• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vragen omtrent plinten plaatsen.

Lid geworden
6 mei 2011
Berichten
390
Waarderingsscore
1
Punten
0
Alvast bedankt voor de antwoorden,



Hieronder enkele vragen omtrent plinten plaatsen:



Hoe ik het zou doen (dit kan incorrect zijn).



Het zijn hardhouten plinten (die ik waterafstotend ga maken) en die ik zou lijmen met tec7. De plinten zijn telkens 3meter lang, indien er slechts 2 meter muur is (bijvoorbeeld om aan een hoek) zou ik één meter afzagen en de resterende meter dan om de hoek plaatsen en zo verder werken met plinten van 3meter. Is dit de correcte methode?



Zo niet, hoe zou ik deze beter plaatsen?

Moet je bepaalde regels volgen?

Welke verlijming gebruiken?

Indien er 6 meter muur is, plaats je dan 2 plinten van 3meter in verstek? Of gewoon tegen elkaar?



m.v.g. S
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
In de hoeken in verstek. Op de lange wand weet ik eigenlijk niet. Recht op elkaar zou ik denken.
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
klopt, in het midden kan je dat ook vroeger deden ze dat meer...



Wij doen dat persoonlijk niet meer, gewoon recht.



Je methode lijkt goed, je kan misschien eens iets snellere lijm nemen.



Heb dezelfde plinten maar de mijne zijn 5m :)
 
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb beide "technieken" gedaan maar was dat verstek zagen zo beu dat ik op een bepaald moment alles recht op recht heb gedaan. Zowel de hoeken als de aansluitingen in het midden van een muur en zo.

Niemand die het ziet en als je er zelf mee kan leven bespaart het je veel tijd :)

Tussen de aanzetten heb ik wat opgevoegd met houtpasta zodat het visueel bijna echt niet meer zichtbaar was dat alles recht op recht was gezet.



Lijmen ging zeer vlot met M600:

http://shop.floorhouse.be/floorhouse/index.php?controller=attachment&id_attachment=1913





Bij het lijmen de plinten tegen de muur geduwd met zware objecten (pak laminaat, zware deurstoppen, gereedschapkisten, potten verf van 10l) en na een uurtje was dat allemaal dik in orde.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Waarom hardhout nog waterafstotend maken?

Wij gebruiken hardhout buiten, in weer en wind, regen, sneeuw vorst en hagel. Komt niets aan. Integendeel het gebruik van een laag waterafstotend produkt heb je kans dat het hout niet meer kan ademen.



Mooiste is om de langere stukken in pen/groef te frezen. Het risico dat de ene lat ten opzicht van de andere wat gaat trekken wordt door de pen/groef verijdelt.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
lukanar;1980400 wrote:
Waarom hardhout nog waterafstotend maken?



Komt inderdaad niets aan. Maar daar waar het in contact komt met water, waar get meer zon krijgt, ... Zal je toch verschillen beginnen zien.



Voor buiten misschien niet erg, maar binnen zou ik dat ook niet moeten weten.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
de mario;1980410 wrote:
lukanar;1980400 wrote:
Waarom hardhout nog waterafstotend maken?



Komt inderdaad niets aan. Maar daar waar het in contact komt met water, waar get meer zon krijgt, ... Zal je toch verschillen beginnen zien.



Voor buiten misschien niet erg, maar binnen zou ik dat ook niet moeten weten.



Mario, ik weet het niet hoor, maar peins dat ge buiten meer last van zon en water hebt dan binnen. Als je binnen last hebt van water dan zit je volgens mij met een lek :(



Mijn ervaring met hardhout, oke voor buiten maar das dus een pak lastiger dan binnen, is als je daar produkten opsmeert voor eender wat, dat je dan dikwijls meer goed dan kwaad doet. Hout moet leven, ademen en zeker in dat tropisch hardhout. Het noemt niet voor niets Hardhout.



luk
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
Welk tropisch hardhout heb je dan wel gekocht?



Luk,



spreken we over padoek,afromozia,afzelia,ipé,bankirai,gamala,azobe,eik,... ...

Dat zijn idd harde.



Ik heb er van sipo (oude meranti) dat is belange zo hard niet meer en vraagt eerder om een verflaagje naar levensduur toe.



Dus waarom zou dat voor plinten niet gaan als het voor ramen kan :)



bepaalde vernissen en beitsen ademen ook niet, in mijn ogen hetzelfde
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Euh, als ik spreek over tropisch hardhout dan gaat dit over Ipe, Padoek, Bilinga, Masuranduba,

Tali, Oban, Afzelia, Afromozia, Azobe, Paraju, Kempa, Cuarita, Cumaru en misschien vergeet ik er nog een paar. maar deze zijn uitermate geschikt voor buiten en hebben geen behandeling nodig van ik weet niet wat-dat-je-er-elk-jaar-moet-opsmeren.





Enkel eik hoort in het lijstje van inlands en gebruik ik zelden voor buiten.

Gamala is voor terrassen iets te zacht en gebruiken wij enkel voor schutsels of verticale wanden.



Maar ik ben geen binnenman, ik zit buiten in den hof.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
lukanar;1980438 wrote:
de mario;1980410 wrote:
lukanar;1980400 wrote:
Waarom hardhout nog waterafstotend maken?



Komt inderdaad niets aan. Maar daar waar het in contact komt met water, waar get meer zon krijgt, ... Zal je toch verschillen beginnen zien.



Voor buiten misschien niet erg, maar binnen zou ik dat ook niet moeten weten.



Mario, ik weet het niet hoor, maar peins dat ge buiten meer last van zon en water hebt dan binnen. Als je binnen last hebt van water dan zit je volgens mij met een lek :(



Mijn ervaring met hardhout, oke voor buiten maar das dus een pak lastiger dan binnen, is als je daar produkten opsmeert voor eender wat, dat je dan dikwijls meer goed dan kwaad doet. Hout moet leven, ademen en zeker in dat tropisch hardhout. Het noemt niet voor niets Hardhout.



luk



Uiteraard maar ik ben er zeker van dat wanneer je eender welk hout gaat gebruiken als plint, en je dit 0,0 gaaf behandelen dat je dingen alz vochtkringen en verbleking gaat zien.



Uiteraard ziet dat buiten meer af dan binnen, maar buiten gaat het niet om dergelijke esthetische details.



Ik ben er zeker van dat je onbehandelde plint in het toilet er na 5j helemaal anders zal gaan uitzien dan die in de living naast het schuifraam van 4m breed op zuid.



Om nog maar te zwijgen van vetplekken, prutsen vsn de klein mannen en noem maar op.



Das net hetzelfde als zeggen dat je parket niet moet gaan behandelen.

Eiken parket kan er ook 100 j liggen zonder dat daar iets aan scheelt, maar gossel 1 keer uw pint en tis om zeep. Allee esthetisch dan wel, de jwaliteit zal niet geminderd zijn.



En das net hetzelfde met hardhout, tgaat njet kapot, maar daar gaat het ook niet om.



Als je in binnenafwerking hout voorziet wil je dat dat er na 10j nog uitziet zoals jij het wil, niet dat het onderhevig is aan de grillen der natuur, das voor buiten!
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
luk, ik denk niet dat de plinten uit dit onderwerp 1 van je opgenoemde houtsoorten zal zijn.



Anders is dit een serieuse uitzondering.





Mijn houtsoort zit hier wel in maar die wordt om de 6maanden met niet filmvormend product behandeld, maar kan idd ook zonder bescherming zoals zovelen ...



Eik is de laatste tijd zeer in trek buiten he ( poolhouses of combinatie met rieten daken)

Maar dat is een andere prijsklasse...



Geen probleem dus om te schilderen hier voor die plinten denk ik.

Persoonlijk zou ik ze toch proberen in verstek zagen op de lange kanten.

Mijn plinten zijn redelijk lang dus veel naden zal ik niet hebben :)



Ik let trouwens heel weinig als ik ergens binnenkom om de naden van de plinten

:p
 
Lid geworden
20 nov 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag Vandammes,



Wij raden aan om alles in verstek te plaatsen. Ook in het verlengde. Het voordeel van in verstek plaatsen is dat de naad veel minder zicht baar is (zie foto). Binnen en buitenhoeken sowieso in verstek plaatsen. High tack montagekit is in de bouw veelvuldig toepasbaar, zo ook voor het plaatsen van plinten. Enkel wat dotjes kit zetten om de 10 a 15 centimeter en aandrukken tegen de wand. Schroeven is onnodig veel werk. Je moet dan namelijk gaten boren in de wand en door de plint heel. Bovendien moet je dan ook nog de schroefkoppen wegwerken. Lijmen is dus de beste manier. Mocht je nog vragen hebben omtrent de montage, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.



Met vriendelijke groet,

Tom



[mod=Cyann]

Ik heb alle links verwijderd, gelieve de beheerder te contacteren om als prof geregistreerd te staan.

[/mod]
 

Bijlagen

  • DSC_0520.jpg
    DSC_0520.jpg
    77,5 KB · Weergaven: 3
  • 8449.jpg
    8449.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 3
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan