• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vragen elektriciteit verbouwing

Lid geworden
3 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi,

Ik help even de zoon van een vriend waar de installateur hen in de steek laat.

Ze moeten in oktober een keuring hebben om subsidies te ontvangen.

Aan de hand met de info ben ik aan de slag gedaan en stel een aantal dingen vast en heb er vragen over.

Kelder:

Hier is een kabelgoot gebruikt metaal waarin xvb kabels ligt. Moet deze geaard worden. Indien zo dan moeten alle metalen delen aan elkaar verbonden met een aardingsbrug of 1 aardingskabel met aftappingen gebruiken?

Er werden ook gebruik gemaakt van aftakdozen (boite). Deze moet ik op het eendraad- en situatieschema zetten?

De kabel van het electrische vuur is 4 x 4mm^2 maar op de zekering 4polig zijn maar 2 fase aangesloten en neutraal onderaan. Bovenaan werd de 3de fase van de kabel niet aangesloten. Wel of niet aansluiten op de zekering?

Gelijkvloers:

Op sommige kringen van 20A werden in het stopcontactdoosje de rolluiken aangesloten. Ik ga er van uit dat die een extra kring is? Of mag ik dit beschouwen als dezelfde aftakking. Sowieso een probleem met de kabeldikte denk ik. Rolluiken is 1.5 of .75 mm^2?

Op een kring met 8 stopcontactpunten werd acter de stopcontacten het volgden afgetapt:

- rolluik en ventilatie SK1

- ventilatiebesturing SK1

- rolluik en ventilatie SK2

- ventilatiebesturing SK2

Zelfde vraag: als extra kring of verdergaan in de aftakking.

Beiden zijn fout denk ik, ofwel te veel kringen en gemengde kabelsectie.

Lichtkring:

Daar dit de eerste fase van de verbouwing is, is er nog maar 1 lichtkring. Dit mag niet denk ik om gekeurd te geraken?

De kring naar het buitenlicht is aangesloten zonder lichtarmatuur. Moet er iets buiten gedaan worden of kan ik best de kring loskoppelen van de zekering?

Graag input (eventueel met linken en richtlijnen)

Mvg,

Roel

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Hoi,

Aan de hand met de info ben ik aan de slag gedaan en stel een aantal dingen vast en heb er vragen over.

Kelder:

Hier is een kabelgoot gebruikt metaal waarin xvb kabels ligt. Moet deze geaard worden. Indien zo dan moeten alle metalen delen aan elkaar verbonden met een aardingsbrug of 1 aardingskabel met aftappingen gebruiken?
Deze moet in principe geaard zijn. Je mag doorlussen van goot naar goot. Dit is een zgn. bijkomende equipotentiaalverbinding. Af te takken aan hoofdaardingsklem of van een plaatselijk stopcontact, 4mm2 indien los of 2,5mm2 indien in buis.
Er werden ook gebruik gemaakt van aftakdozen (boite). Deze moet ik op het eendraad- en situatieschema zetten?
Klopt. Die moeten op beide schema’s.
De kabel van het electrische vuur is 4 x 4mm^2 maar op de zekering 4polig zijn maar 2 fase aangesloten en neutraal onderaan. Bovenaan werd de 3de fase van de kabel niet aangesloten. Wel of niet aansluiten op de zekering?
Ben je zeker dat het 4x4mm2 is en niet 5G4mm2?
Je moet niet alle fases aansluiten (kookplaat gebruikt er vaak toch maar 2) maar je moet wel een aarding hebben. Indien vernieuwde stroombaan moet die aarding ook het traject van de stroomvoerende geleiders volgen.
Een oude bestaande kabel hergebruiken voor het gemak, maar verder alles vernieuwen is geen reden om niet aan de nieuwste regels te moeten voldoen, dat is een nieuwe stroombaan en dus nieuwste regels te volgen.
Gelijkvloers:

Op sommige kringen van 20A werden in het stopcontactdoosje de rolluiken aangesloten. Ik ga er van uit dat die een extra kring is? Of mag ik dit beschouwen als dezelfde aftakking. Sowieso een probleem met de kabeldikte denk ik. Rolluiken is 1.5 of .75 mm^2?

Op een kring met 8 stopcontactpunten werd acter de stopcontacten het volgden afgetapt:

De aftakkingen voor rolluiken zijn een eigen aftakking en elke rolluik is als 1 aftakking te beschouwen. Je mag het (dunne) aansluitsnoer van het rolluik wel degelijk zo in een contactdoos aansluiten op een stroombaan (5.2.4.2 en 5.2.6.2.c.)
Je mag op een stroombaan maximaal 8 enkelvoudige of meervoudige stopcontacten hebben, maar zo’n stroombaan (vroeger gemengde stroombaan genoemd, nu bestaat die term niet meer) mag ook andere toestellen voeden. Daarbij is elk ander toestel of geheel van toestellen (bvb verlichting achter een schakelaar) gelijkgesteld met een contactdoos (5.3.5.2.b). Je mag in totaal dus maar 8 aftakkingen hebben zodra er ook maar 1 contactdoos op een baan voorkomt. Op een stroombaan zonder contactdozen bestaat die beperking niet.
Lichtkring:

Daar dit de eerste fase van de verbouwing is, is er nog maar 1 lichtkring. Dit mag niet denk ik om gekeurd te geraken?

De kring naar het buitenlicht is aangesloten zonder lichtarmatuur. Moet er iets buiten gedaan worden of kan ik best de kring loskoppelen van de zekering?
Er moeten twee stroombanen zijn voor verlichting, maar dat moeten daarom niet 2 stroombanen zijn met alleen maar verlichting. Als bvb in de badkamer zowel stopc als verlichting op dezelfde baan zijn aangesloten, dan is dat ook een verlichtingsstroombaan.

Mvg,

Roel

Er is wel wat meer te controleren sinds de laatste update van het arei.
Zo moet je bij vernieuwing van de installatie bvb ook de stroombanen van alle verlichting en bijna alle stopcontacten achter een secundaire diff van max 30mA hebben. Dat is niet alleen meer voor de badkamers en was/droog/vaat. Er mogen ook max 8 stroombanen achter één zo’n diff zitten, dus je hebt er meestal al minstens 2 nodig.
Vaatwas, was, droog, ovens, kookplaat moeten elk een eigen stroombaan hebben zonder enige andere aftakking.

Maar veel hangt af van wat/hoe je renoveert aan de elektriciteit.

Lid geworden
3 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi,

Kelder:

Deze moet in principe geaard zijn. Je mag doorlussen van goot naar goot. Dit is een zgn. bijkomende equipotentiaalverbinding. Af te takken aan hoofdaardingsklem of van een plaatselijk stopcontact, 4mm2 indien los of 2,5mm2 indien in buis.
Klopt. Die moeten op beide schema’s.
Ben je zeker dat het 4x4mm2 is en niet 5G4mm2?
Het is inderdaad een 5G4mm. Dus in de kast is 1 fase niet afgesloten die hangt los en aan de 4-polige zekering is die 3de fase ook niet verbonden als voeding. Die kabel mag loshangen of sluit ik die toch maar aan op de 4-polige zekering?

Je moet niet alle fases aansluiten (kookplaat gebruikt er vaak toch maar 2) maar je moet wel een aarding hebben. Indien vernieuwde stroombaan moet die aarding ook het traject van de stroomvoerende geleiders volgen.
Een oude bestaande kabel hergebruiken voor het gemak, maar verder alles vernieuwen is geen reden om niet aan de nieuwste regels te moeten voldoen, dat is een nieuwe stroombaan en dus nieuwste regels te volgen.
Gelijkvloers:

De aftakkingen voor rolluiken zijn een eigen aftakking en elke rolluik is als 1 aftakking te beschouwen. Je mag het (dunne) aansluitsnoer van het rolluik wel degelijk zo in een contactdoos aansluiten op een stroombaan (5.2.4.2 en 5.2.6.2.c.)
Je mag op een stroombaan maximaal 8 enkelvoudige of meervoudige stopcontacten hebben, maar zo’n stroombaan (vroeger gemengde stroombaan genoemd, nu bestaat die term niet meer) mag ook andere toestellen voeden. Daarbij is elk ander toestel of geheel van toestellen (bvb verlichting achter een schakelaar) gelijkgesteld met een contactdoos (5.3.5.2.b). Je mag in totaal dus maar 8 aftakkingen hebben zodra er ook maar 1 contactdoos op een baan voorkomt. Op een stroombaan zonder contactdozen bestaat die beperking niet.
Ik ging er dus ook van uit dat het extra aftakkingen zijn waardoor we boven 8 uitkomen wat niet mag.
Omdat de installateur niet meewerkt gaan we het wel zo eerst tekenen als vaststelling. Daarna een oplossing verzinnen.
Wat mijn bijkomende opmerking is, is dat de stopcontacten 2.5mm^2 zijn maar de rolluiken/ventilatie op 1.5mm^2.
Dus ik moet van 20A naar 16A?

Lichtkring:

Er moeten twee stroombanen zijn voor verlichting, maar dat moeten daarom niet 2 stroombanen zijn met alleen maar verlichting. Als bvb in de badkamer zowel stopc als verlichting op dezelfde baan zijn aangesloten, dan is dat ook een verlichtingsstroombaan.
Eens als al het licht van kelder en 1st verdieping is, dan zijn er meerdere lichtkringen. Maar dit is het eenvoudigste om op te lossen.

Mvg,

Roel

Er is wel wat meer te controleren sinds de laatste update van het arei.
Zo moet je bij vernieuwing van de installatie bvb ook de stroombanen van alle verlichting en bijna alle stopcontacten achter een secundaire diff van max 30mA hebben. Dat is niet alleen meer voor de badkamers en was/droog/vaat. Er mogen ook max 8 stroombanen achter één zo’n diff zitten, dus je hebt er meestal al minstens 2 nodig.
Vaatwas, was, droog, ovens, kookplaat moeten elk een eigen stroombaan hebben zonder enige andere aftakking.

Maar veel hangt af van wat/hoe je renoveert aan de elektriciteit.
De renovatie is al meer dan een jaar geleden, dus vallen we nog onder het Arei van voor 01/06/2023 had ik begrepen.
We kunnen dit aantonen met de facturen van de installateur.

De kabels zijn allemaal xvb die vertrekken van de zekeringskast naar een metalen goot en dan al dan niet een aftakdoos en direct in de muur.
Moet ik dan na de zekering een symbool zetten eerste kabel tegen wand en dan daarna kabel in muur?
De aftakdoos er tussen dan?

We willen alles correct doen, maar zijn nu gepakt op snelheid.
Is het mogelijk van een tijdelijke keuring te hebben met opmerkingen zodat we de subsidies kunnen laten aanvragen?

Uw hulp wordt enorm geapprecieerd !

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Je kan prima een keuring aanvragen met enkel de hoofddifferentieel en 2 verlichtingskringen en de equipotentialen. De rest hou je buiten scope keuring.
Daarmee vraag je subsidie aan (zijn er eisen vwb wat er in de keuring moet zitten?)

Na de deadline en oplossingen vraag je opnieuw een keuring aan voor het geheel.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
* de ene draad uit de 5G4 mag loshangen, maar moet wel afgedopt zijn (bvb met wago klem). Je mag die ook aansluiten, maar dan zal die in de muurdoos afgedopt moeten worden als die nergens aangesloten is.
* de dikte van aansluitsnoeren heeft niets te maken met de automaat, maar enkel met het toestel. Die 0,75mm2 mag dus achter een 20A automaat. Een aansluitsnoer behoort bij het toestel, niet bij de vaste installatie.
* voor juni 2023 gestart staat voor zover ik weet nergens officieel geschreven als uitzondering. er wordt gezegd dat dit toegestaan wordt, maar ik heb dat nog niet op schrift gezien.
* je moet enkel de plaatsingswijze bij het vertrek uit het bord noteren, of de voornaamste plaatsingswijze. Na het symbool voor de aftakdoos moet u dus niets meer specificeren. In theorie wel, maar in de praktijk niet.

Je kan ook kiezen voor een beperkte keuring en alle twijfelgevallen weghalen (gewoon losmaken in de kast) en dan later gewoon nog eens een keuring betalen als het definitief is.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.451
Punten
113
Als in die metalen kabelgoot enkel XVB of XGB ligt is het niet verplicht om deze te aarden omdat kabels al dubbel geïsoleerd zijn ook al is de kabelgoot genaakbaar. Maar liggen er ook datakabels bij of coax of sturingskabels dan moet je deze wel aarden.

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Is de kabelgoot genaakbaar of niet?

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
32
Punten
18
voor juni 2023 gestart staat voor zover ik weet nergens officieel geschreven als uitzondering. er wordt gezegd dat dit toegestaan wordt, maar ik heb dat nog niet op schrift gezien.

Met name voor de differentiële bescherming staat het er letterlijk in: Boek 1: 6.5.8.1.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
voor juni 2023 gestart staat voor zover ik weet nergens officieel geschreven als uitzondering. er wordt gezegd dat dit toegestaan wordt, maar ik heb dat nog niet op schrift gezien.

Met name voor de differentiële bescherming staat het er letterlijk in: Boek 1: 6.5.8.1.
Dat is volgens mij alleen geldig voor installaties die reeds gekeurd geweest zijn tussen juni 2020 en juni 2023.
Voor volledig nieuw is er geen overgangsregeling beschreven.

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
32
Punten
18

Dat is volgens mij alleen geldig voor installaties die reeds gekeurd geweest zijn tussen juni 2020 en juni 2023.
Voor volledig nieuw is er geen overgangsregeling beschreven.
Hmm, nu weet ik het ook niet meer. Het lijkt inderdaad dat er staat wat jij zegt, maar is dat niet absurd? Wat dan met installaties die voor 2020 zijn gekeurd?

En in de toelichtende nota van fod economie (veelgestelde vragen) wordt deze uitzonderingsmaatregel gewoon geïnterpreteerd als overgangsmaatregel voor installaties aangevat voor 1/6 maar gekeurd erna... zie https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Energy/arei-faq.pdf vraag 2.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Aha!
Dat is het geschreven bewijs waarnaar ik op zoek was.
Er is gezegd dat men dit zou toevoegen op de website van de fod, maar ik heb het nooit gevonden. Ik zocht natuurlijk in de officiële communicatie zoals de thematische fiches, waar zoiets normaal gebeurt en zo aan bvb de keuringsorganismen wordt doorgegeven.
Maar als zij het zelf zo interpreteren in hun faq, dan is dat ook goed. Het staat op hun eigen website dat dit uitgebreid geïnterpreteerd mag worden, dus dan is dat zo. De communicatie naar de keuringsorganismen zal dan anders gebeurd zijn.

Er staat jammergenoeg wel geen einddatum bij, en zijn die faq ook helemaal geen wetgeving, dus het kan plots zomaar verdwijnen ook…

Je moet het dus wel vooraf kenbaar maken aan de keurder en bewijsstukken aanleveren.

Lid geworden
3 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de input. Stel dadelijk een nieuwe vraag.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan