• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vragen i.v.m. gebinte (verlengen nok/kepers vervangen/ringbalk)

Bdec

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2020
Waarderingsscore
7
Punten
8
Hallo,

Ik ga m'n dak waarschijnlijk zelf renoveren, vooral omdat het momenteel prijstechnisch de enige optie blijkt, en er zijn mankementen waar ik letterlijk van wakker lig. Alsook is er geen onderdak en isolatie en we betalen ons blauw aan stookkosten.
Wel zit ik met enkele vragen omtrent het gebinte, en een paar 'mankementen' waarvan ik niet zeker ben of ze ok zijn. Hopelijk kan iemand deze vraagstukken helpen opklaren.

De schouwen moeten weg, ze hangen zwevend op het zolderverdiep (niet zichtbaar op onderstaande tekening) en die bij de buren heeft een ferme barst gekregen tussen nu en 6 jaar geleden. De nok moet daarvoor verlengd worden.
Haal ik die er best uit vanaf de 'makelaars' om dan bvb met een balkdrager te bevestigen aan de makelaar, zaag ik ze doormidden tussen de makelaar en gevel om dan een gordinglas te gebruiken, of vernieuw ik beter gans de nok? Aan 1 van de makelaars zit al een lasverbinding.
Om dan op de enkele steense muur te bevestigen; moet ik een draag'hoek' uitmetselen zoals dit voorheen was bij de schouw, leg ik de nok een steen diep, of beter een balkdrager of andere houtverbinding bevestigen. Ik veronderstel sowieso de bestaande muur anker aan de langere nok/verlengstukken te kunnen bevestigen.
Maar ik maak me wel zorgen of er in de top van de puntgevel maar weinig stevigheid zal zitten en de stenen er zo van te 'plukken' zijn. Het betreft zavelmortel en die muur is al 100 jaar oud.
overview2.png

Onderaan de kepers zit er wat houtworm en sommigen zijn deels rot de onderste 5cm. Er hing vroeger een bakgoot die lekte en dat heeft z'n gevolgen gehad. Alsook kan ik evt. de ringbalk vervangen. Er zit goed hout vanaf ong. een halve cm diep. Elke dakwerker die hier geweest is zou ze laten zitten zoals ze zijn, zelf heb ik liever meer zekerheid en voer ik de renovatie tot in de puntjes uit. Wederom is m'n zorg die zwakke muur, hij is dan wel 3dubbel gemetseld. Kan ik best met bandijzers aan de betonplaat te bevestigen, of toch op de muur?
Een alternatief is een rechte ringbalk, afgeschuind, ertegen schoren. De opbouw is als volgt;
ringbalk.png
Verder is het misschien aangewezen om oversteek te realiseren om later de gevel na te isoleren.
Voor- en achtergevel; Klopt het dat de beste methode is om de ringbalk 1-2 rijen stenen lager te leggen en de kepers er over laten lopen en bevestigen met kepervoet beugels?
oversteek.png
Aan de puntgevel weet ik wel niet hoe dit best te verwezenlijken. Van de gordingen en hun verankering aan de muur blijf ik liefst af. Het zijn de enige 4 verankeringen die er nog steeds rigide uitzien :p De nok kan ik eventueel laten doorlopen, maar dan moet m'n verankering met de muur wijzigen. Iemand die mij hierin wat weg kan wijzen aub?

Ik zit dan nog met enkele aandachtspunten waarvan ik niet weet of ik mij zorgen moet maken daarover:
Een gordinglas die wat uitgezet is, aan de muren waarin de gording ligt is niets te zien;
IMG_20210419_155118.jpg

Basten rond waar de gordingen in de muur liggen ( steense muur aanpalend aan buren). Die zijn er bij gekomen op 6 jaar tijd. Toen we het kochten was de muur dicht gecementeerd.

IMG_20210419_155220.jpg

En waar het gebinte op de betonplaat rust is de muur beschadigd en wat cement opgeklooid om de boel samen te houden. Ook vooraan hervoegd geweest en de voegen zijn precies breder dan elders. Op 6 jaar is daar wel geen zichtbare barst of zo bijgekomen. De meeste van de stenen zijn dan wel gebarsten.
IMG_20210329_160503.jpgDie 3cm pu moet weg natuurlijk. 'cadeautje' van de vorige eigenaars, samen met de gecementeerde muren, om al deze mankementen te verbergen uiteraard :/

Flinke boterham, maar zoals ik al zei kan ik bijna niet anders of het zelf doen. Dakwerkers staan er niet voor te springen om het gebinte te prepareren/aanpassingen te doen, evt. materialen te leveren en de rest aan mij over te laten om zo binnen budget te kunnen blijven. Dusja.... Ik ben me al een kleine maand aan het instuderen en plannen.
Hopelijk kan iemand deze vragen opklaren, waarvoor alvast veel dank.

Er is zoveel dat kan verkeerd gaan en ik word ongemakkelijk als ik dit lees. Er zijn er maar weinig die 's ochtends opstaan en denken "en vandaag ga ik eens een ongeluk gaan hebben". Dat hout is allemaal goed?, touw schuren over die nok en schade krijgen, .... Ik snap nog altijd niet hoe je heel uw dak gaat afhalen en weer opbouwen van aan dat touw. Eens iets gaan inspecteren of bekijken is één ding, maar een heel dak opnieuw doen?

Om mijn dakoversteken dicht te maken ben ik stelling gaan huren, voor in uw situatie van 6m hoogte heb je voor 216 euro (BTW incl) een stelling van 6m breed en 6m hoog (met uw voeten) voor één week. Bouw je gemakkelijk alleen op als nodig is.

Zo heb je dan ook een platform om materiaal te leggen zoals platen of pannen (ik dacht een 300 of 450 kg/m² erop kan). Want je gaat uw pannen moeten afhalen kan je er daarop stapelen, uw onderdakplaten plaatsen, uw werkmateriaal (hamer, nagels, ...). Als je dak open is kan je dan direct ook aan twee kanten goed werken aan je muurplaat en eventueel de slechtste delen opnieuw opbouwen van de muur eronder.

Moest het een veilig en goed alternatief zijn, dan zouden alle dakwerkers reglementair hunzelf zekeren aan de trekhaken van hum camionetten. Aangezien slimmere mensen dan ikzelf hebben besloten dat de reglementaire manier van werken toch lichtjes verschillend is ga ik ervan uit dat het eigenlijk toch niet zo een heel goed idee is. Mijn vader heeft ook al 2 keer met de kettingzaag op de hoge ladder in een boom staan zwaaien en hij leeft nog. Is het daarom een goed idee en een garantie dat dat nog 10 keer goed gaat gaan?
Enfin, de TS doet natuurlijk wat hij wil, maar ik vind niet dat we dat daarom mogen bevestigen als een veilig en goed alternatief.

Mijn overbuur is VC.
Ik heb hem na mijn verbouwing tijdens een bbq'tje eens gevraagd of hij zich niet te veel geërgerd heeft aan mijn onveilige werkwijzes.

Helemaal niet.
Het was klein bier met wat hij dagelijks op de werven zag.
Het grootste veiligheidsgevaar is gewenning. Geen aandacht meer hebben voor de veiligheid.
Een 'amateur' is standaard bang, en dat is eigenlijk het beste wat je kan hebben naar veiligheid toe.
De trekhaak is op dat moment het probleem niet, want de sleutels zitten in zijn zakken. Bij professionals rijdt er gegarandeerd rap ene achter hout of stenen of wat dan ook, met zijn collega aan de haak.
Het blijft een slecht idee, maar we moeten niet overdrijven.

Ik heb al teveel stoten meegemaakt.
Zowel bij pro's als bij amateurs '
Ene die rap nog wat populieren ging opsnoeien, neenee niemand moet mee. is op 10 minuten rond. Is uit den boom geslagen want stond op de ladder die wegzakte en is op zen draaiende kettingzaag gevallen. 2 armen lagen open. Kon niet rijden is te voet een km of 3 mogen gaan lopen voor hij een huis tegenkwam. Gevolg er wordt hier NOOIT met een kettingzaag alleen gewerkt, altijd met 2.

Luide bonkebonkemuziek op de werf en arne die in de beerput tottert en ligt te roepen. ( beerput al jaren niet meer in gebruik, gelukkig) vanaf dan geen luide muziek niet meer. Van niemand meer.
Camionnets stonden in rotte van 3 , ene knipt met een cirkelzaagzijn vingers bij. Wie heeft de sleutel van die camionetten !!!??? Vanaf dan laten we vrij gemakkelijk de sleutels erop zitten bij gesloten werven , je weet nooit.

Professionele boomverzorger hangt beveiligd met harnas , veiligheidsriemen en - touwen verankert in een boom die afgebroken moet worden. En als die vallen is dat juist geteld 15-20 cm niet meer.
Stam is getorst, niet te zien aan de buitenkant . Zaagt deze door en die stam draait weg en slaat hem bewusteloos in zen touwen. Grondman moet dus aanwezig zijn.

Haagschaar komt terug van nazicht, maar blijft op rolantie nog wat gaan. Topke van een vinger ligt nog altijd ergens in een haag.

Boomke is rap uittrekken met een jeepke vanuit den tuttefrutbak ( niet wij, klant) boom is blijven staan, achteras er onderuit gehaald.
Professionele dhz boomkapper legt berken om. Ik zie aan de valsnee en - scharnier dat deze boom hele naar het huis gaat. Verwittig hem maar hij doet dat al zeker 30 jaar en nog nooit iets voorgehad , ja dag jan. Maar wel een kletskooreke op 6 meter hoog vastmaken en dat aan zen camionette ... trekhaak ? Boomke valt verkeerd- ik had het hem gezeid-- Huizeke kapot, camionette per total.

Bij een graag gezien forummer ergens in de verre ardennen. Camionette met remorque op helling. Camionette boven, remorque van onder. Handrem van camionette op, in vitesse . Minikraan van 1.5 ton terug op de remorque zetten. Om een of andere rede met de arm naar achter en de motor naar voren er op gereden. MAAR in vitesse en handfrein op de achteras , dat wil dus zeggen bij het gewicht op de rammen komt den dessel naar boven , dus ook die achterkant van de camionette, dus ook die as. Dus gedaan met vast te staan. reflex gehad om de bak op de macadam te slaan . Afdruk nog steeds aanwezig en iemand die er bij was ne snoekduik om de handrem remorque mee aan te trekken. Anders lag ik een 10 tal meters met heel den batteklank dieper.

Boomkapper DHZ die de boom opspant met een sjorband en daaraan een ketting en dan een nylontouw en dat met een trifor opgespannen. Boom aant zagen, ketting komt vast te zitten ( ja valsnee en valscharnier te ver uiteen) wat getrek en geduw, maar kettingzaag blijft vast zitten. Op een of ander manier schiet één van zen verbindingen los en de opgespannen kabel slaat tegen zijne arm. Arm gebroken.

Kruiwagen op de remorqie niet vastgelegd maar met de armen richting rijrichting. Wind slaat eronder en daar zeilde die kruiwagen over de autostrade aan de kennedytunnel.

Denk na.
Altijd.

Mijn overbuur is VC.
Ik heb hem na mijn verbouwing tijdens een bbq'tje eens gevraagd of hij zich niet te veel geërgerd heeft aan mijn onveilige werkwijzes.

Helemaal niet.
Het was klein bier met wat hij dagelijks op de werven zag.
Het grootste veiligheidsgevaar is gewenning. Geen aandacht meer hebben voor de veiligheid.
Een 'amateur' is standaard bang, en dat is eigenlijk het beste wat je kan hebben naar veiligheid toe.
De trekhaak is op dat moment het probleem niet, want de sleutels zitten in zijn zakken. Bij professionals rijdt er gegarandeerd rap ene achter hout of stenen of wat dan ook, met zijn collega aan de haak.
Het blijft een slecht idee, maar we moeten niet overdrijven.

Dat is het hem juist. Ik ben ook niet heiliger dan de paus, en ik heb hier en daar ook al es iets gedaan in de richting van 'daar kan ik nog net aan als ik ergens 20 cm hoger op kon staan, anders moet ik helegans trug naar beneden om een extra stuk stelling op te zetten, maar dat betreft dan toch telkens een klein dingske, waar ge dan super geconcentreerd voor zijt, en dat maar heel eventjes duurt. Dit gaat over een gans dak afbreken en opnieuw leggen. De eerste 2 dagen gaat dat goed, maar dan... gewenning.

Een werk van langere duur uitvoeren vanuit een niet echt 100% veilige opstelling zou ik toch niet doen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan