet. --> ik denk wel dat als je pomp zou aanzetten (zonder te verwarmen:D), het verschil zou verdwijnen.

Kamers eronder / erboven hebben natuurlijk ook een invloed.

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
205
Punten
63
Nog maar eens mijn vragen herhalen:

Quote:
Wat voor verwarmingsysteem heb je (ook nog radiatoren ergens of niet)? Menger voor vloerverwarming?

Zonder reeds het antwoord te weten:

- Het zou wel kunnen zijn dat je bij warmtevraag voor sanitair warm water of voor je radiatoren iets van stralingswarmte aan je vloerverwarming afgeeft.

- Als je je interne pomp van de ketel gebruikt om tot je evenwichtsfles te komen, en vervolgens je vloerverwarming aanstuurt met een menger / driewegklep kan het ook zijn dat de menger of klep niet volledig dicht gaat en op deze manier toch iets van warmte doorgeeft.

- Enz...

Iets meer gegevens over wat voor installatie je hebt zal wel handig zijn :)

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben geen radiatoren, enkel VVW.

Wat betreft pomp, menger ed moet ik het aan mijn man vragen. Zover reikt mijn technische kennis niet.

Ik kom hier op terug.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan