Mastakilla
Lid
- Lid geworden
- 28 apr 2011
- Berichten
- 113
- Waarderingsscore
- 11
- Punten
- 18
Hallo,
Ik ben momenteel mijn zolder beter aan het isoleren, 28 m² en heb hierover enkele vragen.
De zolder, momenteel.
- Mijn zolder is geen en zal nooit een woonruimte/stockageruimte worden.
- Momenteel is er reeds zoldervloerisolatie aanwezig, maar deze en het dampscherm is zeer onzorgvuldig aangebracht, veel onderbrekingen en de isolatie is soms ook in slechte staat.
- Van onder naar boven is dit de samenstelling van de huidige zoldervloer:
- Onder de pannen zelf is er op de zolder momenteel geen isolatie aanwezi, deze is wel aanwezig onder de pannen op de verdiepen onder de zolder/ter hoogte van de woonruimten.
De zoldervloer, gepland.
Aangezien we voor de spots in de Gyproc gaan en er ook wat ruimte nodig hebben boven de Gyproc, is dit ons plan, weeral van onder naar boven.
- Gyproc, plafond van de verdieping hieronder.
- Zolder vloerbalken van 10 cm breedte.
- OSB platen van 18 mm, hier hebben we intussen al enkele van geplaatst en misschien 12 mm aan de zijkanten, afhankelijk van wat ik op de kop kan tikken.
- Dit om een werkvlak te creeëren dat niet doorzakt en waar de spots ook voldoende ademruimte hebben.
- Direct op deze OSB platen wilden we een dampscherm aanbrengen, tenzij de minerale wol reeds een dampscherm bevat.
- Hierop wilden we 15 - 20cm nieuwe minerale wol leggen. Doordat er geen balken tussen liggen, kunnen we deze zonder onderbrekingen goed naast elkaar los leggen.
- We wilden ook nog 2 OSB platen bewaren om, mocht het ooit nodig zijn om toch nog op de zolder te komen, we deze los bovenop de minerale wol kunnen leggen om ons zo voort te kunnen bewegen zonder de minerale wol te hard in te drukken.
Hergebruik van de reeds aanwezige 10 cm glaswol onder het dak.
De huidige 10 cm glaswol, wilden we tussen de dakbalken steken om zo nog een beetje extra isolatie te bekomen en geen isolatie te moeten weggooien.
Met deze dakbalken zijn er echter enkele problemen die het wat lastiger maken.
- De dakbalken zijn 15 cm breed terwijl de glaswol 10 cm dik is.
- De afstand tussen de dakbalken is zeer variabel. Ik heb bv. een verschil gemeten van 42 cm t.o.v 48 cm afstand op een goeie meter hoogte.
Ik vond volgende interessante pagina's hierover.
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/de-grootste-fouten-dakisolatie/
Mijn vragen.
I.v.m het hergebruik van de 10 cm glaswol onder het dak.
1. Je moet de isolatie een 2-tal cm breder snijden dan de afstand tussen de dakbalken.
Is het OK dat ik ze dan op 50 cm snij en die 50cm ook tussen de 42cm prop?
Is dit een te groot verschil?
Als ik echter schuin moet gaan afsnijden, dan wordt het sowieso een enorm gepruts en geklunel.
Het leek mij echter reeds dat de glaswol een beetje bol kwam te staan op sommige plekken waar ik dit probeerde.
We hebben dit kunnen "corrigeren" door een 5 cm dik plankje tussen de 2 dakbalken te proppen waardoor de glaswol terug beter tegen het dak aan kwam te liggen.
2. Doordat de isolatie 10 cm is en de dakbalken 15 cm breed zijn, moet ik de isolatie zodanig klemmen dat deze goed aansluit tegen het dak en er geen lucht is tussen het dak en de isolatie.
Ons idee was om de isolatie tegen de pannen te klemmen door het dampscherm wat naar binnen op de dakbalken vast te nieten.
Ik lees echter dit "het vastnieten van de flenzen of de dampremmende folie gebeurt onderaan het hout, niet tegen de zijkant!"
Bedoelen ze hiermee dat "ons plan" "niet mag"?
Kan iemand me uitleggen waarom dit een probleem zou zijn?
3. Als bovenstaande zaken een probleem zouden zijn, kan iemand me dan uitleggen wat ik best wel doe?
Zonder dat we een heel nieuwe dakframe moeten timmeren of moeten prutsen met schuin afgesneden isolatie?
I.v.m de nieuwe isolatie op de zoldervloer.
1. Kan ik voor een zoldervloer best minerale wol zoeken met een dampscherm erin of best een los dampscherm aanbrengen?
Het valt mij bv. op dat minerale wol met een dampscherm erin vaak "zilverpapier" achtig is, terwijl losse dampschermen vaak gewoon een plasticfolie is.
Is een ingebouwd "zilverpapier" achtig dampscherm dan misschien beter omdat het ook stralingswarmte tegen houd?
2. Is het OK om geen vloer te maken boven minerale wol en gewoon 2 losse OSB platen te gebruiken om je, in het zeldzame geval dat dit nodig zou zijn over de minerale wol heen te bewegen?
Doordat mijn gewicht dan over heel de plaat verdeeld wordt, lijkt me het dat de wol slechts weinig ingedrukt wordt en niet beschadigd zal worden.
Mocht dit niet OK zijn, dan denk ik eraan om in het zeldzame geval dat dit nodig zou zijn de minerale wol tijdelijk opzij te leggen en nadien terug te plaatsen.
Dit is uiteraard ook een hoop gepruts omdat de wol goed moet teruggeplaatst worden.
Ik zou echter graag vermijden dat ik nog een 2e draagconstructie balken en vloer moet maken voor iets dat hopelijk nooit nodig is.
I.v.m de zolder in het algemeen.
1. Doordat ik nu een dampscherm ga aanbrengen, zowel op de zoldervloer, als tegen het dak, zal de zolder minder verlucht zijn.
Er zijn echter nog wel een paar grote gaten aan de schouw, waar veel verluchtig doorkan.
Mijn huis is bijna 20 jaar oud, dus nog lang niet gebouwd met het idee om luchtdicht te zijn.
Ik vraag me af, of ik de verluchting langs de schouw best behoud?
Of dat ik best alle kiertjes afsluit en de zolder volledige luchtdicht maak en dus zonder verluchting.
Geeft/Heeft dit risico's indien de woning hier niet voor is voorzien?
Zijn er, door het 100% luchtdicht maken, andere zaken waar ik extra hard op moet letten, om vochtproblemen te vermijden?
Ik ben momenteel mijn zolder beter aan het isoleren, 28 m² en heb hierover enkele vragen.
De zolder, momenteel.
- Mijn zolder is geen en zal nooit een woonruimte/stockageruimte worden.
- Momenteel is er reeds zoldervloerisolatie aanwezig, maar deze en het dampscherm is zeer onzorgvuldig aangebracht, veel onderbrekingen en de isolatie is soms ook in slechte staat.
- Van onder naar boven is dit de samenstelling van de huidige zoldervloer:
- Gyproc, plafond van de verdieping hieronder.
- Zolder vloerbalken van 10 cm breedte, omdat de 10 cm nogal nipt is, hebben we dit reeds, met wat planken naar de balk in de nok, verstevigd.
- Slecht aangebracht dampscherm is min of meer vast geniet/genageld aan de bovenkant van de zolder vloerbalken.
- Op het dampscherm ligt los,10 cm glaswol.Er zijn echter stukken zonder glaswol en op sommige plaatsen is de glaswol ook erg vuil/versleten, er heeft een vliegennest gezeten.
De glaswol en het dampscherm zakt ook wat door tussen de zoldervloerbalken, er is dan ook niets waar het op ligt.
- Onder de pannen zelf is er op de zolder momenteel geen isolatie aanwezi, deze is wel aanwezig onder de pannen op de verdiepen onder de zolder/ter hoogte van de woonruimten.
De zoldervloer, gepland.
Aangezien we voor de spots in de Gyproc gaan en er ook wat ruimte nodig hebben boven de Gyproc, is dit ons plan, weeral van onder naar boven.
- Gyproc, plafond van de verdieping hieronder.
- Zolder vloerbalken van 10 cm breedte.
- OSB platen van 18 mm, hier hebben we intussen al enkele van geplaatst en misschien 12 mm aan de zijkanten, afhankelijk van wat ik op de kop kan tikken.
- Dit om een werkvlak te creeëren dat niet doorzakt en waar de spots ook voldoende ademruimte hebben.
- Direct op deze OSB platen wilden we een dampscherm aanbrengen, tenzij de minerale wol reeds een dampscherm bevat.
- Hierop wilden we 15 - 20cm nieuwe minerale wol leggen. Doordat er geen balken tussen liggen, kunnen we deze zonder onderbrekingen goed naast elkaar los leggen.
- We wilden ook nog 2 OSB platen bewaren om, mocht het ooit nodig zijn om toch nog op de zolder te komen, we deze los bovenop de minerale wol kunnen leggen om ons zo voort te kunnen bewegen zonder de minerale wol te hard in te drukken.
Hergebruik van de reeds aanwezige 10 cm glaswol onder het dak.
De huidige 10 cm glaswol, wilden we tussen de dakbalken steken om zo nog een beetje extra isolatie te bekomen en geen isolatie te moeten weggooien.
Met deze dakbalken zijn er echter enkele problemen die het wat lastiger maken.
- De dakbalken zijn 15 cm breed terwijl de glaswol 10 cm dik is.
- De afstand tussen de dakbalken is zeer variabel. Ik heb bv. een verschil gemeten van 42 cm t.o.v 48 cm afstand op een goeie meter hoogte.
Ik vond volgende interessante pagina's hierover.
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/de-grootste-fouten-dakisolatie/
Fout 1: luchtspouw tussen isolatie en onderdak
Het is een misvatting dat er tussen de isolatie en het onderdak een ruimte open moet blijven voor ventilatie. Hoe meer buitenlucht (meestal koud en vochtig) er bij de constructie kan, hoe groter het risico op condensatie, en dus op vochtproblemen. Het volledig opvullen van de ruimte tussen onderdak en lucht- en dampscherm is daarom de beste oplossing. Niet alleen vanuit thermisch, maar ook vanuit akoestisch oogpunt.
Fout 5: te smalle isolatiedekens
Wanneer je voor de isolatie van een hellend dak met gelijke keperafstanden gebruik maakt van spijkerflensdekens, kies dan dekens die 1 à 2 cm breder zijn dan de afstand tussen de kepers. Het is belangrijk dat de isolatie aansluit tegen de volledige breedte van de keper.
Zeer belangrijk: het vastnieten van de flenzen of de dampremmende folie gebeurt onderaan het hout, niet tegen de zijkant!
Voor onregelmatige dakstructuren wordt meestal gebruik gemaakt van isolatiematerialen die je zelf op maat snijdt en nadien afwerkt met een dampremmende folie. In dat geval moet je er ook voor zorgen dat er geen opening blijft tussen de kepers en het isolatieproduct. Bij minerale wollen moeten de dekens dus ook 1 à 2 cm breder zijn dan de eigenlijke afstand tussen de kepers.
Mijn vragen.
I.v.m het hergebruik van de 10 cm glaswol onder het dak.
1. Je moet de isolatie een 2-tal cm breder snijden dan de afstand tussen de dakbalken.
Is het OK dat ik ze dan op 50 cm snij en die 50cm ook tussen de 42cm prop?
Is dit een te groot verschil?
Als ik echter schuin moet gaan afsnijden, dan wordt het sowieso een enorm gepruts en geklunel.
Het leek mij echter reeds dat de glaswol een beetje bol kwam te staan op sommige plekken waar ik dit probeerde.
We hebben dit kunnen "corrigeren" door een 5 cm dik plankje tussen de 2 dakbalken te proppen waardoor de glaswol terug beter tegen het dak aan kwam te liggen.
2. Doordat de isolatie 10 cm is en de dakbalken 15 cm breed zijn, moet ik de isolatie zodanig klemmen dat deze goed aansluit tegen het dak en er geen lucht is tussen het dak en de isolatie.
Ons idee was om de isolatie tegen de pannen te klemmen door het dampscherm wat naar binnen op de dakbalken vast te nieten.
Ik lees echter dit "het vastnieten van de flenzen of de dampremmende folie gebeurt onderaan het hout, niet tegen de zijkant!"
Bedoelen ze hiermee dat "ons plan" "niet mag"?
Kan iemand me uitleggen waarom dit een probleem zou zijn?
3. Als bovenstaande zaken een probleem zouden zijn, kan iemand me dan uitleggen wat ik best wel doe?
Zonder dat we een heel nieuwe dakframe moeten timmeren of moeten prutsen met schuin afgesneden isolatie?
I.v.m de nieuwe isolatie op de zoldervloer.
1. Kan ik voor een zoldervloer best minerale wol zoeken met een dampscherm erin of best een los dampscherm aanbrengen?
Het valt mij bv. op dat minerale wol met een dampscherm erin vaak "zilverpapier" achtig is, terwijl losse dampschermen vaak gewoon een plasticfolie is.
Is een ingebouwd "zilverpapier" achtig dampscherm dan misschien beter omdat het ook stralingswarmte tegen houd?
2. Is het OK om geen vloer te maken boven minerale wol en gewoon 2 losse OSB platen te gebruiken om je, in het zeldzame geval dat dit nodig zou zijn over de minerale wol heen te bewegen?
Doordat mijn gewicht dan over heel de plaat verdeeld wordt, lijkt me het dat de wol slechts weinig ingedrukt wordt en niet beschadigd zal worden.
Mocht dit niet OK zijn, dan denk ik eraan om in het zeldzame geval dat dit nodig zou zijn de minerale wol tijdelijk opzij te leggen en nadien terug te plaatsen.
Dit is uiteraard ook een hoop gepruts omdat de wol goed moet teruggeplaatst worden.
Ik zou echter graag vermijden dat ik nog een 2e draagconstructie balken en vloer moet maken voor iets dat hopelijk nooit nodig is.
I.v.m de zolder in het algemeen.
1. Doordat ik nu een dampscherm ga aanbrengen, zowel op de zoldervloer, als tegen het dak, zal de zolder minder verlucht zijn.
Er zijn echter nog wel een paar grote gaten aan de schouw, waar veel verluchtig doorkan.
Mijn huis is bijna 20 jaar oud, dus nog lang niet gebouwd met het idee om luchtdicht te zijn.
Ik vraag me af, of ik de verluchting langs de schouw best behoud?
Of dat ik best alle kiertjes afsluit en de zolder volledige luchtdicht maak en dus zonder verluchting.
Geeft/Heeft dit risico's indien de woning hier niet voor is voorzien?
Zijn er, door het 100% luchtdicht maken, andere zaken waar ik extra hard op moet letten, om vochtproblemen te vermijden?