• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Vragen over verbouwing en nieuwe Arei

Lid geworden
16 mei 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey,

In 2013 heb ik een woning gekocht en alles van elektriciteit is goedgekeurd. Maar ik heb wel mijn twijfels of dit echt correct is uitgevoerd geweest. R-Waarde aarding was 0.86 ohm met maar 1 enkele pin in de grond. Geen hoofdequipotentiale verbindingen aanwezig (water + gas + leiding verwarming), gewoon niet geaard. Op enkele plaatsen loopt er gewoon VOB draad waar je zo aan kan zonder extra bescherming. Geen aparte circuits voor wasmachine, vaatwasser, droogkast en centrale verwarming.

In 2013/2014 zijn er verbouwingen geweest aan de woonkamer en slaapkamer op de gelijkvloers, alles van elektriciteit in deze ruimtes zijn vernieuwd. Dit is ook gekeurd geweest.

Ondertussen heb ik nu al 3 of 4 verschillende keuringsattesten van de elektriciteit installatie met tal van uitzonderingen.

Omdat er nu gestart is met een nieuwe verbouwing van 2 andere ruimtes, wil ik alles in orde krijgen zodat de volledige installatie opnieuw gekeurd kan worden i.p.v. tal van uitzonderingen op elke keuring.

Nu heb ik diverse vragen wat kan en mag, want in de samenvattingen van het arei voor huisinstallaties van Vincotte staat niet altijd alles duidelijk.

1. Ik gebruik voornamelijk flex met VOB draad met klasse eca. Mogen al deze flex'en samen tegen elkaar binnen komen in de verdeelkast? Onderkant verdeelkast start iets van 1m boven de grond en zit nog eens ingewerkt in een kast.

2. Om droogkast, wasmachine, zonneboiler en centrale verwarming elk een apart circuit krijgen, worden er ook nieuwe flex'en (eca) gelegd via de zolder ruimte. Via het platfond zouden deze naar omlaag komen via opbouw op de muur naar een opbouw stopcontact. Mag dit met flex gebeuren of plaats ik die flex nog eens best in een PVC buis.

3. Verschillende van deze flex'en worden ook op een muur bevestigd die daarna afgewerkt wordt met een wand ervoor te plaatsen. Deze flex'en moeten dus elk 2cm van elkaar liggen, klopt dit?

4. Omdat de keuken verhuist van ruimte, maar pas wordt afgebroken als de nieuwe keuken er staat, moet ik de kabel van het fornuis uitlengen. Nu is dit een 3G6 rechtstreeks van het hoofdbord. Het is onmogelijk om een nieuwe kabel te legen vanaf dit bord. Dus zou ik een aftakdoos zetten in de oude keuken en de aansluiting doorverbinden. Dit zou ik uitvoeren met XVB 3G6 en Wago klemmen van 6mm². Omdat de XVB ook onder de grond moet, is het voldoende dat het deel onder de grond nog eens in een flex van 20mm zit?

5. Ik ga ook kijken om de hoofdequipotentiale verbindingen in orde te brengen. Het probleem is dat de water en gas aansluiting en de centrale verwarming op een volledige andere plaats opgesteld staat in het huis. Nu zou ik via de gevel doorboren naar de aansluiting voor de equipotentiale verbinding. Dan zou deze een meter naar omlaag in de grond gaan en een stukje onder de oprit liggen. Mag het stuk op de muur zonder buis aangebracht worden.

6. Mogen er 2 hoofdequipotentiale (VOB 6mm²) verbindingen samen in een flex van 20mm zitten onder de grond?

7. Omdat de hoofdequipotentiale verbindingen naar 2 verschillende locaties moet, zou ik een aftakdoos onder de grond steken waar de flex met 2 VOB'sin toekomt en dan vertrekt met 2 aparte flex'en met elk 1 VOB. In de aftakdoos zullen er geen verbindingen gemaakt worden. Dit is enkel om de flex met 2 VOB's op te splitsen naar 2 aparte flex'en met elk hun eigen VOB. Er wordt geen onderbreking gemaakt in de aftakdoos. De VOB blijft dus in 1 geheel vanaf de klem tot aansluiting water/gas/verwarming.

Alvast bedankt,

Mvg,
Tom

Beste,

Antwoord op vraag 1,3.
Hier heb je een antwoord op de vraag van preflex klassen Eca in bundel.

Antwoord op vraag 2.
Dit mag in preflex moet geen extra buis over op zolder.

Antwoord op vraag 4.
Als je dit wilt doen moet de aftakdoos altijd bereikbaar blijven. Je mag over het deel in de vloor nog flex van 20 plaatsen maar denk dat dit niet gemakkelijk is. Heb beste is om een hele nieuwe kabel naar het elektrisch bord te leggen.

Anwoord op vraag 5.
Als je door de gevel nu schuin naar beneden boort kom je toch rechtstreeks in de grond uit zodat je niks op de muur hebt liggen. Als je het toch op de muur wilt hebben liggen dan moet je er wel buis over plaatsen.

Anwoord op vraag 6.
Ja dat mag.

Anwoord op vraag 7.
Is het dan niet gemakkelijker om gewoon 2 apparte flexen te leggen. VoB6mm² geel/groen voor de equipotentiale verbindingen wordt meestal gewoon in de vloer gelegd zonder er een buis over te doen.

Apart circuit voor cv en droogkast, .. is niet nodig
VOB is niet OK op die manier

Bijlagen

• 2021-05-16 11_50_39-A.R.E.I. _ legrand DIY.png
    2021-05-16 11_50_39-A.R.E.I. _ legrand DIY.png
    25,8 KB · Weergaven: 20
VOB geel/groen mag vanaf 4mm² gewoon in de chape gelegd worden zonder bescherming.
Droogkast moet op een appart circuit staan !
Bij nieuwe installatie, niet bij de bestaande

en ook, zet symbool droogkast niet op je plan en schema
droogkast kan je in elk stopcontact steken zonder problemen
TS spreekt dat hij zijn installatie in orde wilt hebben voor nieuw arei dus moet droogkast op appart circuit staan.

Bijlagen

• 2021-05-16 11_57_39-PRAKTISCHE GIDS.png
    2021-05-16 11_57_39-PRAKTISCHE GIDS.png
    35,5 KB · Weergaven: 9
Dank u voor de antwoorden,

Antwoord op vraag 1,3.
Hier heb je een antwoord op de vraag van preflex klassen Eca in bundel.
Ik heb deze site ook al gevonden bij het opzoeken, maar ik snap het niet goed. En regelmatig kom ik tegenstrijdigheden op forums tegen.
Ondertussen heb ik beslist om flex met XVB kabel aan te schaffen dat voorzien is van CPR: Cca s3 d2 a3. Dan voldoe ik aan alles.
Heeft ook als voordeel dat het minder plaats zal nemen om in de verdeelkast te komen. Hiervan niet veel plaats over en kan het ook als opbouw gebruiken in het waskot waar alles momenteel opbouw is.
De flex wordt enkel gebruikt als extra bescherming voor onder de grond.

Antwoord op vraag 2.
Dit mag in preflex moet geen extra buis over op zolder.
Ik ga XVB gebruiken en in PVC buizen plaatsen bij de opbouw.

Antwoord op vraag 4.
Als je dit wilt doen moet de aftakdoos altijd bereikbaar blijven. Je mag over het deel in de vloor nog flex van 20 plaatsen maar denk dat dit niet gemakkelijk is. Heb beste is om een hele nieuwe kabel naar het elektrisch bord te leggen.
Het is onmogelijk voor mij om nog van mijn hoofdverdeelbord te vertrekken. Dit is ook maar een klein bord en voed 2 andere verdeelborden. Anders moet een groot deel van de vloer er terug uit die pas in 2013/14 gerenoveerd is. Aftakdoos zal steeds bereikbaar zijn. Als de nieuwe keuken er staat, wordt de oude afgebroken en komt dit een hobby ruimte.

Anwoord op vraag 5.
Als je door de gevel nu schuin naar beneden boort kom je toch rechtstreeks in de grond uit zodat je niks op de muur hebt liggen. Als je het toch op de muur wilt hebben liggen dan moet je er wel buis over plaatsen.
Is jammer genoeg niet mogelijk zonder veel afbraak werken te doen. Hoofdaansluiting zit in de gang en alles is heel compact gemaakt geweest. Ik kan net nog buiten boren op een hoogte van +- 1m naar buiten.
Mag er nog wat geel/groen te zien zijn bij het maken van de bocht naar buiten naar de buis? Mijn huidige aarding van de pin naar de onderbreker loopt ook bloot op de muur buiten. Nog geen enkele keurder heeft daar iets over gezegd. En is ondertussen al 4 keer gemeten geweest de aarding.

Anwoord op vraag 6.
Ja dat mag.
Perfect

Anwoord op vraag 7.
Is het dan niet gemakkelijker om gewoon 2 apparte flexen te leggen. VoB6mm² geel/groen voor de equipotentiale verbindingen wordt meestal gewoon in de vloer gelegd zonder er een buis over te doen.
Ah dat wist ik niet, dit zou het wel gemakkelijker maken. Mag dit ook los in de grond buiten tegen de gevel of dit toch best extra beschermen? Gaat over een afstand +-3m buiten.
Dus binnen mag die VOB gewoon op de vloerplaat gelegd worden waar dan de pur overkomt?

Mvg,
Tom

Ik heb deze site ook al gevonden bij het opzoeken, maar ik snap het niet goed. En regelmatig kom ik tegenstrijdigheden op forums tegen.
Het enige juiste is natuurlijk het AREI zelf (voor residentieel enkel Boek 1). Hierin staat alle informatie weergegeven.
Uiteraard is dat ter interpretatie. Zoals het voorbeeld van een droogkast. Je kan op voorhand bepalen waar een droogkast komt en daar een correcte aansluiting voorzien. Achteraf beslis je van de droogkast toch ergens anders in huis te plaatsen. Dan steek je die in een gewoon stopcontact... Daarom zijn beide reacties correct.

Zelf zet ik geen toestellen op mijn schema als dit niet verplicht is (dus stopcontact is stopcontact, maar ik zal niet aanduiden waar wasmachine, droogkast, ... zal komen). In een nieuwbouw gebeurt het dat de keuring komt voordat de keuken er staat. Hoe ga je dan controleren dat de oven in de juiste nis staat en niet in die van de microgolf? Moet je dan nieuwe plannen tekenen?

Belangrijkste is dat je veilig tewerk gaat en de juiste materialen gebruikt.

Het enige juiste is natuurlijk het AREI zelf (voor residentieel enkel Boek 1). Hierin staat alle informatie weergegeven.
Uiteraard is dat ter interpretatie. Zoals het voorbeeld van een droogkast. Je kan op voorhand bepalen waar een droogkast komt en daar een correcte aansluiting voorzien. Achteraf beslis je van de droogkast toch ergens anders in huis te plaatsen. Dan steek je die in een gewoon stopcontact... Daarom zijn beide reacties correct.

Zelf zet ik geen toestellen op mijn schema als dit niet verplicht is (dus stopcontact is stopcontact, maar ik zal niet aanduiden waar wasmachine, droogkast, ... zal komen). In een nieuwbouw gebeurt het dat de keuring komt voordat de keuken er staat. Hoe ga je dan controleren dat de oven in de juiste nis staat en niet in die van de microgolf? Moet je dan nieuwe plannen tekenen?

Dit staat wel te lezen in boek 1.

In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats worden gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen. De doorsnede van de elektrische leidingen bestemd voor de voeding van deze elektrische toestellen of machines wordt in functie van het vermogen van deze elektrische toestellen of machines gekozen.

In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats worden gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen. De doorsnede van de elektrische leidingen bestemd voor de voeding van deze elektrische toestellen of machines wordt in functie van het vermogen van deze elektrische toestellen of machines gekozen.
Probleem is dat je dat niet altijd op voorhand weet. Je kan in een waskot 2 of 3 opstellingen bedenkingen. Ga je dan elk stopcontact apart bekabelen en naar de zekeringkast trekken (voor de duidelijkheid, mijn wasmachine en droogkast hebben elks een stopcontact dat op een aparte kring staat).

Laat staan in huizen waar er geen specifiek waskot is..

Probleem is dat je dat niet altijd op voorhand weet. Je kan in een waskot 2 of 3 opstellingen bedenkingen. Ga je dan elk stopcontact apart bekabelen en naar de zekeringkast trekken (voor de duidelijkheid, mijn wasmachine en droogkast hebben elks een stopcontact dat op een aparte kring staat).

Gaat gij dan al die stopcontacten ook achter de 30mA hangen wat ook wettelijk verplicht is voor droogkast.

En nog iets u bent forumleiding dan moet je toch ook de juiste informatie geven wat wettelijk vastgelegd is en niet mensen op verkeerde gedachten zetten of u was beter geen forumleiding geworden een moderator hier moet ook de juiste informatie geven. Big boss ( @c00kie ) zou het toch ook juist vinden als u de juiste informatie die vastgelegd is meegeeft.

Laatst bewerkt:

Gaat gij dan al die stopcontacten ook achter de 30mA hangen wat ook wettelijk verplicht is voor droogkast.

En nog iets u bent forumleiding dan moet je toch ook de juiste informatie geven wat wettelijk vastgelegd is en niet mensen op verkeerde gedachten zetten of u was beter geen forumleiding geworden een moderator hier moet ook de juiste informatie geven. Big boss ( @c00kie ) zou het toch ook juist vinden als u de juiste informatie die vastgelegd is meegeeft.
Mijn stopcontacten hangen inderdaad allemaal achter de 30mA

Voor zover ik mee ben, geef ik toch juiste informatie. Wanneer je niet weet welk toestel er in het stopcontact komt, is het stopcontact symbool juist en mag je doorlussen naar andere contactdozen (max. 8).

Mijn exacte woorden waren: "Zelf zet ik geen toestellen op mijn schema als dit niet verplicht is".

Forumleiding is ook niet onfeilbaar en heeft het recht 'naar best vermogen' antwoord te geven. Niemand, ook jij niet, hebt alle waarheden en juiste antwoorden in pacht. Als dat een wettelijke voorwaarde was, zou er niemand forumleiding moeten worden. 'Juiste Informatie' is een zeer subjectief begrip als je de AREI serieus begint te analyseren, zeker als je dat begint te doen vanuit een combinatie van taalkundig, wetenschappelijk en wettelijke invalshoek.

De keurder is ook geen idioot hé…
Als hij een stopcontact ziet in een berging vlakbij een dubbeldienstkraan en een afvoerbuis, dan weet hij ook dat daar de wasmachine komt.

Als er op plan geen aanduiding van het toestel is, en het (vast) toestel is er ook niet, dan keurt deze volgens de waarneembare toestand.

Feit blijft natuurlijk dat je geen vaatwas/wasmachine/droger/oven/… in een stopcontact mag steken dat hier niet correct voor uitgerust is (volgens het op moment van keuring geldende arei). Belangrijkste is echter dat het veilig is naar draadsectie, automaat, aarding en diff.

Je zet beter geen symbolen voor toestellen op het schema, maar je vermeld best wel het doel (in tekstvorm) zodat de keurder weet waarop deze bijkomend moet letten.
Een aantal achterhaalde zaken (specifiek rond wasmachines en zo) zijn in het nieuwe arei ook geupdated waardoor er weinig te winnen is met informatie weg te laten.

Vandaag aan de keurder gevraagd als de toestellen er staan ben je verplicht deze op het eendraadschema te zetten. Ze zijn zelfs bezig met de uitzondering van meer dan dan 8 stopcontacten van een herkeuring van het oud arei mss af te schaffen.

Vandaag aan de keurder gevraagd als de toestellen er staan ben je verplicht deze op het eendraadschema te zetten. Ze zijn zelfs bezig met de uitzondering van meer dan dan 8 stopcontacten van een herkeuring van het oud arei mss af te schaffen.
Goed om weten!

@Eendraadschema (maar ook anderen eventueel): heb je een idee of er elektriciens zich specialiseren in een soort pre-keuring? Op voorhand even de belangrijkste zaken (goedkoper) nakijken? Om een tweede keuring te vermijden?
(lijkt me nog wel zinvol voor DHZ)

Ik probeer zoveel mogelijk alles apart te leggen. Zelf elk toestel in de keuken krijgt zijn eigen automaat (ook apart stopcontact voor de frietketel voorzien). Dit is voor mij geen enkel probleem. Ook de stopcontacten in de eetruimte zijn 2 circuits met elk maar 3 punten. Is als ik eens 2 teppanyaki platen wil aansluiten dat ik geen problemen heb. Ondertussen meer dan 50 automaten in gebruik verdeeld over 4 verdeelborden. Liever wat teveel automaten, dan te weinig. Is ook maar betaalbaar via een groothandel en niet via een Brico of Gamma.
Mijn ééndraadschema heb ik elk circuit telkens per bord terug vanaf A laten starten (bord 1 : 1A, 1B ... / bord 2 : 2A, 2B ... / ... / bord 4 : 4A, 4B) om het nog wat overzichtelijk te houden.

Enkel zit ik te sukkelen met de aanpassing van 2020.
Afzonderlijk in opbouw gemonteerde leidingen hebben minimaal F1- of minimum Eca-eigenschappen. Leidingen die in bundel of in opbouw worden geïnstalleerd, hebben ten minste de karakteristiek F2 of minimum Cca.
Voor de zekerheid heb ik nu XVB gebruikt die daaraan voldoet. Ik heb wel nog heel wat leidingen die daar niet aan voldoen, maar die kan ik niet zomaar meer vervangen. Is 7 jaar geleden allemaal goed gekeurd geweest.

@Eendraadschema (maar ook anderen eventueel): heb je een idee of er elektriciens zich specialiseren in een soort pre-keuring? Op voorhand even de belangrijkste zaken (goedkoper) nakijken? Om een tweede keuring te vermijden?
(lijkt me nog wel zinvol voor DHZ)
Ik doe dat. Ttz: ik maak de nodige schema’s op van de bestaande installatie en lijst de gebreken op in detail met suggesties voor oplossingen (die ze dan zelf kunnen doen of laten doen door een elektricien, zelf doe ik geen aanpassingen of verkoop ik geen materiaal).
Ik doe dit onder de vorm ‘diensten van burger aan burger’ via een deelplatform.
Ben aan het twijfelen om aardingsmeter (kan ik voorlopig ergens lenen), continuïteitstester en isolatiemeter aan te schaffen. Is nogal kostelijk voor 20€/u.
Kan ze ook huren voor 20€/d/st maar is wel een uur rijden om te halen en terug te brengen. Ik ga ook enkel in mijn onmiddellijke regio, ga geen half uur rijden daarvoor.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan