Hallo,
Ik ga m'n dak waarschijnlijk zelf renoveren, vooral omdat het momenteel prijstechnisch de enige optie blijkt, en er zijn mankementen waar ik letterlijk van wakker lig. Alsook is er geen onderdak en isolatie en we betalen ons blauw aan stookkosten.
Wel zit ik met enkele vragen omtrent het gebinte, en een paar 'mankementen' waarvan ik niet zeker ben of ze ok zijn. Hopelijk kan iemand deze vraagstukken helpen opklaren.
De schouwen moeten weg, ze hangen zwevend op het zolderverdiep (niet zichtbaar op onderstaande tekening) en die bij de buren heeft een ferme barst gekregen tussen nu en 6 jaar geleden. De nok moet daarvoor verlengd worden.
Haal ik die er best uit vanaf de 'makelaars' om dan bvb met een balkdrager te bevestigen aan de makelaar, zaag ik ze doormidden tussen de makelaar en gevel om dan een gordinglas te gebruiken, of vernieuw ik beter gans de nok? Aan 1 van de makelaars zit al een lasverbinding.
Om dan op de enkele steense muur te bevestigen; moet ik een draag'hoek' uitmetselen zoals dit voorheen was bij de schouw, leg ik de nok een steen diep, of beter een balkdrager of andere houtverbinding bevestigen. Ik veronderstel sowieso de bestaande muur anker aan de langere nok/verlengstukken te kunnen bevestigen.
Maar ik maak me wel zorgen of er in de top van de puntgevel maar weinig stevigheid zal zitten en de stenen er zo van te 'plukken' zijn. Het betreft zavelmortel en die muur is al 100 jaar oud.
Onderaan de kepers zit er wat houtworm en sommigen zijn deels rot de onderste 5cm. Er hing vroeger een bakgoot die lekte en dat heeft z'n gevolgen gehad. Alsook kan ik evt. de ringbalk vervangen. Er zit goed hout vanaf ong. een halve cm diep. Elke dakwerker die hier geweest is zou ze laten zitten zoals ze zijn, zelf heb ik liever meer zekerheid en voer ik de renovatie tot in de puntjes uit. Wederom is m'n zorg die zwakke muur, hij is dan wel 3dubbel gemetseld. Kan ik best met bandijzers aan de betonplaat te bevestigen, of toch op de muur?
Een alternatief is een rechte ringbalk, afgeschuind, ertegen schoren. De opbouw is als volgt;
Verder is het misschien aangewezen om oversteek te realiseren om later de gevel na te isoleren.
Voor- en achtergevel; Klopt het dat de beste methode is om de ringbalk 1-2 rijen stenen lager te leggen en de kepers er over laten lopen en bevestigen met kepervoet beugels?
Aan de puntgevel weet ik wel niet hoe dit best te verwezenlijken. Van de gordingen en hun verankering aan de muur blijf ik liefst af. Het zijn de enige 4 verankeringen die er nog steeds rigide uitzien De nok kan ik eventueel laten doorlopen, maar dan moet m'n verankering met de muur wijzigen. Iemand die mij hierin wat weg kan wijzen aub?
Ik zit dan nog met enkele aandachtspunten waarvan ik niet weet of ik mij zorgen moet maken daarover:
Een gordinglas die wat uitgezet is, aan de muren waarin de gording ligt is niets te zien;
Basten rond waar de gordingen in de muur liggen ( steense muur aanpalend aan buren). Die zijn er bij gekomen op 6 jaar tijd. Toen we het kochten was de muur dicht gecementeerd.
En waar het gebinte op de betonplaat rust is de muur beschadigd en wat cement opgeklooid om de boel samen te houden. Ook vooraan hervoegd geweest en de voegen zijn precies breder dan elders. Op 6 jaar is daar wel geen zichtbare barst of zo bijgekomen. De meeste van de stenen zijn dan wel gebarsten.
Die 3cm pu moet weg natuurlijk. 'cadeautje' van de vorige eigenaars, samen met de gecementeerde muren, om al deze mankementen te verbergen uiteraard :/
Flinke boterham, maar zoals ik al zei kan ik bijna niet anders of het zelf doen. Dakwerkers staan er niet voor te springen om het gebinte te prepareren/aanpassingen te doen, evt. materialen te leveren en de rest aan mij over te laten om zo binnen budget te kunnen blijven. Dusja.... Ik ben me al een kleine maand aan het instuderen en plannen.
Hopelijk kan iemand deze vragen opklaren, waarvoor alvast veel dank.
Ik ga m'n dak waarschijnlijk zelf renoveren, vooral omdat het momenteel prijstechnisch de enige optie blijkt, en er zijn mankementen waar ik letterlijk van wakker lig. Alsook is er geen onderdak en isolatie en we betalen ons blauw aan stookkosten.
Wel zit ik met enkele vragen omtrent het gebinte, en een paar 'mankementen' waarvan ik niet zeker ben of ze ok zijn. Hopelijk kan iemand deze vraagstukken helpen opklaren.
De schouwen moeten weg, ze hangen zwevend op het zolderverdiep (niet zichtbaar op onderstaande tekening) en die bij de buren heeft een ferme barst gekregen tussen nu en 6 jaar geleden. De nok moet daarvoor verlengd worden.
Haal ik die er best uit vanaf de 'makelaars' om dan bvb met een balkdrager te bevestigen aan de makelaar, zaag ik ze doormidden tussen de makelaar en gevel om dan een gordinglas te gebruiken, of vernieuw ik beter gans de nok? Aan 1 van de makelaars zit al een lasverbinding.
Om dan op de enkele steense muur te bevestigen; moet ik een draag'hoek' uitmetselen zoals dit voorheen was bij de schouw, leg ik de nok een steen diep, of beter een balkdrager of andere houtverbinding bevestigen. Ik veronderstel sowieso de bestaande muur anker aan de langere nok/verlengstukken te kunnen bevestigen.
Maar ik maak me wel zorgen of er in de top van de puntgevel maar weinig stevigheid zal zitten en de stenen er zo van te 'plukken' zijn. Het betreft zavelmortel en die muur is al 100 jaar oud.
Onderaan de kepers zit er wat houtworm en sommigen zijn deels rot de onderste 5cm. Er hing vroeger een bakgoot die lekte en dat heeft z'n gevolgen gehad. Alsook kan ik evt. de ringbalk vervangen. Er zit goed hout vanaf ong. een halve cm diep. Elke dakwerker die hier geweest is zou ze laten zitten zoals ze zijn, zelf heb ik liever meer zekerheid en voer ik de renovatie tot in de puntjes uit. Wederom is m'n zorg die zwakke muur, hij is dan wel 3dubbel gemetseld. Kan ik best met bandijzers aan de betonplaat te bevestigen, of toch op de muur?
Een alternatief is een rechte ringbalk, afgeschuind, ertegen schoren. De opbouw is als volgt;
Verder is het misschien aangewezen om oversteek te realiseren om later de gevel na te isoleren.
Voor- en achtergevel; Klopt het dat de beste methode is om de ringbalk 1-2 rijen stenen lager te leggen en de kepers er over laten lopen en bevestigen met kepervoet beugels?
Aan de puntgevel weet ik wel niet hoe dit best te verwezenlijken. Van de gordingen en hun verankering aan de muur blijf ik liefst af. Het zijn de enige 4 verankeringen die er nog steeds rigide uitzien De nok kan ik eventueel laten doorlopen, maar dan moet m'n verankering met de muur wijzigen. Iemand die mij hierin wat weg kan wijzen aub?
Ik zit dan nog met enkele aandachtspunten waarvan ik niet weet of ik mij zorgen moet maken daarover:
Een gordinglas die wat uitgezet is, aan de muren waarin de gording ligt is niets te zien;
Basten rond waar de gordingen in de muur liggen ( steense muur aanpalend aan buren). Die zijn er bij gekomen op 6 jaar tijd. Toen we het kochten was de muur dicht gecementeerd.
En waar het gebinte op de betonplaat rust is de muur beschadigd en wat cement opgeklooid om de boel samen te houden. Ook vooraan hervoegd geweest en de voegen zijn precies breder dan elders. Op 6 jaar is daar wel geen zichtbare barst of zo bijgekomen. De meeste van de stenen zijn dan wel gebarsten.
Die 3cm pu moet weg natuurlijk. 'cadeautje' van de vorige eigenaars, samen met de gecementeerde muren, om al deze mankementen te verbergen uiteraard :/
Flinke boterham, maar zoals ik al zei kan ik bijna niet anders of het zelf doen. Dakwerkers staan er niet voor te springen om het gebinte te prepareren/aanpassingen te doen, evt. materialen te leveren en de rest aan mij over te laten om zo binnen budget te kunnen blijven. Dusja.... Ik ben me al een kleine maand aan het instuderen en plannen.
Hopelijk kan iemand deze vragen opklaren, waarvoor alvast veel dank.