• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vreemd geluid Makita afkortzaag

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo,

ik ben fervent Makita gebruiker en heb zo ook sinds enkele maanden een afkortzaag (LS1018LN).
Heel tevreden, maar nu maakt deze sinds vandaag een vreemd geluid wanneer ik de handgreep-schakelaar loslaat.
Het zaagblad wordt dan geremd en dat maakt een abnormaal enigszins gierend geluid alsof het zaagblad ergens aanloopt. Echter het zaagblad loopt vrij en nergens aan.
Ook als ik geen zaagsnede maak en dus in-en uitschakel vrij van te zagen hout is het geluid hoorbaar.
Het lijkt uit de motor/aandrijving te komen. Wat kan dit zijn? Machine is vrijwel nieuw.....
Ik heb eventueel een geluidsopname ter verduidelijking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Inderdaad, maar lastig want in NL gekocht en staat nu in FR waar wij wonen. Misschien dat iemand het euvel herkend en is het eenvoudig zelf op te lossen(?)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Gewoon Makita servicedienst contacteren. Normaal kan je bij de lokale verdeler terecht voor de garantieafhandeling.
Je kan eens met een compressor overal doorblazen, maar verder zou ik er afblijven.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Uw zaagblad zit toch behoorlijk vast?
 

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Uw zaagblad zit toch behoorlijk vast?
Ik weet niet hoe deze vraag bedoeld is, maar het zaagblad zit met moer goed vast. Een zaagsnede maken is ook geen probleem. Alleen het vreemde geluid bij het afremmen van het zaagblad.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Het verzenden van het pak naar Nederland is zo geen moeite!
Er zijn genoeg pakjesfirma's die samenwerken met de leverancier.
Waar dat je ze hebt aangekocht hebben ze ook een service online of een service-medewerker.
Of deze vandaag zullen antwoorden of opnemen is de vraag met die feestdagen.
Het verder gebruiken van kan enkel het probleem verslechten zoniet de machine volledig stuk maken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Stof, houtsplinter of weet ik wat dat zich in de beschermkap heeft vast geroteerd en dit tussen de kap en de zaag.
Kabel uittrekken, zaagblad demonteren en kap uitblazen met compressor.
Nazien of de bout, borgmoer en verloop nog stevig op de as staan.
Nakijken of er geen sporen van verbranding tussen aandrijfmoer en huls zitten.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Zit er toevallig geen versnelde stop van het zaagblad op wanneer je de knop los laat? Ik heb een slijpmachine van makita met deze functie en wanneer ik deze uit zet maakt die ook een iet of wat slepende geluid om de slijpschijf niet te laten "uitbollen" maar sneller te laten stoppen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Zit er toevallig geen versnelde stop van het zaagblad op wanneer je de knop los laat? Ik heb een slijpmachine van makita met deze functie en wanneer ik deze uit zet maakt die ook een iet of wat slepende geluid om de slijpschijf niet te laten "uitbollen" maar sneller te laten stoppen.
Dan zou ie dat sinds den beginne moeten hebben, wat blijkbaar niet zo is?
 

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Zit er toevallig geen versnelde stop van het zaagblad op wanneer je de knop los laat? Ik heb een slijpmachine van makita met deze functie en wanneer ik deze uit zet maakt die ook een iet of wat slepende geluid om de slijpschijf niet te laten "uitbollen" maar sneller te laten stoppen.
Dan zou ie dat sinds den beginne moeten hebben, wat blijkbaar niet zo is?
Nee, het geluid is pas later ontstaan. Kunnen de koolborstels vuil zijn?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Loopt je as nog mooi in zijn anker ?
Want soms bij extreme druk te zetten op het te zagen materiaal kan de as een beetje zijn verschoven zo dat deze niet meer 100% door de middenas van het anker loopt.

Hier voorgehad met een zware balk door te zagen en een steun die wegsloeg zo dat het zaagblad serieus geklemd werd in de zaagsnede. Niets aan de hand maar na een paar jaar ook een gierend geluid. Binnen gebracht en as liep dus niet meer 100% correct in het anker ( ze leuterde een fractie van een mm maar dat wordt dus erger en erger.
Machien weggedaan want herstelling was net zo duur als een nieuw.
 

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Loopt je as nog mooi in zijn anker ?
Want soms bij extreme druk te zetten op het te zagen materiaal kan de as een beetje zijn verschoven zo dat deze niet meer 100% door de middenas van het anker loopt.

Hier voorgehad met een zware balk door te zagen en een steun die wegsloeg zo dat het zaagblad serieus geklemd werd in de zaagsnede. Niets aan de hand maar na een paar jaar ook een gierend geluid. Binnen gebracht en as liep dus niet meer 100% correct in het anker ( ze leuterde een fractie van een mm maar dat wordt dus erger en erger.
Machien weggedaan want herstelling was net zo duur als een nieuw.
Ik heb geen terugslag, geklemd zaagblad of ander probleem ondervonden, lijkt me dus niet voor de hand liggend. Maar hoe kan ik dit voor de zekerheid toch controleren?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ondertussen had je het al kunnen binnenbrengen onder garantie, niet ?
Koolborstels zullen het niet zijn
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Tsja
Voor toverwerk en oplossingen uit onze linkse mouw te schudden zit er ook een limiet op hoor.
Denk dat je nog maar 2 dingen kunt doen:
Machine binnenbrengen voor nazicht
of
verder smoeze.
 

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ondertussen had je het al kunnen binnenbrengen onder garantie, niet ?
Koolborstels zullen het niet zijn
Ik begrijp je reactie. Machine in NL gekocht onder garantie. Ik woon in midden Frankrijk en gezien de Covid omstandigheden niet in gelegenheid geweest voor de reis. Opsturen wil ik niet gezien nare ervaringen met onvoorzichtige transporteurs. Daarom probeer ik het probleem met jullie hulp mogelijk op te lossen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Alle gekende merken leveren een garantieservice over de grenzen heen.
 

Pieter_G

Nieuw Lid
Lid geworden
23 aug 2018
Berichten
57
Waarderingsscore
20
Punten
8
exact hetzelfde voorgehad met dezelfde afkortzaag LS1018LN. Na een maand of 2 een heel luide gierende hoge toon bij het loslaten van de greep. Had er enkel nog maar ons laminaat voor de zoldervloer en 8 balken van de carport mee gezaagd.

Binnen gedaan en hersteld in garantie. Volgende onderdelen zijn vervangen: Tandwiel, borgring 14, anker CPL. Draait weer als een zonnetje. Hopelijk blijft het nu goed.
 

TinusD

Lid
Lid geworden
21 okt 2019
Berichten
116
Waarderingsscore
9
Punten
18
exact hetzelfde voorgehad met dezelfde afkortzaag LS1018LN. Na een maand of 2 een heel luide gierende hoge toon bij het loslaten van de greep. Had er enkel nog maar ons laminaat voor de zoldervloer en 8 balken van de carport mee gezaagd.

Binnen gedaan en hersteld in garantie. Volgende onderdelen zijn vervangen: Tandwiel, borgring 14, anker CPL. Draait weer als een zonnetje. Hopelijk blijft het nu goed.
Dank voor je reactie. Dit kan ik zelf niet verhelpen en zal ik de machine ter reparatie aanbieden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan