• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vragen bij uitbreiding elektriciteit en huidige installatie

Lid geworden
28 nov 2018
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

 

Twee jaar terug hebben we een huis gekocht waar een teller stond (en nog steeds staat) met budgetmeter erop.   
Intussen hebben we al een leverancier, dus niet meer met die kaart, maar nu ben ik eens de installatie nader aan het bekijken om uitbreidingen te voorzien.

De uitbreiding omvat 5 a 7 kringen elektriciteit extra, of mss meer gezien het gaat om kringen in de keuken en later in de tuin voor elektriciteit en verlichting.
(1 voor 2 ovens, 1 voor frigo +4 stopcontacten, 1 voor dampkap + 4 stopcontacten, 1 voor keukenboiler en afwasmachine, X voor tuin).

Gezien ik in m'n huidige zekeringskast geen plaats meer heb, zou ik tegen een muur aan de keuken een uitbreidingskast willen voorzien voor bovenstaande kringen.
De keuken komt op een nieuwe plaats ook, dus ik kan geen/weinig elektriciteitsdraden recupereren, ook omdat sommige niet reglementair zijn.

In bijlage kan je een foto terugvinden van de teller met de budgetmeter.
Op de teller zelf (bovenste groene cirkel) staat volgende relevante info af te lezen:
3 x 230/400V
0,5-10(60)A -> Dus ik vermoed 63A
Echter op de hoofdzekering (onderste groene cirkel) staat 40A af te lezen.

In bijlage zit ook een foto van de zekeringkast die direct na de teller komt.
Wat me hier opvalt is:
- De hoofddifferentieel (gelabeld "A") van 300mA / 63A 
- Differentieel voor badkamer+wasmachine en droogkast (gelabeld "C") van 30mA / 40A

Ik ken wel iets van elektriciteit en ben me nu aan het verdiepen om de installatie proper gekeurd te krijgen, maar het zou me geweldig op weg helpen om alvast zekerheid te hebben over sommige zaken.
1e vraag: Heeft de budgetmeter m'n installatie beperkt tot 40A?    
Door deze budgetmeter heb ik dag/nacht tarief, dus dat vind ik wel ok om die te laten hangen, maar ik kan die ook laten bypassen.
Er zullen redelijk wat toestellen bij worden geplaatst + ik ben elektronische muziekliefhebber, dus wellicht komt er ook nog ergens een kleine muziekruimte met versterkers, computers, schermen.    
2e vraag: Als ik die budgetmeter bypass, ben ik dan m'n dag/nacht tarief kwijt?
3e vraag: Heb ik goed begrepen dat als je een 63A differentieel hebt, je dan ook meer vermogen per kring mag steken?   (40A=9200W  / 63A= ?  (regel van drie?))
4e vraag: Heeft die 63A hoofddiferentieel wel zin, gezien de hoofdzekering in de teller 40A is.   Moeten deze twee gelijk zijn?
5e vraag: Waarom is m'n differentieel voor de badkamer maar 40A, terwijl hoofddifferentieel 63A is?   Ik heb daar geen gekke plannen rond vermogen, dus lijkt me ok, maar even voor de zekerheid gezien ik er op zou willen uitbreiden.

Dan over de uitbreiding nog enkele vragen:
6e vraag: Kan ik vanaf bestaande 30mA/40A differentieel vertrekken uit de kast naar de nieuwe kast.    Klopt het dat ik dan in de uitbreidingskast dan best toekom op een tweede differentieel van 30mA/40A?    Of steekt men daarvoor liever een aparte differentieel in de hoofdkast.  Gezien het vermogen van alle toestellen in de keuken mss best 63A/30mA ?   Of maakt dat niet zoveel uit?
7e vraag: Met welke dikte kabel moet ik vertrekken naar de uitbreidingskast?
De kookplaat heb ik voorzien om toch rechtstreeks naar de hoofdzekeringskast te laten gaan, gezien daar al plaats is voorzien in de kast.
8e vraag: Is dat beter?    Stel dat ik die ook in de uitbreidingskast steek, welke impact heeft dat dan op de kabel die ik moet leggen tussen de twee zekeringskasten?   
9e vraag: Ik hoor heel veel van 3-fasen aansluiting voor ovens en kookplaat.    Is dat mogelijk in mijn situatie?   Is dat een eenvoudige aansluiting?   Daarvoor zou ik eventueel een elektricien inschakelen gezien dat me wat ingewikkelder lijkt, maar ik weet graag vooraf hoe ingrijpend dit is op de installatie.   
Ik denk dat ik wel ruimte heb op m'n hoofdzekeringskast om deze eventueel apart te leggen (kookplaat + 2 x oven of zo).

Eventueel andere tips zijn ook welkom.    Ik ben best handig, maar over elektriciteit heb ik nog wat te leren + ik wil een goeie beslissing maken rond de budgetmeter   (weg versus houden).    
Alvast bedankt om deze epistel door te lezen, ik wou grondig zijn.   En nog veel meer bedankt mocht iemand me de juiste richting kunnen uitwijzen.
Groeten,

Laurens

 
 

Bijlagen

  • teller.jpg
    teller.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3
  • zekeringskast.jpg
    zekeringskast.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 3
Vraag 1: Je hebt op het eerste zicht een erg zware aansluiting van 3x400V+N, ofwel een waanzinnige 27kVA. Dat is 3x de standaard aansluiting mono 40A@230V. De budgetmeter beperkt niks, behalve het budget (nu niet meer natuurlijk). De aanduiding op de teller zijn maximum toegelaten waardes. Enkel de hoofdautomaat is bepalend . Je moet niets laten verzwaren of bypassen.

Vraag 2: de budgetmeter heeft niets te zien met dag/nacht (behalve dat deze andere bedragen aftelt van het prepaid budget naargelang dag/nacht, maar niet van toepassing voor jou)

Vraag 3 &4&5: differentieel heeft niets te maken met hoeveel vermogennje kan gebruiken, dat zijn de automaten die dat bepalen. De diff moet uiteraard wel minstens even zwaar zijn als de automaat die hem beveiligt, anders zou die kunnen smelten. Dus 63A is groter of gelijk aan 40A, dus dat is OK. Idem voor de 40A van de 30mA. Diffs doen iets anders dan automaten (ze kijken naar lekstroom, niet naar overstroom/kortsluiting).

Vraag 6&7&8&9: je takt best af achter de diff van 300mA, met dan eerst een automaat bvb 4x40A in 1e kast, en dan van daarmet 5G6 kabel naar de nieuwe kast, waar je begint met bvb een diff van 30mA/40A (de keuken moet niet volledig achter 30mA, enkel de vaatwas eigenlijk, maar het mag wel, dus dat is dan makkelijk en het lost vanzelf een aantal andere verplichtingen op). Voor de kookplaat maakt het niet uit, dat heeft toch maar 4x16A automaat nodig over het algemeen. Soms 4x20A als er maar 2 fases aansluitbaar zijn op de plaat.

 

 
 
Wat betreft weghalen budgetmeter: informeer eens bij Fluvius (the pipo's formerly known as Eandis), maar bij mijn weten halen ze die niet meer weg.
 
 ik ben elektronische muziekliefhebber, dus wellicht komt er ook nog ergens een kleine muziekruimte met versterkers, computers, schermen.    

Niet relevant. Het verbruik van al deze apparatuur samen zal nog niet eens aan de helft komen van hetgeen 1 wasmachine of 1 oven of 1 vaatwasser of... trekt als deze toestellen aan het opwarmen zijn.
 
mm wat straffe boxen van 1000w/stuk een stuk of 6....   6000watt

versterker trekt ook wel een en ander (pc, schermen en zo weer bijna niks)  

kan aardig oplopen zo een muziekkamertje 
 
Ja want 6kW geluid is nodig op een kamertje... hij heeft niet gezegd een discotheek te gaan openen he. 100W RMS is al genoeg om u gehoorschade te bezorgen in een doorsnee kamer.
 
jan 007 zei:
mm wat straffe boxen van 1000w/stuk een stuk of 6....   6000watt

versterker trekt ook wel een en ander (pc, schermen en zo weer bijna niks)  

kan aardig oplopen zo een muziekkamertje 

 

dit is GEEN elektrisch vermogen !

en als je volumeknop op 10% zet ... regel van 3 eens herhalen ;-)

 
 
ja dat is juist,  beetje voorbarig, ben dan ook geen specialist in muziek maar al zie ik soms toch wel het een en ander op die amateurkamers (geen idee van wat dat verbruikt)

maar kan me wel voorstellen dat er wel wat zwaarder materiaal zou kunnen tussenstaat

in sommige hun auto's staat ook genoeg materiaal om tomorrowland te evenaren 
lol.gif


ook gevonden op het net:

sound projects ( de sp4 daimond serie )  1/8 ste vermogen trekken als het om gemiddeld gaat tegenover de maximale opstart spanning.
Dit komt omdat muziek / geluid dynamisch is en dus niet een constante wattage uit het net trekt. Volgens sound project zelf kan daarom ook 4x een sub en 4x een top ( totaal iets van 6000 watt per kant ) zonder problemen op 1 groep van 16 ampere gezet worden. Dan zit deze wel vol. Ook moest ik dan de set speaker voor speaker langzaam op laten starten. Verre van ideaal dus maar het kan wel.

Je vermogen wat getrokken word uit het net ligt ook aan je versterker want niet elke versterker trekt evenveel stroom uit het net om zeg de 1000 watt te creeeren die je aan geeft
 
Vraag 6&7&8&9: je takt best af achter de diff van 300mA, met dan eerst een automaat bvb 4x40A in 1e kast, en dan van daarmet 5G6 kabel naar de nieuwe kast, waar je begint met bvb een diff van 30mA/40A (de keuken moet niet volledig achter 30mA, enkel de vaatwas eigenlijk, maar het mag wel, dus dat is dan makkelijk en het lost vanzelf een aantal andere verplichtingen op). Voor de kookplaat maakt het niet uit, dat heeft toch maar 4x16A automaat nodig over het algemeen. Soms 4x20A als er maar 2 fases aansluitbaar zijn op de plaat.

 

Eerst en vooral, superbedankt voor je antwoorden op m'n vragen.   Ik ben er bijna helemaal uit.

Nog één opvolgvraag.
Je zou vertrekken met 4x40A automaat uit de hoofdkast wellicht om m'n 4-fasige aansluiting van de kookplaat te ondersteunen, zoals ik ook vroeg voor alle duidelijkheid.
Maar wat ik ook zou kunnen doen, denk ik, is de huidige automaat voor de kookplaat in m'n hoofdkast laten zitten en van daaruit vertrekken naar de kookplaat.    En dan m'n tweede kast enkel gebruiken voor stopcontacten en evt. verlichting. 
Klopt het dan dat ik voldoende heb met een 2x40A automaat om te vertrekken naar de tweede kast?    

M'n vraag komt omwille van zekeringskastruimte voor nu en later.    
Of is het sowieso een goed idee om daar ook latere 3-fase aansluitingen mogelijk te maken?    

Ik zal van daaruit vertrekken naar de tuin, dus mss is drijfkracht daar later wel een optie.

Alvast bedankt,

Groeten,

Laurens
 
Het is al wat aan de late kant, maar heel erg bedankt aan iedereen voor de antwoorden.
Ik heb er van bijgeleerd en heb ook nog ergens een basiscursus gevonden, nu snap ik het al wat beter om er geen knoeiboel van te maken.

 
 
Je hebt dan in principe genoeg met 2x40A (dus de N en een fase), maar daarbij heb je dan geen mogelijkheid meer om de belasting te verdelen over de fases. Afhankelijk van wat er dan op andere fases al aangesloten is kan dat mits een goede keuze van de fase nog goed uitkomen.
Maar omdat je al praat over 2 ovens, een vaatwas, een elektrische boiler, stopcontacten voor de keuken (frietketel, espressomachine) lijkt het me toch beter om dat een beetje te verdelen over de fases.

Naar toekomstige projecten toe kan het effectief wel interessant zijn om de 3 fases ter beschikking te hebben natuurlijk.

Mijn keuze voor 4x40A was eigenlijk puur gebaseerd op jouw hoofdautomaat en toekomstige uitbreidbaarheid. 4x25A zou wellicht ook meer dan genoeg zijn voor wat je ermee wil doen. Ze laten volledige woningen op 4x20A draaien tegenwoordig. Dat is dan nog de helft meer vermogen dan monofase 40A wat de standaardaansluiting is voor een woning.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan