• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vragen over de fundering + vloerplaat externe garage

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

We zouden een externe garage (40m²) willen bouwen om onze auto in te parkeren en hebben een paar vragen omtrent de fundering/vloerplaat.
  • Hebben we een fundering nodig of kunnen we werken met enkel een vloerplaat van +/- 20cm dik?
  • Heeft een vloerplaat ook een vorstrand nodig?
  • Er zal een net nodig zijn om de vloerplaat te verstevigen maar welk type (dia/afstand) hebben we nodig?

Alvast bedankt voor de info.

Mvg

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.251
Punten
113
Om de fundering te bepalen is de draagkracht van de ondergrond van belang en de belasting er op, je geeft over beide geen info.
Je noemt wel een auto, is dat een Fiat 127 of een Hummer?
Ook in je andere vraag over het dak geef je totaal geef info over de belastingen.

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag Janus,

Dit is de locatie waar de "nieuwe" garage zou komen. Zoals je ziet ligt de beton er nog van de "oude" garage.
oude betonplaat.jpg
Deze plaat is +/- 30 cm dik aan de zijkant en de ondergrond heb ik uitgegraven tot 50cm diep.

grond.jpg

De auto is een Peugeot Partner :)

Heb je hier voldoende informatie mee?

Alvast bedankt!

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
991
Punten
113
En ga je die behouden of niet?

Hier was het 30 cm betonplaat met 80 cm vorstrand. Gewapende vorstrand en dubbel net in de vloerplaat.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.251
Punten
113
Beetje verwarrend, je vraag gaat over een nieuwe betonplaat en je plaatst foto's van iets wat er al ligt??

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
@Kaffe Ik denk dat we deze gewoon gaan laten liggen en daarboven de nieuwe (grotere) gaan voorzien. Welk type net heb je gebruikt (dia/afstand)?

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beetje verwarrend, je vraag gaat over een nieuwe betonplaat en je plaatst foto's van iets wat er al ligt??
ja, dat is de betonplaat van de "oude" afgebroken garage. Zie je de paaltjes staan? Dat zijn de nieuwe afmetingen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.295
Punten
113
Op welk niveau wil je uitkomen?
Want als je bovenop de huidige plaat een nieuwe plaat gaat storten, ga je uiteraard hoger uitkomen dan nu het geval is met die huidige plaat {nog los van of het een goed idee is of niet).

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Op welk niveau wil je uitkomen?
Want als je bovenop de huidige plaat een nieuwe plaat gaat storten, ga je uiteraard hoger uitkomen dan nu het geval is met die huidige plaat {nog los van of het een goed idee is of niet).
Ja, dat klopt. De "oude" garage lag veel te laag. We gaan dus hoger uitkomen (y)

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
991
Punten
113
Zeker dat je al die kosten wil doen en dan verder bouwen op iets waar je niet zeker van bent dat het nog stabiel is?

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.978
Punten
113
een vloerplaat erover van 20 cm met net dia 8 150/150 + een vorstrand van 30 /50 onder de nieuwe plaat.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.484
Punten
113
@Kaffe Ik denk dat we deze gewoon gaan laten liggen en daarboven de nieuwe (grotere) gaan voorzien. Welk type net heb je gebruikt (dia/afstand)?
Niet zonder risico, een deel van fundering gaat op beton liggen, een deel op grond, grote kans op verzakking, scheuren … na verloop van tijd

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Niet zonder risico, een deel van fundering gaat op beton liggen, een deel op grond, grote kans op verzakking, scheuren … na verloop van tijd
Oei, ik zou net denken dat het sterker is door deze te laten liggen?

Lid geworden
20 jul 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zeker dat je al die kosten wil doen en dan verder bouwen op iets waar je niet zeker van bent dat het nog stabiel is?
De plaat is +/- 30cm dik (gemeten aan de zijkant). Dit zal toch stabieler zijn dan zand?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.484
Punten
113
Plaatselijk sterker, er naast minder sterk
dit samen zorgt voor barsten

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.662
Punten
113
Bestaande betonplaat is gebarsten en daar ga je verder op werken ?
Is dit in de voortuin?
Want dan heb je een probleem dat bouwkundige constructies ( garage dus ) NOOIT in de voortuinstrook mogen gebouwd worden.
Sowieso als ik lees dat je garage 6.5x6.5 = 42.25 m² moet je een vergunning aanvragen.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.978
Punten
113
Plaatselijk sterker, er naast minder sterk
dit samen zorgt voor barsten
Daarom is de betonplaat ook gewapend, en gaat de nieuwe vorstrand zelfs dieper komen den de bestaande plaat
Laat TS dan voor de gemoedsrust een net van 10 150/150 nemen
Ik kan u met100% zekerheid zeggen dat er sod woningen gebouwd worden die minder worden gefundeerd, en die worden nochtans (zeer)duur verkocht.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
991
Punten
113
puur uit interesse van mijn kant: veranker je de nieuwe plaat aan de oude?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan