Bouwinfome
Nieuw Lid
- Lid geworden
- 5 jan 2020
- Berichten
- 59
- Waarderingsscore
- 6
- Punten
- 8
Dag allen,
Bedankt om mijn tekst te willen lezen.
Tijd om de zolder af te werken!
De woning bestaat uit een gordingendak (zie ook fotos). De vorige eigenaar had het dak geisoleerd. Dit betekent dat hij resten van eigen werven isolatie erin heeft gestoken (variërend 18-22cm dik), op zijn plaats gehouden door een pannenlatenstructuur en afgewerkt met een dampscherm en massa's nietjes. Daardoor is er ook een dikte luchtspouw tussen isolatie en onderdak, wat niet aangewezen is.
De afstand tussen de gordingen is 1.8 à2m. Aan de voorzijde zijn het gordingen van quasi 26cm, rechthoekig. Aan de achterzijde minder hoog en steekt er ook een oudere halfronde gording (foto) met maximale hoogte 18cm
Aan de hand van google maps foto's zijn de dakpannen rond 2010 werden vernieuwd. Er is ook een onderdak (folie) aanwezig.
Vraag 1) Bij sterke wind buiten wappert het dampscherm. Is het nuttig de onderdakfolie langs binnen zoveel mogelijk dicht te tapen?
Er worden grotere veluxen gestoken. Ook is het de bedoeling met gyproc af te werken, dus zal ik de pannenlatten verwijderen en vervangen door een betere structuur.
Graag had ik jullie mening gehad over werkwijze en isolatiediktes.
Ik verwijder de dampschermen zo omzichtig mogelijk, nietje per nietje (welke er echt in massa inzitten).
Vraag 2) Heeft dit zin, kan ik dit dampscherm nog hergebruiken of is dat sowieso voor de vuilbak in kader van dampremming
Ik dacht dit eerst de regelstructuur in hout te doen, maar metalstuds lijken met finaal toch sneller en rechter te zullen werken.
Ik begrijp uit het doeboek dat MSV50 profielen ok zijn voor de overspanning (zie fotos). Vraag 3) is het naar sterkte toch niet beter om voor de MSV75 profielen te opteren?
Rekening houdend met verticale MSV profielen, begrijp ik uit het doeboek (zie fotos) dat bij verticale plaatsing (panelen 60cm breed) ik om de 30cm een regel moet voorzien en bij horizontale plaatsing van de profielen om de 40cm. 4) Het lijkt mij nuttiger om de gyproc horizontaal te plaatsen, of zie ik dat fout?
Vraag 5) Wat is jullie mening over onderstaande twee werkwijzen, diktes isolatie?
Bij deze optie B heb ik nog twee bijvragen:
Vraag 5)B.i: die metalstud bevestigen op de halfronde gording wordt lastig. Misschien is het nuttiger hier een mdfplaat of valiesplank aan iedere zijde te bevestigen?
Vraag 5)B.ii: ik zou tussen de metalstuds (75mm) dan bijkomend isoleren met een pakket van 80mm (Knauf Multifit 035 Rd waarde 2.25). Ik kan dan namelijk hiervan zeggen dat ik deze in 2 lagen plaats (Rd 4.5) en de premie nog aanvragen. Eventuele opmerkingen of betere alternatieven?
Samenvatting vragen
1) Is het best de onderdakfolie toch langs binnen uit dicht te tapen in kader van winddichtheid?
2) Kan ik dit dampscherm nog hergebruiken?
3) Zou het naar sterkte beter zijn voor de MSV75 profielen te opteren
4) Het lijkt mij nuttiger om de gyproc horizontaal te plaatsen, of zie ik dat fout?
5) Wat is jullie mening over de alternatieve werkwijzen? Is dikte isolatiepakket "too much"?
Bij werkwijze B:
5)B.i.: hoe metalstud op halfronde gording plaatsen?
5)B.ii.: opmerkingen op plaatsing 80mm isolatie in 75 metalstuds?
Met dank om mij te helpen bij mijn twijfel
Bedankt om mijn tekst te willen lezen.
Tijd om de zolder af te werken!
De woning bestaat uit een gordingendak (zie ook fotos). De vorige eigenaar had het dak geisoleerd. Dit betekent dat hij resten van eigen werven isolatie erin heeft gestoken (variërend 18-22cm dik), op zijn plaats gehouden door een pannenlatenstructuur en afgewerkt met een dampscherm en massa's nietjes. Daardoor is er ook een dikte luchtspouw tussen isolatie en onderdak, wat niet aangewezen is.
De afstand tussen de gordingen is 1.8 à2m. Aan de voorzijde zijn het gordingen van quasi 26cm, rechthoekig. Aan de achterzijde minder hoog en steekt er ook een oudere halfronde gording (foto) met maximale hoogte 18cm
Aan de hand van google maps foto's zijn de dakpannen rond 2010 werden vernieuwd. Er is ook een onderdak (folie) aanwezig.
Vraag 1) Bij sterke wind buiten wappert het dampscherm. Is het nuttig de onderdakfolie langs binnen zoveel mogelijk dicht te tapen?
Er worden grotere veluxen gestoken. Ook is het de bedoeling met gyproc af te werken, dus zal ik de pannenlatten verwijderen en vervangen door een betere structuur.
Graag had ik jullie mening gehad over werkwijze en isolatiediktes.
Ik verwijder de dampschermen zo omzichtig mogelijk, nietje per nietje (welke er echt in massa inzitten).
Vraag 2) Heeft dit zin, kan ik dit dampscherm nog hergebruiken of is dat sowieso voor de vuilbak in kader van dampremming
Ik dacht dit eerst de regelstructuur in hout te doen, maar metalstuds lijken met finaal toch sneller en rechter te zullen werken.
Ik begrijp uit het doeboek dat MSV50 profielen ok zijn voor de overspanning (zie fotos). Vraag 3) is het naar sterkte toch niet beter om voor de MSV75 profielen te opteren?
Rekening houdend met verticale MSV profielen, begrijp ik uit het doeboek (zie fotos) dat bij verticale plaatsing (panelen 60cm breed) ik om de 30cm een regel moet voorzien en bij horizontale plaatsing van de profielen om de 40cm. 4) Het lijkt mij nuttiger om de gyproc horizontaal te plaatsen, of zie ik dat fout?
Vraag 5) Wat is jullie mening over onderstaande twee werkwijzen, diktes isolatie?
Werkwijze A
Behoud bestaande isolatie, eventueel hier en daar uitwerken tot overal 22cm. Welke tegen het onderdak schuiven. De metalstuds komen binnen de kepers, waardoor de gordingen na afwerking zichtbaar blijven
PRO: beperkte ruimtewinst, goedkoopste, makkelijk uitlijning (iedere gordingzone apart), metalstuds eenvoudig te bevestigen
CON: Rommelige isolatie, moeilijk dikke pakketten isolatie in de metalstuds te steken, zeker als die niet perfect uitlijnen met de kepers, dampscherm meerdere keren perfect tegen balken dampdicht af te werken. Veel snijverlies gyproc
Persoonlijk denk ik aan optie B, maar vraag me af of dit echt de betere keuze is.Werkwijze B
Metalstuds voorzien tot net over de rand gordingen. Om plaatsing eenvoudiger te maken en omwille van lichte oversteek tov gording opteren voor metalstuds 75mm.
Tussen de metalstuds isoleren met een aparte isolatielaag.
PRO: dikker isolatiepakket (~28cm) voldoet ruim aan de norm. Eenvoudigere plaatsing dakscherm. Weinig snijverlies gyproc. Verspringende naden isolatiepakketten positief voor isolatie
CON: Isolatie bij aan te schaffen, lastigere bevestiging metalstuds op gordingen, beperkt ruimteverlies
Bij deze optie B heb ik nog twee bijvragen:
Vraag 5)B.i: die metalstud bevestigen op de halfronde gording wordt lastig. Misschien is het nuttiger hier een mdfplaat of valiesplank aan iedere zijde te bevestigen?
Vraag 5)B.ii: ik zou tussen de metalstuds (75mm) dan bijkomend isoleren met een pakket van 80mm (Knauf Multifit 035 Rd waarde 2.25). Ik kan dan namelijk hiervan zeggen dat ik deze in 2 lagen plaats (Rd 4.5) en de premie nog aanvragen. Eventuele opmerkingen of betere alternatieven?
Samenvatting vragen
1) Is het best de onderdakfolie toch langs binnen uit dicht te tapen in kader van winddichtheid?
2) Kan ik dit dampscherm nog hergebruiken?
3) Zou het naar sterkte beter zijn voor de MSV75 profielen te opteren
4) Het lijkt mij nuttiger om de gyproc horizontaal te plaatsen, of zie ik dat fout?
5) Wat is jullie mening over de alternatieve werkwijzen? Is dikte isolatiepakket "too much"?
Bij werkwijze B:
5)B.i.: hoe metalstud op halfronde gording plaatsen?
5)B.ii.: opmerkingen op plaatsing 80mm isolatie in 75 metalstuds?
Met dank om mij te helpen bij mijn twijfel