• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vragen eendraadschema

Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo,

Voor de renovatie van ons huis heb ik zelf de elektriciteit vernieuwd en ik ben nu bezig met het eendraadschema. Over onderstaande zaken was ik niet helemaal zeker.

Zijn er mensen die hier eens naar willen kijken?

Andere opmerkingen zijn ook zeer welkom.

Bedankt alvast!

Joos

  1. Aanduiding kabeltypes: in navolging van deze conversatie (link), heb ik mij gefocust op de draden direct achter de automaten. Ik heb dus bv. niet aangeduid welke kabeltypes allemaal uit een aftakdoos komen. Secties veranderen echter nooit, enkel type (VOB/XVB).

  2. Zekering A: voor de aansluiting van de kookplaat heb ik 2x3G2.5 gebruikt, die elks aan 2 polen van een 4P automaat hangen. Ik had ergens begrepen dat mocht (?).

  3. Zekering K en L: zekering K als L voeden samen een 5G2.5 kabel. Ik dacht een sterretje te gebruiken om aan te duiden dat het om dezelfde kabel gaat. (link) (Zekering BA en BB: zelfde principe).

  4. Punten in grijs: Kringen die voorzien zijn, maar nog klaar heb ik in grijs aangeduid, ook op het situatieplan. Is dit ok of laat ik deze beter weg?

Ps Nogmaals dank aan de gemeenschap. Ik heb hier al veel geleerd. :)
 

Bijlagen

  • Eendraadschema 20220922_BwInfo.pdf
    71,6 KB · Weergaven: 32

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
1. Lijkt me wel oké om zo te doen.
2. Tja. Het is apart maar niet verboden. Ik had een 5G gelegd. Of nog liever een 6mm2.
3. Niet toegestaan. Je mag wel twee stroombanen door een 5G verdelen, maar dat moet dan vanaf de automaat en je kan dan niet verschillende aftakkingen maken of van draadtype veranderen. De volledige 5G moet langs alle aftakkingen passeren. Ergens onderweg plots twee stroombanen samenbrengen en dan verder weer splitsen mag niet.
4. Wat er niet is mag niet op het schema staan. Je kan perfect een automaat hebben waarachter nog niets aangesloten is, en dan zet je gewoon de automaat en verder niets op het schema (en later mag je daarachter zonder problemen jouw stroombaan aansluiten zonder bijkomende keuring). Maar iets wat je later misschien nog gaat toevoegen? Neen. Een lichtpunt dat loshangt maar waar op moment van de keuring nog geen lamp aan hangt? Geen probleem, teken maar het lichtpunt, maar zorg wel voor steekklemmetjes oid op de draadeindes.

Voor de rest heb ik het niet in detail bekeken.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
3 mag wel maar wat niet mag is daar bij stopcontacten plaatsen op de kring van wasmachine en droogkast. Deze moeten apart ol een automaat staan dus zonder extra stopcontacten op die kring.

Dit is de tekst in het AREI:

Onderafdeling 5.2.1.3. Plaatsing van de geleiders
Een meeraderige kabel of een groepering van geleiders mogen stroombanen op verschillende spanningen bevat-
ten op voorwaarde dat de geleiders geïsoleerd zijn, hetzij individueel, hetzij collectief, voor de hoogst voor-
komende spanning.
In dat geval moeten maatregelen genomen worden overeenkomstig de regels van goed vakmanschap om te
vermijden dat bij een eventueel galvanisch contact tussen geleiders van verschillende stroombanen de veilig-
heid van personen evenals het behoud van de goederen in gevaar wordt gebracht.
De éénaderige kabels en de geïsoleerde geleiders behorend tot eenzelfde stroombaan moeten in de onmiddel-
lijke nabijheid van elkaar geplaatst worden. Deze regel is eveneens van toepassing op de bijhorende bescher-
mingsgeleider.

En ergens in het AREI staat er wel dat de nulgeleider niet gemeenschappelijk mag genomen worden maar niks van aarding. Dus het mag wel.


Kortsluitstroom nog vermelden bij automaten.
 
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt voor jullie opmerkingen!

1. ok
2. Apart idd, maar momenteel het simpelste
3. Dus, als ik de stopcontacten van die baan met de droogkast / wasmachine haal, zou het goed moeten zijn. Eens kijken hoe ik dit het beste kan oplossen. Ik kan niet overal meer goed bij nl.
4. Ok, de zaken die er niet zijn haal ik weg van het schema dan.

Merci DIY en Eendraadsschema!
 

axl1988

Nieuw Lid
Lid geworden
24 nov 2020
Berichten
57
Waarderingsscore
21
Punten
8
3 mag wel maar wat niet mag is daar bij stopcontacten plaatsen op de kring van wasmachine en droogkast. Deze moeten apart ol een automaat staan dus zonder extra stopcontacten op die kring.

Dit is de tekst in het AREI:

Onderafdeling 5.2.1.3. Plaatsing van de geleiders
Een meeraderige kabel of een groepering van geleiders mogen stroombanen op verschillende spanningen bevat-
ten op voorwaarde dat de geleiders geïsoleerd zijn, hetzij individueel, hetzij collectief, voor de hoogst voor-
komende spanning.
In dat geval moeten maatregelen genomen worden overeenkomstig de regels van goed vakmanschap om te
vermijden dat bij een eventueel galvanisch contact tussen geleiders van verschillende stroombanen de veilig-
heid van personen evenals het behoud van de goederen in gevaar wordt gebracht.
De éénaderige kabels en de geïsoleerde geleiders behorend tot eenzelfde stroombaan moeten in de onmiddel-
lijke nabijheid van elkaar geplaatst worden. Deze regel is eveneens van toepassing op de bijhorende bescher-
mingsgeleider.

En ergens in het AREI staat er wel dat de nulgeleider niet gemeenschappelijk mag genomen worden maar niks van aarding. Dus het mag wel.


Kortsluitstroom nog vermelden bij automaten.
Er staat wel dat de beschermingsgeleider dezelfde sectie moet hebben als uw stroomvoerende geleider. In dit geval heb je één beschermingsgeleider voor twee stroombanen. Heb je dan geen halve sectie?
Als je afwijkt van de "gelijke sectie"-regel voor beschermingsgeleider moet je eigenlijk het formuletje in §5.4.3.2 uitrekenen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Meerdere stroombanen in een kabel waarbij de beide stroombanen niet het volledige traject van elke stroombaan volgen, wordt afgekeurd op ‘goed vakmanschap’.
Voor VOB in een buis weet ik dat niet zeker.

Een 5G ergens halverwege opsplitsen naar 2 x 3G wordt steevast afgekeurd (als ze het zien).
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
3 mag wel maar wat niet mag is daar bij stopcontacten plaatsen op de kring van wasmachine en droogkast. Deze moeten apart ol een automaat staan dus zonder extra stopcontacten op die kring.

Dit is de tekst in het AREI:

Onderafdeling 5.2.1.3. Plaatsing van de geleiders
Een meeraderige kabel of een groepering van geleiders mogen stroombanen op verschillende spanningen bevat-
ten op voorwaarde dat de geleiders geïsoleerd zijn, hetzij individueel, hetzij collectief, voor de hoogst voor-
komende spanning.
In dat geval moeten maatregelen genomen worden overeenkomstig de regels van goed vakmanschap om te
vermijden dat bij een eventueel galvanisch contact tussen geleiders van verschillende stroombanen de veilig-
heid van personen evenals het behoud van de goederen in gevaar wordt gebracht.
De éénaderige kabels en de geïsoleerde geleiders behorend tot eenzelfde stroombaan moeten in de onmiddel-
lijke nabijheid van elkaar geplaatst worden. Deze regel is eveneens van toepassing op de bijhorende bescher-
mingsgeleider.

En ergens in het AREI staat er wel dat de nulgeleider niet gemeenschappelijk mag genomen worden maar niks van aarding. Dus het mag wel.


Kortsluitstroom nog vermelden bij automaten.
Er staat wel dat de beschermingsgeleider dezelfde sectie moet hebben als uw stroomvoerende geleider. In dit geval heb je één beschermingsgeleider voor twee stroombanen. Heb je dan geen halve sectie?
Als je afwijkt van de "gelijke sectie"-regel voor beschermingsgeleider moet je eigenlijk het formuletje in §5.4.3.2 uitrekenen.
De sectie van bescherming en stroomvoerende is toch hetzelfde?
Daar is geen discussie over.
Het is pas wanneer je geleiders gaat samennemen voor een hoger amperage dat dit in het spel komt.

Er staat nergens dat elke stroombaan zijn exclusieve beschermingsgeleider moet hebben. Enkel dat deze in de onmiddelijke nabijheid moet lopen (wat bij keuring geïnterpreteerd wordt als in dezelfde buis of buitenmantel) en dat die dezelfde sectie moet hebben (tot zekere maat, daarboven halve sectie). Daaraan voldoet dit.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan